Permalänk
Avstängd

HDMI kabel 1.4 följande stöd:

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/hdmi...

Stöd för högre upplösning, 1080p+ (100/200hz)

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/kabel-och-kontakt/hdmi...

Stöd för högre upplösning, 1080p (50/100Hz)

vad exakt menas med dessa Hz? min tv Plasma tv har Frekvens (Sub-field)600 Hz
betyder det att jag kmr få bättre bildkvalite med den övre kabeln som har 100/200hz när jag kopplar min HTPC till tvn?

min tv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=854600

och sen ljudet från en HDMI kabel, den översta kabeln säger: Monsters HDMI 1000HD säkerställer att du får ut maximalt med ljud och visuella effekter. Filmen är precis som filmregissören hade tänkt sig och i sport och live-shower får du en känsla av att du är på plats! 1000HD är ger dig möjlighet att få ut det bästa i HD-bild och ljud.

betyder det att jag kmr få ut bättre ljud med en sånhär dyrare HDMI kabel ist för en billigare HDMI kabel för min hemmabio system?

Permalänk
Medlem

1m för 1000kr, haha. Nej, på en meter så spelar det verkligen ingen roll vilken kabel du har.

Permalänk
Medlem

"600Hz" på din plasma-TV har inget som helst att göra med frekvensen på bildöverföringen från extern enhet. Det är max 60Hz som gäller för din TV (notera 24p, 50p & 60p i prisjakts specifikation).
En billig kabel kommer i praktiken ge lika bra överföring som en dyr, speciellt vid korta avstånd.

Permalänk
Avstängd

ni är helt säkra på att ljudet och bilden kmr vara precis lika bra med en billigare HDMI kabel? inga skillnader alls?
hur lång får kabeln högst vara innan man måste köpa en dyrare HDMI kabel? blir 2 meter billig kabel bra?

varför säljer dom så dyra kablar då? till vad är dom till om det inte blir nån skillnad med en billigare och såndär dyrare när man kopplar sån från dator till tv exempel?

Permalänk
Avstängd

går min tv automatiskt till 60hz när jag för första gången ska koppla in en dator till den? elr måste jag sj ställa in det till 60hz?

kan man gå högre än till 60hz? för min dator skärm har 120hz. tvn borde väl ha högre? hur funkar det?

Permalänk

Eftersom signalen är digital finns det absolut ingen som helst anledning att köpa något annat än den billigaste HDMI-kabel du kan hitta. Allt annat är skitsnack.

Skitsnack kring detta är dock inte ovanligt, men i första hand rör det sig om olika typer av missuppfattningar om hur tekniken fungerar i kombination med ett arv från den analoga HIFI-världen (där förvisso också sladdarnas betydelse överdrivs något fullständigt makalöst).

OBS! kan vi *please* INTE diskutera "jitter" här -- vi tar det under forumet "religion" istället

CNet hade ganska nyligen några lustig artiklar i ämnet:

http://news.cnet.com/8301-17938_105-20056502-1/why-all-hdmi-c...
http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57321956-221/why-all-hdm...

Permalänk
Skrivet av asia2selva:

ni är helt säkra på att ljudet och bilden kmr vara precis lika bra med en billigare HDMI kabel? inga skillnader alls?
hur lång får kabeln högst vara innan man måste köpa en dyrare HDMI kabel? blir 2 meter billig kabel bra?

varför säljer dom så dyra kablar då? till vad är dom till om det inte blir nån skillnad med en billigare och såndär dyrare när man kopplar sån från dator till tv exempel?

Det är en digital signal, ettor och nollor, så det finns ingen skillnad överhuvudtaget i bildkvalitet mellan den billigaste och dyraste. Det som kan skilja är väl möjligtvis kvaliteten på själva kabeln.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/hemelektronik/132121-deltaco_hdmi-ka...

1M kabel 39:- finns 2M för 49:-

funkar fint med billig Deltaco kabel.

Själv har jag inga saker hemma med 1.4 standarden. Då de enbart har olika versioner av 1.3 hos mig. Har dock testat Billiga 1.3 och dyra 1.3 kablar.

Och den största skillnaden ligger i kvalitetskänslan på kabeln men bilden ser man ingen skillnad på. Deltacos lågpriskablar är riktigt bra. 50:- mot närmare 900:- då kan man köpa många kablar om kabeln mot förmodan skulle gå sönder vilket aldrig har hänt mig.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Du kan aldrig få högre hz än 60 mellan tv och dator. Plasma har inte samma uppdateringssätt av bilden som LCD, så jag kommer inte ihåg hur det var med max antal riktiga hz osv. Det är 60 där också va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asia2selva:

ni är helt säkra på att ljudet och bilden kmr vara precis lika bra med en billigare HDMI kabel? inga skillnader alls?
hur lång får kabeln högst vara innan man måste köpa en dyrare HDMI kabel? blir 2 meter billig kabel bra?

varför säljer dom så dyra kablar då? till vad är dom till om det inte blir nån skillnad med en billigare och såndär dyrare när man kopplar sån från dator till tv exempel?

