Permalänk
Medlem

Fråga angående kylpasta

Hejsan
Jag har sätt en himla massa trådar där folk har rejält höga temperaturer då och får som i princip ända tips att man förmodligen har fel mängd eller appliceringsmetod utav kylpastan.

något som jag förstått att det bara ger en marginell förbättring eller förändring så länge man har kylpasta överhuvud taget

Är jag helt ute och cyklar eller är det en hysteri som på sin höjd ger skillnader på någon grad och i så fall varför rekommenderas alltid detta som i princip ända lösning vid värmeproblem?

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk

Sätt bara en liten prick på mitten av processorn. Jag såg ett test någonstans där de testade att lägga på kylpasta på olika sätt. Ja, det var ett par graders skillnad. Resultatet var att det var mycket bättre att ta för lite än för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Sätt bara en liten prick på mitten av processorn. Jag såg ett test någonstans där de testade att lägga på kylpasta på olika sätt. Ja, det var ett par graders skillnad. Resultatet var att det var mycket bättre att ta för lite än för mycket

Jo men det är precis det jag menar det verkar som att det ofta är det ända förslaget till folk som har 10-20 grader varmare en normalt och i min värld påverkar kylpaste appliceringen inte mer en säg max 5grader (om man har kylpasta överhuvudtaget annars blir det ju större skillnad)

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zenjin:

Jo men det är precis det jag menar det verkar som att det ofta är det ända förslaget till folk som har 10-20 grader varmare en normalt och i min värld påverkar kylpaste appliceringen inte mer en säg max 5grader (om man har kylpasta överhuvudtaget annars blir det ju större skillnad)

Kylpastan fungerar dels som ett sorts lim som håller fast kylaren så den inte vibrerar vid höga fläktvarv och dels som ett kylande medel. Tar man för mycket så riskerar man att inte riktigt få kontakt med fläktens kopparplatta och CPU:n och därav sämre kylning. Allt som behövs är att en tunn hinna av kylpastan är jämnt utspridd över hela överdelen av CPU:n. Detta får man om man lägger en klick stor som ett riskorn ungefär och trycker på kylaren och därgenom sprids pastan ut i en jämn hinna av själva fläkten. Vissa brukar använda kort av plats när de smetar ut kylpastan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Hejsan
Jag har sätt en himla massa trådar där folk har rejält höga temperaturer då och får som i princip ända tips att man förmodligen har fel mängd eller appliceringsmetod utav kylpastan.

något som jag förstått att det bara ger en marginell förbättring eller förändring så länge man har kylpasta överhuvud taget

Är jag helt ute och cyklar eller är det en hysteri som på sin höjd ger skillnader på någon grad och i så fall varför rekommenderas alltid detta som i princip ända lösning vid värmeproblem?

Du skall ha så lite kylpasta det bara är möjligt.
Kylpasta har inga überegenskaper när det gäller värmeledningsförmåga - det är bara att den är högre för kylpasta än den luftspalt den skall ersätta...

Skrivet av Tumnus:

Kylpastan fungerar dels som ett sorts lim som håller fast kylaren så den inte vibrerar vid höga fläktvarv och dels som ett kylande medel. Tar man för mycket så riskerar man att inte riktigt få kontakt med fläktens kopparplatta och CPU:n och därav sämre kylning. Allt som behövs är att en tunn hinna av kylpastan är jämnt utspridd över hela överdelen av CPU:n. Detta får man om man lägger en klick stor som ett riskorn ungefär och trycker på kylaren och därgenom sprids pastan ut i en jämn hinna av själva fläkten.

Källa på det tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Du skall ha så lite kylpasta det bara är möjligt.
Kylpasta har inga überegenskaper när det gäller värmeledningsförmåga - det är bara att den är högre för kylpasta än den luftspalt den skall ersätta...

Källa på det tack!

Tror att jag inte varit tydlig i min fråga.

Det är alltså inte en fråga om hur man ska applicera kylpastan utan snarare om det verkligen gör så stor skillnad som det verkar låta här på forumet.

