Permalänk
Medlem

Fläktar: 120x12mm PnP eller 120x25mm?

har en liten fundering som nån kanske delar, alternativt sett ett test där man provat detta ...

det finns ju 120mm-fläktar som bara är 12mm tunna .. frågan är hur dessa presterar i Push and Pull tillsammans med en radiator, jämfört med en enkel 25mm tjock "vanlig" fläkt?

nån som kanske satt in tunna fläktar och kan reflektera lite över ljudnivå etc.?

anledningen till att jag frågar är för att det är lite ont om plats i mitt lilla projekt ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

2st i push/pull borde ge samma ljudvolym om du sertill att styra ner dom i varvtal. då den som drar redan blir matad med luft kommer den automatiskt att prestera bättre då den har ett positivt luftflöde. Det är bara min erfarenhet och behöver inte vara resultatet i ditt fall

Ljudvolymen styr alltid hur jag ställer mina fläktar. Oljud totlereras icke!

Permalänk
Medlem

Du kommer inte under några omständigheter får bättre resultat med två 12mm fläktar än en 25mm. Luftflödet från en slimfläkt är mindre än hälften av vad en motsvarande i ordinarie tjocklek producerar vid samma varvtal. Dessutom får du ytterligare förluster pga ökad turbulens och luftläckage.
Högre temperaturer och högre ljudnivå vore resultatet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du kommer inte under några omständigheter får bättre resultat med två 12mm fläktar än en 25mm. Luftflödet från en slimfläkt är mindre än hälften av vad en motsvarande i ordinarie tjocklek producerar vid samma varvtal. Dessutom får du ytterligare förluster pga ökad turbulens och luftläckage.
Högre temperaturer och högre ljudnivå vore resultatet.

varför skulle just tunna fläktar ge ökad turbulens och luftläckage? det borde väl isf vara ett problem för 25mm-fläktar i PnP också?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du kommer inte under några omständigheter får bättre resultat med två 12mm fläktar än en 25mm. Luftflödet från en slimfläkt är mindre än hälften av vad en motsvarande i ordinarie tjocklek producerar vid samma varvtal. Dessutom får du ytterligare förluster pga ökad turbulens och luftläckage.
Högre temperaturer och högre ljudnivå vore resultatet.

Var har du fått det ifrån att de har högre turbulens?

Fast på en kylfläns så vill du ha turbulentflöde, då det ger bättre kylning.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsatt på 25 mm av den enkla anledningen att du har fler fläktar att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

varför skulle just tunna fläktar ge ökad turbulens och luftläckage? det borde väl isf vara ett problem för 25mm-fläktar i PnP också?

Turbulensen uppstår mellan de två fläktarna, det har inget med tjockleken på fläktarna att göra. Så ja det skulle ske även med 25mm men nu var det ju utrymmesbrist

Skrivet av mattoys:

Var har du fått det ifrån att de har högre turbulens?

Fast på en kylfläns så vill du ha turbulentflöde, då det ger bättre kylning.

Nja, indirekt. Viss turbulens hjälper till att motverka luftfickor, men turbulent luft i sig motverkar luftgenomströmningen som man vill maximera för bäst kylning. Luftfickor uppstår i högre grad i en radiator eller fläns som har ojämna och olikartade ytor. Desto planare ytor desto mindre turbulens vill man ha.
Dessutom är det mesta ljud en fläkt alstrar orsakat av turbulens. Mer turbulens ger alltså högre ljudnivå.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Turbulensen uppstår mellan de två fläktarna, det har inget med tjockleken på fläktarna att göra. Så ja det skulle ske även med 25mm men nu var det ju utrymmesbrist

Nja, indirekt. Viss turbulens hjälper till att motverka luftfickor, men turbulent luft i sig motverkar luftgenomströmningen som man vill maximera för bäst kylning. Luftfickor uppstår i högre grad i en radiator eller fläns som har ojämna och olikartade ytor. Desto planare ytor desto mindre turbulens vill man ha.
Dessutom är det mesta ljud en fläkt alstrar orsakat av turbulens. Mer turbulens ger alltså högre ljudnivå.

