Permalänk

Överklockningen funkar inte längre?

Hej alla hjälpsamma.

Jag clockade upp min 2500k i 4,5ghz med 1.275 spelade glatt tills idag, då jag bestämde mig för att kräma ut 5,0ghz för wii emulering.
Gick in i mitt sabretooth p67 efi bios och såg att min volt var på 1.305. Konstigt tänkte jag och förstod att datorn kanske automatiskt lagt ut det, trots det var manual som gällde.

Jag prövade 5.0ghz med olika 1.3 uppstättningar tills jag bestämde mig för att nu får det vara nog, 4,5ghz räcker.
Återställde alla settings med min O.C profile till vad det var innan, men datorn vägrar starta och gör något autoclockat på 4,3ghz istället. Inte ens när jag väljer 45 i multiplier och AUTO i volt, så vill den starta längre. Utan den kör på standard klocken på 4,3 och typ 824mhz på minnena istället.

Kan jag få tillbaka min 4,5 nu på något vis? Vad har gått snett?

temps är 28c-55c max typ med h80.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Hade problem med mitt PRO p67. Hade liknande problem där klockan inte ville hållas. Fick gå in i BIOS och lada "optimised settings", starta om och göra om överklockningen från början innan den slutade autoöverklocka trots att den inte skulle det.

Om det inte fungerar. Pröva clear CMOS.

Permalänk

Optimized settings, will do!

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Åh du underbara stjärna på himlavalvet! Tack så hemskt mycket :]
Jobbig bugg i bios dock, att den ska vägra sådär helt plötsligt.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Sådär, nu funkar överklockningen igen och sådär. Men får helt plötsligt bluescreens utav att spela tf2. Har samma inställningar som förut och då hade jag inga problem. Prövat med att höja volten till 1.280 men det bluescreenar ändå... förslag?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Har du kört OCCT/Prime95 i någon timme stabilt? Det är väl inte CPUn det är fel på isf.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Jag ska la pröva igen med den högre volten, funkade np i prime95 INNAN jag fick det här klockningsproblemet.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Du överklockar väll bara med Multiplier och inte BCLK ?

Permalänk

Jag har nu fått det stable på 1.325.. 1.315 crashade efter någon minut bara. Frågan är om det ens är lönt att pröva 1.320, vad tror ni? Vad är egentligen fördelen med 0.005 mindre volt? Mina temps ligger endast i 53c full load prime95 i 30min.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Skrivet av Computerguy:

Du överklockar väll bara med Multiplier och inte BCLK ?

Japp, bara multiplier

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Det kan tänkas att den effektiva späningen var på 1.325V redan innan problemet, för problemet redan fanns då. Ett problem finns ju inte tills dess att man märker det!

Permalänk

Förstod inte vad du menade nu. Den effektiva spänningen?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Kort sagt: Du trodde att spänningen var lägre (och BIOS kanske sa det), men den var egentligen högre.