Permalänk
Medlem

den här artikeln är två veckor sen för mig, har redan köpt ett annat chassi och nätagg till min server, får försöka göra mig av med dem och byta!

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Skrivet av kRYSSET:

"Hårddiskar

6 st. Samsung Ecogreen 2 TB 5400 rpm (konfigurerade i RAID0)"

Sedan när kör man en "nas" med RAID0? Man förlorar ju hela poängen med lagringsserver om man kör det på 0. Visst kanske du får ett snabbare filsystem (om ens märkbart på en filserver?) men nog fan skiter du bort ALLT om en av diskarna dör.

Det kanske är lättare att stresstesta alla diskar samtidigt i RAID0

Permalänk
Medlem

Hade det funnits plats för minst 10st 3.5" diskar hade detta varit intressant. Jag får nog fortsätta med tower chassin..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wer:

Hade det funnits plats för minst 10st 3.5" diskar hade detta varit intressant. Jag får nog fortsätta med tower chassin..

Om du får tag i det här så kanske det kan vara något?
Lian Li PC-343 (Svart)

Visa signatur

-=[ Use the S/PDIF Luke! ]=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av goopile:

Om du får tag i det här så kanske det kan vara något?
Lian Li PC-343 (Svart)

Undrar hur mycket oreda man skulle ha i en maxad sån där lian li då. jag kan inte ens strukturera min 1tb disk, hehe

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Ett tips för framtiden och framtida recencsioner.

Testa ljudnivå på chassit med de medföljande fläktarna och nätaggregatet utan annan hårdvara. Så som det är nu har jag ingen anning om hur högljut nätagget i chassit är, eller den medföljande fläkten. Iom att jag, och många av läsarna inte kommer att använda just era komponenter i detta chassi så är det intressant att veta ljudnivå på de komponenter som ingår i köpet. Sen så tycker jag självklart att man ska testa ljudnivån på ett färdig byggt system också.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Ett tips för framtiden och framtida recencsioner.

Testa ljudnivå på chassit med de medföljande fläktarna och nätaggregatet utan annan hårdvara. Så som det är nu har jag ingen anning om hur högljut nätagget i chassit är, eller den medföljande fläkten. Iom att jag, och många av läsarna inte kommer att använda just era komponenter i detta chassi så är det intressant att veta ljudnivå på de komponenter som ingår i köpet. Sen så tycker jag självklart att man ska testa ljudnivån på ett färdig byggt system också.

Har aldrig tänkt på att dom kan göra så men det lät ju faktiskt ur smart. +1 på den ^^

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Det kanske är lättare att stresstesta alla diskar samtidigt i RAID0

Hur tänker du nu? Är du inne på att 0 skulle vara det enda RAID läge där alla diskar jobbar samtidigt så rekommenderas en stund med en sökmotor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av z84:

Hur tänker du nu? Är du inne på att 0 skulle vara det enda RAID läge där alla diskar jobbar samtidigt så rekommenderas en stund med en sökmotor.

Det är nog lättare att maxa alla diskar i RAID0 än i JBOD eller andra RAID fält.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Väl värd att läsa åtminstonde som komplement till Sweclockers recension.

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av Zotacs NM10-DTX till det här chassit. Det är alltså 3cm högre (ståendes) än ett vanligt ITX-kort vad jag förstår. Skulle det gå in i det här chassit?
Om inte, kan någon rekommendera ett annat ITX-kort i samma prisklass utan fläkt (och med 6 sata-portar förstås)?

Edit: Jag såg att recensionen på silentpcreview (tack ronnylov) fick nyheter om just DTX-biten: Fractal Design Array Mini ITX NAS Case | silentpcreview.com. Då bör det väl bara vara att se till att man får revision 2 antar jag?

Visa signatur

..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaMp:

Jag är intresserad av Zotacs NM10-DTX till det här chassit. Det är alltså 3cm högre (ståendes) än ett vanligt ITX-kort vad jag förstår. Skulle det gå in i det här chassit?
Om inte, kan någon rekommendera ett annat ITX-kort i samma prisklass utan fläkt (och med 6 sata-portar förstås)?

Edit: Jag såg att recensionen på silentpcreview (tack ronnylov) fick nyheter om just DTX-biten: Fractal Design Array Mini ITX NAS Case | silentpcreview.com. Då bör det väl bara vara att se till att man får revision 2 antar jag?

Ifall du vill använda båda två expansionsplatserna på kortet så behöver du R2, annars går det bra med R1.

