Permalänk
Medlem

Spela upp 3D från dator till TV

Jag har nyligen köpt en ny tv som även kan spela upp 3D filmer och blev därför ivrig att testa detta.

När jag sätter i ett USB minne med en 3D film i tv:n så går det bra att spela upp. Först ser jag två bilder som ligger komplett bredvid varandra. När jag sen ställer in tv:n på att det är en 3D film så löser den detta och det ser snyggt ut. Dock har jag problem med att tv:n har dåligt stöd för ljudformat så jag får inte ut något ljud, samt att överföringen från usb minnet är för långsam så att filmen hackar.

Därför tänkte jag att jag kan lika bra spela upp filmen genom datorn eftersom det varken hackar då samt att jag får ljud. På samma sätt som på tv:n så får jag två bilder som ligger komplett bredvid varandra. Jag kör ut bilden på tv:n och gör samma inställning som innan och säger att detta är en 3D film. Jag får visserligen 3D, men det blir en väldigt överkompenserad 3D som är mycket ansträngande att titta på. På något sätt så verkar den inte mixa bilderna tillräckligt, utan de ser ut att ligga ovanpå varandra med en alldeles för stor offset.

Den enda anledningen som jag kan komma på är att datorn kanske inte har HDMI 1.4, vet inte riktigt hur jag ska kolla upp detta. Men det som är konstigt är som sagt att det är ingen skillnad om jag kör från datorn eller direkt usb till tv:n innan jag har ställt in att det är en 3D-film på tv:n. Då ligger bilderna strikt bredvid varandra. Det är först när jag ställer in detta som det blir konstigt från datorn.

Jag har testat att spela upp både med vlc och cccp.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

prova ngn annan spelare. det har inget med hdmi 1.4 att göra iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

prova ngn annan spelare. det har inget med hdmi 1.4 att göra iaf

Jag har testat med 3 olika spelare och det ger samma resultat. Hur kan du vara säker på att det inte är hdmi1.4 som spökar? När tv:n har tillgång till rå-datan via en hårddisk så lyckas den, men när det streamas via HDMI så kladdar den till det.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Ja jag är 100% säker. Du kan spela upp 3D i mkv med DVI om du så vill det. Jag antar att det inte är BD 3D du försöker spela upp? Det är inte inställningar på grafikkortet som spökar?

Permalänk
Medlem

Powerdvd är bäst för 3d.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Powerdvd är bäst för 3d.

+1

Kör mina 3D filmer med powerDVD utan problem. Testat 4-5st sen jag skaffa min 3D fullhd tv... funkar perfekt

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem

Jag laddade hem powerDVD för att testa, men lyckades tyvärr inte komma längre. I powerDVD kan man ställa in vilken typ av 3D-teknik som ska användas, men ingen gav något resultat. Det enda jag kunde uppnå som verkade kunna ge 3D effekt var red/cyan mode, men jag har inte den typen av glasögon, och det är inte det jag vill uppnå.

Jag har kollat runt lite, och detta kallas visst SBS-3D (Side-By-Side) och på filen står det till och med H-SBS om det kan vara till någon hjälp.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.