Intel erbjuder extra garanti för överklockare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag behöver ingen källa. Har du någon? Hur skulle dom i efterhand kunna mäta hur hög spänning som passerat? Och hur skulle dom kunna bevisa att detta skulle va en medveten handling från konsumentens sida?

teoretiskt hade det varit möjligt att implementera en liten tunn tråd som bränner av vid mer än X volt, typ som en säkring. Finns säkert bättre sätt också för den delen, memorera om inställningar har gjorts som ändrar buss frekvens eller multiplikator, vad vet jag. som jag skrev innan nej jag har ingen källa men skulle gärna se en källa på att de inte kan bevisa det.

Edit: "Jag behöver ingen källa." arrogance much?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Samma här.

Känns som folk som köper försäkringar på siba skriver i tråden.

Typ "å sån låter bra att ha"

Intel använder redan stor marginal så de kan leverera processorer som aldrig går sönder. Det är deras rykte och anseende som tillverkare. Om de vore ett annat företag som sålde processorer som gick sönder lätt, typ ACE kvalitet, så skulle en sån här försäkring vara bra att tillämpa pga dålig kvalitet.

Men nu har inte intel dålig kvalitet på sina processorer.

Fy.

Är väl bara att inse att intresset för datorer och teknik blir mer bredd hos folkmassan men mindre djupt. Känns som kommentarerna på idg har mer kunskap.

Känns som aftonbladets teknik kommentarer det här. Men är väl bara att acceptera läget.

Edit: Frågelåda om detta ämne. Jag skulle bli besviken om folk började gå på sånt här.

Det beror helt på. Jag har bra fått bra kisel i min 2500k som klarar 5Ghz på 1,5v, MEN, MEN, MEN. Processorn mår antagligen inte bra av att ligga på 1,5v hela dagarna.

Om jag skulle kört 5Ghz 24/7 så hade försäkringen varit ett bra val då jag kan ha "kul" i 3 år och ärligt inte bry mig om processorn går sönder eller inte.
Man köper ju inte detta om man ska underklocka om man säger så.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Det beror helt på. Jag har bra fått bra kisel i min 2500k som klarar 5Ghz på 1,5v, MEN, MEN, MEN. Processorn mår antagligen inte bra av att ligga på 1,5v hela dagarna.

Om jag skulle kört 5Ghz 24/7 så hade försäkringen varit ett bra val då jag kan ha "kul" i 3 år och ärligt inte bry mig om processorn går sönder eller inte.
Man köper ju inte detta om man ska underklocka om man säger så.

Och på vilket sett påverkar försäkringen detta? Går den sönder är det bara att lämna in den på garantin i vilket fall som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Och på vilket sett påverkar försäkringen detta? Går den sönder är det bara att lämna in den på garantin i vilket fall som.

Om dom kan bevisa att du överklockat så kan du inte lämna in den på garanti eftersom det inte täcker överklockning.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Det är inte riktigt samma sak. Om man ska klocka så finns det en risk att man pajjar proppen. Så länge du inte trimmar kompressorn i kylskåpet så går det inte att jämföra.

Läs igenom innan du börjar citera andras kommentarer......

Visa signatur

Har datorer nog så jag klarar mej.....eller?

Permalänk
Skrivet av shocker:

Om dom kan bevisa att du överklockat så kan du inte lämna in den på garanti eftersom det inte täcker överklockning.

Vilket dom inte kan så länge du inte säger att du gjort det eller lämnar in CPUn i moderkortet som är inställt på överklockning i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Vilket dom inte kan så länge du inte säger att du gjort det eller lämnar in CPUn i moderkortet som är inställt på överklockning i bios

Kanske därför dom har extra garanti nu för att dom har kommit på ett sätt där dom kan bevisa det? Who knows.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Skärp er nu, det är en pizza vi pratar om. Låt folk avgöra själv om det är en bra investering eller ej.

En del lyfter ju fram detta som fullständigt puckat att köpa vilket de gärna kan hålla för sig själva.

Tack för mig!

