Microsoft släpper uppdateringar för AMD FX-serien "Bulldozer" till Windows 7

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper uppdateringar för AMD FX-serien "Bulldozer" till Windows 7

Två nya uppdateringar från Microsoft anpassar Windows schemaläggare för AMD Bulldozer-baserade processorer, men det handlar endast om högst marginella skillnader.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var väl vad jag väntade mig... synd för konkurrensen

Permalänk

Inväntar standard kommentar: "Det blir nog bra när det blir färdigt"

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Illa att va beroende av att ett företag utanför ska behöva fixa så ens produkt fungerar som den ska.

AMD haz FAILED.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Mer strömförbrukning är precis vad Bulldozer behöver ! Men samtidigt så behöver den ju mer prestanda också. Ingen win/win situation direkt...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Nä mer en win/amd situation.. höhö.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Inväntar standard kommentar: "Det blir nog bra när det blir färdigt"

Hehe precis, nuvarande bulldozer är skräp. Att nästa version om något år kanske blir bättre spelar ingen roll, denna version är skräp och borde inte lanserats. Den är ju inte ens bättre än sin föregångare... galet dåligt av amd att lansera den över huvud taget. De lär ha tappat en hel del i förtroende bland sina kunder.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Illa att va beroende av att ett företag utanför ska behöva fixa så ens produkt fungerar som den ska.

AMD haz FAILED.

Dom har ju bara optimerat och anpassat för att få ut mer av hårdvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Hehe precis, nuvarande bulldozer är skräp. Att nästa version om något år kanske blir bättre spelar ingen roll, denna version är skräp och borde inte lanserats. Den är ju inte ens bättre än sin föregångare... galet dåligt av amd att lansera den över huvud taget. De lär ha tappat en hel del i förtroende bland sina kunder.

Vilka kunder? Det finns väl ingen vid sunda vätskor som köper AMD-proppar längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Vilka kunder? Det finns väl ingen vid sunda vätskor som köper AMD-proppar längre?

om man ska ha nåt budget prisvärt funkar phenom II aldeless utmärkt, därför köper folk amd....

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Vilka kunder? Det finns väl ingen vid sunda vätskor som köper AMD-proppar längre?

Nja, nu tog du allt i. I budgetsegmentet finns en del bra AMD-processorer, dock inte senaste generationen. 960T, 955BE/965BE ligger bra till pris/prestandamässigt, överklockar man är inte 1055T något dumt köp för sitt pris heller.

Dock har Intel prissegmenten från 1600kr och uppåt för sig själv, synd.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag kan fortfarande inte första varför amd slutade tillverka phenom II, nu har de ingen kokuranskraftig cpu över ca: 1000kr.
De måste ju veta att Bulldozer inte slår en 2500k (eller är ens nära).

Visa signatur

Cpu: AMD phenom II x6 1055t @ 3,6Ghz, Moderkort: m4a87td/usb3, Grafik: Gainward gtx 560ti @ 950mhz twin turbo II, Ram: 12Gb 1333MHz, Nätagg: Seasonic s12 500w, SSD OCZ Vertex 2 120Gb HDD: Seagate Barracuda 7200 256Gb, Ljudkort: Creative Sound blaster live! ct4620.

Permalänk
Medlem

Kommer det en uppdaterad recension nu också?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Illa att va beroende av att ett företag utanför ska behöva fixa så ens produkt fungerar som den ska.

AMD haz FAILED.

Huruvida det är fail är väl subjektivt, såvida det inte finns någon officiell standarddefinition för fail.
Men det är väl klart att det är Microsofts personal som skall fixa sitt egna OS.
Även om de inte har särskilt mycket konkurrens så är det ju dumt om de skiter i sina kunder med amd-prollar.
Tro det eller ej, MS skriver för intels prollar också.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Nja, nu tog du allt i. I budgetsegmentet finns en del bra AMD-processorer, dock inte senaste generationen. 960T, 955BE/965BE ligger bra till pris/prestandamässigt, överklockar man är inte 1055T något dumt köp för sitt pris heller.

Dock har Intel prissegmenten från 1600kr och uppåt för sig själv, synd.

Jo, sant lite överdrift - ingen som köper en FX-propp då. E-350/450 är ju bra annars - i sin klass. 1055T är också en bra propp till vettig peng, så jo det stämmer väl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Jo, sant lite överdrift - ingen som köper en FX-propp då. E-350/450 är ju bra annars - i sin klass. 1055T är också en bra propp till vettig peng, så jo det stämmer väl!

Jag köpte min fx-6100 för 1089kr, och tillsammans med moderkortet 990fxa-ud3-mobo för 699kr så måste jag säga att jag är väldigt nöjd för den prestandan jag får ut för såpass lite pengar.
Blir ju väldigt svårt att motivera ett i5-köp, tycker jag iaf.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Jag köpte min fx-6100 för 1089kr, och tillsammans med moderkortet 990fxa-ud3-mobo för 699kr så måste jag säga att jag är väldigt nöjd för den prestandan jag får ut för såpass lite pengar.
Blir ju väldigt svårt att motivera ett i5-köp, tycker jag iaf.

Finns extremt mycket bättre alternativ på begagnatmarknaden om du frågar mig, sjukt många som säljer allt från phenom II 945 till i7 950 för riktigt överkomliga priser, även Q9550 har ju bra prestanda jämfört med din fx-6100.. Sen har i3 2120 helt okej prestanda om jag inte är ute och cyklar. Om vi nu vill ha budget och nytt.

Sen att du hittade din Fx-6100 jävligt billigt förändrar ju hur bra/dåligt AMD är. Kan ju lika väl hitta någon idiot som säljer en i7 920 för 500kr för att den är gammal. Men det gör ju inte intel bättre right?

Skulle aldrig köpa en ny AMD i dagsläget för en "vanlig" dator. Har inte så stor koll på hur AMD gör sig i HTPCs och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Illa att va beroende av att ett företag utanför ska behöva fixa så ens produkt fungerar som den ska.

AMD haz FAILED.

Du vet att Microsoft har anpassat Windows efter Intels HT också va? Detta är inget AMD unikt, och snälla, sluta skriv som trettonåring.

Skrivet av 4.0:

Finns extremt mycket bättre alternativ på begagnatmarknaden om du frågar mig, sjukt många som säljer allt från phenom II 945 till i7 950 för riktigt överkomliga priser, även Q9550 har ju bra prestanda jämfört med din fx-6100.. Sen har i3 2120 helt okej prestanda om jag inte är ute och cyklar. Om vi nu vill ha budget och nytt.

Sen att du hittade din Fx-6100 jävligt billigt förändrar ju hur bra/dåligt AMD är. Kan ju lika väl hitta någon idiot som säljer en i7 920 för 500kr för att den är gammal. Men det gör ju inte intel bättre right?

Skulle aldrig köpa en ny AMD i dagsläget för en "vanlig" dator. Har inte så stor koll på hur AMD gör sig i HTPCs och annat.

Fast begagnat är inte rättvis jämförelse om vi nu bara tittar på individuella produkters prisvärdhet, då ska vi ta begagnade FX-processorer med i leken också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Finns extremt mycket bättre alternativ på begagnatmarknaden om du frågar mig, sjukt många som säljer allt från phenom II 945 till i7 950 för riktigt överkomliga priser, även Q9550 har ju bra prestanda jämfört med din fx-6100.. Sen har i3 2120 helt okej prestanda om jag inte är ute och cyklar. Om vi nu vill ha budget och nytt.

Sen att du hittade din Fx-6100 jävligt billigt förändrar ju hur bra/dåligt AMD är. Kan ju lika väl hitta någon idiot som säljer en i7 920 för 500kr för att den är gammal. Men det gör ju inte intel bättre right?

Skulle aldrig köpa en ny AMD i dagsläget för en "vanlig" dator. Har inte så stor koll på hur AMD gör sig i HTPCs och annat.

I HTPC är ju amd (enligt mig iaf) helt överlägsna, med sina Llano, som ändå har rätt så ok grafikdel.
Var och kikade på begagnat, var främst ute efter q6600, fast den hade gått på 600ca, och sen skall man hitta moderkort med CF, SLI, USB 3.0 och då insåg jag att c2q är skit, trots att processorn är bra men utbudet av moderkort är alltid kasst hos intel, framförallt sata 3 stödja 16GB ram, det och nytt är iaf för mig värt ett par hundringar extra, beroende på vad man köper.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Illa att va beroende av att ett företag utanför ska behöva fixa så ens produkt fungerar som den ska.

Det är fullkommligt normalt. Det är schemaläggaren i operativ systemet som måste veta hur den ska hantera processorns resurser, var alla trådar ska placeras, och vilka av trådarna i processorn som ska aktiveras och deaktiveras.

Bulldozer skapades på ett annorlunda sätt vilket krävde en annan typ av hantering - en typ av hantering som Windows 7 helt enkelt inte tidigare kunnat göra, vilket resulterar i något förlorad prestanda. Samma modifikationer har behövts göras i Linux kerneln och alla andra operativsystem som ska kunna göra på processorn.

Hyperthreading från Intel i kombination med flera kärnor till exempel har ochså skrivits för (och har förbättrats i Vista/7 jämtemot XP).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agdon:

Jag kan fortfarande inte första varför amd slutade tillverka phenom II, nu har de ingen kokuranskraftig cpu över ca: 1000kr.
De måste ju veta att Bulldozer inte slår en 2500k (eller är ens nära).

EN fx-8150 är i princip lika snabb som en i5 2500, skiljer någon enstaka procent. SÅ det är ingen dålig cpu. Problemet är att den är för dyr!

http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

EN fx-8150 är i princip lika snabb som en i5 2500, skiljer någon enstaka procent. SÅ det är ingen dålig cpu. Problemet är att den är för dyr!

http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Prestandan är väldigt ojämn, det är också ett problem.

Permalänk
Medlem

Bör ochså påpekas att prestanda indexen inte riktigt indikerar kraften i processorn så bra eftersom många av testerna inte demonstrerade skillnader alls till att börja med. Fel typ av tester, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Prestandan är väldigt ojämn, det är också ett problem.

Visst är det så, jag menar bara att så jävla dålig som vissa gör gällande är inte fx cpuerna.

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Vilka kunder? Det finns väl ingen vid sunda vätskor som köper AMD-proppar längre?

Intel kanske har toppsegmentet för sig själva, men inte fan köper man en Intel till en HTPC. Varför SB säljer så bra i de flesta segment är också för att intel har så mycket inflytande, folk tänker "det är Intel, därför är det bra" när det egentligen finns mycket mer prisvärda alternativ.

Intels styrkretsar är väldigt bristfälliga i specifikationer också dyrare moderkort med mindre funktioner jämfört med AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas de får upp prestandan på bulldozer lite, för AMD's skull

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Vilka kunder? Det finns väl ingen vid sunda vätskor som köper AMD-proppar längre?

Ska du ha ett system med ECCminne billigt är det AMD som gäller. Angående Bulldozer, så är det en usel konstruktion med mindre exekveringsenheter per tråd än en Intel SB. För att kompensera har man enorma mängder ytslukande cache. Det är alltså inte Microsofts fel att Bulldozer har dålig prestanda och det kommer inte att komma någon magisk patch som gör BD 10-15% snabbare. Fixar de inte BD i nästa iteration så är det tack och adjöss för AMD som processortillverkare, det går liksom inte att konkurrera med Intel när ens processorer har 50% större kretsyta, påtagligt sämre prestanda och rejält mycket sämre prestanda per watt. Hur blev det så här? Tjockt med inkompetens hela vägen ner från styrelsen till konstruktionsavdelningen.

Permalänk
Skrivet av eXale:

Bör ochså påpekas att prestanda indexen inte riktigt indikerar kraften i processorn så bra eftersom många av testerna inte demonstrerade skillnader alls till att börja med. Fel typ av tester, helt enkelt.

http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

DU! Det skiljer minsann TVÅ Fps mellan den bästa och sämsta processorn! och min kompis kusins kompis lillebror som spelar i en Cs-clan som nästan är litekänd säger att det är jääääääättestor skillnad på 44-46fps...
Eller så håller jag med dig

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Hjälpsam

AMD utlovar dock endast marginella förbättringar: i genomsnitt 1–2 procent bättre prestanda i program som endast utnyttjar några få trådar och ingen skillnad alls när processorn belastas fullt ut.
jag tror att den totala skillnaden rör sig om 1-2 procent, upp till 10% fåtrådat och ingen större skillnad flertrådat.
Nu är det ju just fåtrådat som är problemet så patchen kommer väl till pass.

Om man läser Toms test av BD som är ganska omfattande vad gäller produktive verktyg så ser man att där går BD ganska jämnt med 2600K, vilket inte är illa.
http://www.tomshardware.com/reviews/fx-8150-zambezi-bulldozer...
Det tristaste är att BD är så effekttörstig hade så inte varit fallet, hade nog betydligt fler av oss köpt en.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Nä mer en win/amd situation.. höhö.

Made my day! xD

Skickades från m.sweclockers.com