Permalänk
Medlem

IPS, 120hz eller OLED

Lär säkert finnas en tråd jag missade om detta. Såna fall får ni mer än gärna hänvisa mig dit.
Men min korta fråga är bara vilken typ av skärm skulle vara bäst för mig som håller på med videoredigering, color correction och VFX?
Gör inte detta på hög nivå atm men skadar inte att ha ganska bra skärmar.

Så tänkte vilket är bäst för mitt behov, IPS, 120hz(Tänkte för 3D och om man skulle börja leka med stereostopic) eller köpa OLED när de kommer?
Så viktigt med bra färgomfång och de kriterier som behövs när de kommer till video- och fotoredigering.

Tack på förhand folket!

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

120 Hz är ju uteslutet i alla fall, och OLED vet nog ingen när det kommer till rimliga prisklassar etc etc så det är svårt att säga.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

OLED lär ju hamna ganska kraftigt utanför din prisklass. Ips låter väl som det du ska ha.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

OLED finns inte som datorskärmar än (lär dröja år), 120hz är bara för gaming. Så IPS, definitivt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Okey, då får de allt bli IPS fan Läst runt om just IPS och låter som det är de som passar mig bäst och färgomfånget är helt sjukt
Tack för era svar, grappar!

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Tänk på att välja en med 8-bit färg om du ska ha riktigt bra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Tänk på att välja en med 8-bit färg om du ska ha riktigt bra.

Varför inte 32 bit?(Om de nu finns då )

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

En LED belyst IPS helt klart. Dom har rasat i pris de senaste året. Går att köpa en finfin 23tummare från Dell för 1600kr inkl hemkörning

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Varför inte 32 bit?(Om de nu finns då )

För att det inte finns. Om du ska ha bra färger så lär den här vara bra http://www.inet.se/produkt/2203200/dell-ultrasharp-24-u2410-i... . Jag har budget modellen av den u2412m som är bättre i spel men den har inte lika bra färger då den endast är 6 bit.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

För att det inte finns. Om du ska ha bra färger så lär den här vara bra http://www.inet.se/produkt/2203200/dell-ultrasharp-24-u2410-i... . Jag har budget modellen av den u2412m som är bättre i spel men den har inte lika bra färger då den endast är 6 bit.

Okey Den var inte allt för farligt dyr tyckte jag. Tack för tipset. Kanske blir två såna framöver

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

IPS är ju det vettigaste med bäst svärta och färger osv. 120hz lcd är ju bara för spel och 3d. Man känner lite skillnad när man skrollar på hemsidor och bara rör musen över skrivbordet dock, känns som den flyter mer naturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

IPS är ju det vettigaste med bäst svärta och färger osv. 120hz lcd är ju bara för spel och 3d. Man känner lite skillnad när man skrollar på hemsidor och bara rör musen över skrivbordet dock, känns som den flyter mer naturligt.

Fel.
Färgerna på IPS är mycket bra men svärtan är skit
Va-paneler har bra färger och MYCKET bra svärta. Men alla har sina nackdelar =/

Permalänk

http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=SX2462WF-BK

En hyfsat bra nybörjar skärm. gå inte å köp nåt för 2-3 lax.. för de e bara skit..

har själv en Eizo skärm för 9 lax å de e ju den bästa investerigen jag har gjort förutom min colormunki photo..

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Skrivet av allekto:

en skärm under 5 lax är inget å ha om du ska hålla på med bilder eller video.. men först å främst bör du ju kalibera skärmen annrs spelar de ingen roll vilken skärmm du har om du inte kaliberar för färgerna oftast fel från fabrik. för alla paneler e olika fast alla skärmar av samma model har samma profil från fabrik. så betyder de inte att färgerna är rätt för alla paneler varejerar..

mvh/

Permalänk

Eizo Foris FS2331 är mer en spel skärm en redigeringsskärm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=SX2462WF-BK

En hyfsat bra nybörjar skärm. gå inte å köp nåt för 2-3 lax.. för de e bara skit..

har själv en Eizo skärm för 9 lax å de e ju den bästa investerigen jag har gjort förutom min colormunki photo..

Okey Tänkte också att en under minst 3,000 skulle vara allt för billigt. Bättre att betala lite extra så dom är bra

Skrivet av sarimner86:

en skärm under 5 lax är inget å ha om du ska hålla på med bilder eller video.. men först å främst bör du ju kalibera skärmen annrs spelar de ingen roll vilken skärmm du har om du inte kaliberar för färgerna oftast fel från fabrik. för alla paneler e olika fast alla skärmar av samma model har samma profil från fabrik. så betyder de inte att färgerna är rätt för alla paneler varejerar..

Jo, kalibrera gör jag också. Än så länge på mina gamla två 22" har jag kört i Windows, vet att det är inte så man ska göra. Ska köpa mig en Huey eller någon annan hårdvarukalibrering. Huey var den billigaste vad jag såg. Kanske man ska lägga ner lite pengar där också på en sån bra hårdvara?

