Permalänk
Medlem

Mörk fläck på LCD skärmen!

Hejsan!

Min skärm har fått en liten mörk fläck i den nedre delen. Jag har inte gjort något speciellt med den utan den har bara stått helt stilla orörd (inga smällar osv).
Nu undrar jag lite:

Vad är detta för mörk liten fläck?
Varför har den valt att besöka min skärm? Eller vad är orsaken?
Hur blir jag av med den?

Ser nästan ut som att ljus läcker ut nästan, jag har tryckt lite runt skärmen men utan resultat.

Googlade lite och hittade inte mycket, men någonstans stod det att det kan påverkas av för högt tryck, stämmer detta?

Skulle vara hemskt tacksam om någon visste hur jag ska ta mig till väga!

Bilden visar hur det ser ut på en vit bild. Bilden är snett vriden (Min mobilkamera är inte så bra, ursäkta för det)

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av holin59:

Hejsan!

Min skärm har fått en liten mörk fläck i den nedre delen. Jag har inte gjort något speciellt med den utan den har bara stått helt stilla orörd (inga smällar osv).
Nu undrar jag lite:

Vad är detta för mörk liten fläck?
Varför har den valt att besöka min skärm? Eller vad är orsaken?
Hur blir jag av med den? Finner den lite störande! :/

Ser nästan ut som att ljus läcker ut nästan, jag har tryckt lite runt skärmen men utan resultat.

Googlade lite och hittade inte mycket, men någonstans stod det att det kan påverkas av för högt tryck, stämmer detta?

Skulle vara hemskt tacksam om någon visste hur jag ska ta mig till väga!

http://img42.imageshack.us/img42/7053/imag0103wj.jpg

Bilden visar hur det ser ut på en vit bild. Bilden är snett vriden (Min mobilkamera är inte så bra, ursäkta för det)

Tror det kallas backlight bleed, vet inte om det går att fixa. Testa att googla lite

I got a new Acer AL2616WD (manufacture date 02/2007), and it had a very noticeable area of backlight bleed at the top of the screen, roughly 1/3rd of the way in from the left. Watching a movie, it was quite distracting. But I fixed it, and now it's virtually unnoticeable.

As everyone probably knows, the LCD panel is flexible, and quite sensitive to pressure. If you touch your finger to the screen lightly, you'll see the colours distort. For this reason, it has to be very "delicately" mounted in its frame.

If you press lightly along the edges of this Acer monitor, you'll see backlight shine around, more in some areas where there's no support behind, and less where I presume the screen is clamped/pressed into place against the frame. You only need the tiniest warp in how it's mounted, and backlight can shine around. I'm sure that shipping could very well cause such a tiny warp, just due to shifting.

The area of backlight bleed on my monitor was in a place where the panel was more flexible (i.e. a point where it wasn't fixed to the frame), so I tried tapping my finger lightly just to the left and to the right of the area, to see if it wouldn't adjust itself in its frame. After all,

Lo and behold, the tapping worked. I only had to tap very lightly, starting close to the bleed area and ending about 10 cm away, and now the backlight bleed is virtually non-existant.

So, before you send your monitor back due to a "manufacturing default", when, in fact, it may only have shifted slightly during shipping, you might want to just try this.

I hope this helps!
Scott.

Dold text
Visa signatur

"En dator"

Permalänk
Medlem

Vad jag läser verkar man inte kunna fixa det. Går det på garantin tro? Köpt på Inet!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Det där är nog snarast raka motsatsen till backlight bleed och borde rimligtvis gå att få på garantin. Skicka ett mail till Inet med bilden och se vad de säger. Som konsument har du tre år på dig att reklamera oavsett vad garantin säger, om den skulle ha gått ut, och detta är nog att anse som ett ursprungligt fel.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

det är även så att fläcken är lite mörkare och över en lite större utsträckning irl än på bilden!

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Vilken skärm är det?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Det är troligen en LED i backlighten som dött. LEDarna ligger på dom flesta skärmarna i en lång rad i kanten.
Om en LED inte lyser så blir det mörkare alldeles framför medans längre in så kommer LEDarna runt omkring att sprida sitt ljus.

Det är bara att lämna in på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Vilken skärm är det?

Denna fast 24'' versionen : http://www.inet.se/produkt/2203072/benq-tft-24-g2420hdbe

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pucco:

Det är troligen en LED i backlighten som dött. LEDarna ligger på dom flesta skärmarna i en lång rad i kanten.
Om en LED inte lyser så blir det mörkare alldeles framför medans längre in så kommer LEDarna runt omkring att sprida sitt ljus.

Det är bara att lämna in på garantin.

Men det är en LCD skärm? Eller är det kanske samma på dem?

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |