Vad ska jag lära mig nu och var borde jag gå för gymnasium?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag lära mig nu och var borde jag gå för gymnasium?

Nu känner jag att det är dags! Jag har äntligen fått svaret på frågan jag ställde mig själv vid 4års ålder men inte kom på ett svar till.
Frågan var vad jag skulle bli när jag blev 'stor'. Jag har så länge jag kan minnas varit intresserad av teknik, mest datorer.

Nu har jag i cirka 2 månader tänkt i banorna kring programmering och webbutveckling och liknande, för det verkar som om det är något för mig.
Jag kollat på olika hemsidor och istället för att koncentrera mig på innehållet har jag bara suttit och tänkt på designen och vad som kunde ha gjorts annorlunda. Det var då blixten slog ner och jag kom på att det var det här jag ville hålla på med.

Det är här ni kommer in. Jag har alltså ingen aning om vart jag ska börja. Om jag ska börja redan nu eller vänta på gymnasiet.
Vilket/vilka språk ska jag använda?
Vad behöver jag? Böcker?
Finns det guider på Internet som är bättre?

Jag är alltså på ruta ett.

Jag har redan sökt runt lite och hittat en kille som gör MASSOR med guider om programmering och liknande men jag vet inte vilken 'serie' jag ska börja med. Han heter thenewboston har jag för mig.

Sen så om jag börjar redan nu, borde jag fortsätta på samma spår på gymnasiet?
Jag har kollat lite på Teknikprogrammet (TE) med inriktning Informations- och medieteknik.

Vad mer måste jag tänka på och lägga extra kraft på i skolarbetet? Jag har hört att matte är bra, och där är jag väl iallafall över medel i klassen. Fick ett B förra terminen.
Jag är också ganska envis och har jag börjat med något vill jag gärna slutföra det. Kan tänka mig att det är en bra egenskap då jag är ganska säker på att det kommer vara många problem och motgångar som ska lösas, och då är det viktigt att jag inte ger upp!

Eftersom jag är på ruta ett är alla tips välkomna!

Jag reserverar mig för stavfel då det är sent på kvällen och jag ligger i sängen med mobilen. Men det är ju då hjärnkontoret öppnar och alla idéer börjar snurra runt i huvudet.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Om du vill hålla på med webbutveckling så börjar du med att lära dig html & css.
Sen när du känner dig säker och så i det hoppar du vidare till php, mySQL (båda är serverspråk, alltså det behövs för att kunna kommunicera med en databas, som sparar information. Tex ett forum) och jQuery som är javascript. För effekter och sådant.

Photoshop är också bra om du vill designa hemsidor också.
Tar lite tid att behärska det men går ändå att göra riktigt basic saker.

Och jag tycker helt klart att du ska börja redan nu om du vill det. Finns ingen anledning att vänta till gymnasiet. Alltid bra att kunna lite innan man sätter igång
Antar att du är förr 96? Då har du ju i alla fall lite tid på dig att få lite kunskaper.

Dock vet jag inget om vad du ska välja för utbildning om du vill hålla på med webbutveckling...
Jag själv gick el, med inriktningen elektronik data, som passade mig perfekt.
Där hade vi en kurs som var webbutveckling. Sen lite programmering och så.

Det bästa är ju helt klart att titta upp linjerna på den skolan som finns i din stad, om du nu ska gå där. Och även kolla upp inriktningarna.
Sen kan du ju alltid prata med syon om vad som kan passa. Dom brukar ju i alla fall ha lite koll på det där.

Sen vet jag inte av ditt inlägg om du vill hålla på med webbutveckling eller nån annan form av programmering?

Sen det där med guider. Det är MYCKET bättre att kolla det via internet än att beställa hem nån värdelös bok, i alla fall om vi pratar webb.
Då du har bra mycket mer tillgång på internet och böckerna kanske är utdaterade..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan lika gärna ta Natur/Natur istället för Teknik då jag har fått uppfattningen att programmering 1 inte innehåller så mycket användbart, man kan lika gärna lära sig det hemma, och kurserna skiljer sig inte mycket åt. Ska du lära dig programmering så kan du börja med t ex Java, C++ eller dyl. Det spelar inte så stor roll vad man börjar med, utan mer att man börjar med något, då de flesta språken liknar varann. Jag själv går 1an på gymnasiet natur/natur och lär mig på fritiden Objective-C (liknar C väldigt mycket). Har även tidigare börjat med C++, men fullföljde det inte, vilket jag är fast besluten om att göra nu. Är det webbutveckling du vill göra börjar du med HTML/CSS, för att sen gå vidare med JS och PHP. Kom även ihåg att allt inte är kod, en stor del till ett lyckat program, och ännu mer vad gäller webbsidor, är designen! Går du i 8an nu antar jag? Då rekommenderar jag att du kanske börjar med enklare programmeringsspråk som Java (inte provat själv, men har fått uppfattningen att det är ganska enkelt) eller C++ (helt ok svårighetsgrad). OBS: det blir svårare när man börjar arbeta med objekt (objektorienterad programmering)!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för svar!
xion_drifter: Photoshop behärskar jag redan till viss del, inte grym, men jag får det jag vill ha gjort gjort. Jag kan även använda Cinema 4D och Sony Vegas. Inte för att jag kan se den senare till hjälp än...
Sen är det mer Webbutveckling jag vill inrikta mig på och inte främst 'vanlig programmering'.