Har själv bara märkt skillnad på någon grad medan det verkar ges som lösning till folk som har temperaturer som är off med 10-20 grader

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem

Ja, din fråga var tydlig...

Men det är många på SweC som svarar utan att ha läst frågan, även i andra trådar.

Till din fråga:

Kylpastan gör i praktiken precis så lite/mycket som du säger.

Så avsikten med rådet är nog att man skall montera om kylaren,
och därmed korrigera ev felaktig montering.

En rimlig ansats, speciellt om push-pins är inblandade.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Som svar på din fråga :Har man för mycket kylpasta så får inte kylaren någon kontakt med cpu och den kan då inte kyla som det är meningen.
Prova att köra utan kylare så får du se...Lovar att den kommer att gå varm.

Permalänk
Medlem

Ja det ÄR skillnad, sen om det är STOR skillnad det är ju upp till var och en att bedömma..
Tex. Förut så monterade jag en stockkylare som det var en enligt mig väldigt tjock beläggning av kylpasta på redan från fabrik.
Fick idle temp på ca:50 grader och load 70. Demonterade kylaren och gjorde rent. aplicerde sedan artic silver på BÅDE cpu och kylaren och mängden jag hade på var som en hinna knappt synlig på båda ytorna. (smetade ut med plast handske på fingret).
Efter det så hade jag en temp på idle 43 grader och load 58... Numer så tar jag alltid bort den för kletade pastan och lägger på ny både på cpu och gpu..

Visa signatur

* MSI P67A-GD55 * Intel i7 2600K 4,6 @ 1,386v * Noctua NH-U12P SE2 *
* ADATA 2x8GB @ 1600 * Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB *
* Samsung SSD 256 GB Pro* Corsair AX 850W 80+ GOLD *
* Corsair Graphite 600T * Win7 Home 64-bit * Yamakasi 2703 led ips *
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Kylpastans funktion är varken för att hålla något på plats eller för att kyla (tro det eller ej).
Meningen är att fylla allt tomrum på mikroskopisk nivå mellan cpun och kopparn.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Tror att jag inte varit tydlig i min fråga. ...

Skrivet av zenjin:

Hejsan
Jag har sätt en himla massa trådar där folk har rejält höga temperaturer då och får som i princip ända tips att man förmodligen har fel mängd eller appliceringsmetod utav kylpastan.

något som jag förstått att det bara ger en marginell förbättring eller förändring så länge man har kylpasta överhuvud taget

Är jag helt ute och cyklar eller är det en hysteri som på sin höjd ger skillnader på någon grad och i så fall varför rekommenderas alltid detta som i princip ända lösning vid värmeproblem?

Så vad var din fråga egentligen?
(Om man bortser från stavfelen, så är det alltid lättare att förstå någon ifall denne använder korrekt svensk meningsbyggnad...)

Din ursprungliga fråga måste syfta på meningen ovan "något som jag förstått att det bara ger en marginell förbättring eller förändring så länge man har kylpasta överhuvud taget" vilket förmodligen syftar på din första mening i inlägget.

Så, för en utomstående är din frågeställning inte kristallklar...

I ditt andra inlägg skriver du "...utan snarare om det verkligen gör så stor skillnad som det verkar låta här på forumet."
Ännu en inlägg som inte är direkt tydligt, utan måste tolkas...

Om man nu gissar ifall det du egentligen frågar om är ifall det är någon skillnad mellan de olika fabrikaten avseende kylpastans prestanda?
Svar; Nej, inte om du använder några av eftermarknadens större märken. Men sitter det en "kylpad" monterad så tjänar du definitivt att ta bort den och istället lägga på kylpasta...

Gissade jag rätt om din ursprungliga fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Så vad var din fråga egentligen?
(Om man bortser från stavfelen, så är det alltid lättare att förstå någon ifall denne använder korrekt svensk meningsbyggnad...)

Din ursprungliga fråga måste syfta på meningen ovan "något som jag förstått att det bara ger en marginell förbättring eller förändring så länge man har kylpasta överhuvud taget" vilket förmodligen syftar på din första mening i inlägget.

Så, för en utomstående är din frågeställning inte kristallklar...

I ditt andra inlägg skriver du "...utan snarare om det verkligen gör så stor skillnad som det verkar låta här på forumet."
Ännu en inlägg som inte är direkt tydligt, utan måste tolkas...

Om man nu gissar ifall det du egentligen frågar om är ifall det är någon skillnad mellan de olika fabrikaten avseende kylpastans prestanda?
Svar; Nej, inte om du använder några av eftermarknadens större märken. Men sitter det en "kylpad" monterad så tjänar du definitivt att ta bort den och istället lägga på kylpasta...

Gissade jag rätt om din ursprungliga fråga?

Nej tyvärr ber om ursäkt för eventuella stavfel och otydligheter.

Frågan eller funderingen var

Varför dras så ofta slutsatsen att det är fel med appliceringen utav kylpastan när folk har värme problem i sin dator?

Och fråga kommer sig av att jag har förstått det som att kylpasta inte gör mer en max någon grads skillnad.
Detta får mig att tro att lösningen på värme problem väldigt sällan är just kylpastan.

Hoppas att jag lyckades bättre med att förklara vad jag menade, Hela tråden var mest tänkt som en diskussion

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Varför dras så ofta slutsatsen att det är fel med appliceringen utav kylpastan när folk har värme problem i sin dator?

Varför folk drar den slutsatsen är lite svårt att ge ett generellt svar på, utan det bör du nog fråga i det specifika fallet...

De "graders skillnad" du talar om är ifall man gjort allt rätt. Men det är bara att konstatera; folk misslyckas titt som tätt med att A) montera kylaren korrekt eller B) att lägga på rätt mängd kylpasta (här gäller verkligen devisen "Less is more").

Så att uppmana folk att applicera ny kylpasta kan, om man har tur, åtgärda fel A eller B...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Hejsan
Jag har sätt en himla massa trådar där folk har rejält höga temperaturer då och får som i princip ända tips att man förmodligen har fel mängd eller appliceringsmetod utav kylpastan.

något som jag förstått att det bara ger en marginell förbättring eller förändring så länge man har kylpasta överhuvud taget

Är jag helt ute och cyklar eller är det en hysteri som på sin höjd ger skillnader på någon grad och i så fall varför rekommenderas alltid detta som i princip ända lösning vid värmeproblem?

Ända är den del av kroppen du vanligen sitter på, bara så du vet Det händer att vissa lägger på för mycket kylpasta som ger avtryck i höga temperaturer. Detta beror på kylpastans dåliga värmeledningsförmåga - som dock är bättre än luft. I kombination med felaktigt monterad prcocessorkylare som du nämner så kan det bli ännu varmare, ja. Vilken appliceringsmetod är då bäst? Tja, enligt denna video är X-det bästa sättet - men i måttliga mängder.

Skrivet av Tumnus:

Kylpastan fungerar dels som ett sorts lim som håller fast kylaren så den inte vibrerar vid höga fläktvarv och dels som ett kylande medel.

Att kylpastan har som funktion att ta bort vibrationer har jag mycket svårt att tro. Dels för att - som jag indirekt skriver ovan - så har kylpastan som uppgift att fylla ut tomrummet (luftspalter) mellan de heta ytorna och dels för att kunna vara vibrationshämmande så får det inte vara någon kontakt mellan de heta ytorna. Sammantaget blir det en paradox som inte går ihop.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av zenjin:

Nej tyvärr ber om ursäkt för eventuella stavfel och otydligheter.

Frågan eller funderingen var

Varför dras så ofta slutsatsen att det är fel med appliceringen utav kylpastan när folk har värme problem i sin dator?

Och fråga kommer sig av att jag har förstått det som att kylpasta inte gör mer en max någon grads skillnad.
Detta får mig att tro att lösningen på värme problem väldigt sällan är just kylpastan.

