TV sändningar blir 4:3 på 42'' Widescreen

Permalänk
Medlem

TV sändningar blir 4:3 på 42'' Widescreen

Tjenare

Jag har ett problem där bilden på mina tv sändningar automatiskt ändrar sig till 4:3, då det egentligen ska täcka hela bildskärmen. Jag har en LG 42'', desvärre vet jag inte modellnamnet på den, men i vilket fall som helst så ska inte bilden bli på det här viset.

På kanterna runt om bilden är det en matt grå färg. Bildläget är ställt på "original" och det är bara vissa gånger på olika kanaler varje gång som bilden ändrar sig till 4:3, annars täcker den som det ska. Jag använder ett boxer-trillingkort i en adapter som man stoppar in i TV:n. Alltså kort > in i adapter anpassad efter kortet > in i TVn. Om jag ändrar från inställningen original till "Zoom" eller "Superzoom" så blir det bild över hela, men då blir det ju fel för att t.ex. loggan hamnar utanför vilket gör att jag i vilket fall som helst inte får se den "riktiga" bilden.

Vad kan vara problemet tro?
//Mikearn

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd

Inställningarna i din tv. Läs manualen and get back to us

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Frågan som man genast undrar, när den visar 4:3 hur är källmaterialet inspelat, 4:3 eller 16:9
Det är ju inte alltid hela bilden ska täckas.

Vet dock att en del kanaler ofta TV6 har lite underliga format på bilden i bland, där man ser en krympt bild, på alla sidor

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Frågan som man genast undrar, när den visar 4:3 hur är källmaterialet inspelat, 4:3 eller 16:9
Det är ju inte alltid hela bilden ska täckas.

Vet dock att en del kanaler ofta TV6 har lite underliga format på bilden i bland, där man ser en krympt bild, på alla sidor

Just nu ser jag på CNN, TV3's alla älskar raymond är också i 4:3 just nu, våra värsta år på TV6 likaså och där vet jag att den ibland visas på helbild och ibland inte. 4:3 gäller även på vissa filmer som sänds, som jag också vet ska vara heltäckande, och det skumma är att helt plötsligt så kan bilden ändra sig till rätt läge från ingenstans och vara kvar så resten av tiden tills jag stänger av för dagen.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Detta beror ju på vilket bildförhållande bilden har i sändning, din tv står förmodligen i auto läge har du inte en knapp där det står aspect ratio eller nåt sådan kan se ut som en bildskärm på knappen där du kan växla mellan 4:3-16:9-auto mm ställ den i 16:9 bara för jag vet att man kan bli galen på att bilden byter aspect ratio hela tiden

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Detta beror ju på vilket bildförhållande bilden har i sändning, din tv står förmodligen i auto läge har du inte en knapp där det står aspect ratio eller nåt sådan kan se ut som en bildskärm på knappen där du kan växla mellan 4:3-16:9-auto mm ställ den i 16:9 bara för jag vet att man kan bli galen på att bilden byter aspect ratio hela tiden

Vet inte om du hann läsa inlägget över ditt inlägg, men gör det om du inte gjort det. Jag kan ställa in på 16:9, vilket löser problemet, men det är inte "original"bilden som den ursprunligen är satt på, alltså: originalläget är rätt läge som täcker skärmen vanligtvis, 16:9 ger mig en obehaglig zoom av någon anledning.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Avstängd

Den obehagliga zoomen kommer nog från tvns inställningar som jag skrev tidigare..Har själv en LG och kommer ihåg att jag svor och förbannade den första timmen då ja inte fick det fixat.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Alltså... förvald inställning är Original, om vi säger att jag har 10 kanaler så är 5 av dessa heltäckande bild och 5 är i 4:3, även fast sändningen på de sistnämnda är i 16:9. Jag kan självklart ändra inställningen till 16:9, men vad är anledningen till att bilden på Original blir så knasig? Jag har letat febrilt efter en manual men den tycks inte vara anywhere to be found.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √