Konstigheter med Benq XL2420T! (Bilder inkluderade)

Permalänk
Medlem

Konstigheter med Benq XL2420T! (Bilder inkluderade)

Tjennare, sweclockare. Tänkte dela med er något som inträffat mig vid köpet av den nya Benq 120hz modellen.

Jag hade länge varit ute efter en bra 120hz skärm och bestämde mig till slut att köra med XL2420T, som skall ha fått problemen från den förra modellen eliminerade. Men ack, så verkar det inte vara. Efter ungefär 5 dagars testande uppstod en hel del backlight bleeding från alla sidor (och detta varierade, men på en bra dag så framstod det till mesta del endast från bottensidan). Och det intressanta med den här backlight bleedingen är att den inte lyser upp lite från en sida eller kant som dom flesta bleeds gör, utan denna sträcker sig genom hela bakre delen av skärmen vilket gör att det "svarta" egentligen blir "blåaktigt". Vissa kanske kan leva med det, men jag kan garantera att om ni spelar spel som ofta har mörka eller nattliga scener så kommer ni märka av det som en form av plasma-aktig effekt.

En sak med backlight bleeding är att det alltid finns, oavsett på vilken TN-panel du köper. Men det kan dock variera på mängden du får.

Det intressanta dock är att jag bestämde mig för att testa och jämföra på en annan XL2420T och fann absolut ingen backlight bleed där, men en stor skillnad på färg o kontrast. Svart var svart på den nya skärmen, men vitt var inte längre helt vitt, blått blev ljusblått och skärmen saknade samma lumonisitet. PS: Jag hade exakt samma inställningar på båda skärmarna.

Här kan vi jämföra backlight bleeding. Till vänster den första skärmen, till höger den andra skärmen.

Kanske lite svårt att säga om skärmen till vänster har ett så illa problem? Låt mig demonstrera hur det framstår i spel:

Fler bilder finns här: http://imgur.com/a/ZFZdm#2

Som sagt: backlight bleeding är en sak, och jag hade faktiskt förväntat mig det från den andra skärmen med, fast i mindre mängd. Men det konstigaste är att kontrasten här helt förstörd på den nya skärmen. Tyvärr så är det svårt för min kamera att fånga upp detta, man märker det mest med nakna ögon. Men det framstår som ett transparent filter som gör att färgerna tappar sin styrka i jämförelse med den som lider av backlight bleeding. Vad tycker ni? Jag själv tycker att detta är oerhört konstigt med tanke på att det är EXAKT samma modell.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Vet inte vad problemet kan vara men när jag skaffade en LG W2363D, då såg det ut exakt som på dina bilder, med andra ord, för jävligt. Jag gjorde mig av skärmen och fortsatte att köra på min gamla CRT. Checka tråden nedan.

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Mobo: Asus Sabertooth P67 Rev. B3 PSU: Corsair AX850 CPU: Intel i7 2600K CPU Kylare: Corsair H70 GFX:
Gigabyte GTX580 SoC Ram: Corsair Dominator 8GB @ 1600mhz SSD: OCZ Vertex II 120GB Trogen CRT användare! Upplösning:1280x1024 @ 85fps/hz Battlefield 3: 85fps/hz Inställingar: Ultra Kantutjämning: Allt av

Permalänk
Medlem

CRT ftw. Konstigt att din LG hade det problemet, har bara hört bra saker om den skärmen förr. I vilket fall så tänkte jag låta den här skärmen stå igång eftersom vad jag förstått så ska det ta sin tid att få till färgerna. Har haft den här skärmen på sen igår och märkt nu att den nedre delen, som igår gett "ljusare" färger, har försvunnit och det är i princip samma färgåtergivning på hela skärmen. En annan sak dock är att det börjat bli lite blåare backlight bleeding i nedre delen.

Ska köra igång med båda skärmarna under helgen och se om något ändras. Återkommer då med mer info. Tycker det är väldigt konstigt för en TN panel att ändras så här - och jag har ägt många, fast de var 60hz. Hoppas det fixar sig i alla fall, har haft höga förväntingar om XL2420T.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

CRT ftw. Konstigt att din LG hade det problemet, har bara hört bra saker om den skärmen förr. I vilket fall så tänkte jag låta den här skärmen stå igång eftersom vad jag förstått så ska det ta sin tid att få till färgerna. Har haft den här skärmen på sen igår och märkt nu att den nedre delen, som igår gett "ljusare" färger, har försvunnit och det är i princip samma färgåtergivning på hela skärmen. En annan sak dock är att det börjat bli lite blåare backlight bleeding i nedre delen.

Ska köra igång med båda skärmarna under helgen och se om något ändras. Återkommer då med mer info. Tycker det är väldigt konstigt för en TN panel att ändras så här - och jag har ägt många, fast de var 60hz. Hoppas det fixar sig i alla fall, har haft höga förväntingar om XL2420T.

Någon update?

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_W:

Någon update?

Jag var på Alina idag och de var så snälla att de bytte ut skärmen (den till vänster) mot en annan, antagligen så har de bra kontakt med Benq så att man kan lämna in en skärm med minimal defekt och så skickar Benq ut en ny utan kostnad. Hur som helst så satt jag igång skärmen nyss och märkte att den är ljusare än den till höger (på ett bra sätt), men färgerna verkar vara en aning ljusare (dvs ljusblått istället för blått). Min gissning skulle vara att det tar drygt en vecka av drifttid tills färgerna sätts in och kontrasten kommer igång. Samma sak gäller även backlight bleeding. Man kan inte undvika backlight bleeding helt och hållet på en TN-panel, och det kan jag leva med. Men testen som återstår nu är att spela spel, kolla på filmer osv tills skärmen fått till sina rätta färger och backlight bleeding når sin topp. Som jag skrev förr, så fanns det ingen backlight bleeding i början på båda skärmarna (innan mitt första byte) men efter drygt 1 vecka framstod backlight bleeding: på den vänstra skärmen sträckte den sig som en blå plasma tvärs över mitten, och på högra satte sig backlight bleeding minimalt på botten utan att göra någon skillnad på skuggor osv på mörka scener i filmer och spel, vilket jag anser är hur en tolerant backlight bleeding ska vara.

Jag kommer hålla igång båda skärmarna, den ena från Alina och andra från Inet, och efter drygt 5-7 dar från idag se om det blir någon skillnad på backlight bleeding. Jag är ganska säker nu att kontrasten kommer fixas och den kommer ha samma färger som den första skärmen. Det enda som återstår som sagt är att se om backlight bleeding kommer dra sig fram igen. Jag kommer nog i vilket fall hålla mig fast vid skärmen från Alina just för att den får fram mer ljus än den från Inet. Uppstår en olidlig backlight bleeding som förr så har jag rätten till att vända mig till Alina igen och vänta på att Benq skickar ut en ny batch. För ibland uppstår en defekt inte endast på en skärm utan en hel bunt. Kan ju också hända att backlight bleedingen beror på att skärmen från Alina har mer ljusstyrka, men jag tvivlar på det.

Bilder: Vänster = den som byttes ut mot den med massiv backlight bleeding, Höger = samma högerskärm som förr.

I spel

Så bra än så länge, men som sagt det är alldeles för tidigt att bedömma.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Så bra än så länge, men som sagt det är alldeles för tidigt att bedömma.

Hur har det gått med skärmen?

Men man bör alltså ha igång monitorn några dygn för att backlight bleedingen ska nå sin peak? Har du den på 24/7 då samt avnänder du dig av några speciella inställningar som maxad brightness eller dylikt under den tiden? Kan lite om sådant här men vore intressant att höra så man vet hur man ska gå tillväga när man fått sin skärm. Här nämligen beställt en som lär dyka upp imorgon, och det gäller ju att hitta problemen så snabbt som möjligt om man nu har fjorton dagar på sig att skicka tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palooka:

Hur har det gått med skärmen?

Men man bör alltså ha igång monitorn några dygn för att backlight bleedingen ska nå sin peak? Har du den på 24/7 då samt avnänder du dig av några speciella inställningar som maxad brightness eller dylikt under den tiden? Kan lite om sådant här men vore intressant att höra så man vet hur man ska gå tillväga när man fått sin skärm. Här nämligen beställt en som lär dyka upp imorgon, och det gäller ju att hitta problemen så snabbt som möjligt om man nu har fjorton dagar på sig att skicka tillbaka den.

Den nya Alina skärmen har fått samma backlight bleeding igen (och progresserar), fortfarande inget nytt på skärmen från Inet, dock har den som sagt mindre ljusstyrka. Har haft båda skärmarna på mer än 15h om dyngnet. Inet skärmen har också varit på längre än den senaste jag plocka upp hos Alina. Kan återkomma med bilder.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Den nya Alina skärmen har fått samma backlight bleeding igen (och progresserar), fortfarande inget nytt på skärmen från Inet, dock har den som sagt mindre ljusstyrka. Har haft båda skärmarna på mer än 15h om dyngnet. Inet skärmen har också varit på längre än den senaste jag plocka upp hos Alina. Kan återkomma med bilder.

Tråkigt att höra. Räknas blacklight bleeding som ett fel som täcks av garantin? Förstår att man måste räkna med lite blacklight bleeding på dom här panelerna men om det går överstyr som det verkar gjort på dina skärmar från Alina? Eller har du använt din rätt att häva köpet? Ska själv kila ner till posten nu och hämta min som skeppats från inet. Verkar som det varit en hel del strul med dom här xl2420t skärmarna, men håller tummarna för att jag mirakulöst nog skulle få ett felfritt exemplar.

Permalänk
Medlem

Kollat igenom och jämfört fram tills nu och skulle faktiskt säga att den nya Alina skärmen har mycket mindre backlight bleeding och skulle nog nästan kunna sälja mig på den om det inte vore för den döda pixeln i mitten. Har man tur med backlight bleeding så får man en död pixel, oturens. Hade kunnat acceptera en död pixel nånstans i hörnet som jag haft på en skärm förr i tiden, men inte när den är så pass nära mitten. Nu är det också så att efter att returnerat till Alina för en annan skärm från Inet som sätter sig i samma position som Alina skärmarna: stark ljusstyrka. Ännu har jag inte återlämnat den första Inet skärmen (den som hade lägre ljusstyrka) men jag har märkt, efter att ha jämfört, att det känns nästan som att dom med bättre ljusstyrka ger ifrån sig lite "gulare" färg. Detta fångas ej på min billiga kompaktkamera men ni kanske märker av det i bilderna som jag laddat upp här. Sen kan man ju också säga att den med mindre ljusstyrka har en "blåaktig" tint gentemot den andra som har en "gulaktig" tint. Majoriteten av skärmarna jag prövat på verkar i alla fall ha det gulare eftersom dom ger mer ljusstyrka. Det enda fallet av massiv backlight bleeding var ju från den första skärmen, vilket nu har lösts sig. Och om man kollar på majoriteten av skärmar som har mer ljusstyrka så kan det nog hända att den skärmen från Inet också är en form av defekt, och i detta fall kanske en positiv defekt då det kan kännas att den i många fall producerar mer noggranna färger, kanske är lite svårt att bestämma sig för vilken skärm man vill sitta kvar med eftersom en stor anledning till att jag velat använda XL2420T är just för att den har 350cd/m2 samt Lightboost utifall man tänkt använda sig av 3D (vilket på gamla generationer av skärmar är otroligt mörkt).

I vilket fall som så tror jag nog inte att du kommer få nåt backlight bleeding problem med din skärm, det som hände med första alina skärmen jag köpt var helt klart en defekt som jag nu inser efter tester av andra monitorer. Jag skulle dock rekommendera att du avvaktar med att slita av all plast osv tills du låtit din skärm stått på i drygt en vecka eller så då skärmen visar sig av sina rätta färger och backlight bleeding dragit in/ut sig till sin rätta plats, ofta så kommer du märka av en vitaktig backlight bleeding första minuten du sätter på skärmen (om den är helt oanvänd) som senare kommer lägga sig, det är mest den blåaktiga backlight bleeding som sätter i sig senare som du bör spana efter (ibland gör den det inte alls om man har tur). Märker du av att den är defekt eller kanske har en död pixel som du (och många andra) inte kan leva med så kan du uttnytja dig av din 14 dagars returrätt (i och med att du inte slitit av all plast) där du betalar endast 100kr returfrakt, vilket dras från summan du blir återbetald.

Återkom gärna också med svar utifall du får några problem eller om du helt enkelt fått en felfri skärm. Lycka till!

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Återkom gärna också med svar utifall du får några problem eller om du helt enkelt fått en felfri skärm. Lycka till!

Verkar som jag hade turen på min sida. Skärmen har varken döda pixlar eller någon blacklight bleeding(än så länge). Den där döda pixeln du fick på din andra alina skärm, dök den upp efter ett tag eller fanns den där från början? Kan även berätta att jag fick igång nvidias 3d vision 2 och det var minst sagt en trevlig upplevelse. Mycke bättre 3d(mindre crosstalk) i spel än vad ps3an lyckades spela upp på min panasonic vt20.

Har jäkla problem med att installera nya drivrutiner till grafikkorten dock, sen om det är skärmens fel eller inte vetta tusan. Men den tappar iallafall signalen mitt under installationen av någon anledning och jag tvingas starta om datorn med on/off knappen på chassit. Det skumma är att drivrutinerna installeras varje gång men just 3d menyerna i kontrollpanelen har försvunnit och vägrar komma tillbaka. Möjligtvis att installationen erbjuder en att installera 3d grejerna i slutet men att jag inte kan se det eftersom displayen inte får någon signal. Får se hur tusan jag ska lösa det. Inget jag orkar böka med nu innan jag ska på nattskiftet iallafall, utan får avakta tills imorgon. ^^

Permalänk
Medlem

Dom 2 döda (eller rättare sagt, stuck/fast) pixlarna var där i början och det är nog alltid så att dom framstår så tidigt som möjligt och inte senare. Märkte inte av dom direkt när jag körde i spel, men när jag kollade på filmer där vissa scener händer i fina ljusa vädret samt hemsidor med vit bakgrund (så som sweclockers.com) så märkte jag av de som 2 fläckar. Trodde det var dammpartiklar till början, men märkte att de var 2 rosa-aktiga fasta pixlar som vägrade gå bort.

Angående installationen, hade du stängt av 3D-möjligheten i nVidias kontrollpanel? Det blir ju ingen 3D effekt även om den är ikryssad förs du öppnar ett spel, men det kan ju hända ändå att det buggar ur om man fortf har den på under en installation av nyare drivrutiner. Kanske också hjälper om man temporärt sätter på 60hz under installationen. Enda två lösningarna jag kan tänka på just nu.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Dom 2 döda (eller rättare sagt, stuck/fast) pixlarna var där i början och det är nog alltid så att dom framstår så tidigt som möjligt och inte senare. Märkte inte av dom direkt när jag körde i spel, men när jag kollade på filmer där vissa scener händer i fina ljusa vädret samt hemsidor med vit bakgrund (så som sweclockers.com) så märkte jag av de som 2 fläckar. Trodde det var dammpartiklar till början, men märkte att de var 2 rosa-aktiga fasta pixlar som vägrade gå bort.

Angående installationen, hade du stängt av 3D-möjligheten i nVidias kontrollpanel? Det blir ju ingen 3D effekt även om den är ikryssad förs du öppnar ett spel, men det kan ju hända ändå att det buggar ur om man fortf har den på under en installation av nyare drivrutiner. Kanske också hjälper om man temporärt sätter på 60hz under installationen. Enda två lösningarna jag kan tänka på just nu.

Gjorde som du sa att ändra bilduppdateringsfrekvensen till 60hz och installationen gick helt felfri. 3dn är således tillbaka och du ska ha ett stort tack för hjälpen! Är det någon ide att fråga om du har hittat några bra inställningar för skärmen som gett extra fina resultat? Tänker på det där du sa med ljusstyrkan och den blå/gula-tinten på de olika skärmarna och att dina inställningar kanske därför inte alls skulle vara optimala för min.

En annan sak jag märkt med den här monitorn är att bilden vid film och klipp ofta har en äcklig nästan jpeg-komprimerad effekt. Kör jag filmer i 1080p ser det jätte bra ut men en lägre upplösning med dålig bildkvalite kan verkligen nästan vara osebart jämfört med min gamla asus 19tums panel med 1440x900 upplösning. Är det just den höga upplösningen som gör detta tror du? Eftersom fönstret i storlek ofta anpassar sig för pixelmängden ser jag inte riktigt hur det ska påverka, men kanske är bilden är så skarp på den här nya Benq skärmen jämfört med den gamla att det är först nu man tänker på den dåliga bildkvaliten.

Permalänk
Rekordmedlem

Även simpla tn paneler måste kalibreras för att ge någorlunda lika bild, de sprider väldigt mycket, och kvalitet på bilden brukar inte direkt vara prioriterat på spelskärmar. Att ha samma inställningar på skärmarna säger inget alls om skärmen inte är hårdvarukalibrerad, dessutom bör man se till att ingen gammal icm profil ligger aktiv i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palooka:

Gjorde som du sa att ändra bilduppdateringsfrekvensen till 60hz och installationen gick helt felfri. 3dn är således tillbaka och du ska ha ett stort tack för hjälpen! Är det någon ide att fråga om du har hittat några bra inställningar för skärmen som gett extra fina resultat? Tänker på det där du sa med ljusstyrkan och den blå/gula-tinten på de olika skärmarna och att dina inställningar kanske därför inte alls skulle vara optimala för min.

En annan sak jag märkt med den här monitorn är att bilden vid film och klipp ofta har en äcklig nästan jpeg-komprimerad effekt. Kör jag filmer i 1080p ser det jätte bra ut men en lägre upplösning med dålig bildkvalite kan verkligen nästan vara osebart jämfört med min gamla asus 19tums panel med 1440x900 upplösning. Är det just den höga upplösningen som gör detta tror du? Eftersom fönstret i storlek ofta anpassar sig för pixelmängden ser jag inte riktigt hur det ska påverka, men kanske är bilden är så skarp på den här nya Benq skärmen jämfört med den gamla att det är först nu man tänker på den dåliga bildkvaliten.

Jag kör med dessa inställningar: Standard mode, Gamma3, Contrast50, Birghtness 90-100, Sharpness 10, Color Temperature = User mode 92 Red, 94 Green, 100 Blue. Tycker att jag fick ut den bästa ljusstyrkan och dom mest naturliga färgerna i denna kalibrering. Det kan ju också variera från användare till användare vilken färgton som ögat föredrar. Jag tycker dock att okalibrerat så ger det ifrån sig en gulaktigare tint vilket jag ogillar.

Angående bildkvalite så kan jag förstå att det ser skarpare ut på en 19tum eftersom den skalar ner en bit och att det ser mer blurry ut på en 24tum då det skalar upp en aning. Så det låter inte som något problem med monitorn.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Estatus:

Jag kör med dessa inställningar: Standard mode, Gamma3, Contrast50, Birghtness 90-100, Sharpness 10, Color Temperature = User mode 92 Red, 94 Green, 100 Blue. Tycker att jag fick ut den bästa ljusstyrkan och dom mest naturliga färgerna i denna kalibrering. Det kan ju också variera från användare till användare vilken färgton som ögat föredrar. Jag tycker dock att okalibrerat så ger det ifrån sig en gulaktigare tint vilket jag ogillar.

Angående bildkvalite så kan jag förstå att det ser skarpare ut på en 19tum eftersom den skalar ner en bit och att det ser mer blurry ut på en 24tum då det skalar upp en aning. Så det låter inte som något problem med monitorn.

Det ska inte skalas något alls om det är rätt inställt, däremot är bildstorleken annorlunda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skrev en text här om hur jag hittat ett flertal döda pixlar efter att ha kört ett program för att testa monitorn, men jag får ta tillbaka det. Bara en död var kvar efter att jag gnuggat loss med trasan. Lurit med dom jäkla dammkornen.
Förövrigt så testade jag dina inställningar men dom kändes dessvärre inte helt rätt på min monitor. Medans några jag hittade på ett annat forum gjorde skärmen betydligt mer behaglig att titta på.

Brightness 70
Contrast 50
Sharpness 5
Gamma 5
R 100
G 87
B 97

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra. Returnera den du om du känner att det stör, det ska jag göra i alla fall (haft 2 skärmar nu med döda pixlar fast utan backlight bleeding). Tror dock inte att det täcks på garantin och deras pixel policy då det krävs att det är minst 5~ döda pixlar, så man får bita i returfrakten som kostar 100kr.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om jag missat detta i tråden....

Vilket grafikkort använder du? Vilka bildkällor(hdmi/dvi/vga) används? Har du provat att byta kablarna med varandra, och därmed utesluta att grafikortet i sig inte skickar förvrängda bildsignaler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Tråkigt att höra. Returnera den du om du känner att det stör, det ska jag göra i alla fall (haft 2 skärmar nu med döda pixlar fast utan backlight bleeding). Tror dock inte att det täcks på garantin och deras pixel policy då det krävs att det är minst 5~ döda pixlar, så man får bita i returfrakten som kostar 100kr.

Måste säga att jag inte ens tänker på den om jag inte medvetet påminner mig om att den är där. Så i mitt fall kommer jag att behålla skärmen, förutsatt att den inte utvecklar någon extrem blacklight bleeding. Men jag håller tummarna för att det blir fjärde gången gillt för dig och att du nu tillslut får en skärm utan massa problem.

Jag hoppas förövrigt att det går bra att jag ställer lite frågor här tråden som inte är direkt relaterade till topic, annars så får du bara säga till så startar jag en ny tråd.
Har du tillexempel märkt av att allt på skärmen är randigt? Om vi säger att du kollar på den gråa listen uppe vid reklambannern på sweclockers sida. I mitt fall är det inte en solid grå färg utan den gråa ytan är massa vågräta linjer, både mörkgråa och ljusgråa linjer. Det är inget man ser om man inte kollar noga men det är så på allt som visas upp på skärmen. På den gröna färgklicken bakom cdon loggan i reklambannern däremot så syns det väldigt tydligt att det är gröna/ljusgröna vågraäta linjer som bildar den gröna färgen.
Vore även intressant om du vill gå in på aftonbladets hemsida, för i mitt fall är varenda bild på deras startsida pixlig/blurig och konstig som om du slängt in ett foto i paint, skalat ner det lite och sparat om den som jpeg x antal gånger. Ser inte speciellt skoj ut med andra ord.

Sen hade jag även ett problem med svärtan i alla filmer som spelades upp i valfri mediaspelare, men det lyckades jag fixa till i nvidias kontrollpanel. Var bara att reglera ljusstyrkan i videofärginställningarna där så blev det svarta svart och inte grått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoltz:

Ber om ursäkt om jag missat detta i tråden....

Vilket grafikkort använder du? Vilka bildkällor(hdmi/dvi/vga) används? Har du provat att byta kablarna med varandra, och därmed utesluta att grafikortet i sig inte skickar förvrängda bildsignaler?

Vet inte om det var mig du fråga men eftersom att jag lipat högljutt i dom senaste posterna så blottar jag min hårdvara för säkerhets skull.
Geforce gtx 580 soc kort(två dvi portar och en hdmi mini) i sli som kopplas via dvi kabel, och det är även den enda kopplingen jag provat med den här monitorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palooka:

Har du tillexempel märkt av att allt på skärmen är randigt? Om vi säger att du kollar på den gråa listen uppe vid reklambannern på sweclockers sida. I mitt fall är det inte en solid grå färg utan den gråa ytan är massa vågräta linjer, både mörkgråa och ljusgråa linjer. Det är inget man ser om man inte kollar noga men det är så på allt som visas upp på skärmen. På den gröna färgklicken bakom cdon loggan i reklambannern däremot så syns det väldigt tydligt att det är gröna/ljusgröna vågraäta linjer som bildar den gröna färgen.
Vore även intressant om du vill gå in på aftonbladets hemsida, för i mitt fall är varenda bild på deras startsida pixlig/blurig och konstig som om du slängt in ett foto i paint, skalat ner det lite och sparat om den som jpeg x antal gånger. Ser inte speciellt skoj ut med andra ord.

Tror inte riktigt jag förstår. Är det typ som i bilden här?

Kanske är nåt felinställt i nvidias kontrollpanel. Har du ikryssat 1920x1080 (Native) samt 120hz? Det låter som något jag sett på gamla CRTs. Jag vet i alla fall att du kommer få en mycket konstigare bild om du inte har ikryssat native på en PC. Sen vet jag också att jag haft problem när jag kopplat HDMI på en 120hz monitor, och då kanske det inte var HDMI 1.4 vilket jag tror är det enda HDMI stödet för 120hz. Kör du med Dual DVI kabeln så borde det inte vara något problem.

