Permalänk
Medlem

Vattenkylnings frågor och tips på delar?

Tjenare, har börjat fundera på om jag skall vattenkyla burken men eftersom jag inte har någon erfarenhet av det så har jag lite frågor.

1: Om man vatten kyler burken så när du sedan köper ny hårdvara så lär du väl bara köpa ny cpu och gpu block(?) eller måste man köpa något mera nytt?

2: Hur svårt är det att vatten kyla? Har inga problem med att plocka ihop en dator men har aldrig pillat med vatten kylning.

3: Har för stunden ett antec ninehundred chassi och i det får det ju inte plats med radiatorer om man inte gör som denna person som jag hittade nyss: http://www.sweclockers.com/galleri/8677-radbox-budgetversion
En radbox verkade faktiskt inte för jobbigt att göra och låtsas farsan som är snickare hjälper mig säkert. Men innan jag såg den så tänkte jag köpa nytt chassi så det spelar inte så stor roll.

4: Delarna jag tänkte kyla är cpu (2600k) och dubbla 6950. Har ett nätagg på 850w och räcker det till att också driva pumpen? Har som sagt ingen aning om hur mkt en pump kan behöva i ström väg.

5: Linka gärna ett fint chassi som det funkar att köra vatten kylning i och vatten kylnings delar.

Vet inte vad för budget det behövs för att göra detta men om jag säger 5000 kanske, kan gå högre om det behövs.
Tackar sålänge för mig

Permalänk
Medlem

1. Så länger det är samma socket så funkar samma cpu block.
Men till grafikkortet blir nytt varje gång du köper nyare kort,vad jag fått veta iallafall.

2. Det är lätt för dom somkan, och svårt för dom som inte kan.
Men planera in en dag du har gott om tid.

Tänk på kolla nipplarna så dom är ordentligt dragna och inte läcker.
Och köp hellre en bit slang extra så du har råd att slösa på den.

5k till vattendelar får du en redigt system.
Har ingen möjlighet att gräva efter delar nu,så de får en annan ståntill tjänst med.

Samt endel säger att plocka lösa delar än dessa ek kit som finns.

Sen chassi är det princip välja så stor som möjligt
Ju större ju smidigare att leka

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Till chassi frågan skulle jag rekommendera ett Corsair 800D i alla lägen mer eller mindre. Med plasts för en 360mm radiator Går att modda dit en 240mm radiator i botten med, men då får man ta bort den undra hårddiskburen. Men den använder man ändå inte. Sen går det även att sätta en 120mm radiator bak till i datorn.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk

Hoppas det är OK om jag lånar tråden lite. Är själv inne på vattenkylning till ett kommande system, ska mest vara för syns skull då det inte blir några highend grejer att kyla.

Iaf, har hittat färdiga kit på indomo.se och undrar ifall dem är något att ha?

http://www.indomo.se/11895-EK-KIT-H3O-Supreme-LT-120-EN

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

Jag hade aldrig skruvat ihop ett vattenkylningssytem för 3månader sedan, sedan tog jag tjuren vid hornen. Skulle inte säga att det var svårt men precis som Toivo83 skriver, stressa inte. Vik helst en hel dag till det så du har gott om tid när det är första gången du skall göra det.

Jag skaffade mig ett Xigmatech Elysium, och ojoj vad nöjd jag är Det sväljer 1st 3x120mm + 1st 4x120m radiatorer utan moddning. I denna tråd finns en closeup bild min vattenkylning, 3x120 syns i taket och 4x120 i fronten.

Jag kör med följande prylar o är nöjd!

Lycka till med vattenkylningen!

Permalänk
Medlem

1: Ibland måste du byta cpublock när du byter socket. Ofta inte. Men det finns inga garrantier att du kan använda ditt gamla cpublock i en ny socket.

Det finns två typer av gpu block.
Full cover block vilka bara passar till en modell. De allra flesta använder denna typ av block. Byter du kort får du byta block.
Universal block vilka passar till flertalet modeller. Ofta måste du sätta dit flänsar på minnen osv på korten själv. Inte jättemånga som använder dessa block men man ska veta att dem finns.

2: Inte så fasligt svårt. Läs valfri tutorial så ska det nog gå bra. Som tidigare sagt så dra åt nipplarna så det inte läcker.

3: Antingen skaffar du ett rejält chassi eller så kör du radiator utanför. Jag kör själv utanför, men det är inte många chassin som är anpassade efter bilkylare heller så att säga Kör du utanför kan du got ta en stor radiator i stället för flera.

4: mina pumpar drar max 18w styck dvs 36 w totalt. Mycket mer än så lär inte den eller de pumpar du kör dra heller.

5: För 5k får du rediga delar.

För övrigt kan jag tipsa om att läsa sticky här på swec.
http://www.overclockers.com/beginners-guide-water-cooling/
är också en bra introduktion.

http://martinsliquidlab.org/pump-and-radiator-optimizer-sprea...
Exel ark där du kan upskatta flowrate på ditt system.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Toivo83: Ja pengarna var ju tänkta till ett chassi + vatten kylningen

Geforce9500gt: Satt och tittade lite på det innan och det verkar ju riktigt fint, hur svårt är det att ta bort den buren då? Och hur nödvändigt är det? ^^ Annars så kommer ju NZXT med ett nytt snart och men jag vet inte riktigt hur bra det verkade vara men det lär ju komma en hel del recensioner inom kort då det skulle komma till marknaden idag. Detta är chassit jag pratar om: http://www.sweclockers.com/nyhet/14946-video-nzxt-inleder-med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av undertext:

Jag hade aldrig skruvat ihop ett vattenkylningssytem för 3månader sedan, sedan tog jag tjuren vid hornen. Skulle inte säga att det var svårt men precis som Toivo83 skriver, stressa inte. Vik helst en hel dag till det så du har gott om tid när det är första gången du skall göra det.

Jag skaffade mig ett Xigmatech Elysium, och ojoj vad nöjd jag är Det sväljer 1st 3x120mm + 1st 4x120m radiatorer utan moddning. I denna tråd finns en closeup bild min vattenkylning, 3x120 syns i taket och 4x120 i fronten.

Jag kör med följande prylar o är nöjd!

Lycka till med vattenkylningen!

så jag är inte ensam om att äga detta underbara chassi alltså? verkade nästan så ettag. kan lätt rekomenderas till alla som går i vattenkylningstankar

ps, du får plats med en radiator i golvet med om du bara vill

Permalänk
Medlem

Funderar på ett Elysium eller obsidian 800d tror jag, vad tror ni blir bäst? Och vad för delar ska jag köpa?

Edit: Har kollat runt lite idag och det verkar ju inte finnas något specifikt heltäckande block för 6950 och undrar då, fungerar ett 6970 block på mitt 6950? Har två stycken gigabyte 2gb reference.