Permalänk
Medlem

Ips och led vs ccfl.

På ett forum jag trillade in på diskuterar dem detta. Stämmer detta--->

citat: Just one question, why LED backlit?
LED backlighting kills the IPS hence the color accuracy of the monitor, takes a lot more time to calibrate a LED backlit one and the colors are still oversaturated even after careful calibration.
CCFL all the day on an IPS, it gives you back more realistic colors.

Länk: http://www.techpowerup.com/158744/ASUS-VA278Q-(2560-x-1440)-I...

Permalänk
Medlem

En smula överdrivet, men visst sysslar man med fotoredigering etc så ska man ju inte pruta på färgåtergivning.
LED ger dock möjligheten att köra local dimming och ännu viktigare scanning backlight.
Fast jag tror inte att nån av dom teknikerna kommit till skärmbranschen ännu, tyvärr.
LED används i vanliga datorskärmar p.g.a det är billigare och tillåter en tunnare profil, vilket IMO är helt menlöst då man normalt sett inte har en skärm på väggen.
Att "LED" även har blivit ett modeord gör såklart valet ännu enklare för tillverkarna ("Nej jag vill inte ha en LCD jag vill ha en LED".....).

Permalänk
Medlem

LED kan vara bättre, men dom bästa skärmarna för datorbruk har fortfarande ccfl, Om det ska vara nån fördel med LED så behövs det inte helt billiga LED samt inte edge LED, med tiden kommer nog LED bli lika bra eller bättre jämfört med CCFL till samma pris, men vi är inte där idag

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna skärmen? -->

http://www.sweclockers.com/nyhet/14923-asus-va278q-ny-hoguppl...

Är den bra kommer jag att köpa den. Tror ni den kommer att ha lika bra färger eller bättre än min dell u3011?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag provat på ASUS IPS skärm pa246q vilket jag tyckte var minst lika bra som tex DELL u2410, så bådar det gott för VA278Q
är priset rätt så...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Med tanke på att jag provat på ASUS IPS skärm pa246q vilket jag tyckte var minst lika bra som tex DELL u2410, så bådar det gott för VA278Q
är priset rätt så...

pa246q har ccfl och Asus VA278Q kommer ha led.