Och angående aftonbladet vet jag inte heller riktigt vad du menar. Är det så att konturen omkring figurer och personer i bilderna är korniga och low-quality? För det är ju oftast så att JPEG filer har reducerad kvalité om man väljer att konvertera dom så, och det kan jag förstå att sidor som aftonbladet har då man vill att sidan ska ladda så snabbt för möjligt för alla, speciellt för de som mobilsurfar.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Jag använder en lite kikare (kan nog använda förstoringsglas också) tittar igenom från fel håll och rätt nära skärmen om jag misstänker ett pixelfel för att se vilket fel det är. Kan vara ett bra tips för och skilja på fläckar eller pixelfel då man ser de på sub-pixel nivå. Så tar jag tex muspekaren och flyttar över de området jag tittar på för o se om sub-pixlarna ändrar färg, dvs om en pixel är död så ser man de extremt lätt.

Såg fram emot skärmen, ligger en beställning tror de blir andra batchen som släpps i slutet på januari, har bokmärkt tråden o rapporterar hur min upplevelse är med den. De blir som vanligt att packa upp skärmen och köra den några få dagar med plasten på så jag kan uttnyttja ångerrätten eller öppet köp om man inte är nöjd, har för vana att göra detta, mycket jag inte litar på när de gäller marknadsföringen och biased informatíon, oftare o oftare utlovas de inte alls de som de skriver.

Jag är inte så petig när de gäller backlightbleed för jag sitter oftast i ljus och nästan aldrig i mörker, men dendär blåa bleedingen ser riktigt störande ut de går helt enkelt inte, verkar ju sabotera färgerna helt och hållet och inte bara att de släpper igenom mer ljus än på andra områden på skärmen. Vet inte om jag ens skulle kalla den första vänstra skärmen för backlightbleed, tycker den ser defekt ut. Framförallt när man jämnför med det andra exemplaret du fick.

Permalänk
Rekordmedlem

Ett enkelt sätt att kolla subpixlar är att använda bilder med endast en grundfärg på, alltså röd grön blå samt svart och vitt, då framträder det ganska tydligt om en subpixel är trasig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Japp, rekommenderar programmet UDPixel för att hitta stuck/döda pixlar. (http://udpix.free.fr/)

Programmet har även en funktion som gör att du kan sätta en 5x5 pixel ruta eller en 1x1 över pixeln där det byter mellan olika färger snabbt (ms som man kan ställa in också) för att försöka fixa fasta pixlar (dvs, rosa, röda, gröna osv) medans man försiktigt trycker med en trasa mot den defekta pixeln. Detta funkar dock inte på döda pixlar, dvs pixlar som endast är svarta. Grejen är dock att det inte alltid funkar att återuppliva fasta pixlar och det är ibland en process som kan ta upp till en månad därav den ibland kan gå bort av sig självt. Men köper man en skärm för 3200kr skulle jag helt enkelt utnyttja returrätten, plus att det kanske inte är så värt att försöka att göra det manuellt då man kan skada skärmen när man trycker på den.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Tror inte riktigt jag förstår. Är det typ som i bilden här?
http://i.imgur.com/yZm2F.png

Kanske är nåt felinställt i nvidias kontrollpanel. Har du ikryssat 1920x1080 (Native) samt 120hz? Det låter som något jag sett på gamla CRTs. Jag vet i alla fall att du kommer få en mycket konstigare bild om du inte har ikryssat native på en PC. Sen vet jag också att jag haft problem när jag kopplat HDMI på en 120hz monitor, och då kanske det inte var HDMI 1.4 vilket jag tror är det enda HDMI stödet för 120hz. Kör du med Dual DVI kabeln så borde det inte vara något problem.

Och angående aftonbladet vet jag inte heller riktigt vad du menar. Är det så att konturen omkring figurer och personer i bilderna är korniga och low-quality? För det är ju oftast så att JPEG filer har reducerad kvalité om man väljer att konvertera dom så, och det kan jag förstå att sidor som aftonbladet har då man vill att sidan ska ladda så snabbt för möjligt för alla, speciellt för de som mobilsurfar.