Om jag har förstått det här rätt borde jag lära mig HTML till all börja med, gå över till CSS. När jag känner att jag kan det med säkerhet börjar jag med mySQL, PHP och JavaScript?

Tips på guider är välkomna! Både i text och videoform går bra, engelska är inte heller något problem.
Vad tycker ni om thenewboston? Ska jag kolla på hans videor eller leta efter annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Ja men perfekt, då är ju Ps delen avklarad iaf
Börja med både html och css! Ingen ide att bara jobba med html, utan lär dig båda samtidigt.
Med html skriver du ju själva koden till sidan, alltså lägger upp boxar osv, och med css "stylar" du dom om man säger så.
Det går att göra i html också, men det är gammalt. Så lika att lära sig css också direkt.

Om ingen hinner komma med nå guider kan jag kolla igenom mina bokmärken och så imorrn och se om jag hittar något som kan vara lite användbart i alla fall!

Webboken sägs vara ganska bra om man precis börjat.
http://sigurdhsson.org/webboken/v2/
Det är dock wall of text, men den går igenom det mesta du behöver veta i början ganska bra.
Kan ju börja med att läsa den

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag säger såhär: pröva och se. Du kanske kommer på att programering är skittråkigt. Eller så passar det som en handske.

Själv landade jag rätt på Natur-Natur efter att ha velat runt i naturbruk ett helt år innan jag kom på att jag ogillade det. Gick om 1:an ochär nu på min andra termin i 2:an. Ångrar inte mitt beslut och är inte heller sur över att jag "förlorade" ett år. Ser det som ett sorts "finna mig själv" år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Orkar inte läsa allt idag, det lär ändå inte fastna. Men imorn ska det börjas!
BTW... Behöver jag några speciella program som jag skriver i? Eller räcker det med Notepad++? Skaffade det när jag startade en minecraftserver för läänge sen och alla configs till plugins var yml och de såg f*cked up ut i vanliga notepad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Nja... inte riktigt.
Jag kör med Adobe dreamweaver, dock använder jag inte någon av dom funktioner som finns i programmet, utan kodar bara. använder det mest för att det kommer typ.. ehmr, var fan heter de... "popups" med kodtips om man börjar skriva något.
Men notepad ++ fungerar utmärkt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Tack för tipset! Orkar inte läsa allt idag, det lär ändå inte fastna. Men imorn ska det börjas!
BTW... Behöver jag några speciella program som jag skriver i? Eller räcker det med Notepad++? Skaffade det när jag startade en minecraftserver för läänge sen och alla configs till plugins var yml och de såg f*cked up ut i vanliga notepad.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du bara skriva hemsidor så går Notepad++ bra, självklart finns det andra alternativ, men det funkar

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av xion_drifter:

Nja... inte riktigt.
Jag kör med Adobe dreamweaver, dock använder jag inte någon av dom funktioner som finns i programmet, utan kodar bara. använder det mest för att det kommer typ.. ehmr, var fan heter de... "popups" med kodtips om man börjar skriva något.
Men notepad ++ fungerar utmärkt!

Det där med pop-up tips verkar rätt bra. Kostar Dreamweaver något?
Känner mig ganska 'hemma' med Notepad++ då jag använt det i över ett år nästan dagligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Ska du bara skriva hemsidor så går Notepad++ bra, självklart finns det andra alternativ, men det funkar

Är Dreamweaver som xion nämnde något att ha? Den där tipsfunktionen verkar ganska lockande som nybörjare! Som jag sa i förra posten känner jag mig ganska hemma med notepad++.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Kan vara riktigt bra i början faktiskt Dock kör jag vidare på det pga bekvämligheten
Tyvärr ja... men det går ju alltid att fixa
Webuilder finns också, de "skulle" vi använda i skolan när vi gjorde.
Vet inte om det kostar men de har också poups.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av xion_drifter:

Kan vara riktigt bra i början faktiskt Dock kör jag vidare på det pga bekvämligheten
Tyvärr ja... men det går ju alltid att fixa
Webuilder finns också, de "skulle" vi använda i skolan när vi gjorde.
Vet inte om det kostar men de har också poups.

Att det går att fixa på annat sätt betvivlar jag inte!
Jag skulle nog kunna leva med det, skulle jag känna senare att jag blir mer och mer seriös skulle jag nog vilja betala för programvaran jag använder. Men Adobes produkter tycker jag generellt är överprisade. Har dock ingen koll på Dreamweaver...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Flertalet av de som anställer i dagsläget brukar skriva: php ajax, sql (sqlserver/mysql) och jquery är meriterande, asp.net är ett krav .. Så där har du listan

Skulle i övrigt inte rekommendera dreamweaver, flertalet som använder det för det pga förhandsvisning o få lite visuella clues, men det går bara så långt då dreamweavers visuella läge inte är speciellt stödjande för html5 o css3 mfl, iaf inte fullt ut. Notepad++ är rent ut sagt mer bang for the buck, eller netbeans.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Flertalet av de som anställer i dagsläget brukar skriva: php ajax, sql (sqlserver/mysql) och jquery är meriterande, asp.net är ett krav .. Så där har du listan

Skulle i övrigt inte rekommendera dreamweaver, flertalet som använder det för det pga förhandsvisning o få lite visuella clues, men det går bara så långt då dreamweavers visuella läge inte är speciellt stödjande för html5 o css3 mfl, iaf inte fullt ut. Notepad++ är rent ut sagt mer bang for the buck, eller netbeans.

I dagsläget säger de där förkortningarna ingenting, men det kommer säker längs vägen.
Men tack för infon, kan vara bra att veta vad som krävs.

Jag behöver fortfarande mer tips, bara hagla in dem! Ju mer destå bättre, tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Nu är det dags att sova, skola imorn!
Tack för all hjälp såhär långt! You rock!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Personligen läser jag Teknik med inriktning på informationsteknik som i sin tur är inriktat på programmering i java. Är nu inne i programmeringskurs C och jag tycker det är helt okej men det är bara min åsikt. Värt att tillägga är att jag valde nätverksteknik men eftersom för få valde det fick jag programmering därav tycker jag det är mindre intressant.

Om du vill läsa vidare inom programmering efter gymnasiet är matte till kurs D tror jag möjligtvis E ett måste, fysik A är krav och B med har jag för mig. Kravet på programmeringskurser från gymnasiet är oftast inga dock utan de vill nog att du ska kunna så mycket matte som möjligt innan du lär dig språket. Det jag rekommenderar om du vill läsa inom programmering är att försöka få en stor grund matte och fysik samt ett gäng programmeringskurser (dessa går oftast att välja till på individuella valet om du har sånt), Webbdesign A med HTML och CSS är nog också något du kan tänkas vilja ha . Java är förövrigt ganska nybörjar vänligt med netbeans.

Visa signatur

"Why do I have to be Mr.Pink? "

Permalänk
Medlem

Då var jag inte alltså helt fel ute med matte... Men det är inga problem!
Om ni vill tipsa om gymnasium, får de gärna ligga runt Stockholm eller Nyköping. Mina föräldrar är skilda och bor på olika orter. Men om skolan erbjuder boende är det inga problem. Mina föräldrar tycker att det viktigaste är att jag gör det jag vill. Oavsett var det ligger. Om det är Ystad eller Haparanda spelar alltså ingen roll om boende finns att tillgå.

Jag har kikat runt lite och hittar Cybergymnasiet i Stockholm och LBS i Nyköping? Är det någon som har några åsikter?

Och jag som skulle sova!!! Eff dat shit!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffey:

du vill läsa vidare inom programmering efter gymnasiet är matte till kurs D tror jag möjligtvis E ett måste, fysik A är krav och B med har jag för mig. Kravet på programmeringskurser från gymnasiet är oftast inga dock utan de vill nog att du ska kunna så mycket matte som möjligt innan du lär dig språket. Det jag rekommenderar om du vill läsa inom programmering är att försöka få en stor grund matte och fysik samt ett gäng programmeringskurser (dessa går oftast att välja till på individuella valet om du har sånt), Webbdesign A med HTML och CSS är nog också något du kan tänkas vilja ha . Java är förövrigt ganska nybörjar vänligt med netbeans.

Om du ska läsa dataingenjör stämmer ovanstående, läser du till systemvetare är det generellt endast Matte C som krävs. Jag läser för tillfället på universitetet med inriktning på webbprogrammering och interaktionsdesign där det ingår en del programmering, kraven där var endast Matte B.

Java är grymt att lära sig eftersom det kommer att underlätta rejält inför fortsatta studier på högskola/universitet och är såklart väldigt relevant eftersom TS vill syssla med webben. Netbeans är bra men de flesta arbetsgivare söker efter kompetens i Eclipse.

Lär dig på egen hand, jag var naiv och trodde att gymnasiet skulle lära mig mycket på området då jag hade det intresset. Kanske teknikinriktningar och så är bättre, men de enskilda kurserna inom webbdesign jag läste var inte särkilt givande.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Själv gick jag Teknisk linje med Inriktning Data i Uppsala. Jag är otroligt nöjd med mitt val, men det kanske berodde på att vi kunde välja oerhört mycket kurser själva.

Där ingår en hel del matematik samt en del programmering, sedan fick vi helt enkelt välja till ännu mer programmering (eller webbdesign!) och matte om vi ville. Det hela fungerade mycket bra och även 7 år efter avslutad utbildning och att jag sysslar med något helt annat nu önskar jag inte att jag hade valt något annat.

IT-kurserna på gymnasiet ger dock inte så fruktansvärt mycket. Det de ger är en push i rätt riktning. Om man är intresserad så ser man samtidigt till att lära sig mycket på fritden genom forum som detta samt tutorials. Man tycker om att börja egna projekt när man själv ser att något inte duger eller funkar som det ska. Löser problemen själv istället för att bara gräma sig över att det inte fungerar som det ska! När man känner så, då vet man att man är på rätt bana.

Lycka till. Kom gärna med mer frågor

Edit: Läste Fluffeys svar och det stämmer ganska bra att det är Matematik samt Fysik A+B som är det viktigaste. Det är även det som jag känner är svårast att lära sig på egen hand. Själv läste jag Matte A-E (+F som var special för våran skolan) samt Fysik A+B. Helt klart värt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag tittat på de två första tutourialsen på XHTML och CSS från Bucky(thenewboston)! Det känns som det är en bra serie och redan efter 2 avsnitt förstår jag hur uppbyggnaden ser ur. Även fast jag inte vet alla taggar mm. Lite likt forumet här! Fast man använder <> istället för [] när man vill ändra utseendet. Det är iallafall så långt jag hängt med. Det är inte exakt lika men jag kunde koppla till det iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Jag går tredje året på Teknik Programmet i Cybergymnasiet, valt då datorkurser just pga jag är exakt som du, ingen aning vad jag vill bli, men intresserad av datorer programmering etc. allt med it och data.
jag har nu läst Lokala Nätverk A (Lan A) Prog. A, Webbdesign (blev klar nyss, kan rekommendera denna sida: http://webdesignskolan.se/webdesign/index.php) vi lärde oss mycket via den. sen datorkunskapen är ju typ "ett måste" och då är det Office Paketet, sedan Person Datorer och Dator Kommunikation
Dock är det ändrat idag, t.ex. Datorkommunikation finns inte kvar utan de är mer Datorkunskap, en snabb genomgång av Office och hur datorer fungerar i allmänhet. Tråkigt tycker jag.

Programmering är relativt svårt, men läser du C# så är det http://csharpskolan.se/showcats.php som gäller för dig.

Jag har polare som är ett år äldre än mig och fått massa jobb på t.ex. Swedbank och ta hand om deras datorer, vissa kontorer och va deras "datornisse" om någon dator kraschar, installera mjukvara etc.
Då har deras Datorkommunikation och Lokala Nätverk vart rätt meriterande, för när om skrev in dom på sina CV så fick de jobb faktiskt rätt fort, även om de sökt liknande jobb innan fast utan sådant i sitt CV, så att skriva vad man läst för datorbaserade datorkurser i skolan kan va en liten merit.
Webbdesign kan jag rekommendera Dreamweaver, cp svårt om du inte vet var du ska börja, men jag säger så här:
Läs på sidan jag länkade till där uppe, WEBDESIGNSKOLAN, läs runt där, om du kan PS redan så kommer du upptäcka att Dreamweaver har liknande gränssnitt och inte alls svårt i slutändan, jag kan After Effects, via den lärde jag mig både PS och DW.

