Permalänk
Medlem

Hjälp mig sänka temperaturen lite

Hej alla

Jag har lite problem med temperaturen i mitt chassi och det gäller främst grafikkortet. Med fläktnivån på en behaglig nivå (<45%) så går det knappt att hålla temperaturen inom vad jag tycker är en rimlig nivå. kortet går utan problem upp i 80c på stock volt i tunga spel, visst 80 grader är inga problem kortet klarar mer än så men jag vill gärna ha lite svängrum så att man kan överklocka. Ställer jag upp volten några snäpp när jag ska överklocka så går den alldeles för varmt och enda alternativet är att dra upp fläkthastigheten till en orimlig nivå för mina öron.

De andra komponenterna i min dator håller sig väl kylda så problemet ligger bara i grafikkortet, tidigare grafikkort jag har använt har varit mycket bättre på att hålla sig kalla.

Jag fattar att det finns några enkla lösningar:

Öka fläkthastigheten
byta kylare på kortet
byt grafikkort till en med bättre kylare

Problemet är att jag verkligen inte klarar av kortet när det snurrar på i över 50% och att byta kylare/kort är rätt kostsamt.

I mitt chassi sitter 3 stycken antec tri-cool fans som jag bara kan köra på lägsta fläkthastigheten utan att bli irriterad på ljudet men tyvärr så flyttar de väldigt lite luft på den hastigheten.

Det jag funderar på är om det kan vara lönsamt att köpa några gentle typhoon fläktar och stoppa in i chassit, men hur stor skillnad gör det egentligen? pratar vi 5 grader så kan det vara värt, under det så känns det inte riktigt lika lockande.

Det kanske finns en annan lösning, eller andra chassifläktar som är prisvärda och bra tar gärna emot alla förslag.

Mina delar står i sign.

Mvh.

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk

Jag köpte Gentle Typhoon och vart inte nöjd! (vad ljudnivå beträffar)-jag har läst och också erfarit att det är

väldigt skiftande kvalite´ på vad jag gissar är lager (?) som ger ett "krasande" ljud ifrån sej. Så dom kommer att bytas ut

mot några av Noctuas fabrikat (finns olika som lämpar sej till olika användningsområde-kolla deras sida)

Jag kan inte rekommendera GT-fläktar iaf..

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macaroney:

Jag köpte Gentle Typhoon och vart inte nöjd! (vad ljudnivå beträffar)-jag har läst och också erfarit att det är

väldigt skiftande kvalite´ på vad jag gissar är lager (?) som ger ett "krasande" ljud ifrån sej. Så dom kommer att bytas ut

mot några av Noctuas fabrikat (finns olika som lämpar sej till olika användningsområde-kolla deras sida)

Jag kan inte rekommendera GT-fläktar iaf..

Ajdå det lät inte bra, saken är den att jag ogillar skarpt missljud och har svårt att leva med det och som du säger så har jag läst att många har problem med små konstiga ljud från GT :/ men hoppades att det var rätt ovanligt

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk

Jag har Noctuas fläktar i min gamla dator och där har jag också ghettomoddat dit en Noctua på Arctic kylaren för graffen-knappt hörbar!

Även vid överklockning! -Så jag kommer att använda Noctuas till min nya burk (när slantarna ramlar in)

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macaroney:

Jag har Noctuas fläktar i min gamla dator och där har jag också ghettomoddat dit en Noctua på Arctic kylaren för graffen-knappt hörbar!

Även vid överklockning! -Så jag kommer att använda Noctuas till min nya burk (när slantarna ramlar in)

Okej ska tänka på det! tack för tipset.

Visa signatur

Uppdateras..