Hör och häpna, ränderna är borta idag! Men jag kör/körde med både 1920x1080 native samt 120hz.

Här hittade jag en bra bild på hur det såg ut, som det orangea i bakgrunden. Kollade man nära så såg man det tydligt men backade man en bit bort från skärmen så "försvann" det. Ränderna visades upp över hela bilden och var speciellt synbara på de blåa listerna i windows 7.

Och angående jpeg känslan jag hade på de flesta bilderna så var "konturen omkring figurer och personer i bilderna är korniga och low-quality" ett bra sätt att beskriva det på. Och sen är det väll troligen som du säger att det är just väldigt mycke jpeg som slängs upp på sidorna, bara jag som är ovan vid att se det med sådan skärpa och på en så stor display. Aldrig något jag tänkte på med den förra nämligen.

Men nu är det dags för mig att sluta jämföra och leta "fel". Jag återkommer och berättar hurvida blacklight bleedingen dykt upp eller inte, för som det ser ut nu så har jag blivit helt förskonad från det.

Edit: Orsaken till ränderna i displayen var den stereoskopiska 3dn. När den inaktiveras så försvinner även ränderna och likaså dyker dom upp när den aktiveras. Tänkte bara nämna det ifall någon söker sig fram till den här posten och undrar varför dom finns där samt hur man får bort dom.

Permalänk

Skicka tillbaka skärmar...

Ni som skickar tillbaka era skärmar med ångerrätten, kommenterar ni till alina inet osv att skärmarna är defekta?

Eller får folk som beställer samma skärmar efter er en trevlig överaskning?

Hade tänkt beställa via alina, men nu känns det ju litegranna som att spela på lotto att få en bra skärm med tanke på att det lär vara flera som ångrar sina köp med defekta skärmar lol

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithium81:

Ni som skickar tillbaka era skärmar med ångerrätten, kommenterar ni till alina inet osv att skärmarna är defekta?

Eller får folk som beställer samma skärmar efter er en trevlig överaskning?

Hade tänkt beställa via alina, men nu känns det ju litegranna som att spela på lotto att få en bra skärm med tanke på att det lär vara flera som ångrar sina köp med defekta skärmar lol

Grejen är att om man väljer att skicka in en vara som defekt så kommer de anta att skärmen verkligen inte fungerar som den ska och kommer då utföra en undersökning av skärmen. Om de inte märker något "fel", dvs kanske EN död pixel i ett hörn, vilket många inte anser vara något jätte problematiskt, så skickar de tillbaka den till dig. Därför är det ibland bäst att bara säga att man inte är nöjd med varan och helt enkelt vill begöra ett återköp. Och på så sätt så är det nästan som att spela lotto. Skärmen går väl vidare till nya köpare tills den hamnar hos någon som inte bryr sig om mindre pixeldefekt. Och som sagt så behövs drygt 5~ döda pixlar nära mitten av skärmen för att den ska accepteras som defekt, i alla fall hos de flesta återsäljare.

Sen är det nog lite annorlunda beroende på vem du pratar med hos Alina. Jag lyckades få tag i en jättetrevlig och förståelig anställd som godtog min skärm med två döda pixlar som en defekt som han kunde byta ut kostnadsfritt. Deras motto verkar vara att ha en nöjd kund som är helt nöjd med sitt köp, vilket jag tycker är bra. Sen varierar det mellan produkt till produkt. Jag har i alla fall hört att de har bra kontakt med Benq och OCZ, vilket gör det lättare att hantera returer av deras produkter gällande missnöje av prestanda, pixelfel osv.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Rekordmedlem

Pixelfel regleras via isostandard http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2 de flesta normalskärmar är klass 2.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Drivrutiner?

kan inte installera drivrutinerna till min nyinköpta BenQ xl2420T =/ kan någon försöka hjälpa mig hur man installerar dom?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon177532:

kan inte installera drivrutinerna till min nyinköpta BenQ xl2420T =/ kan någon försöka hjälpa mig hur man installerar dom?

Det behövs nog inte några drivrutiner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.