Tekinikprogrammet är nog inte att rekommendera ifall du inte har lätt för matte, jag har svårt för de och det går inte så värst bra för mig just nu. men ajg valde det pga då fick jag välja min utbildning hur jag själv ville och blanda allt, jag hade vissa obligatoriska som Svenska A B, Engelska A B, Matte A B C, Idrott, Kemi, Fysik, Teknik och Företagande sen nog en eller två till som jag glömt.

men nu har dom tagit bort den chansen också i Cyber -.- men är du verkligen intresserad av sådanthär så testa Fryshusets Gymnasium (stockholm) de har Inriktning: Gamer. där det är datorkurser endast typ och massa programmering å så, många får jobb hos spelbolag efter de programmet (iaf vänner till mig)

blev mkt text men hoppas jag hjälper till på något sätt.
Om du inte vet va du ska bli, gå efter de du är intresserad av, vill du ändra dig, de går visst, jag rekommenderar läs t.ex. Teknik, du får i dig de flesta ämnen sen vill d kanske bli något annat, gå komvux läs 2-3 kurser och så har du klart allt för de du vill göra istället för Teknik och NV täcker upp jätte mycket.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

orkar inte läsa överstående, men om du har ett intresse så ska du gå naturvetenskap med naturvetenskaplig inriktning, jag gör det för man kan läsa datorrelaterade-ämnen på sidan medans man kan bli civilingenjör med någon teknisk utbildning senare.
GLHF hur som helst med valet

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Datornisse, I lol'd! Känner själv att man är släktens datornisse.
Ang. Dreamweaver tror jag att jag skippar det och kör på Notepad++ som jag redan är hemma med och för att det blir lättare att följa serien om jag använder samma programvara som Bucky! Men tack för infon om Cyber, skönt att få lite 'insider info'. Ska kolla upp fryshuset.
Nu tillbaka till YouTube och bucky!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Gratis Editorer som är bra:

Enklaste: Notepad++.

Java/html/css: Eclipse
- Riktigt bra, snabb auto hjälp när man kodar och massor av plugins. Rekommenderas för dig som vill jobba med Java och Web.

C/C++: Visual Studio 2010 Express
- Använder denna för asp.net och html/css, men främst för C/C++ utveckling som tex, PC spel.

Kanske finns ännu bättre editorer idag, men det är dem jag tror är standard.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Gratis Editorer som är bra:

Enklaste: Notepad++.

Java/html/css: Eclipse
- Riktigt bra, snabb auto hjälp när man kodar och massor av plugins. Rekommenderas för dig som vill jobba med Java och Web.

C/C++: Visual Studio 2010 Express
- Använder denna för asp.net och html/css, men främst för C/C++ utveckling som tex, PC spel.

Kanske finns ännu bättre editorer idag, men det är dem jag tror är standard.

De två första har jag redan installerat, men tack ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk

Bli elektriker eller någon annan typ av hantverkare. Då får du jobb och pengar och pengar är vad det här livet handlar om.
Att gå en "bred" utbildning som samhällsvetenskap för att man kan bli "vad som helst" fungerar inget vidare, de vet jag av egen erfarenhet

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

Bli elektriker eller någon annan typ av hantverkare. Då får du jobb och pengar och pengar är vad det här livet handlar om.

Jag har förstått det som att de datorinriktade gymnasium om något utbildar folk till nätverksadministratörer och systemadministratörer och det kanske kan vara ett intresannt val.

Men tycker att TS ska fortsätta med sina studier efter gymnasiet. Let's face it, gymnasiet är oftast mest där för att ge dig behörighet till fortsatta studier. Om man går någon teknikutbildning så borde målet mer ligga i att förbereda sig litegrann på vad man kommer stöta på i framtiden, inte skaffa jobb och vara färdigutbildad på området. Nästan alla arbetsgivare inom webbutveckling söker efter folk med högskoleutbildning, du kan säkert lära dig extremt mycket utan utbildningar av den typen, men finns många områden inom IT du troligtvis inte kommer plocka upp själv som kommer hjälpa dig fungera i en verksamhet.

Angående "då får du jobb och pengar och det är vad livet handlar om" så håller jag med till viss del. "Never give up work. Work gives you meaning and purpose and life is empty without it." - Stephen Hawking. Men sen är det upp till dig vad jobb är, det är inte nödvändigtvis att skaffa första bästa plats som diskare på din lokala restaurang, för mig handlar det om att aldrig sluta lära mig nya saker.

Att börja jobba direkt efter gymnasiet är säkert lockande och trivs man med det, visst kör på! Men det finns andra alternativ som öppnar upp många fler möjligheter, högre löner osv. Whatever floats your boat, men jag är inte övertygad om att TS måste välja elektriker eller hantverkare