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Hjälpsam

True story

Kör tre sådana själv och min bättre hälft blev så imponerad att hon skaffade en hon med.

Forskade i vilken skärm jag skulle ha i ca 6 månader och det stod mellan IPS och VA, blev till slut tre stycken Foris 2331 + kaliberingspuck.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av syNden:

Okey Tänkte också att en under minst 3,000 skulle vara allt för billigt. Bättre att betala lite extra så dom är bra

Jo, kalibrera gör jag också. Än så länge på mina gamla två 22" har jag kört i Windows, vet att det är inte så man ska göra. Ska köpa mig en Huey eller någon annan hårdvarukalibrering. Huey var den billigaste vad jag såg. Kanske man ska lägga ner lite pengar där också på en sån bra hårdvara?

jag skulle satsa på en colormunki display eller i1Display Pro båda är från X-Rite. och som är rätt nya..

Colormunki Display: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923327

i1Display Pro: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

jag skulle satsa på en colormunki display eller i1Display Pro båda är från X-Rite. och som är rätt nya..

Colormunki Display: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923327

i1Display Pro: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328

Okey, tack så mycket för tipset

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Skrivet av syNden:

Okey, tack så mycket för tipset

dom kalibratorer du inte ska köpa är: datacolor spyder och eller EIZO EasyPIX. EasyPIX får man me om man handlar en eizo skärm oftas..

jag har båda ok jag rekomenderar arr inte köpa nån av som för dom e kassa helt enkelt..

Permalänk
Skrivet av syNden:

Varför inte 32 bit?(Om de nu finns då )

Om jag inte minns helt fel så är det 8bitar per färgkanal, dvs 3*8= 24bit

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

dom kalibratorer du inte ska köpa är: datacolor spyder och eller EIZO EasyPIX. EasyPIX får man me om man handlar en eizo skärm oftas..
jag har båda ok jag rekomenderar arr inte köpa nån av som för dom e kassa helt enkelt..

Då vet jag vilka jag inte ska kolla på. Tack för rådet

Skrivet av n_sandstrom:

Om jag inte minns helt fel så är det 8bitar per färgkanal, dvs 3*8= 24bit

Okey då hänger jag med
Alltså 8 för Röd, 8 för Grön och 8 Blå med andra ord?

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoke:

OLED finns inte som datorskärmar än (lär dröja år), 120hz är bara för gaming. Så IPS, definitivt.

120hz är ju ända sättet om man vill pilla med 3d. Så jag skulle säga IPS för färgkorr och 120 3d.

Sen är det alltid riktig skönt att redigera med två skärmar fö då slipper man zooma in och ut hela tiden i tidsspåret.

Permalänk
Medlem

Dell Ultrasharp är ju billiga IPS med bra kvalitet på färgåtergivning, de håller en väldigt bra kalibreringsnivå från fabrik dessutom. Ligger runt 2000kr beroende på modell.

Vill du ha bättre skärmar för att göra mer seriöst arbete så ska du givetvis skaffa kalibrator och titta på de dyrare skärmar, precis som sarimner86 rekommenderar. Vi kör en Eizo FlexScan S2100 som CAD-dator på jobbet och den är riktigt fin, men ligger då runt 8000kr på Dustin, Komplett och andra ställen, dock en 21" utan wide, då den har några år på nacken, så just den modellen i sig är inget bra nyköp.

Det hänger på om du vill spela spel på samma skärm med, då funkar Ultrasharp väldigt bra som en kompromiss, annars gäller det jag skrev ovan, den är bra för färgåtergivning till halvseriöst jobb och kostar inte skjortan, vill man ha mer, så är det lika bra att gå på hela paketet med kalibrator och dyrare panel.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

En fråga...vad menar du med 3D? Skall du kunna se 3D filmer/spel osv eller handlar det om 3D rendering? Skall du se 3D filmer osv krävs 120 Hz, skall du rendera i 3D skall du ha IPS panel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

En fråga...vad menar du med 3D? Skall du kunna se 3D filmer/spel osv eller handlar det om 3D rendering? Skall du se 3D filmer osv krävs 120 Hz, skall du rendera i 3D skall du ha IPS panel.

Ptja ska han bara rendera med den klarar han sig nog utan skärm

Permalänk
Medlem

Det hade kanske varit en fördel att se vad han skapar i 3D? Kan va svårt att klicka osv på rätt funktioner i programmet eller hur?
Jag kan förtydliga lite, om han skall se på 3D filmer eller spel KRÄVS 120 hz...så förstår du nu?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Det hade kanske varit en fördel att se vad han skapar i 3D? Kan va svårt att klicka osv på rätt funktioner i programmet eller hur?
Jag kan förtydliga lite, om han skall se på 3D filmer eller spel KRÄVS 120 hz...så förstår du nu?

fast att rendera och att modelera är inte alls samma sak

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*