Permalänk
Medlem

Samsung 27" A750 serie eller A950.

Hej alla.

Tänkte höra ifall någon av er där ute som har testat eller äger
någon av dessa skärmar:

-Samsung syncmaster 27" A750 serien 3D (utan tv tuner)
-Samsung syncmaster 27" A950 serien 3D (utan tv tuner)

Är lite osäkert eftersom jag ska lägga mellan 4000-5000kr till en
ny skärm så är alla tips och erfarenhet väldigt tacksam att få.

Ska har skärmen till mitt nya dator med GTX 580 "Phantom" 3072MB grafikkort främst till spel. Vill så gärna få ut så mkt så möjligt för grafik upplevelsen.

Eller bör jag vänta med att köpa? Oled teknik har jag haft i tankarna!

Permalänk
Medlem

Ska du ha 3d?
Jag skulle iaf ha tagit A850 pga upplösningen, ingen höjdare med låg upplösning på stor skärm som man sitter relativt nära. Priset har gått ner mycket också på A850 men kanske lite för dyrt för dig

Permalänk

5 laxar för en TN panel med 1920x1080? Jo tjena.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung S27A950D

Har inte använt 3D alls, är inte intresserad - men skärmen är blixtsnabb i spel och jag är jättenöjd. Men jag vet inte om jag hade gjort samma val igen, SÅ stor skillnad är det inte från 24":an jag hade innan.
Jag kör också med GTX 580.

Skärmen känns dock oerhört lyxig och välbyggd, jag hade tur och fick en utan döda pixlar (samsung har bara samma dåliga garanti som alla andra, med sju döda pixlar totalt och fyra i grupp och bla bla.)
Att stativet inte går att tilta speciellt mycket är inget problem för mig då jag har relativt lågt bord och hög stol, men tänk på det. Den är ju inte alls ställbar i höjdled, så mät och försök gissa om den passar dig.

Sen får du väl helt enkelt känna efter om 5300 är lagom eller för mycket, lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har A950 och jag är faktiskt nöjd. Även om det är en TN panel så märks det att det är av väldigt bra kvalité. Har provat 3D med på 3D filmer och det funkar riktigt bra. Att det är en 27" på 1920x1080 spelar inte någon som helst roll, helt ärligt tycker jag att det är denna storleken som bör vara för just den upplösningen.
OLED tekniken tror jag inte kommer komma förens om något år och då ska de också först gå ner i pris.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Jag har haft både 950D och 750D. Bra skärmar i stort, men ack så mycket backlight bleeding. Jag har lämnat in min 750D på service och det ska bli intressant att se på måndag hur det ser ut. Förhoppningsvis får jag inte en 3:e skärm med extremt störande BLB. Grymma färger, bra responstid, bra 3D, det mesta är fantatiskt med skärmen, men man måste stå på sig så man får ett bra exemplar, för det är uppenbarligen väldigt svajigt med produktionen av dessa skärmar.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Kare;11838153"] Att det är en 27" på 1920x1080 spelar inte någon som helst roll, helt ärligt tycker jag att det är denna storleken som bör vara för just den upplösningen.

Det där säger du bara för att försvara ditt köp.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="landahl;11838358"]

Skrivet av Kare:

Att det är en 27" på 1920x1080 spelar inte någon som helst roll, helt ärligt tycker jag att det är denna storleken som bör vara för just den upplösningen.

Det där säger du bara för att försvara ditt köp.

Jag anser verkligen att 27" är bra, end of story, sluta trolla

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

S27A950D undebar skärm för TN, bra färger ruskigt bra. bra responstid. bra gaming skärm. 3D utmärkt. 120 hz. ja vad mer?

kommer aldrig i mitt liv gå tillbaka till 60 hz även om det är ips nej tack!

Permalänk
Medlem

Har också en 950D och tycker den är helt okej. ruskigt snabb i spel och känns bra att kolla film på.

Färgerna är inte mycket sämre än dom på min gamla skärm(Eizo flexscan s2431sw) efter calibrering.
Betraktningsvinklarna var dock mycket bättre på Eizon.

Fick ett bra exemplar också, knappt nå backlightbleed alls och inga trasiga pixlar.

Så i det stora hela är jag väldigt nöjd.

/Merkkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziptry:

S27A950D undebar skärm för TN, bra färger ruskigt bra. bra responstid. bra gaming skärm. 3D utmärkt. 120 hz. ja vad mer?

kommer aldrig i mitt liv gå tillbaka till 60 hz även om det är ips nej tack!

Har du testat en IPS någon gång?

Permalänk
Medlem

Jag har en 950 och är supernöjd.

