Permalänk

amd cool and quiet

testade att stänga av cool and quiet saken i bios och datans prestanda ökade, men vet inte om det är skadligt att inte ha på det eller så. hade behövt lite åsikter :/

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem

det cool and quiet gör är att klocka ner CPUn när kraften inte behövs( så det är att rekomenadera att ha det på då det dra mindre strömm mindre värmeutväckling) Prestandan blir densamma om du har det på eller av!!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

okej tack för hjälpen

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem

Är väl inte helt säkert att det funkar som det ska heller.
Inte så involverad i det tekniska så detta kanske är helt off.
Med som tex överklockning med c&q. Detta har hänt på 2 datorer, kommer inte ihåg siffror på den ena men den andra var en processor på 2,6. Var inga proplem med att klocka den till 3,1 stabilt utan c&q fast satte man på den blev det blåskärm hela tiden på allt över 2,85. Vilket som har den datorn gått utan c&q nu i 3-4år, nuvarande som musik/video player men ändå påslagen 24/7.
Sen om det finns nån annan förklaring till detta låter jag vara osagt.
På vilket sätt kolla du att prestandan ökade?

Permalänk

såfort alla windows startats upp helt så startade alla program direkt osv.. i vanliga fall brukar man få sitta och vänta i en minut och sen på spel att processorn gick mycket stadigt, för med cool and quiet så ändrade ju multiplyern sig 24/7 vilket gav en lite fps drop xD

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk

För mig funkar inte CnQ så värst perfekt, med den på så rullar frekvensen ned till 1100MHz med volten på 1.3. Utan den står den på 3.19GHz med 1.09v(1.49v stock) i IDLE

Visa signatur

...

Permalänk

men det ända negativa med om man stänger av CNQ är att det drar mer ström då ?

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av hippsieee:

men det ända negativa med om man stänger av CNQ är att det drar mer ström då ?

precis! sen blir det högre idle temp med CnQ av.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

precis! sen blir det högre idle temp med CnQ av.

heh för mig funkar det fint då jag ställt om så den inte klockar ner sig helt i amd catalyst (har ju ati grafikkort och där går det och ställa in cpu speed om man har cool and quiet igång ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Jag tror att du får ännu fler bra svar här.