Gamla butiker, vilka var era favoriter?

Permalänk
Avstängd

Gamla butiker, vilka var era favoriter?

Vilka har varit era favoritbutiker på 80-90 och tidigt 2000-tal? Vilka fick er att smeka komponenter ömmare än era framtida flickvänner?

Min favoritbutik har jag glömt namnet på såklart, men den låg vid Tulegatan/Frejgatan är jag rätt säker på. Man kom in i en lagerbutik som luktade metall och svett, här regerade kunskap uber alles. Du gick fram till kassan för att rådfråga personalen och inte mindre än 2 meter längre bort satt det ofta en kille med vinkelkap för att bygga customchassin åt kunder, kom man för nära var det inte alls omöjligt att man blev duschad av Jolt Cola då en sådan öppnades var tredje minut minst.

Denna butik var som en Chop-Chop för datorer och man lärde sig sjukt mycket för den tiden genom att bara kolla runt. Om någon vet namnet på det här stället får ni gärna skriva det.

Permalänk
Medlem

Pyttemjuk och Skribofont, även Dustin som var ett kanonföretag på den tiden innan dom trasade sönder hela företaget.

Permalänk
Medlem

Skribofont.
Eller Ittebuticken.dk
Eller en lokal butik som hette Datorbutiken. Där en Atari 130, 520, 1040STFm, Amiga 500 och ZX64+ Spektrum hämtades ut.
Atari 520 är borta men resten är kvar.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Webhallen påminner mycket om Skribofont idag, tror en del gamla rävar gick över dit.

Permalänk
Medlem

Köpte mest spel på den tiden, mestadels från Software Express.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Avstängd

Skribofont var butiken jag glömde namnet på, danke för det.

Permalänk
Medlem

Skribofont. Köpte deras aktier som blev värdelösa efter konkursen. Från varit en källarfirma växte de för fort och IT-bubblan som sprack.
Väldigt bra support.

DataCorner i Västerås som finns kvar än idag efter 30år. Där har C64, Amiga 500 och A1200 och PC delar köpts.

Permalänk

Ullared. De sålde ju N64 grejor på den tiden xD
ohh kommer ihåg nu att de även sålde spel till Sega .. vilka tider.

Annars Vivo och favör är ju några affärer man faktiskt saknar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Datorbutiken vid GA - torg i Helsingborg på 80 - talet. Kommer tyvärr inte ihåg vad den hette, de sålde MicroBee och Spectravideo 328. Som var heta maskiner på den tiden. C 64 hade inte kommit till stan än.

Det var inga problem utan att man kunde få sätta sig och knacka lite med BASIC manualen brevid sig, för att känna lite på "prylarna".

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem

Skribofont som helhet. Minns fortfarande (och har kvar) den celeron 333A (slot1) jag köpte där. Ett av mina mer minnesvärda byggen. Använde i princip uteslutande Skribo efter jag upptäckt hur bra de var.

Danska ITbutikken för priserna och paketeringsvideorna. R.I.P.

Fyndade massor av sällsynta spel hos någon lottfirma i Falun, Lindarna. Köpte t ex original Secrets of the Luxor där. Kanonkille.

Fyndade en massa på Software Express också, men butiken som sådan var inget vidare, katastrofal emballering. Hittade min gamla kvittopärm och där finns godsaker såsom Roberta Williams Anthology för 99kr, Byzantine the betrayal för 199, Syn factor för 99, Golden gate, samt Last Express. Många var USA-import med stor, exklusiv låda.

Inte datorrelaterat, men gillade verkligen Boxman när de som en av de första försökte få till en vettig prisbild på CD. Köpte massor ända tills sista veckan innan nerläggningen.

Ska man gå riktigt långt tillbaka så minns jag generalagenten för Apple på 70-talet och 80-talet, Gylling Systemelektronik. Gick servicekurser på Apple2/3/Lisa/macintosh där. Allra mest minnevärd var en supercool kille från Burträsk som sålde Apple i Skellefteå (kan ha varit Umeå) med en kompanjon. Han och hans familj var totalt galen, på ett skönt sätt. Bodde på en stor gård, sålde Apple dagtid och tryckte bl a porrblaskor och T-shirts i uthusen på kvällarna. Häftiga tider.

tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Datalätt <3

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

tvspels kompaniet i Göteborg bakom gamla sheraton.
Vet ej om det ligger kvar idag. Var där mycke under senare 90 talet.
Den instängda unkna doften mörkret, hyllorna.
Nostalgi

Permalänk
Medlem

Digistore, dock lite tidigare 2000 tal, och spel butik!

Permalänk
Medlem

Tror att den ja tänker hette Media Network i Helsingborg mycket bra datoraffär, snacka kundservice, killen eller killarna bakom kassan frågade vad du hade för prolle + ram + windows när du skulle köpa något nytt tex graffekort eller ljudkort, bara så att det skulle funka med dina grejor.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

JME i Staffanstorp och Multidirect (det var dom 2 som fanns typ här i skåne ;>
Åkte ofta till JME när vi åkte till helsingborg osv, var alltid en dröm att gå där inne

Permalänk
Medlem

Skribofont var min favoritbutik. Jag minns också den industriliknande butiken på Tulegatan med dess hemska gröna golv och de långa köerna av köpsugna ynglingar med eller utan pappa i släptåg.
Dom gav mig bra hjälp när jag dum som jag var försökte uppgradera min Fujitsu-burk. Med den nyvunna insikten om märkesdatorernas allmänna uselhet blev det sedan ett hemmabygge med Celeron 300MHz och GeForce 4.

Riktigt synd att dom gick omkull!

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Tricom i uppsala var lite kul förr i tiden när dom hade Amigor i skyltfönstret.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Alltid kört komplett.
Handlade även en del från kylning.com när dom fanns.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk

Minns lappower som drevs av nån tuttlisa själv var man väl runt 12 bast när dom slog upp dörrarna på sveavägen i Sthlm köpte man 50pack med 3,5 tums disketter de var tider då när man tyckte sin 286 med CGA skärm ägde hela världen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

tvspels kompaniet i Göteborg bakom gamla sheraton.
Vet ej om det ligger kvar idag. Var där mycke under senare 90 talet.
Den instängda unkna doften mörkret, hyllorna.
Nostalgi

Finns kvar men vet inte om det ligger på samma ställe, ligger nu ganska gömt nära centralen. typ bakom det ''fina'' hotellet, Radison tror jag det heter

Permalänk

Har kört komplett nästan jämt, och även itbutikken eller vad den nu hetter i danmark.

Just nu pendlar det lite mellan komplett,cdon,inet eller dustin. beroende på erbjudanden mm .

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Inaktiv

I Växjö var det ju lätt Da-Dataprodukter (som konkursade för några månader sedan, RIP), och Radar (som numera är Siba, som också snart konkar ^^). Hos Da-Dataprodukter inhandlade man originalspel till sin C64, och kollade på alla dyra datorprylar som man inte hade råd med. På Radar kunde man senare lira de senaste PC spelen (till 486/Pentium), dom hade en dedikerad dator med en egen bootmeny där man kunde välja vilket spel man ville lira. Tänk...

Ett annat skönt nördplace några år senare är ju Onset med internetcafé och Lasergame, mer eller mindre alltid öppet så behövde man någon nätverkskabel eller ny hdd lite brådis så fanns dom alltid där. Numera är det nog bara Lasergame och lite smått kvar.

Ska vi lämna hålan Växjö o bege oss ut på internet är det ju självklart gamla Datorbutiken som man minns med värme.

Permalänk
Medlem

Stygga Pojken i Malmö...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Vilka har varit era favoritbutiker på 80-90 och tidigt 2000-tal? Vilka fick er att smeka komponenter ömmare än era framtida flickvänner?

Min favoritbutik har jag glömt namnet på såklart, men den låg vid Tulegatan/Frejgatan är jag rätt säker på. Man kom in i en lagerbutik som luktade metall och svett, här regerade kunskap uber alles. Du gick fram till kassan för att rådfråga personalen och inte mindre än 2 meter längre bort satt det ofta en kille med vinkelkap för att bygga customchassin åt kunder, kom man för nära var det inte alls omöjligt att man blev duschad av Jolt Cola då en sådan öppnades var tredje minut minst.

Denna butik var som en Chop-Chop för datorer och man lärde sig sjukt mycket för den tiden genom att bara kolla runt. Om någon vet namnet på det här stället får ni gärna skriva det.

Som många skrivit är det Skribofont du tänker på. Handlade en hel del där själv och det var helt klart en primitiv webhallen typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Alltid kört komplett.
Handlade även en del från kylning.com när dom fanns.

Vi pratar retro butiker, Komplett fanns inte i mitten av 90-talet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Likvid:

Vi pratar retro butiker, Komplett fanns inte i mitten av 90-talet.

Läs trådskaparens inlägg som väl räknas, eller har du tolkningsföreträde?

Skrivet av Lemasive:

Vilka har varit era favoritbutiker på 80-90 och tidigt 2000-tal? Vilka fick er att smeka komponenter ömmare än era framtida flickvänner?

Min favoritbutik har jag glömt namnet på såklart, men den låg vid Tulegatan/Frejgatan är jag rätt säker på. Man kom in i en lagerbutik som luktade metall och svett, här regerade kunskap uber alles. Du gick fram till kassan för att rådfråga personalen och inte mindre än 2 meter längre bort satt det ofta en kille med vinkelkap för att bygga customchassin åt kunder, kom man för nära var det inte alls omöjligt att man blev duschad av Jolt Cola då en sådan öppnades var tredje minut minst.

Denna butik var som en Chop-Chop för datorer och man lärde sig sjukt mycket för den tiden genom att bara kolla runt. Om någon vet namnet på det här stället får ni gärna skriva det.

Mitt första kvitto som jag lyckades hitta just nu är från 2001, dvs tidigt 2000-tal. Jag tror de startade innan det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Gtek var ju teh shietz när jag började hänga här på Swec. Så den saknar man ju, även om man idag inte skulle handlat något där pga. andra intressen idag

Har fortfarande en isskrapa till bilen, samt en kortlek från Gtek som jag lyckades tjata till mig ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

När försvann TV-spelsbörsen på Klarabergsg i Stockholm? Det kanske var flera år sedan? Gick förbi där för första gången på länge och noterade att den var borta.

Permalänk
Medlem

ActionData i Karlstad, köpte vår första dator där, en Amiga 600HD Det blev nåt strul med ekonomi och fiffel har jag dock för mig så den försvann sen.

Annars bodde pappas kusin (som var ett år äldre än jag) i Jakobsberg i Stockholm och hade en Amiga-butik som granne
Syscom Data - Mematex tror jag de hette

Där dreglade man ju över Wizard 560DPI-möss och Towerhawk-chassi till A1200/A4000, blev ett sånt senare, (men från Vidamus då de var billigare), var på tiden man satt med Amgia 4000+PPC-kort med en 68060 på 50MHz + 233MHz 604e på samma CPU-kort.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Data & hifi, dom var bra på Amiga. Grundades 1987.
Finns fortfarande kvar, idag på hornsgatan.
Skribofont förståss.
DGC var rätt bra, en av dom firmor som såg vart det barkade och gick över till att sälja tjänster och internetförbindelser.
(alla tre i stockholm då)