Permalänk
Hedersmedlem

Ta bort AG på en IPS

Någon som provat att ta bort AG´n på sin ips här?

http://hardforum.com/showpost.php?p=1037202776&postcount=2622

Det enda som håller mig från att köpa en billig ips nu är just känslan av att någon smetat sylt över en bra skärm.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=798198

Känns som mycket skärm för pengarna om amn kunde få bort coatingen på något sätt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Skulle minst sagt vara en intressant sak att testa, utan att få skärmen förstörd förstås. Tänker mig hur folk slagits av tanken och sedan med rakblad skurit längst ut i kanten på skärmytan och hoppats på att få bort lagret med anti-glare.. Ska jag vara ärlig tror jag man måste ta isär skärmen och därefter plocka bort det yttersta skiktet, vilket förmodligen är svårare än vad man kan tro. Har en IPS-skärm från LG som det inte finns en enda skruv i, typ. Man måste alltså ta isär skärmen i ytterkanten!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja, se där! Men som några nämner är tillvägagångssättet olikt för varje enskild modell, vilket gör det hela svårare. Tillverkarna har ju för det första olika typer av anti-glare. För det andra skulle jag nog inte få isär min skärm utan att det skulle lämna märken efter sig.

Permalänk
Hedersmedlem

http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=878149&pag...

Är väl bara LG som tillverkar IPS-paneler så rimligen borde det vara ungefär detsamma. De paneler jag bytt i laptops är ju helt utan skydd, därav glossy så det borde inte vara några problem.
Får nog beställa en IPS226V och testa, känns som en riktig vinnare om det går vägen.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att ta bort AG tidigare och min erfarenhet är att det inte är några problem alls. Det är viktigt att man låter de våta "trasorna" ligga an ordentligt, vara rejält fuktiga och att de ligger på tillräckligt länge. Sedan kan man försiktigt med ett rakblad eller liknande ordna en flik ute i något hörn som man sedan dra av ifrån. Väl av är det bra om man tvättar rent med rengöringslösning avsedd för skärmar med en mycket fin microfiberduk a lá glasögonduk, detta för att få bort eventuella rester och få ett toppen resultat.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Kan aldrig tänka mig att LG är den enda tillverkaren. Vi har ju exempelvis Eizo, HP, Asus, NEC, AOC, Fujitsu och Philips som har IPS-skärmar. Att LG gör alla desssa paneler känns osannolikt.

Om du bestämmer för att testa får du inte glömma att dokumentera det hela så att fler kan slippa detta idiotiska påhitt, som för övrigt inte bara drabbar IPS-paneler!

Permalänk
Medlem

Hur vet man om en skärm har AG? Är sugen på att köpa en ny skärm men blev lite avskräckt nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter bra Robsch, blir helt klart att testa!

Stenkast: http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#Display_industry

Skrivet av m4jken:

Hur vet man om en skärm har AG? Är sugen på att köpa en ny skärm men blev lite avskräckt nu.

Det ser ut som om någon hällt en burk sylt över den

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Men innan jag köper den menar jag Vill inte köpa något jag måste mecka med

Permalänk
Hedersmedlem

Då ska du nog kika på en VA-baserad skärm istället då de har en mildare AG. Nackdelen med dem är att de är lite dyrare, har en något långsammare responstid och något snävare betraktningsvinklar. Å andra sidan fullkomligen krossar de både IPS och TN vad gäller svärta och kontrast. Nu är detta en anna diskussion, låt gärna tråden handla om att ta av AG på IPS.

Benq EW2420 och EW2430 är riktigt fina skärmar om man ger sig tid att ställa in dem. Svart är verkligen svart på dem och de har som sagt en mild AG, perfekt för en hemanvändare som ska surfa, kolla bilder, se film och spela men kan leva med den något långsammare responstiden.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Vad har den för funktion egentligen, AG-coatingen?

Tycker det är lite kul att det finns folk som går så långt för att få en blank skärm, något som en enig skara rynkade näsan åt rejält bara för några år sedan. Det gällde väl förvisso främst skärmar på bärbara datorer, där man specifikt eftersökte modeller med matt skärmyta. Att beställa från Dell med matt skärm som tillval var t.ex. också ganska poppis. Idag upplever jag det som att det fortfarande i stor utsträckning sitter blanka skärmar på portabla enheter, samtidigt som matta blir vanligare igen på monitorer.

Kikar man ännu längre tillbaka på laptopskärmar, innan widescreen-formatet slog igenom, så var skärmarna alltid matta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olegh:

Vad har den för funktion egentligen, AG-coatingen?

AntiGlare, dämpar reflektioner i glaset. En helt blank skärm är inte så kul i solljus eller stark belysning t ex. men sitter man någorlunda mörkt blir bilden klarare utan AG.

Skrivet av Stenkast:

Kan aldrig tänka mig att LG är den enda tillverkaren. Vi har ju exempelvis Eizo, HP, Asus, NEC, AOC, Fujitsu och Philips som har IPS-skärmar. Att LG gör alla desssa paneler känns osannolikt.

Möjligt att de inte är de enda, men de flesta skärmtillverkare köper in färdiga paneler från LG och bygger resten själva. Nästan oavsett märke du öppnar är det väldigt stor chans att det sitter en LG-panel i den.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

AntiGlare, dämpar reflektioner i glaset. En helt blank skärm är inte så kul i solljus eller stark belysning t ex. men sitter man någorlunda mörkt blir bilden klarare utan AG.

*facepalm* Jag fick bara för mig att det var.. något mer. Något slags skydd måste den ju rimligtvis ge, men det skulle ju lika gärna kunna vara transparent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vad har den för funktion egentligen, AG-coatingen?

Tycker det är lite kul att det finns folk som går så långt för att få en blank skärm, något som en enig skara rynkade näsan åt rejält bara för några år sedan. Det gällde väl förvisso främst skärmar på bärbara datorer, där man specifikt eftersökte modeller med matt skärmyta. Att beställa från Dell med matt skärm som tillval var t.ex. också ganska poppis. Idag upplever jag det som att det fortfarande i stor utsträckning sitter blanka skärmar på portabla enheter, samtidigt som matta blir vanligare igen på monitorer.

Kikar man ännu längre tillbaka på laptopskärmar, innan widescreen-formatet slog igenom, så var skärmarna alltid matta.

De här högblanka skärmarna på bärbara datorer är i min mening helt vansinnigt, speciellt som man ofta använder dem där det det finns en massa ljuskällor som kan spegla sig i de. Det tillsammans med dåliga (eller ofta usla) betraktingsvinklar brukar ju göra alla gånger man sitter två stycken och arbetar ihop på en laptop till en plåga (universitetsstudent).

Nu har detta ju blivit det "senaste" inom TV-världen med, tex Samsung verkar ha som mål att deras TV-apparater skall kunna extraknäcka som speglar

Överdriver anti-glarecoating är ju heller ingen höjdare, allt blir ju så "grynigt"

Men vad vet jag, jag sitter ju fortfarande på en CRT

Permalänk
Hedersmedlem

Testade just på en jättegammal PVA-skärm, processen var densamma.. litet tips:

Var absolut jättesäkra på att ni lyckats separera AG från polarizern. det är två ungefär lika tunna plastfilmer som sitter ihop och ser ut som en enda. Jag råkade dra av lite av polarizern i ena hörnet innan jag upptäckte misstaget. Skärmen fick även en tjock vertikal rand av döda pixlar av okänd anledning, så jag kommer nog inte göra om operationen på någon skärm jag bryr mig om.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Intressant detta, jag själv köpte nyligen skärm och valde bort bl.a. Dells annars så populära IPS:er just pga AG, ska det vara så svårt att köra lite lagom, jag menar glossy skärm kan va problematisk i många miljöer, men dessa överdrivna AG sabbar ju bara bildupplevelsen.

Frågan är om det är värt att meka med det själv, riskera att sabba en sprillans ny skärm och dessutom så försvinner väl allt vad garanti heter på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkast:

Kan aldrig tänka mig att LG är den enda tillverkaren. Vi har ju exempelvis Eizo, HP, Asus, NEC, AOC, Fujitsu och Philips som har IPS-skärmar. Att LG gör alla desssa paneler känns osannolikt.

Detta kallas OEM. Det är redigt dyrt att bygga en fabrik för paneler så det finns inte många ivärlden. LG tillverkar om inte alla så åtminstone en överväldigande majoritet av alla IPS-paneler som används för monitorer. Om jag inte missminner mig så är LG dessutom den enda tillverkaren i världen av plasmapaneler.
Företag köper paneler från LG, slänger i sin egen elektronik och packar dem i en mer eller mindre snygg plastlåda med sin egen logga på. Av företagen du nämnde har inte ett enda egen tillverkning av paneler.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Testade just på en jättegammal PVA-skärm, processen var densamma.. litet tips:

Var absolut jättesäkra på att ni lyckats separera AG från polarizern. det är två ungefär lika tunna plastfilmer som sitter ihop och ser ut som en enda. Jag råkade dra av lite av polarizern i ena hörnet innan jag upptäckte misstaget. Skärmen fick även en tjock vertikal rand av döda pixlar av okänd anledning, så jag kommer nog inte göra om operationen på någon skärm jag bryr mig om.

Såg en fin guide en gång där någon nisse tar bort polarisationsfilmen från sin skärm och sätter in urklippta bitar i ett par glasögonbågar. Blev en "hemlig skärm" som bara gick att se på med tillhörande glasögon.