Hoppas att jag lyckades bättre med att förklara vad jag menade, Hela tråden var mest tänkt som en diskussion

Den största anledningen till att kylpastan ger sämre temperaturer är att den har en riktigt dålig värmeöverföringsförmåga jämfört med metall.
Om man kunde så skulle man helst skippa kylpastan, men det skulle tillföra skyhöga kostnader på kylare och "processorskalet", eftersom de måste göras mycket mycket jämnare.
Somdet är nu så använder man kylpasta för att fylla de små utrymmen som bildas emellan kylaren och processorn, för trots att kylpastan har dåliga värmeöverföringsegenskaper jämfört med metall, så är den överlägsen luft.

Folk har dock en tendens att kleta på 5 gånger för mycket kylpasta mot vad man bör, eftersom de tror att kylpasta är guds skapelse för kylning eller liknande... Det vi då gör på SweC är att råda dem att montera om i resonliga mängder. Oftast så kan detta även hjälpa när folk har monterat kylare fel.

Hoppas det ger svar på frågan.

Permalänk

Jag är inte så säker på att appliceringsmetod är så avgörande heller som folk vill göra gällande, såvida du inte brer på alldeles för mycket. När jag monterade min körde jag strängprincipen enligt arctics rekommendationer. Jag smällde ned den på CPU:n men när jag skylle skruva fast bygeln hade den glidit i sidled ganska mycket så jag fick slida tillbaka den innan jag drog åt skruvarna och mina temperaturer förefaller högst normala.

Permalänk
Medlem

Är som du säger, hur man applicerar gör inte så stor skillnad.

Utan hur mycket (lite) pasta man använder samt att man inte lossar kylaren igen för att "kolla" hur den spridit ut sig.
För lossar man kylaren igen så har man luft i gränsytan när man sätter tillbaka den igen...och luft är en riktigt bra isolator...

Permalänk
Medlem

Meckade isär en kylare och cpu förut och dom hade gjort som en del här säger. En klick stor som ett riskorn och sedan bara tryckt på kylaren och hoppats på att pastan ska klämmas ut så den täcker kontaktytorna på kylare och cpu.

På den jag tog isär så var ca 1/4 del av ytan helt utan pasta och det kan ju bero på att trycket från kylaren ner på processorn varit för litet eller att mängden pasta varit för dålig..
Jag gör som så att jag applicerar lika som när man limmar med kontaktlim fast mycket mycket lite.
dvs smetar / gnuggar in pasta på både kylarens och cpu´ns ytor ordentligt och mycket tunt nära på så att det inte ens syns att det är ett lager på.
Sedan trycker jag ihop dom och lyfter INTE för att kontrollera hur det ser ut. i och med att det då kan bli mickroskopiska luftbubblor mellan skikten..
Får väldigt bra temps i prime när jag gör på mitt sätt.
Just nu ligger idle temp på 31 grader och load på 61 med en clock på 4.6.

Visa signatur

* MSI P67A-GD55 * Intel i7 2600K 4,6 @ 1,386v * Noctua NH-U12P SE2 *
* ADATA 2x8GB @ 1600 * Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB *
* Samsung SSD 256 GB Pro* Corsair AX 850W 80+ GOLD *
* Corsair Graphite 600T * Win7 Home 64-bit * Yamakasi 2703 led ips *
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk

Själv är jag nöjd om temperaturen ligger någorlunda i normalintervallet. Det är så mycket som påverkar: rumstemperatur, var datorn står, mätfel, typ av låda...

Om du har 3 grader varmare än kompisens identiska burk betyder det inte nödvändigtvis att du har sämre kylning eller gjort fel.

Ibland när man frågar folk får man också rena fantasisiffrorna. En del säger sig ha 22 i idle i ett 21 graders rum med en vanlig luftkylning.

Permalänk
Avstängd

Har märkt att med H80i är det mer noga att sätta kylaren rätt. Man får centrera den själv. Fick min fel och slut på kylpasta men var tvungen att vända den, för att slangarna vilade mot minnena, så upp och ner igen. Funkar okej tills jag köper nytt. 30-35 i IDLE och lite för hög temp i Prime (78-90) med max-klock som för min processor tyvärr stannade vid 4,3 Ghz.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)