fast de flesta är väl överens om att Push/Pull förbättrar kylningen över radiatorerna?

http://martinsliquidlab.i4memory.com/Radiator-Fan-Orientation... tex;

Nu är det ju iofs en test av fan-shrouds, men jag tycker den säger en hel del "min" topic ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

fast de flesta är väl överens om att Push/Pull förbättrar kylningen över radiatorerna?

http://martinsliquidlab.i4memory.com/Radiator-Fan-Orientation... tex;
http://martinsliquidlab.i4memory.com/img/FanShroudTest3-38mm2...

Nu är det ju iofs en test av fan-shrouds, men jag tycker den säger en hel del "min" topic ...

Det är inte riktigt det du vill jämnföra.

Du vill jämnföra PnP med en push där fläkten i pushen är mer än dubblet så stark än i PnP

Permalänk
Medlem

ok, vi kan konstatera att 2 x 12mm fläktar är bättre än 1.

vi kan konstatera att 1x25mm fläkt är bättre än 2x12mm om den blåser >2x12mm

om vi samtidigt tänker att PnP är ~25% effektivare än Pull (push ska funka bättre än pull iofs, men baserat på grafen oven) borde man kunna ha 25% lägre flöde på 2x12 och ändå uppnå samma kylning.

tänker jag fel?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

ok, vi kan konstatera att 2 x 12mm fläktar är bättre än 1.

vi kan konstatera att 1x25mm fläkt är bättre än 2x12mm om den blåser <2x12mm

om vi samtidigt tänker att PnP är ~25% effektivare än Pull (push ska funka bättre än pull iofs, men baserat på grafen oven) borde man kunna ha 25% lägre flöde på 2x12 och ändå uppnå samma kylning.

tänker jag fel?

För det första och återigen, en 12mm fläkt av samma modell som en 25mm kommer alltid ha ett luftflöde som är under 50% av dess tjockare syskon. Detta helt enkelt eftersom fläktbladens yta är under 50% pga rotor och någon eller några millimeters spelrum på både fram- och baksida.

Sedan vad gäller effektiviteten vid push n pull så kommer det variera hejvilt över olika konfigurationer. Man kan inte generellt säga att man får en 25%-ig sänking av ΔT (temperaturförändringen) bara för att man slänger dit ytterligare en fläkt.

Slutligen så förutsätter du att båda fläktarna i PnP är lika effektiva, det är de inte vilket också syns i diagrammet du länkade. En fläkt som blåser in är alltid mer effektiv än en som suger ut. Du mer än halverar luftflödet på den effektiva sidan och ersätter det med mindre än halva luftflödet på den ineffektiva sidan.

Det enklaste är väl helt enkelt att prova, det kostar bara lite tid och några ölpengar. Jag är dock helt övertygad om att resultatet

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

ok, vi kan konstatera att 2 x 12mm fläktar är bättre än 1.

vi kan konstatera att 1x25mm fläkt är bättre än 2x12mm om den blåser <2x12mm

om vi samtidigt tänker att PnP är ~25% effektivare än Pull (push ska funka bättre än pull iofs, men baserat på grafen oven) borde man kunna ha 25% lägre flöde på 2x12 och ändå uppnå samma kylning.

tänker jag fel?

Om jag använder dina siffror tycker jag man skall räkna så här:
12mm fläkt är hälften så stå bra som en 25 mm, en 12mm är alltså 0,5 av en 25 mm
PnP ger 25 ökning, vilket ger

0,5*1,25=0,625

PnP konfiguration kommer att ge ~60% av vad Push med en 25 mm skulle gett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

För det första och återigen, en 12mm fläkt av samma modell som en 25mm kommer alltid ha ett luftflöde som är under 50% av dess tjockare syskon. Detta helt enkelt eftersom fläktbladens yta är under 50% pga rotor och någon eller några millimeters spelrum på både fram- och baksida.

