Permalänk
Medlem

Defekt på Dell U2410

Jag lade för ett litet tag sen märke till en defekt på min U2410, höger sida av skärmen lider av något konstigt, syns inte så mycket på vitt underlag men däremot syns det väldigt tydligt på mörkare underlag, det är riktigt störande.

Skärmen är inköpt 2009-09 och har garanti i 3 år, är det möjligt att detta går på garantin? Det är inget fel som jag kan ha orsak på något sätt då den har stått på samma plats sen inköp och har inte blivit flyttad på.
Finns det liknande fall där folk haft problem med skärmen på det sätt som jag har? Ifall de skulle kräva någon sorts bevisning på att det är ett ursprungsfel så vore det bra och kunna visa att det är ett mer eller mindre vanligt fel för just den modellen.

Liten kort video på hur problemet ter sig, http://www.youtube.com/watch?v=Yb-5YfmPIMc.

/FireFox

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Hej FireFox, jag heter Emma och arbetar på Dell. Jag beklagar att du har problem med din skärm. Om skadan är innanför eller utanför garanti kan våra tekniker avgöra genom att du sänder in bilder i samband med en felsökning av skärmen. Du når vår tekniska support på telefon: 08-590 05 199. Återkom gärna om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar,
Emma Croona
EMEA Social Media Outreach Professional
Dell | Social Media & Communities Professional
Twitter @DellLyssnar

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej FireFox, jag heter Emma och arbetar på Dell. Jag beklagar att du har problem med din skärm. Om skadan är innanför eller utanför garanti kan våra tekniker avgöra genom att du sänder in bilder i samband med en felsökning av skärmen. Du når vår tekniska support på telefon: 08-590 05 199. Återkom gärna om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar,
Emma Croona
EMEA Social Media Outreach Professional
Dell | Social Media & Communities Professional
Twitter @DellLyssnar

Hej Emma,

Var i kontakt med er support tidigare idag och skickade in videon ovan för granskning. Killen som svarade skulle kolla hur det såg ut och skriva en rapport imorgon. Hur lång tid tar det innan man får skärmen utbytt? Den är inom garantitiden och hade tydligen på-platsen-service inom 24 timmar.

Mvh
FireFox

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Hej igen, om skadan ingår i garantin och du har en 24-timmars service brukar teknikern vanligtvis komma ut dagen efter att servicen blivit bokad. Det enda som kan lorsaka en fördröjning är om skärmen inte finns på lager och måste beställas.
Med vänliga hälsningar,
Emma Croona
EMEA Social Media Outreach Professional
Dell | Social Media & Communities Professional
Twitter @DellLyssnar

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Läste i ett av era dokument, http://www.dell.com/downloads/emea/services/se/sv/nbd.pdf, att "Utbyteskomponenter väljs med utgångspunkt utifrån de tekniska krav som de ska uppfylla, varvid märke och modell saknar betydelse.".

Innebär det att teknikern kan byta min skärm mot någon annan modell? Detta är något jag absolut inte vill då jag har valt skärmen just efter mina behov och de egenskaper som skärmen erbjuder vilket inte motsvaras av någon av de andra skärmarna i utbudet.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Hej igen,
Vanligtvis byts de ut till en skärm av samma märke. Har du fått något svar från vår support? Om du vill kan du sända mig en privat meddelande eller e-mail med din service tag så kan jag se ärendets status.

Mvh/ Emma

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem

Hej Emma,

Du har ett PM från mig.

Mvh
FireFox

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite då jag råkat ut för liknande eller exakt samma problem på min 2 år gamla U2410.

Men jag hittar inte var servicetaggen på min skärm sitter. FireFox, du verkar ha hittat den. Hjälp mig, vart sitter den?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discodog:

Lånar tråden lite då jag råkat ut för liknande eller exakt samma problem på min 2 år gamla U2410.

http://www.discodog.se/img/IMG_0699b.jpg

Men jag hittar inte var servicetaggen på min skärm sitter. FireFox, du verkar ha hittat den. Hjälp mig, vart sitter den?

mvh

Tråkigt att du fick samma problem med skärmen :/

Det finns ingen servicetagg på skärmar mindre än 24" tror jag. Däremot finns det ett serienummer på brickan som går att dra ut bakom minneskortet. Du kan också ringa till butiken du köpte skärmen av så bör du få ett ordernummer från dem som du ska uppge, så var det för mig när jag ringde Dustin home.

Hoppas det löser sig smidigare för dig än det gjorde för mig, dem klagade på att det satt tre pers och inte såg felet på bilderna jag skickat dem, videon jag både länkade och laddade upp åt dem kollade dem inte ens på. Skulle bli förvånad om någon ärligt talat skulle påstå att dem inte såg något fel på klippet i #1, men vem vet dem kanske sitter på skärmar från förra seklet

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen FireFox!

Permalänk
Medlem

FireFox: Löste sig hur smidigt som helst, Fick iväg bilden jag tog till DELL och dagen efter hade jag ett svar på email att det inte var som det skulle och jag fick ange en adress och telefonnummer så skulle dom leverera en ny på fredag (kom en dag för tidigt, aj då).

Tack också DELL för en snabb service av era produkter!
Sitter nu i skrivande stund på en ny U2410 genom garantin. Hoppas inte problemen återkommer, för denna skärmen vill jag inte ersätta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discodog:

FireFox: Löste sig hur smidigt som helst, Fick iväg bilden jag tog till DELL och dagen efter hade jag ett svar på email att det inte var som det skulle och jag fick ange en adress och telefonnummer så skulle dom leverera en ny på fredag (kom en dag för tidigt, aj då).

Tack också DELL för en snabb service av era produkter!
Sitter nu i skrivande stund på en ny U2410 genom garantin. Hoppas inte problemen återkommer, för denna skärmen vill jag inte ersätta!

Elektronik går sönder, billig som dyr. Men mycket proffsigt garantiärende!

Skrivet av FireFox:

Hoppas det löser sig smidigare för dig än det gjorde för mig, dem klagade på att det satt tre pers och inte såg felet på bilderna jag skickat dem, videon jag både länkade och laddade upp åt dem kollade dem inte ens på. Skulle bli förvånad om någon ärligt talat skulle påstå att dem inte såg något fel på klippet i #1, men vem vet dem kanske sitter på skärmar från förra seklet

Hur gick det? Skickade du in nya bilder?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Elektronik går sönder, billig som dyr. Men mycket proffsigt garantiärende!

Precis, jag som konsument får helt enkelt vara glad att DELL har en 3-årig garanti och att jag fick iväg ärendet inom denna period.

Permalänk
Skrivet av Discodog:

Lånar tråden lite då jag råkat ut för liknande eller exakt samma problem på min 2 år gamla U2410.

Hmm tack för bra tråd. Satt just och funderade på en sådan skärm pga bra pris.

Det fula på sidan av skärmen ser precis ut som min säkert 8 år gamla TN skärmar (som jag ska byta av den anledningen) som var *billiga* skärmar.

Garantier i all ära, men om felfrekvensen är hög är kvaliteten dålig från början. Jag vill inte ha bra support när det pajar utan en skärm som har låg sannolikhet att paja. Har man otur, så kan jag ta det.

Jag frågade i denna tråd - http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater... - om dagens dell kvalitet, helt klart är pris/prestanda utmärkt, men jag har mindre bra erfarenheter av kvaliteten av dells övriga datorsortiment.

Just nu blir jag tveksam. Asus ProArt kanske kan vara ett annat alternativ, verkar vara ungefär i samma prisklass.

Vore intressant att höra orsaken till detta, rent spontant ser det ut som någon form av prematurt slitade för symptomen är exakt som på mina gamla TN skärm. Så var den dock int8 när dne var ny såklar. På en 8 år gammal budget skärm är det dock inte mycket att snacka om. sånt man får ta.

