Permalänk

2 cpu på ett moderkort?

Det är ingen tillverkare som har börjat tänka på att ha 2 CPU:s på ett moderkort?

Om de nu ens går? Satt bara här åh tänkte på det.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

det finns med både 2 och 4 sockets för serverprocessorer och har även testats för konsumentmarknaden, aldrig hört talas om skulltrail?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Det är ingen tillverkare som har börjat tänka på att ha 2 CPU:s på ett moderkort?

Om de nu ens går? Satt bara här åh tänkte på det.

Två & fyra CPUer på ett MB är inte särskilt ovanligt.

Sök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

det finns med både 2 och 4 sockets för serverprocessorer och har även testats för konsumentmarknaden, aldrig hört talas om skulltrail?

ah gamla goa skulltrail :D<3

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Min opteron server har dubbla processorer, det är jätte vanligt i server sammanhang

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Min opteron server har dubbla processorer, det är jätte vanligt i server sammanhang

Skrivet av lorgix:

Två & fyra CPUer på ett MB är inte särskilt ovanligt.

Sök.

Skrivet av Andre_H:

det finns med både 2 och 4 sockets för serverprocessorer och har även testats för konsumentmarknaden, aldrig hört talas om skulltrail?

Okej, Men varför gör dom inte det i dagens läge på moderkort? för dyrt? dåligt?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s82090566&o=tillv_pop&c...
Där har du Moderkort med 2 Processor platser och 4.

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem

Jag hade en Compaq deskpro med plats för 2 st PentiumPro 200Hmz
Innan processorer med fler kärnor började dyka upp på marknaden så var det lite vanligare med moderkort för 2-4 processorer men det var väl inte förrän Win XP kom som stödet för flera processorer kom för "vanliga" operativsystem, WinNT hade stöd för fler vill jag minnas.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av racefactory:

Okej, Men varför gör dom inte det i dagens läge på moderkort? för dyrt? dåligt?

Det är inte kostnadseffektivt i konsumentmarknaden, speciellt inte med den "nya" flerkärntekninken. För dyrt är väl bara upp till den som vill/kan köpa dessa.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av hejhej231:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s82090566&o=tillv_pop&c...
Där har du Moderkort med 2 Processor platser och 4.

Tycker dom borde göra något vursting med typ 4 grafikkorts platser och 2 cpu platser

Tänk dig 2 stycken I7 med typ 3-4 7950 grafikkort

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Hehe, min första dator var ett gammalt skrotat serverkort för Pentium 2 som med modifierade bios skulle klara 2x Pentium 3 upp till 800mhz. Jag hittade dock bara en sådan och blev kvar med 2x PII 400mhz. Det här var vid tidpunkten som "Pentium 4 - 2.0ghz" just kommit på marknaden, jag var 12, familjen inte så tät och jag hade den sämsta datorn bland vännerna.
Kan förstå att den inte presterade riktigt dubbelt så bra som den hade gjort med en processor då vanliga "konsument"-program/anv.områden sannolikt inte hade programmerats för att dra nytta av fler processorer. Med de nya 8-kärniga och allmänt flertrådade applikationer dock borde marknaden öppnas upp för fler sådana här lösningar.
Vore kul om det kom några.

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Tycker dom borde göra något vursting med typ 4 grafikkorts platser och 2 cpu platser

Tänk dig 2 stycken I7 med typ 3-4 7950 grafikkort

Haha, jadu. Gör dom det bra, fasen vilken prestanda boost!

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Okej, Men varför gör dom inte det i dagens läge på moderkort? för dyrt? dåligt?

Det görs redan skriver jag ju.

Men så många trådar behövs inte till spel eller ordbehandling.

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Med de nya 8-kärniga och allmänt flertrådade applikationer dock borde marknaden öppnas upp för fler sådana här lösningar.
Vore kul om det kom några.

Säger desamma skulle vara riktigt fett.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av hejhej231:

Haha, jadu. Gör dom det bra, fasen vilken prestanda boost!

Menart Sjukt roligt de skulle vara.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Tycker dom borde göra något vursting med typ 4 grafikkorts platser och 2 cpu platser

Tänk dig 2 stycken I7 med typ 3-4 7950 grafikkort

fast när du börjar prata de priserna är det ju inte direkt riktat mot normala användare och den kraften behövs inte till något idag vilket gör att det mer riktar sig mot special använding och då finns det oftast redan anpassade lösningar för just det du tänkt göra med riggen

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Menart Sjukt roligt de skulle vara.

Det går som sagt redan att göra. Men det kostar en del.

Permalänk
Medlem

Det finns ju redan EVGA SR-2, förvisso måste man använda sig av Xeon processorer men är riktat mot entusiaster.

