Vilken 24"-skärm ska jag välja i denna djungel av produkter?

Permalänk
Medlem

Vilken 24"-skärm ska jag välja i denna djungel av produkter?

Hej!

Jag är ute efter en 24"-skärm. Använder skärmen mest för att läsa, göra musik, kolla filmer, redigera bilder. Max-pris 3000:-. En skärm som är vilsam för ögonen. Dell UltraSharp U2412M verkar ju vara bäst, men allting faller ju när de har smetat på nåt anti-glaremedel som tydligen gör att det ser ut som flottiga fingeravtryck, speciellt mot vit bakgrund. Låter helt knasigt ju!? Har ni några tips?

Tips uppskattas!!

Permalänk

den här en visserligen 23 men grymt bra
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=714173

Visa signatur

don't hate the game hate the players

Permalänk
Skrivet av calluone:

Hej!

Jag är ute efter en 24"-skärm. Använder skärmen mest för att läsa, göra musik, kolla filmer, redigera bilder. Max-pris 3000:-. En skärm som är vilsam för ögonen. Dell UltraSharp U2412M verkar ju vara bäst, men allting faller ju när de har smetat på nåt anti-glaremedel som tydligen gör att det ser ut som flottiga fingeravtryck, speciellt mot vit bakgrund. Låter helt knasigt ju!? Har ni några tips?

Tips uppskattas!!

Tycker du AG'n märks så hemskt, eller har du läst på internet att andra tycker att det märks?

Själv vet jag inte ens hur anti-glarebehandligen ser ut om den märks, men jag antar att jag skulle ha märkt det om jag hade nåt emot den.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cagyiceman:

den här en visserligen 23 men grymt bra
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=714173

Hmm, den verkar grym faktiskt. 23" kan nog funka också. Jäkligt stel design bara :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Tycker du AG'n märks så hemskt, eller har du läst på internet att andra tycker att det märks?

Själv vet jag inte ens hur anti-glarebehandligen ser ut om den märks, men jag antar att jag skulle ha märkt det om jag hade nåt emot den.

Jag har bara sett en massa folk klaga på detta i omdömen.

Permalänk
Skrivet av calluone:

Hmm, den verkar grym faktiskt. 23" kan nog funka också. Jäkligt stel design bara :/

Jag har nyligen köpt FS2331 och kan rekommendera den. Grym kontrast och svärta, bra mycket bättre färger än en TN, mild anti-glare som är precis lagom och kvalitativ känsla, 5 års garanti från Eizo också. Dock kanske man ska vara medveten om nackdelarna också, den är inte så snabb, overdriven är ganska bra men man märker ändå en del motion blur i snabba spel, beror på hur kräsen man. Sen är de ju de vanliga problemen med PVA-panel, black crush, gamma shift och off-center contrast, men med IPS får man ju IPS-glow och sämre svärta istället så det är ju en personlig preferens. Personligen tycker jag den ser snyggare ut irl än på bilderna, den är helt svart och inte gråaktig som det ser ut på bilderna.

Föredrar du IPS finns Eizo Foris FS2332, har också en lite mildare AG och har fått bra kritik i recensioner.

Permalänk
Avstängd

Om man har svårt för hård antiglare är Dellskärmarna inget bra alternativ.

Permalänk
Skrivet av calluone:

Jag har bara sett en massa folk klaga på detta i omdömen.

Å andra sidan, om man tex ser till prisjakts omdömen, så är det typ 4 av 14 som klagar på det. Det tycks vara e sådan detalj som upplevs väldigt olika från person till person. Jag rekommenderar att du försöker få lite tid med ett demoex i butik eller så innan du dömmer ut den (vilket man iofs borde göra med alla skärmar innan man köper någon, specifikationer säger egentligen rätt lite om ens egna skärmupplevelser)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Hört att Eizo-skärmarna ska vara rätt hyggliga, har ingen själv så kan inte bekräfta det mer än vad jag läst på dess specifikationer.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Hmmm.... Vilken ska man isf välja mellan FS2332 och FS2331? De verkar ju riktigt grymma! Men fortfarande sjukt tveksam till utseendet, dessvärre.

Kanske värt att kika in dell ultrasharp u2412m ändå.

Permalänk
Medlem

Det vettigaste alternativet är Dell U2412M

Den är förövrigt den populäraste skärmen på prisjakt --->

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s82331950&o=lokal_rank&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det vettigaste alternativet är Dell U2412M

Den är förövrigt den populäraste skärmen på prisjakt --->

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s82331950&o=lokal_rank&...

Hur kom du fram till detta? Vad jag kan läsa mig till så verkar FS2331 vara bildkvalitetsmässigt bättre. Det enda är designen och en mindre tum.

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med min Dell U2311H, sambon har en likadan, inte märkt av något antiglare där inte.

Sambons bror köpte nya datordelar i helgen och valde då U2312HM , den var minst lika fin den och jag såg inga konstigheter med den heller. Det är grym färgåtergivning och den funkar fint med snabba spel som han spelar t.ex. HoN.

Dock är den 23", men den har fått aningen bättre resultat i tester, och ligger på runt 1800kr inklusive frakt just nu. 2412 verkar ha liknande eller aningen sämre prestanda för att mycket högre pris, då får du dock 16:10 med 1920x1200 iställer för 16:9 med 1080p som 23" har, men brodern ville ha 16:9 då han tittar mycket på film på datorn och inte ville ha sorgkanter.

EDIT: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2312hm.htm

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Om du inte ska spela så bör du definitivt köpa en VA-panel som har mycket bättre svärta än IPS.

Detta är den bästa på marknaden om du fortfarande kan få tag på en.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=476430

annars finns även Samsung F2380, Eizo FS2331, Asus ML249H och BenQ EW2430.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Om du inte ska spela så bör du definitivt köpa en VA-panel som har mycket bättre svärta än IPS.

Detta är den bästa på marknaden om du fortfarande kan få tag på en.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=476430

annars finns även Samsung F2380, Eizo FS2331, Asus ML249H och BenQ EW2430.

Eizo Flexscan har bra svärta iaf, vi har en S2100 på jobbet, som har några år på nacken, men den är perfekt som ritningsdator med ElProCAD. Ska man inte spela spel så håller jag med, det är ett bättre köp med en VA.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/2233491/lg-23-tft-w2363d-pf-120hz
den finns dock inte kvar på inet men du kan säkert hitta den någonstans
absolut bästa skärmen jag testat någonsin!

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Är väldigt nöjd med min Dell U2311H, sambon har en likadan, inte märkt av något antiglare där inte.

Sambons bror köpte nya datordelar i helgen och valde då U2312HM , den var minst lika fin den och jag såg inga konstigheter med den heller. Det är grym färgåtergivning och den funkar fint med snabba spel som han spelar t.ex. HoN.

Dock är den 23", men den har fått aningen bättre resultat i tester, och ligger på runt 1800kr inklusive frakt just nu. 2412 verkar ha liknande eller aningen sämre prestanda för att mycket högre pris, då får du dock 16:10 med 1920x1200 iställer för 16:9 med 1080p som 23" har, men brodern ville ha 16:9 då han tittar mycket på film på datorn och inte ville ha sorgkanter.

EDIT: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2312hm.htm

Med all respekt, men oavsett om du har märkt det eller inte, så kvarstår faktum att dessa skärmar faktiskt har en relativt kraftig AG. Om du jämför med en glossy-skärm eller bara "semi-blank", som många TV-apparater är, så kan du väl inte mena att du inte ser någon skillnad? I vilket fall så är det ju en personlig preferens vad man föredrar men man bör vara medveten om det vid köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Med all respekt, men oavsett om du har märkt det eller inte, så kvarstår faktum att dessa skärmar faktiskt har en relativt kraftig AG. Om du jämför med en glossy-skärm eller bara "semi-blank", som många TV-apparater är, så kan du väl inte mena att du inte ser någon skillnad? I vilket fall så är det ju en personlig preferens vad man föredrar men man bör vara medveten om det vid köp.

Jag kör min gamla SyncMaster P2350 som är vanlig "blank" bredvid som sekundärskärm och visst, om man tittar noga på en väldigt vit sida t.ex. så ser man lite skillnad. Jag borde väl ha skrivit "tänker inte på det" snarare än märker då.