Permalänk
Skrivet av Discodog:

Precis, jag som konsument får helt enkelt vara glad att DELL har en 3-årig garanti och att jag fick iväg ärendet inom denna period.

Hur använder du din skärm? står den på dygnet runt, eller kör du ljus och kontrast på max?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Hur använder du din skärm? står den på dygnet runt, eller kör du ljus och kontrast på max?

Snittar väl 6-7h uptime per dygn. Sleep på 15min inaktivitet och blank skärmsläckare vid 10min inaktivitet. Har alltid kört denna skärmen på 50% styrka på både ljus och kontrast.

Däremot stänger jag inte av skärmen över natten, den går själv in i ett sparläge när den inte får signal.

Men jag kan inte vara mer nöjd med denna skärmen, det var förra veckan när jag upptäckte märkerna som jag blev tvungen att höra med DELL. Min bror kör en likadan och är också nöjd med den. Så man ska väl kanske inte dra slutsatserna på oss två som skrivit på sweclockers. Men man kan ha det i åtanke!

Lycka till med ditt beslut på skärm.

Permalänk
Skrivet av Discodog:

Snittar väl 6-7h uptime per dygn. Sleep på 15min inaktivitet och blank skärmsläckare vid 10min inaktivitet. Har alltid kört denna skärmen på 50% styrka på både ljus och kontrast.

Däremot stänger jag inte av skärmen över natten, den går själv in i ett sparläge när den inte får signal.
...
Lycka till med ditt beslut på skärm.

Tackar, låter ungefär som mig då. Fast jag stänger ned strömmen på natten. Har så mycket grejor att jag ha en centralbryter som släcker rubbet i datarummet. Annars är det en uppsjö av prylar som står i standby och pyser. Däremot på dagen är allt på, även om jag inte sitter vid burken.

Skrivet av Discodog:

Min bror kör en likadan och är också nöjd med den. Så man ska väl kanske inte dra slutsatserna på oss två som skrivit på sweclockers.

Helt rätt! Det skulle jag aldrig göra.

Men som jag skrev i förra tråden, så har jag lite sisådär egna erfarenheter av dells "datorpaket". Alltså kanon så länge det fungerar, men så är det ju med det mesta

Permalänk
Medlem

Om Dell t.o.m har tagit steget att ha service i forum så gillar jag det skarpt!
Kanske blir en u27/u30 för min del iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discodog:

FireFox: Löste sig hur smidigt som helst, Fick iväg bilden jag tog till DELL och dagen efter hade jag ett svar på email att det inte var som det skulle och jag fick ange en adress och telefonnummer så skulle dom leverera en ny på fredag (kom en dag för tidigt, aj då).

Tack också DELL för en snabb service av era produkter!
Sitter nu i skrivande stund på en ny U2410 genom garantin. Hoppas inte problemen återkommer, för denna skärmen vill jag inte ersätta!

Vad bra, kanske dem inte hade sett felet tidigare dem som kollade mina bilder.

Skrivet av propan:

Elektronik går sönder, billig som dyr. Men mycket proffsigt garantiärende!

Hur gick det? Skickade du in nya bilder?

Japp och påminde om videon som de kunde kolla på.

Skrivet av Aristotele:

Hur använder du din skärm? står den på dygnet runt, eller kör du ljus och kontrast på max?

Det ska väl inte påverka? Jag har haft min konstant inställd på 85 B & 45 C.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Om du ska utgå efter att två personer har klagat på produkten på ett forum kan du nog tyvärr inte köpa någonting.. Oftast är det de med problem som skriver i forum, inte de som är nöjda..

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Det ska väl inte påverka? Jag har haft min konstant inställd på 85 B & 45 C.

All elektronik har ju begränsad livslängd, speciellt lysrör.

Permalänk
Skrivet av kallabaz:

Om du ska utgå efter att två personer har klagat på produkten på ett forum kan du nog tyvärr inte köpa någonting.. Oftast är det de med problem som skriver i forum, inte de som är nöjda..

Se tidigare svar.