Permalänk
Skrivet av M rosenberg:

Det finns ju redan EVGA SR-2, förvisso måste man använda sig av Xeon processorer men är riktat mot entusiaster.

Skulle funnits till typ am3+ och 1155

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Problemet är väl att efterfrågan inte finns hos vanliga konsumenter, eftersom det blir dyrt med dubbla processorer (och dubbla socklar och ledningsbanor) och en av dagens high-end processorer räcker till för allt 99% av vanliga konsumenter sysslar med redan den.

För företagstillämpningar har det funnits lääänge.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Tycker dom borde göra något vursting med typ 4 grafikkorts platser och 2 cpu platser

Tänk dig 2 stycken I7 med typ 3-4 7950 grafikkort

Konsumentprocessorer är inte anpassade för arbeta i dual. Sedan nordbryggan flyttat in i processorn måste det till en extra pinnar för att processorerna ska kunna samarbeta. s1155 saknar dessa pinnar, men s1366 skulle kunna fungera, men så finns det även segmentering av produkterna.

Konsumentmarknaden är prispressad, och intel vill inte att billiga konsumentprocessorer ska användas till dual setups, då företag är beredda att betala betydligt högre pris. Därför är det bara xeon som funkar till dual.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Man måste ha dubbla QPI-länkar. i7or har ej det. Xeon har det.

Permalänk
Medlem

Där har du ett kort med 2 CPU platser och plats med 4st grafikkort, ett EVGA SR-2. Dock ej i7 utan XEON, men har man råd med detta moderkort och 4st grafikkort behöver man nog inte oroas sig över priserna på processorer.

(Bild snattad av legitreviews.com)

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Där har du ett kort med 2 CPU platser och plats med 4st grafikkort, ett EVGA SR-2. Dock ej i7 utan XEON, men har man råd med detta moderkort och 4st grafikkort behöver man nog inte oroas sig över priserna på processorer.

http://www.legitreviews.com/images/reviews/1324/evga_sr2_case...

(Bild snattad av legitreviews.com)

Borde inte ens sådan setup styras med vattenkylning?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av racefactory:

Menart Sjukt roligt de skulle vara.

Skrivet av racefactory:

Säger desamma skulle vara riktigt fett.

Skrivet av hejhej231:

Haha, jadu. Gör dom det bra, fasen vilken prestanda boost!

Om som det har sagts ett par gånger så finns det och har funnits ett tag

Själv har jag kört 3 olika dubbelprocessor system privat, mest för att det är jäkligt skoj. Två olika Xeon system (på den tiden man hade DDR1 och AGP) samt ett dubbel P3 moderkort (alla i ATX formfaktor).

Men vill du ha en riktigt skoj burk så titta på dessa delarna;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=647361 - moderkort
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=813882 - ett par processorer
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=874586 - ett par minneskitt (48GB ram, bra till när man kör RAMDisk)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=452477 - juste nätagg
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=276250 - chassi som faktiskt får plats med sakerna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1071465 - och sådär 4st grafikkort för quadfire.

Duger alldeles utmärkt för att bygga och köra hemma, dock kostar det lite. Blir sådär 36000 för moderkort och processorer. Men kör på

Bara att shoppa loss, alltid lika skönt med löjligt mycket hästkrafter under huven.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Eric:

Borde inte ens sådan setup styras med vattenkylning?

Det kan man göra, men det blir en del slangar

eller denna (dock 4x GTX480 3-SLI)

http://www.maximumpc.com/article/home/dream_machine_2010

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

som sagt, det finns, har funnits, och är inget nytt. om än ovanligt på konsumentmarknaden eftersom efterfrågan är försvinnande liten. MEN om man nu känner sig sugen så släpper evga en uppföljare till sr-2 som Fluf länkar till, nu med sockel 2011 http://www.techsweden.org/nyhet/d1Gn-x79-moderkort-ifran-evga...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

som sagt, det finns, har funnits, och är inget nytt. om än ovanligt på konsumentmarknaden eftersom efterfrågan är försvinnande liten. MEN om man nu känner sig sugen så släpper evga en uppföljare till sr-2 som Fluf länkar till, nu med sockel 2011 http://www.techsweden.org/nyhet/d1Gn-x79-moderkort-ifran-evga...

den där skulle varit något

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

den där skulle varit något

Skickades från m.sweclockers.com

och vad skulle du använda det till? i spel flaskar ju grafikkorten redan med bara en processor... så länge du inte sitter med beräkningstunga applikationer eller servermiljöer vinner du inget med en till processor, men av någon anledning får jag inte den uppfattningen att det är vad du sysslar med när jag läser dina inlägg

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII