Permalänk

läkage vattenkylning

Installerade nyligen ett nb block och ett gpu block i min vattenkylning och sen startade jag pumpen för att testköra och nb blocket läckte som fan och grafikkort och mobo blev blött trotts massor med toa papper där inne för att förhindra sånt (läckte förbannat mkt) hur länge bör grejorna ligga på tork innan jag börjar använda dem igen?

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk

Kör dom i ugnen på svag värme någon timme eller låt dom ligga framme i rumstemperatur ett par dagar.

Permalänk

det med ugn är jag inte så säker på då dagens elektronik är väldigt känslig mot värme, hur många dagar tror du det behöver ligga framme?

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

det med ugn är jag inte så säker på då dagens elektronik är väldigt känslig mot värme, hur många dagar tror du det behöver ligga framme?

2-3 dagar är väll att rekomendera

Permalänk
Medlem

Svag värme, kanske 50 grader är inget problem grafikkort brukar klara nästan 100 gr innan det börjar bli skadligt, och normala load temps på dem kanske är 60-80c under tyngre spel.
Mamman vet jag inte hur mycket dom brukar klara, men om du ska torka dem i rumstemperatur skulle jag välja att vänta åtminstonde 3 dygn, vänd på dem ibland och kör hårt med en hårtork tycker jag isf, för att blåsa bort små droppar som ligger och gömmer sig.
Hoppas grejerna överlever!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

det med ugn är jag inte så säker på då dagens elektronik är väldigt känslig mot värme, hur många dagar tror du det behöver ligga framme?

50c då? Folk har det ju tillochmed så varmt inne i deras chassin ibland

Permalänk

50 grader varmluft i ugnen ett par timmar

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Sötast

Tips: Testkör utanför burken oO

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

Svag värme, kanske 50 grader är inget problem grafikkort brukar klara nästan 100 gr innan det börjar bli skadligt, och normala load temps på dem kanske är 60-80c under tyngre spel.
Mamman vet jag inte hur mycket dom brukar klara, men om du ska torka dem i rumstemperatur skulle jag välja att vänta åtminstonde 3 dygn, vänd på dem ibland och kör hårt med en hårtork tycker jag isf, för att blåsa bort små droppar som ligger och gömmer sig.
Hoppas grejerna överlever!

Hårtorken är nog ingen bra idé, den laddar luftpartiklar med statisk elektricitet. Man kan ju få lite urladdningar när man hanterar prylarna då, så det hade jag låtit bli!

Permalänk

50 grader låter faktiskt som att jag skulle kunna köra med, duger ett torkskåp då ist för ugn?
borde 6 timmar räcka isf?
funkar int torkskåp så fåre ligga i 2-3 dagar

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Skrivet av GreenPotatis:

det med ugn är jag inte så säker på då dagens elektronik är väldigt känslig mot värme, hur många dagar tror du det behöver ligga framme?

På låg värme och om man bevakar ska inte vara några problem. Folk "bakar" t.e.x. trasiga kretskort som grafikkort.

Permalänk

mjo men sist jag försökte med ett mobo i ugnen smällde en kondensator x) dock var ju det på hög värme, sen används ugnen här dagligen >.<

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem

Precis varför man testkör slingan utanför burken först..

Eller i burken, utan elektronik i ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

sant sant.
jag gjorde en tabbe där.

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

mjo men sist jag försökte med ett mobo i ugnen smällde en kondensator x) dock var ju det på hög värme, sen används ugnen här dagligen >.<

Jag hade nog valt alternativet med ugn på 50 grader, torkskåp borde ha någon liknande uppvärmningsfunktion med luftström som en hårtork har. Det finns antagligen då en viss risk för statisk laddning genom luftströmen.

Permalänk

ah, då ugnen används rätt ofta här så blire då att låta det ligga och torka

Visa signatur

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Permalänk

Fail tobbe

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

det med ugn är jag inte så säker på då dagens elektronik är väldigt känslig mot värme, hur många dagar tror du det behöver ligga framme?

Max 85 grader tål all elektronik när den inte körs.

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Max 85 grader tål all elektronik när den inte körs.

Nej. Eller snarare, nja. Bakar grafikkort gör man t.e.x. på 150-180c, dock i korta sessioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nej. Eller snarare, nja. Bakar grafikkort gör man t.e.x. på 150-180c, dock i korta sessioner.

Jo, men den tål 85 grader för att torka ur - sen så tål den mesta elektronik högre temperaturer än så, men då måste man vara lite mer vaksam. Och bakar grafikkort gör man i högre temperaturer än så om man skall lyckas "laga" dem. Omkring 200 grader brukar vara lagom där, men 150 är dock för lågt för att det skall fungera för det mesta iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenPotatis:

50 grader låter faktiskt som att jag skulle kunna köra med, duger ett torkskåp då ist för ugn?
borde 6 timmar räcka isf?
funkar int torkskåp så fåre ligga i 2-3 dagar

hade jag varit dig hade jag undvikit torkskåpet. De gångerna jag har använt ett sådant har jag fått jävulska stötar av kläderna. det kanske är pga tyget iofs men jag hade ändå inte vågat xD