Skrivet av ericone:

Jag har haft både 950D och 750D. Bra skärmar i stort, men ack så mycket backlight bleeding. Jag har lämnat in min 750D på service och det ska bli intressant att se på måndag hur det ser ut. Förhoppningsvis får jag inte en 3:e skärm med extremt störande BLB. Grymma färger, bra responstid, bra 3D, det mesta är fantatiskt med skärmen, men man måste stå på sig så man får ett bra exemplar, för det är uppenbarligen väldigt svajigt med produktionen av dessa skärmar.

Håller med , fick ett måndagsex där elektroniken pajade efter nån vecka , lämnades på garanti , har säkert backlight bleeding men jag är inte speciellt kräsen på den biten.

Skrivet av landahl:
Skrivet av Kare:

Att det är en 27" på 1920x1080 spelar inte någon som helst roll, helt ärligt tycker jag att det är denna storleken som bör vara för just den upplösningen.

Det där säger du bara för att försvara ditt köp.

Jag tittade specifikt efter 1920x1080 och 27" just för att inte få en för tungdriven native upplösning på en skärm jag skall spela på , att dra igång ett spel i 2560x1600 och få bra fart går ju knappt med dagens hårdvara.

120Hz och att den faktiskt har bättre färger än en äldre TN panel är 2 andra saker som jag gillar , skillnaden mot 750 är väl mest design och Displayport eller DVI kontakt.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Harakiri:

Japp, jag är supernöjd med min S23A750D. Speciellt nu idag, då jag fick tillbaka den från Samsung. Måste slå ett slag för Samsung-servicen. De har fixat både min backlight bleeding + verkar det som, ett störande meddelande som dök upp förut om displayport. Nu har jag minimal bleed i vänster och höger sida, men det stör mig inte ett dugg då man knappt ser det Var värre när jag hade nere i högra hörnet (typ alltid vid vapnet i FPS-spel eller på min gubbe i Skyrim). Som sagt, denna serie är fantastiska skärmar. Bra färger för att vara TN, snabba som attan samt 120hz. Faktum är att jag tror detta är den 120hz med lägst responstid och minst ghosting, men någon får rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem

Phew.. det löste sig .. var rädd att jag skulle behöva åkalla garantin på även detta exemplar, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Har du testat en IPS någon gång?

Vem är du egentligen?
Jag har sett dina trådsvar i asmånga trådar ang. IPS kontra TN, och du håller alltid på och tjatar om hur mycket bättre IPS är.

Det är två olika skärmtekniker med två olika användningsområden, snubben är ju uppenbarligen inne på en TN-panel. Vad är ditt problem med det?
Får folk konsumera det de själva vill?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Vem är du egentligen?
Jag har sett dina trådsvar i asmånga trådar ang. IPS kontra TN, och du håller alltid på och tjatar om hur mycket bättre IPS är.

Det är två olika skärmtekniker med två olika användningsområden, snubben är ju uppenbarligen inne på en TN-panel. Vad är ditt problem med det?
Får folk konsumera det de själva vill?

Mvh

Jag är sweclockers egen skärmnisse, jag rullar omkring här och tillför väldigt lite, och du?

Nej, jag tjatar inte om hur mycket bättre IPS är, ifall du tror det så förstår du inte vad jag säger.

Ja, två olika skärmtekniker, nej, inte två olika användningsområden. Dagens IPS-skärmar(Dell U2312 och Eizo Foris främst) kan ses som mycket trevliga allroundskärmar för ett bra pris.

Mitt problem är folks okunskap, folks tjat efter LED, HDMI och Full HD utan någon jävla aning om varför de ska ha det. Reklam fördummar den genomsnittlige skärmköparen och det är ganska tragiskt.

Folk får konusmera vad de vill, folk får köpa vad de vill, men innan de har bestämt sig för en produkt påpekar jag gärna bristerna i deras uttalanden/argument och kanske lyckas få dom att köpa en bättre skärm.

Personen jag frågade om hade testat en IPS-panel frågade jag därför att större delen av alla bra omdömen som kommer på TN-panelsskärmar är ju såklart ifrån just TN-panelsanvändare. Har man en Volvo Amazon som referens när det kommer till komfort så såklart nyare bilar i 9 fall av 10 mer komfortabla. Att påstå att färgerna är sjukt bra på en TN-panel och ha en gammal, troligen okalibrerad TN-panelsskärm som referens blir bara missvisande. Därav min fråga.

Missvisande var att ta i, men får duga i brist på bättre ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Har du testat en IPS någon gång?

Hej klart jag har det har dell U3011 jämte. men har ställt undan den så länge. Köpte den här ungefär vid release nån vecka efter. Bilden på ips är ju bättre så klart men jag spelar mycket spel därav gick jag till 120 hz och tyckte denna skärmen var kanon;)= Därför tycker jag Samsung har gjort ett bra jobb med denna skärm därav jag skrev riktigt bra färger för TN samt Design.

och ja, tyckte det blev bra skillnad när man gick från 60/120 hz i spel!
Visst du kan säga att Ips är bättre än TN som jag har förstått i dina inlägg här. Men de är helt två olika skärmar med olika egenskaper vissa är bra för Program,Photoshop. andra är för spel blir trött på folk som missförstå sig om dagens skärmar vad dom är till för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziptry:

Hej klart jag har det har dell U3011 jämte. men har ställt undan den så länge. Köpte den här ungefär vid release nån vecka efter. Bilden på ips är ju bättre så klart men jag spelar mycket spel därav gick jag till 120 hz och tyckte denna skärmen var kanon;)= Därför tycker jag Samsung har gjort ett bra jobb med denna skärm därav jag skrev riktigt bra färger för TN samt Design.

och ja, tyckte det blev bra skillnad när man gick från 60/120 hz i spel!
Visst du kan säga att Ips är bättre än TN som jag har förstått i dina inlägg här. Men de är helt två olika skärmar med olika egenskaper vissa är bra för Program,Photoshop. andra är för spel blir trött på folk som missförstå sig om dagens skärmar vad dom är till för.

Dåså, då är det ett ganska vettigt uttalande ändå.

Du får det att låta som om det inte skulle gå att spela på IPS, vilket det idag går ganska bra att göra, men jag förstår vad du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Dåså, då är det ett ganska vettigt uttalande ändå.

Du får det att låta som om det inte skulle gå att spela på IPS, vilket det idag går ganska bra att göra, men jag förstår vad du menar

Nej inte alls, sitter själv och väntar tills någon ny IPS skärm som kommer i år! Sedan i framtiden får man hoppas på 120 hz ips gud ja längtar!!

Permalänk
Medlem

Det verkar inte som att det nånsin kommer att komma en ips skärm med 120 hz, det måste ha varit en missuppfattning. Jag tycker ni ska ta och vänta på denna skärmen ------>

http://www.sweclockers.com/nyhet/14923-asus-va278q-ny-hoguppl...

Den verkar läcker. Jag är lite besatt av skärmar så jag kan mycket väl tänka mig asus- skärmen om den är bra .

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det verkar inte som att det nånsin kommer att komma en ips skärm med 120 hz, det måste ha varit en missuppfattning. Jag tycker ni ska ta och vänta på denna skärmen ------>

http://www.sweclockers.com/nyhet/14923-asus-va278q-ny-hoguppl...

Den verkar läcker. Jag är lite besatt av skärmar så jag kan mycket väl tänka mig asus- skärmen om den är bra .

Okey, själv har jag kikat lite på denna här som kommer runt 2012

(Obs glömde det var 1920 x 1080 pixels:) Fasen!

http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/lg-slim-bezel-27-pas...

Värka vara snygg + grym design men få se vad för fler skärmar som kommer i år ><

Eller Samsung nya PLS monitor Glossy http://www.youtube.com/watch?v=7EVUd9sKISs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziptry:

Okey, själv har jag kikat lite på denna här som kommer runt 2012

(Obs glömde det var 1920 x 1080 pixels:) Fasen!

http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/lg-slim-bezel-27-pas...

Värka vara snygg + grym design men få se vad för fler skärmar som kommer i år ><

Eller Samsung nya PLS monitor Glossy http://www.youtube.com/watch?v=7EVUd9sKISs

Jag börjar fundera på om man ska spara sina pengar och vänta på Oled istället. Man kanske ska va nöjd med de skärmar man har så länge. Ja har dock läst att oled tv kommer att få normalpriser om ca 4 år så ja är lite kluven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag börjar fundera på om man ska spara sina pengar och vänta på Oled istället. Man kanske ska va nöjd med de skärmar man har så länge. Ja har dock läst att oled tv kommer att få normalpriser om ca 4 år så ja är lite kluven.

haha, kommer nog ta ett ganska bra tag innan dom hamnar på normal priser! Sen vet jag dock inget när OLED kommer ut som datorskärm men lär dröja ett par år för normala summor. Kommer ihåg när Plasma kom ut, där talar vi stora summor. Men Samsung nya PLS skärm ser lovande ut:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziptry:

haha, kommer nog ta ett ganska bra tag innan dom hamnar på normal priser! Sen vet jag dock inget när OLED kommer ut som datorskärm men lär dröja ett par år för normala summor. Kommer ihåg när Plasma kom ut, där talar vi stora summor. Men Samsung nya PLS skärm ser lovande ut:D

Samsungs skärm kommer att kosta över 10.000 bagis och det är lite väl mycket för en 27 tums 2560x1440 skärm enligt mig. Jag kommer att vänta på ASUS VA278Q och se vad den kommer att kosta. Får den bra omdöme så köper jag den och ger bort min HP ZR2740W till min brorsa.
Kan någon berätta om det är någon skillnad mellan led och ccfl på en ips skärm?