Permalänk
Avstängd

Billig kylare till Athlon 2 x4

Letar efter en tyst (viktigt) cpu kylare till en Athlon2 x4 640 som förmodligen inte kommer klockas, i så fall mellan 3.4-3.6GHz i framtiden.
Vill inte betala för mycket, 200kr tycker jag är lagom. Tittat på Arctic cooling freezer pro rev.2 och coolermasters TX3. Ska vara i ett outlaw chassi med fläkt(ar) på sidan så 92mm kylare är nog det största?

Funderar mest på en TX3 då den har bra betyg/ord om sig, blir det mkt bättre prestanda med 2 fläktar på den?

Undrar även hur varm en amd cpu "får" bli? Intel är ju max ~80 innan det börjar bli för varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Letar efter en tyst (viktigt) cpu kylare till en Athlon2 x4 640 som förmodligen inte kommer klockas, i så fall mellan 3.4-3.6GHz i framtiden.
Vill inte betala för mycket, 200kr tycker jag är lagom. Tittat på Arctic cooling freezer pro rev.2 och coolermasters TX3. Ska vara i ett outlaw chassi med fläkt(ar) på sidan så 92mm kylare är nog det största?

Undrar även hur varm en amd cpu "får" bli? Intel är ju max ~80 innan det börjar bli för varmt.

Arctic kylaren har fått riktigt bra recensioner och borde vara den bästa för dig

Edit*
Topp för AMD tror jag ligger på mellan 67 och 72 grader

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

62c är det väl? :S

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Letar efter en tyst (viktigt) cpu kylare till en Athlon2 x4 640 som förmodligen inte kommer klockas, i så fall mellan 3.4-3.6GHz i framtiden.
Vill inte betala för mycket, 200kr tycker jag är lagom. Tittat på Arctic cooling freezer pro rev.2 och coolermasters TX3. Ska vara i ett outlaw chassi med fläkt(ar) på sidan så 92mm kylare är nog det största?

Funderar mest på en TX3 då den har bra betyg/ord om sig, blir det mkt bättre prestanda med 2 fläktar på den?

Undrar även hur varm en amd cpu "får" bli? Intel är ju max ~80 innan det börjar bli för varmt.

Vet som har haft både arctic kylarn o TX3 och han märker ingen skillnad hur mycket dom låter.

Skrivet av SuperSverker:

Arctic kylaren har fått riktigt bra recensioner och borde vara den bästa för dig

Edit*
Topp för AMD tror jag ligger på mellan 67 och 72 grader

Väldigt off topic men får jag fråga varför du kör en sempron med ett hd 6950?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Arctic kylaren har fått riktigt bra recensioner och borde vara den bästa för dig

Edit*
Topp för AMD tror jag ligger på mellan 67 och 72 grader

så mycket :o? Trodde det var typ 60-65

De testerna eller recensionerna jag kollat på pekar på att freezer 7 inte kyler så bra
Kommer en TX3 kyla processorn tillräckligt och vara tyst eller behövs 2 fläktar för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

så mycket :o? Trodde det var typ 60-65

De testerna eller recensionerna jag kollat på pekar på att freezer 7 inte kyler så bra
Kommer en TX3 kyla processorn tillräckligt och vara tyst eller behövs 2 fläktar för det?

Ett annat alternativ är Scythe Katana 3, billig o rätt tyst.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

så mycket :o? Trodde det var typ 60-65

De testerna eller recensionerna jag kollat på pekar på att freezer 7 inte kyler så bra
Kommer en TX3 kyla processorn tillräckligt och vara tyst eller behövs 2 fläktar för det?

Min Phenom är iaf 62c

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kanskekanske:

Min Phenom är iaf 62c

En kompis "erbjöd" en gratis freezer 7 pro, går nog på det nu när ni säger att den är ok.

Permalänk
Medlem

du får inte plats med en towerkylare på 120 mm men en liggande liknande en av noctuas dyra kylare kanske är något (har 200 mm brett chassie du har 180mm brett och då fick en freezer 13 pro flytta in i min burk fick plats när jag tog bort ena sidofläkten men den kyler min upplåsta och överklockade athlon II på 3.6 ghz på max 46 grader i prime 95 ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

En kompis "erbjöd" en gratis freezer 7 pro, går nog på det nu när ni säger att den är ok.

ta den du det kan nog inte bli bättre om du nu inte kan köpa en annan kylare som är mkt dyrare
fast de pengar du får över kan du använda tilll att sätta dit en till fläkt på den ^^ eller sätta en kraftig utblås fläkt som drar lite mer så du får ut mkt luft den vägen ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

ta den du det kan nog inte bli bättre om du nu inte kan köpa en annan kylare som är mkt dyrare
fast de pengar du får över kan du använda tilll att sätta dit en till fläkt på den ^^ eller sätta en kraftig utblås fläkt som drar lite mer så du får ut mkt luft den vägen ^^

Ja ska göra det Så kan jag köpa en kylare till grafikkortskylare ifall det bli högljutt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Ja ska göra det Så kan jag köpa en kylare till grafikkortskylare ifall det bli högljutt.

och btw om du inte klockar så kan du sänka cpu voltage till 1.275 eller lägre om du vill få ner temperaturerna mer (se till att den är stabil i både testar och liknande först innan du fortsätter att sänka såklart och testa gärna med prime 95) det ska vara stabilt på den iallafall med 1.275 på stock klockning (gjorde det på en kompis burk med samma processor ^^)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Väldigt off topic men får jag fråga varför du kör en sempron med ett hd 6950?

Upplåst till en athlon x2 som är överklockad

Permalänk
Avstängd

Måste dock köpa en Ny fläkt till den, något som rekommenderas? 92mm alltså som helst är relativt billig.