Sedan vad gäller effektiviteten vid push n pull så kommer det variera hejvilt över olika konfigurationer. Man kan inte generellt säga att man får en 25%-ig sänking av ΔT (temperaturförändringen) bara för att man slänger dit ytterligare en fläkt.

Slutligen så förutsätter du att båda fläktarna i PnP är lika effektiva, det är de inte vilket också syns i diagrammet du länkade. En fläkt som blåser in är alltid mer effektiv än en som suger ut. Du mer än halverar luftflödet på den effektiva sidan och ersätter det med mindre än halva luftflödet på den ineffektiva sidan.

Det enklaste är väl helt enkelt att prova, det kostar bara lite tid och några ölpengar. Jag är dock helt övertygad om att resultatet

tack för din input!. Är det luftmängden som är det viktigaste för kylförmågan? Kan man anta två olika fläktar kyler en radiator lika effektivt om de flyttat lika mkt luft?

Vad skulle man kunna förvänta sig om man kombinerade en tunn som pull och en tjock som push?

Jag funderar på att köpa två slim och testa på min h80 ..

Vet du förresten hur stort hål man behöver för att "mata" en 120-mm fläkt med luft? Utan att motståndet ökar såklart..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

tack för din input!. Är det luftmängden som är det viktigaste för kylförmågan? Kan man anta två olika fläktar kyler en radiator lika effektivt om de flyttat lika mkt luft?

Vad skulle man kunna förvänta sig om man kombinerade en tunn som pull och en tjock som push?

Jag funderar på att köpa två slim och testa på min h80 ..

Vet du förresten hur stort hål man behöver för att "mata" en 120-mm fläkt med luft? Utan att motståndet ökar såklart..

Skickades från m.sweclockers.com

När du kör genom en kylare så spelar ju det statiska trycket roll ihop med max luftflöde. Max luftflöde är ju i obehindrat tillstånd, när du sätter en fläns framför så minskar det. Har du då högt tryck så minskar det inte lika mycket.

En fläkt som har t.ex. 40CFM flöde max, kanske har dåligt tryck och får då bara genom 20CFM, medan en 35CFM fläkt med högre tryck orkar flytta 30CFM och då blir bättre för kylare. Tyvärr står det statiska trycket ofta inte uppmärkt på fläktar, man får leta lite på tillverkarens hemsida eller kolla bra recensioner.

Rent generellt tror jag dock också på att två tunna i Push-pull blir antingen sämre kylning vid samma ljudnivå, eller högre ljudnivå för att få samma kylning eftersom de som sagt har mindre än 50% flöde om det är samma modell/varvtal jämfört med den normaltjocka. Alltså är det bättre med en normaltjock i push.

En tunn som pull och en tjock som push blir nog bara skumt, den tunna behöver ju snurra nästan dubbelt så fort som den tjocka om du ska få samma luftflöde och då låter det nog en massa för en väldigt liten förbättring i kylning.

Lite lägre kan man ha på pull-fläkten eftersom push-fläktens flöde sänks genom kylaren, men halva flödet blir för mycket skillnad skulle jag tro.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kan också vara värt att titta på vilken typ av luftflöde fabrikanten har tänkt sig. Viss fläktar är designade för att ge mer penetration genom radiatorer (t.ex. Gentle Typhoon, NF-P12) medan andra fläktar är bäst för att skyffla luft in och ut ur chassis (t.ex. slip stream, NF-S12B)

Varje fläktproducent brukar ha bra info om det på hemsidorna.

Kan dock inte se någon som helst anledning med en slim/tunn-fläkt annat än om du har väldigt ont om plats. Jag tror också att ytterst få fläktar designade för radiator-penetration tillverkas i slim-varianter.

Edit: Men hey, fan testa på och posta gärna reslutat här

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |