Trådlösa 802.11ac standard inom 1–2 år

Permalänk
Medlem

^^ Sämre än för trådad i alla fall

Sen om man sitter i ett hus med lägenheter så är ju även trådlöst rätt meningslöst då man stör ut varandra rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Hur mycket trådlöst finns det plats för?
För några år sedan stod Intels chef i TV och sa att i framtiden måste allt som går kopplas upp med tråd för att det kommer att bli så mycket som behöver vara trådlöst.
Stod det inte någonstans att GSM nätet börjar bli för trångt nu med alla smarta telefoner?

Det finns plats för hur mycket trådlöst som helst egentligen. Det gäller bara att multiplexa på ett bra sätt.. Sen att köra olika frekvenser underlätttar.. 802.11ac ska gå över 6Ghz-bandet. tidigare har wlan kört 2.4 och 5Ghz.

En bieffekt av att höja frekvensen är att vågorna inte kommer gå lika lätt genom väggar. Därför kommer det faktiskt bli mindre störningar än tidigare. Grannens nät kommer alltså inte störa lika mycket som hans 2.4Ghz störde förut. Problemet är dock att du kanske måste ha en repeater i varje rum om du vill surfa överallt i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men om alla gör som du och gömmer sina nätverk blir det ju svårare att se vilka kanaler (frekvenser) som är lediga... Kör man bra kryptering så är det nog inte många som lyckas koppla upp sig ändå.

nae det är det inte.. du behöver in BSSID för att se vilken kanal ett nätverk kör på.

Skrivet av loefet:

Adeles för paranoid för att skyffla de mängderna data över trådlöst, med tanke på hur kass säkerheten är i dagsläget...
Väntar hellre på nyheten om att 10 Gbit ersätter 1 Gbit som standard på moderkort som nätverksanslutning.

är inte WPA2 tillräckligt säkert för dig? Berätta gärna hur jag knäcker WPA2-Kryptering (med passphrase på 63-bit) om du anser det osäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tidsoptimist:

Inte riktigt knäckt men det finns en säkerhetsrisk med typ alla bredbandsleverantörers routers:
http://lifehacker.com/5873407/how-to-crack-a-wi+fi-networks-w...

Ja, det är helt sjukt att man gör ett sådant säkert system och därefter får för sig att sabotera hela skiten med hjälp av WPS.
Men även om man har PSK (Pre-Shared Key) så krävs det ganska mycket beräkningskraft för att kunna börja lyssna av trafiken på ett trådlöst LAN.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det finns plats för hur mycket trådlöst som helst egentligen. Det gäller bara att multiplexa på ett bra sätt.. Sen att köra olika frekvenser underlätttar.. 802.11ac ska gå över 6Ghz-bandet. tidigare har wlan kört 2.4 och 5Ghz.

En bieffekt av att höja frekvensen är att vågorna inte kommer gå lika lätt genom väggar. Därför kommer det faktiskt bli mindre störningar än tidigare. Grannens nät kommer alltså inte störa lika mycket som hans 2.4Ghz störde förut. Problemet är dock att du kanske måste ha en repeater i varje rum om du vill surfa överallt i huset.

Problemet är väl att hastigheten kommer bli lidande om vi är för många på samma ställe?

Hade redan svarat på min fråga..
Permalänk
Skrivet av anden12:

Ja, det är helt sjukt att man gör ett sådant säkert system och därefter får för sig att sabotera hela skiten med hjälp av WPS.
Men även om man har PSK (Pre-Shared Key) så krävs det ganska mycket beräkningskraft för att kunna börja lyssna av trafiken på ett trådlöst LAN.

Jupp hade mina aningar om det när jag såg wps första gången.
Helt sant men med dagens grafikkort/cpu så bör det ju bli ganska mycket enklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

när inte WPA2 tillräckligt säkert för dig? Berätta gärna hur jag knäcker WPA2-Kryptering (med passphrase på 63-bit) om du anser det osäkert.

Tja, 63bitar tar väl ungefär en fem minuter att bruteforca fram med en normalsnabb dator.. (sedan att minimum för WPA2 är en 64bitar lång passphrase är en helt annan femma antar jag..)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Tja, 63bitar tar väl ungefär en fem minuter att bruteforca fram med en normalsnabb dator.. (sedan att minimum för WPA2 är en 64bitar lång passphrase är en helt annan femma antar jag..)

Och detta är något du förväntar dig att dina grannar gör?
Men varför bara ha 64 bitars passphrase? Det är ju bara 8 bokstäver.
Själv har jag en slumpmässigt genrerad passphrase med maximalt antal tecken som routern tillåter.
Försök knäcka den du på fem minuter...

Permalänk
Skrivet av tidsoptimist:

Inte riktigt knäckt men det finns en säkerhetsrisk med typ alla bredbandsleverantörers routers:
http://lifehacker.com/5873407/how-to-crack-a-wi+fi-networks-w...

Den artiklen tycker jag är lite konstigt skriven men ja WPS bör ses som osäkert men om du lyckas stänga av WPS ordentligt (looking at you Cisco/Linksys) så är ju WPA2 fortfarande säkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

JA ÄNTLIGEN!

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men om alla gör som du och gömmer sina nätverk blir det ju svårare att se vilka kanaler (frekvenser) som är lediga... Kör man bra kryptering så är det nog inte många som lyckas koppla upp sig ändå.

