Permalänk
Medlem

Normal temp för laptop ?

Hej

Jag är helt ny på detta med laptop och behöver lite råd och tips ang temp och kylning.

Jo jag köpte en samsung 305VAS05, men tycker att den blir rätt varm ibland och då speciellt på vänster sida eftersom jag tror att hd sitter där.
Jag köpte en kylmatta med usb fläktar, men tyvärr kyler den bara i mitten av datorn och inte så mycket på just vänster sida.

Jag har gadgeten GPU observer som kollar tempen, men tyvärr ingen fungerande CPU temp gadget.

Vad ska en normal temp ligga på ?
Och vad är en kritisk temp om man säger ?

MVH
Morgan

Permalänk
Medlem

På vänster sida sitter utblåset till fläkten som kyler CPU och GPU, så där ska det vara varmt. Särskilt om du spelar eller kollar på film eller något annat som gör att CPU eller GPU jobbar.
För att kolla temp, ladda ner CoreTemp och HWMonitor, de brukar kunna läsa av temperaturerna bra.
Vad som är normalt beror ju lite på vad som sitter i datorn, ge oss lite info om vad du har i datorn så blir det lättare att hjälpa. Jag har just nu ca 42grader på CPU och runt 70 när jag spelar. Har också en kylare under som kyler ett par grader iaf. Undersidan på datorn är oftast perforerad så att luften kommer in och kyler lite.

Kritisk temp är ju även det beroende på vilken hårdvara du har, men de brukar klara ganska hög temperatur.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Hej

Oj sorry, ja det är inte lätt när man inte kan så mycket men jag har plockat ut lite av vad det finns för GPU och CPU samt minne,
Hittade inget om spec på internet.

Här kommer lite info vad jag hittade:

DVs 6 GB minne och 1 GB dedikerat minne.

Hoppas detta hjälper annars får ni säga till

Permalänk
Medlem

Ok, du har alltså AMD processor och AMD grafikkort. 6470M är vad som används när du tex spelar och det andra används vid surf osv. 6250G är tydligen inbyggt i processorn.
Ingen aning om vad max är för processorn, men så länge den håller sig under 75 så ska det inte vara nån fara. När det gäller grafikkortet så klarar det nog upp till 85-90 utan problem. Det beror som sagt på om du spelar och vad.
Tanka ner HWMonitor så kan du se både CPU och GPU temps.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Hej

Ok, tackar......

Jag ska kolla lite på HWMonitor, för jag laddade ner coretemp, men mitt antivirus sa att det var virus i det.

Ja som sagt innan så var det ca 6-7 år sedan jag köpte en dator, så jag vet inte så mycket om dagens processor osv.....men är dessa bra processor.....?

Har haft datorn nu i ca 2 veckor och verkar ju funka bra till det vi använder den till, dvs surfande, photoshop, lite spelande, hemsidor, film....osv osv.

MVH
Morgan

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge den fungerar bra till det du använder den till är det en bra dator hade jag sagt.

Ärligt talat så är mitt förslag att du totalt ska ignorera temperaturen på komponenterna. Moderna processorer (grafikprocessorer) klarar väldigt höga temperaturer, och så länge du inte belastar datorn stenhårt 24/7 så spelar det i stort sett ingen roll hur varma komponenterna blir. Det beror förstås på om du tycker det är ergonomiskt jobbigt (t ex att den blir för varm där du lägger händerna) eller om du bara är orolig för livslängden på datorn. Livslängden på komponenterna är i alla fall inget att oroa sig för!

Permalänk
Medlem

Jag går in med ett exempel, ville se max varv på cpu fläkt, i bios fanns det inget att ändra.
Enkelt, tejpar för utblås å sätt på 100% aktivitet.
Efter ca:2min så toppar jag hastigheten bra bit över 4000, men fortsatt å trycka, är som kul å leka nalta.
Efter CPU passerat 90 å toppat 92c så ansåg jag att vidare försök är nog dumt

Detta på en 3-4år gammal bärbar med Intel propp, modell celeron tror jag

Summering med bärbara som jag haft är normal maxtemp
CPU: 65c
GPU: 85c
HDD: 50-55
Bärbara går sinnesjukt varmt, men så går dom inte att klocka så OEM tillverkare kan snålla som f*n på kylning

({| Denna "test" lapptop, har fått smaka en å annan smekning, agerar just nu HTPC då bildskärm gav in årorna efter fritt fall 2m |)}

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Har haft lite koll på min GPU temp, och den pendlar mellan 40-50 C, men brukar ligga runt 44-46 C, vid normalt surfande så att säga.

Laddade ner HWMonitor, men kan inte riktigt tyda vad jag ska kolla efter....bifogar en skärmdump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Har haft lite koll på min GPU temp, och den pendlar mellan 40-50 C, men brukar ligga runt 44-46 C, vid normalt surfande så att säga.

Laddade ner HWMonitor, men kan inte riktigt tyda vad jag ska kolla efter....bifogar en skärmdump.

http://i383.photobucket.com/albums/oo271/Morris_foton/annat/h...

AMD K12 är processorn med 4 kärnor. AMD Radeon 6250 är grafikkortet. På bilden visar den det inbyggda grafikkortet eftersom datorn är idle, men om du skulle tex spela så kommer det ev ändras och temperaturerna gå upp.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Ett stort tack för all tips och förklaringar, nu fattar jag lite mer

Permalänk
Medlem

Sen så gör energibesparing en hel del för värme minskning såvida det inte är avstängt, vilket det inte är i grund.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Samsung har ju en så kallad "Samsung Optimerad", som jag ställt in så den slukar mindre energi.

Nu har jag ju inte spelat så mycket eller sett på film, men tempen verkar hålla sig runt 40-50 C,

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Samsung har ju en så kallad "Samsung Optimerad", som jag ställt in så den slukar mindre energi.

Nu har jag ju inte spelat så mycket eller sett på film, men tempen verkar hålla sig runt 40-50 C,

Lägre hastighet på fläktar då behov inte behövs samt spara ström
Vill du ha lägre siffror så måste du redigera energi profilen.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.