Visa signatur

Coolermaster Centurion 5, AMD Athlon 64 3000+ 2.0Ghz, 2 GB DDR400, Abit NF8 Moderkort, Radeon X700, Chieftek 430W, 2x160GB HDD 7200RPM, Asus Xonar D1 ljudkort, Windows XP. SOCKET 754.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag har läst texten och förstår precis vad där står. Det jag är orolig för är att den kommer ändra policyn på hur de bedömer om det ska gå under garanti eller inte till det striktare för de som inte har garantin, att garanti villkoren är de samma betyder inte att policyn för vad som ska ersättas är samma.

I dagsläget får du inget extra skydd för de 25$ du betalar för tillägget om du inte håller på med extremöverklockning med tyngre grejer än vattenkylning vilket gör tillägget värdelöst för 99.9% av de som köper en K eller X processor.

Dock har han en poäng eftersom de ALDRIG kan bevisa att processorn varit överklockad och att det är därför det hänt på samma sätt att de inte kan bevisa att kylskåpet gick sönder pga att du montera det dåligt så kompressorn blev överhettad. Båda fallen täcks av den ordinarie garantin och tillägget är bara ett sätt att få in mer cash.

Återigen; kan dom inte skilja på olika orsaker till haveri så kan dom ju ändå inte heller neka ngn utan PTPP en ny CPU.

Så möjligen kan PTPP vara värdelös, men jag ser inte hur den kan vara skadlig.

Skrivet av Rasmust:

Skärp er nu, det är en pizza vi pratar om. Låt folk avgöra själv om det är en bra investering eller ej.

En del lyfter ju fram detta som fullständigt puckat att köpa vilket de gärna kan hålla för sig själva.

Tack för mig!

Dyr pizza...

Men om detta funkar som det är tänkt så är det bra tycker jag. Man kan testa gränserna utan att riskera att bli utan CPU. Om det funkar alltså.

Att vissa kommer betala för denna plan i onödan är ju en annan sak. (Nöjer man sig med 4,2GHz så är det givetvis bortkastat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmust:

Skärp er nu, det är en pizza vi pratar om. Låt folk avgöra själv om det är en bra investering eller ej.

En del lyfter ju fram detta som fullständigt puckat att köpa vilket de gärna kan hålla för sig själva.

Tack för mig!

Ok. Ge mig 200kr då. Du får 5st magiska bönor. De ger dig bättre [whatever] osv osv. Du får själv avgöra om det är en bra deal.

Tråkigt att du inte fattar att kritik finns av en anledning. Om du inte gillar kritik så fortsätt stoppa huvudet i sanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Seriöst. Nej.

Man ändrar från ca 33 till ca 42 i en setting i bios så är det klart. Eller så trycker man på "1-click-oc" och så är det klart. Det finns inga risker med vanlig 2500k eller 2600k överklockning.

Är du orolig för att du skall sätta volten på 2? Det är samma sak som att du är orolig att du skall hälla ett glas vatten i rakt på moderkortet när datorn är igång.

Detta är på så låg nivå:
http://3.bp.blogspot.com/_mmBw3uzPnJI/TNPg7u8b8QI/AAAAAAABuYQ...

Visst är det enkelt och visst är risken att nåt går sönder väldigt liten, men det är ändå ett faktum att många inte vågar för att de inte vet om hur liten risken är. Den här försäkringen kan lugna nerverna på dem inför deras första överklockning, och sen kan de skippa det i framtiden.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Som vanligt, en jävla massa onödigt pladder där folk inte läser alla kommentarerna.
"Försäkringen" behövs inte öht.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

kan va bra att ha. fast har inte dödat så mycke cpuer än.

försökte döda en 2600K men de gjick ej :/

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Köp en CPU.
OCa den.
Svär över att ha fått dåligt kisel.
Volt=999.
Ring Intel.
Få en andra chans.

Kan mycket väl var värt 200kr...

Permalänk
Medlem

Eftersom man har ett år på sig att teckna den behöver man ju egentligen inte teckna den innan prollen har pajjat, varför den nu skulle göra det.

Permalänk

Ja, man får väll skylla sig själv om man går på detta. Bara försäljningsknep. Processorn går ju bara sönder utav överklockning om man är klantig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Som vanligt, en jävla massa onödigt pladder där folk inte läser alla kommentarerna.
"Försäkringen" behövs inte öht.

Återigen, säg det till den genomsnittlige användaren som inte riktigt vet hur det funkar och är orolig för att de på något sätt ändå ska märka att den blivit klockad. Det här är inte en försäkring riktad mot våra forummedlemmar som kan mer p.g.a. sitt intresse för sånt här (varför är man annars här?), det är en försäkring avsedd för folk som inte kan så mycket om vad butiken kan avgöra när processorn skickats in och som inte vet hur liten risken är. Det är, som sagt, ett faktum att många inte vågar testa överklockning i dagsläget, men den här försäkringen kan få dem att våga det.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Återigen, säg det till den genomsnittlige användaren som inte riktigt vet hur det funkar och är orolig för att de på något sätt ändå ska märka att den blivit klockad. Det här är inte en försäkring riktad mot våra forummedlemmar som kan mer p.g.a. sitt intresse för sånt här (varför är man annars här?), det är en försäkring avsedd för folk som inte kan så mycket om vad butiken kan avgöra när processorn skickats in och som inte vet hur liten risken är. Det är, som sagt, ett faktum att många inte vågar testa överklockning i dagsläget, men den här försäkringen kan få dem att våga det.

Wow, det där lät ju bara riktigt jävla korkat

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Någon nämnde att Intel går jämnt upp på denna deal ifall 1/10 CPUer går sönder. Smart kille...

Intel ersätter processorn endast en gång. Alla på forumet hittills tror att Intel delar ut ett perfekt exemplar som ersättare - att det ersättande exemplaret kommer att kunna överklockas ännu bättre. Smarta killar...

Jag lugnar mina nerver med att jag kommer att bli stenrik på korkade människor.
Cheers

Permalänk
Medlem

Låter intressant. Bra tänkt av Intel.

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Intressant.

En annan vinkel på det hela är ju att intel får in en massa överklockade-till-förstörelse CPU'er som dom kan titta lite närmare på, klura ut varför cpu'erna brinner, och göra en bättre cpu i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeewor:

Jag lugnar mina nerver med att jag kommer att bli stenrik på korkade människor.
Cheers

Om jag startar en firma skall jag definitivt överväga att börja sälja försäkringar till produkter som aldrig går sönder. Det verkar ju vara profit.

Permalänk

Låter som en bra ide, ha datorn i nästan 3 år. klocka sönder, får en ny cpu men passar på att uppgradera sig till en ny och betala mellanskillnaden.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Självklart avser Intel tjäna pengar på detta. Inget konstigt med det. Och gör de inte det så kommer de självklart inte fortsätta efter prövotiden. Kan se t.ex de som säljer överklockade datorer som potentiella kunder. Och en och annan privatanvändare också. Alltid glädjer det någon. Och glädjer det inte tillräckligt många så kommer Intel garanterat sluta sälja försäkringen.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Wow, det där lät ju bara riktigt jävla korkat

Motivera.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Motivera.

Vilka skulle det här vara? Folk som vet vad klockning är men ändå inte vet vad klockning är och som vill prova men vill inte läsa det väldigt lilla man behöver för att klocka något? Får det inte till vettigt någonstans!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Dagens processorer är så pass tåliga att en sådan här försäkring är totalt onödig. Men om de använder pengarna till att sänka priset på sina processorer kan det ju vara något för de som kör Intel-processorer kanske, men iden är väl rent företagsmässigt att mjölka pengar från stupida fånar som är dåligt pålästa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

.....

Fattigt folk klockar, folk med stålar köper skiten...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Fattigt folk klockar, folk med stålar köper skiten...

Du är kunnig du!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Visst Intel ger bara en processor per person men det han menade vara nog att om bara 10% utnyttjar försäkringen så går Intel +/-0 föemodligen så kommer den inte utnyttjas ens så mycket...
Och tror du verkligen att Intel orkar binna ut de "dåligt" klockande ex för att ge till de som missköter sitt första ex? Smart kille...

Skrivet av zeewor:

Någon nämnde att Intel går jämnt upp på denna deal ifall 1/10 CPUer går sönder. Smart kille...

Intel ersätter processorn endast en gång. Alla på forumet hittills tror att Intel delar ut ett perfekt exemplar som ersättare - att det ersättande exemplaret kommer att kunna överklockas ännu bättre. Smarta killar...

Jag lugnar mina nerver med att jag kommer att bli stenrik på korkade människor.
Cheers