Fast det är med trådlös hastighet är ju lite skojeri tycker jag. Även om det står att man är uppkopplad med 54 Mbit/s så blir den verkliga hastigheten aldrig bättre än hälften av detta. Så dessa gigabitnätverk är alltså max 500 Mbit/s i praktiken då? Då är ju kabel bättre fortfarande. Finns även 10 Gbit/s med kabel numera.

Lyckas då maxa min 100mbit lina över det trådlösa (~95mbit) via 150 mbit .11n...:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vi få väl hoppas att det inte bli lika stark som en microvågsugn

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Men om alla gör som du och gömmer sina nätverk blir det ju svårare att se vilka kanaler (frekvenser) som är lediga... Kör man bra kryptering så är det nog inte många som lyckas koppla upp sig ändå.

Fast det är med trådlös hastighet är ju lite skojeri tycker jag. Även om det står att man är uppkopplad med 54 Mbit/s så blir den verkliga hastigheten aldrig bättre än hälften av detta. Så dessa gigabitnätverk är alltså max 500 Mbit/s i praktiken då? Då är ju kabel bättre fortfarande. Finns även 10 Gbit/s med kabel numera.

Du kan se vilka kanaler som sänds ut även om du döljer det. Frekvenserna ändras baserat på kanalerna. En frekvens kan du alltid läsa ut. Det är själva SSIDn som inte sänds ut enbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Kass säkerhet över trådlöst? o_O
Visar du någon som lyckats lyssna av WPA2 TKIP/AES får du en klubba.
Har du bara ett "hyffsat" säkert lösenord är du safe om du inte går upp mot någon med monstruös databeräkningskraft. (då snackar vi typ superdator)

Kolla google innan du säger för mkt så du får behålla några klubbor för dig själv

Permalänk
Medlem

4K filmer direkt från NASen. That's the future.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Det finns plats för hur mycket trådlöst som helst egentligen. Det gäller bara att multiplexa på ett bra sätt.. Sen att köra olika frekvenser underlätttar.. 802.11ac ska gå över 6Ghz-bandet. tidigare har wlan kört 2.4 och 5Ghz.

En bieffekt av att höja frekvensen är att vågorna inte kommer gå lika lätt genom väggar. Därför kommer det faktiskt bli mindre störningar än tidigare. Grannens nät kommer alltså inte störa lika mycket som hans 2.4Ghz störde förut. Problemet är dock att du kanske måste ha en repeater i varje rum om du vill surfa överallt i huset.

Det finns det inte. Det finns en visst maximal bandbredd inom tillåtna området och det går inte ändra på det. Det går utnyttja mer effektivt men begränsningar finns och går inte komma ifrån. Sedan ju mer man multiplexar och ju mer användare desto större overhead får man och till slut blir det knappt någon nyttig data som skickas fram och tillbaka utan bara signal meddelanden.

Högre frekvens ger med bandbredd men har också betydligt större problem med täckning och varje repeater kommer sänka totala bandbredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Och detta är något du förväntar dig att dina grannar gör?
Men varför bara ha 64 bitars passphrase? Det är ju bara 8 bokstäver.
Själv har jag en slumpmässigt genrerad passphrase med maximalt antal tecken som routern tillåter.
Försök knäcka den du på fem minuter...

Du citerade nog fel person?
Nej, jag förväntar mig inte att mina grannar gör det. Men att utmana någon med en "63bitar lång passphrase" är kanske inte det smartaste man kan göra när det, för det första inte går att ha en sådan kort passphrase, och, för det andra inte tar speciellt lång tid att knäcka med rätt verktyg.

Skrivet av cryptic:

Kolla google innan du säger för mkt så du får behålla några klubbor för dig själv

Förklara dig? Det är i praktiken "omöjligt" att lyssna av någon bakom WPA2 AES.. men visst, ingenting är omöjligt, men jag har ändå svårt att tro att någon har gjort det i en live-miljö. Men upplys mig gärna, först då får du klubba!

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av cryptic:

Kolla google innan du säger för mkt så du får behålla några klubbor för dig själv

WPA2 AES går inte att knäcka sådär bara på 5 min med en vanlig bordsdator, fyi.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Skrivet av anden12:

Kass säkerhet över trådlöst? o_O
Visar du någon som lyckats lyssna av WPA2 TKIP/AES får du en klubba.
Har du bara ett "hyffsat" säkert lösenord är du safe om du inte går upp mot någon med monstruös databeräkningskraft. (då snackar vi typ superdator)

med den här kan man *lyssna av* WPA2 trafik i så kallad 'man-in-the-middle' får jag en klubba ?

http://www.airtightnetworks.com/WPA2-Hole196

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av SpammerN^:

WPA2 AES går inte att knäcka sådär bara på 5 min med en vanlig bordsdator, fyi.

Detta är inte alltid sant, om enheten/nätverket (accesspunkterna) använder WPS.
Det kanske inte tar fem minuter, men ett par timmar är ungefär vad man räknar med.

http://sviehb.files.wordpress.com/2011/12/viehboeck_wps.pdf

Kombinera detta med jonatan80's inlägg ovan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

med den här kan man *lyssna av* WPA2 trafik i så kallad 'man-in-the-middle' får jag en klubba ?

http://www.airtightnetworks.com/WPA2-Hole196

Ja, där ser man. Man lär sig något nytt varje dag. Jag är skyldig dig en klubba helt klart..
Det är dock väldigt mycket jobb för att lyssna av Loefet's trafik, och jag hävdar nog ändå att WPA2 är 100% säkert för personligt bruk.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.