Permalänk
Avstängd

Ett sådant skulle vara nice att ha ändå. Perfekt för lagrings server som ska stå framme, men ska den stå i en skrubb kan den lika bra va stor och ful och låta mycket...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Hur vet man vilka butiker som har R2:an inne då?

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Fractal Design

Array R2 ska finnas på lager i Sverige i Juli.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Fractal Design:

Array R2 ska finnas på lager i Sverige i Juli.

Är det ett sådant som Fractal Design kommer att skicka mig i slutet på Juni så kommer ni Swecare då få se en grundlig recension på den samt se när jag använder ett chassi menat som NAS till en highend vattenkyld speldator i Project ECHO.

Bygget kommer att bli riktigt intressant och roligt att sätta igång med och jag måste få tacka Fractal Design och Hannes Wallin (Grymt snyggt namn förövrigt) för deras hjälp.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Hur fasiken fick du FD att sponsra med ett chassi?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att köra det medföljande nätaggregatet passivt? Jag har beställt ett Array R2, och kommer bestycka det med en Atom-bräda tillsammans med sex diskar. Lasten borde inte bli mycket högre än 35-40 W.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av PreacherMan:

Vad tror ni om att köra det medföljande nätaggregatet passivt? Jag har beställt ett Array R2, och kommer bestycka det med en Atom-bräda tillsammans med sex diskar. Lasten borde inte bli mycket högre än 35-40 W.

Borde väl funka om du har någon annan fläkt i alla fall.

Permalänk

Hej, jaghar hittat ett moderkort med pci-e16 samt två lan anslutningar, verkar bara finnas med extern cpu, har ni några rekommendationer angående cpukylare för en dual-core (775) för detta chassi, är rädd att den skall gå emot antingen diskarna, planerat att använda alla 6 slots eller PSU.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Användarsynpunkter på R2 från prisjakt är att det blir för varmt med 6 diskar, som jag befarade.

Tack, men NEJ tack.

Har en bekant som kör 7st disakr i den och dom vanliga 3,25" diskarna ligger runt 32-36 grader.

Ska bygga ihop en liknande i helg så kan teste bättre då vad det blir för temp på diskarna.

Kollar man googels rapport dom släpt om temperaturer på hdd's och diskcrashar så är den mest optimala tempen för en disk 34-35 grader.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

EDIT*
Inte aktuellt längre

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10069794']jag är lycklig ägare till detta chassit och kan varmt rekomendera det. Helt underbar kvalitet och snyggt som F**

Väcker liv i tråden kan man ha ett annat nätagg i det? eller hur mycket pallar 300w med? 6st 3,5 diskar + 1 SSD + moderkort med AMD x2 3,3 Ghz + 1MB grafikkort klarar den av det tror dU?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Inbyggt grafikkort på moderkortet? Då ska det absolut inte vara några problem!
Agget är väl enligt SFX-standard, så det går att byta... Men agget som sitter i har ju ganska vettiga kontakter som passar bygget, vilket ett utbytesagg sannolikt inte kommer ha. (Ganska ont om såna agg med mycket watt också)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Inbyggt grafikkort på moderkortet? Då ska det absolut inte vara några problem!
Agget är väl enligt SFX-standard, så det går att byta... Men agget som sitter i har ju ganska vettiga kontakter som passar bygget, vilket ett utbytesagg sannolikt inte kommer ha. (Ganska ont om såna agg med mycket watt också)

nej, ett externt grafikkort https://www.inet.se/produkt/5409294/kfa2-geforce-g210-1024mbb Står rek, nätstyrka 300W borde jag ha ett bättre nätagg?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

G210 verkar bara dra typ 30W eller nått sånt vid belastning om jag läser rätt. Ska inte vara några problem!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

G210 verkar bara dra typ 30W eller nått sånt vid belastning om jag läser rätt. Ska inte vara några problem!

Okey ^^ gött, då hoppas vi att det räcker för min setup

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1373440/2012-01-16

Vad tror ni? har redan 6 mekaniska och en SSD, ska ha kvar en mekanisk i chassit jag ahr nu och resten i den burken 5 Mekanisk + SSD = perfa!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men behöver du ett externt grafikkort egentligen? ... och om du nu ska ha ett externt, borde det inte finnas ett modernare/bättre än GF210? (jag trodde du ägde ett redan av nån anledning)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Dum fråga, men behöver du ett externt grafikkort egentligen? ... och om du nu ska ha ett externt, borde det inte finnas ett modernare/bättre än GF210? (jag trodde du ägde ett redan av nån anledning)

jag äger reda ett sånt graffekort, därför jag tar det ^^ behöver nog inget bättre för ändamålet

Visa signatur

Citera för garanterat svar