Dyra kablar finns för att lura sådana som dig. Att du överhuvudtaget är beredd att tro att det finns kvalitetsskillnad säger mig att du var nära att bli lurad. HDMI-standarden säger 10 meter tror jag det är. Det är vad alla kablar ska klara, men det finns tillfällen då källan ger en signal i svagaste laget och mottagaren är lite okänslig. Det ger problem med en kabel som precis klarar specifikationen, medan en kabel som är betydligt bättre än vad specifikationen kräver fungerar utmärkt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

läs på hdmi.org där står vad du ska ha för kabel. en high speed är vad du behöver. finns inga versionsnummer på kablar längre

Permalänk
Medlem

Monster är ju ett skitbra exempel på ett företag som tar otroligt mycket betalt för HDMI-kablar.

Köp en Deltacokabel för 10% av vad Monster vill ha för sina, och va nöjd.

Googlar runt lite så kommer du hitta flera artiklar om varför det är dumt att betala större summor för HDMI-kablar.

Såg nu att någon annan redan hade sagt samma sak, men jag orkade inte läsa.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Skillnaden är väl bandbredden på kablarna, men för att märka någon skillnad ska det väl vara en högre upplösning än 1080, vilket man inte använder.

Annars som sagt så är det kvalitén på kablarna. Men det finns finare kablar som inte kostar skjortan heller, att köpa monster kablar är riktigt onödigt.

2m av billig kvalisort funkar perfekt, 1.4 om du vill ha nyare funktioner såsom ethernet genom hdmi och att ljudet kan skickas åt båda hållen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Det är en digital signal, ettor och nollor, så det finns ingen skillnad överhuvudtaget i bildkvalitet mellan den billigaste och dyraste. Det som kan skilja är väl möjligtvis kvaliteten på själva kabeln.

En billig kabel kommer ju fungera jättebra så länge den uppfyller HDMI-specen, och det tror jag det mesta gör som säljs i Sverige.

Men din motivering ovan om att signalen är digital är fel när vi pratar om kablar, det är självklart en analog elektrisk signal i botten som förs över HDMI-kabeln, att den tolkas digitalt högre upp i protokollstacken är en annan sak.

och det kan självklart bli överföringsfel så att signalen tolkas fel på mottagarsidan. Tänk på att det inte finns någon omsändningsfunktion som på ethernet, kommer datan fram fel så går det inte göra något åt det.
Protokollet innehåller iofs error correction så enstaka bit-fel kan räddas automatiskt av mottagaren.

Men i praktiken så är det inte vanligt att såna störningar uppstår. Så jag håller med om din slutsats att dyra kablar är onödigt, speciellt på kablar upp till 5meter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Precis
... så leta efter en kabel som är High speed certifierad (eller där de skriver ut v1.4 fast de inte borde), som verkar ha någorlunda påkostade kontakter, till lägsta möjliga pris... Börjar kabellängderna närma sig 10 meter börjar det bli kinkigare, men 1-2 meter är inga problem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

En billig kabel kommer ju fungera jättebra så länge den uppfyller HDMI-specen, och det tror jag det mesta gör som säljs i Sverige.

Men din motivering ovan om att signalen är digital är fel när vi pratar om kablar, det är självklart en analog elektrisk signal i botten som förs över HDMI-kabeln, att den tolkas digitalt högre upp i protokollstacken är en annan sak.

och det kan självklart bli överföringsfel så att signalen tolkas fel på mottagarsidan. Tänk på att det inte finns någon omsändningsfunktion som på ethernet, kommer datan fram fel så går det inte göra något åt det.
Protokollet innehåller iofs error correction så enstaka bit-fel kan räddas automatiskt av mottagaren.

Men i praktiken så är det inte vanligt att såna störningar uppstår. Så jag håller med om din slutsats att dyra kablar är onödigt, speciellt på kablar upp till 5meter.

saken är den att om du sickar en digital signal är kommer den fungera fel firtt eller inte funka alls, du får inte det här halv bruset som på analoga signaler.

och på en meters avstånd så kommer HDMI signalen var mycket stark så det spelar ingen roll.

om jag skulle behöva dra en 10 meter lång HDMI cabel så skulle jag nog köra en lite dyrare kabel med sköldning och lite kraftigare koppar mängd men det är inte specielt mycket dyrare än den biliga HDMI cabeln