Jag menade mer att när man sitter till vardags och spelar lite spel, surfar lite eller kollar film så syns skillnaderna i färgåtergivning, svärta och betraktningsvinklar väldigt väl, men man tänker aldrig på att den ena skärmen är blank och den andra mer matt.

Sen rekommenderade jag ju också Eizo med VA-panel om man ändå inte ska spela.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Jag kör min gamla SyncMaster P2350 som är vanlig "blank" bredvid som sekundärskärm och visst, om man tittar noga på en väldigt vit sida t.ex. så ser man lite skillnad. Jag borde väl ha skrivit "tänker inte på det" snarare än märker då.

Jag menade mer att när man sitter till vardags och spelar lite spel, surfar lite eller kollar film så syns skillnaderna i färgåtergivning, svärta och betraktningsvinklar väldigt väl, men man tänker aldrig på att den ena skärmen är blank och den andra mer matt.

Undvik att använda ord som "man" när du uttrycker hur du uppfattar det. Just skärmyta är det vanligt att även helt okunniga konsumenter har en åsikt om och märker av.

Permalänk
Medlem

Kör med en Dell U2412M, bästa skärmen jag köpt. Färgerna är klockrena (efter viss kalibrering). AntiGlare... jadu folk gnäller som fan på det men jag fattar inte varför, inte upplevt det som ett problem överhuvudtaget lirat mycket fps och 3rd person shooter och inte upplevt några problem med ghosting osv.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Skrivet av tobbe_x90:

Med all respekt, men oavsett om du har märkt det eller inte, så kvarstår faktum att dessa skärmar faktiskt har en relativt kraftig AG. Om du jämför med en glossy-skärm eller bara "semi-blank", som många TV-apparater är, så kan du väl inte mena att du inte ser någon skillnad? I vilket fall så är det ju en personlig preferens vad man föredrar men man bör vara medveten om det vid köp.

Det är väl lite som med 3d-film med glasögon. För dom flesta funkar det bra, men vissa ser bara flimmer.

Även jag har en blank obehandad TN-skärm bredvid min u2412m. Märker ingen AG om jag läser samma text spridd över båda skärmarna, däremot är den betyldigt mycket suddigare på den blanka skärmen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Undvik att använda ord som "man" när du uttrycker hur du uppfattar det. Just skärmyta är det vanligt att även helt okunniga konsumenter har en åsikt om och märker av.

Ok, då ändrar jag mig till "jag och de jag känner med IPS och anti-glare" så blir det mer korrekt vad jag menade.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Om du inte ska spela så bör du definitivt köpa en VA-panel som har mycket bättre svärta än IPS.

Detta är den bästa på marknaden om du fortfarande kan få tag på en.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=476430

annars finns även Samsung F2380, Eizo FS2331, Asus ML249H och BenQ EW2430.

Den du länkade verkar riktigt nice. Nej jag spelar inte någonting. Kanske det händer att jag joinar nån kompis på lite CS nån gång, dock ingen prioritet. Kommer den va helt kass för spel? Film är däremot viktigare. Är det en bra skärm för att kika filmer? Ska se om nån affär i närheten kan ta in den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av calluone:

Den du länkade verkar riktigt nice. Nej jag spelar inte någonting. Kanske det händer att jag joinar nån kompis på lite CS nån gång, dock ingen prioritet. Kommer den va helt kass för spel? Film är däremot viktigare. Är det en bra skärm för att kika filmer?

ja

helt ok spelskärm också om du inte är kinkig med ghosting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

ja

helt ok spelskärm också om du inte är kinkig med ghosting.

Fick tag på ett demo-ex för 2000:- på komplett.se. Tack som *** för tipset. Verkar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Först funderade jag på att skaffa 3xFS2332 men nu är det 3xu2412m som är i mina tankar och det börjar närma sig ett köp, helt klart. Men nu har jag börjat se på vissa forum och youtubeklipp att den flimmrar/flicker och kan vara dålig för ögonen? Någon som vet något specifikt om detta? Här är en video på problemet:

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz