Permalänk

Dator Blåskärmar installation

Hej som kanske de flesta av er vet har jag haft värme problem med min cpu som fixade sig, bara för att nästa fel ska komma.
jag har enorma problem att instaalera Windows på min WD 1TB black disk 7200rpm 64mb cache det tar evigheter att installera windows och vid ett tilfälle när windows skulle isntalleras så blåskärmar den ntfs.sys page fault_ non faulty page sen en harang med nollor och i slutet också ntf.sys
sedan har dne enorma problema tt uppdatera windows den kan tugga vid 19% exempelvis i timmar inget händer.

är det cpu fel, hdd fel eller minnena.

är corsair känt att itne lira med asus moderkrot överhuuvudtaget?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

Hej som kanske de flesta av er vet har jag haft värme problem med min cpu som fixade sig, bara för att nästa fel ska komma.
jag har enorma problem att instaalera Windows på min WD 1TB black disk 7200rpm 64mb cache det tar evigheter att installera windows och vid ett tilfälle när windows skulle isntalleras så blåskärmar den ntfs.sys page fault_ non faulty page sen en harang med nollor och i slutet också ntf.sys
sedan har dne enorma problema tt uppdatera windows den kan tugga vid 19% exempelvis i timmar inget händer.

är det cpu fel, hdd fel eller minnena.

är corsair känt att itne lira med asus moderkrot överhuuvudtaget?

Hej,

Jag tillhör väl den lilla skara som inte alls känner till dig, men skriver ändå. Felmeddelandet indikerar att du har problem med minnesmodulerna. Corsair har en lista på minnen och vilka modekort de fungerar tillsammans med, precis som alla tillverkare av minnesmoduler: http://www.corsair.com/learn_n_explore

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Corsairs minnen fungerar med det mesta, minnen som minnen brukar jag säga (så länge man följer minnestyp osv. såklart). Däremot så kan det vara en bra idé att bränna en skiva med memtest i en annan dator och köra det några rundor så kan du se om minnena är felfria eller inte.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

jaha ja jag kommer itne ens in i windows nu den startar bara om där det står "windows startar" ana hur förbannad jag är på datorer
så 1 av dessa saker är felande alltså
1 WD black
2 minnena
3 cpu´n
4 de andra diskaran 2x 1tb WD GP

men att veta vad som felar är ju inte lätt när jag ej har en massa ddr3 minen skräpandes och HDD´s

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hej,

Jag tillhör väl den lilla skara som inte alls känner till dig, men skriver ändå. Felmeddelandet indikerar att du har problem med minnesmodulerna. Corsair har en lista på minnen och vilka modekort de fungerar tillsammans med, precis som alla tillverkare av minnesmoduler: http://www.corsair.com/learn_n_explore

saken är att dessa ska stödjas av moderkortet senaste bios har jag också

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Testa o starta med en Linux live skiva så brukar man få ett bra svar på om man har minnes fel o ibland även om det e en krets som strular

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legopappa:

så 1 av dessa saker är felande alltså
1 WD black
2 minnena
3 cpu´n
4 de andra diskaran 2x 1tb WD GP

Jag tippar på 2.
3 kan inte uteslutas med borde ge allvarligare fel.
5, du har glömt moderkortet. Moderkortet kan även den vara boven i dramat.

Vill du inte köpa nya minnen så lämna in datorn till butiken du köpte delarna av och låt dem felsöka. De har resurser och kan (får man hoppas) hantera komponenter på ett sätt som är förenligt med kraven på en ESD fri miljö.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

de BSOD jag fått nu på sistone är dessa
memory managment
faultypage at non...
irql equal less nånting

fattar inte moderkortet är kanppa veckan gammal
minnena knappt en månad corsair vengeance
corsair 759WTX V2 80+
diskarna 2-3år
cpu´n 2-3år
ska jag ha så satans otur att så nya grejer är felande...fast med min tur är inget förvånande

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Medlem

Testa o starta med en Linux live skiva så brukar man få ett bra svar på om man har minnes fel o ibland även om det e en krets som strular

Permalänk

vilken sådan då?
fanns ju 700 olika live cd vet itne vilkne jag ska ta?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att plocka hem Ultimate Boot CD. (UBCD) Där finns en uppsjö av testprogram.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

jag bränner ut knoppix live cd just nu (vågar man säga bränner ut) ja den är laglig iaf. det vet jag
ultimate boot cd varför tänkte jag inte på den
ska också prova installera om WIndows på en annan hårddisk jag har i burken se om det blir nån skillnad för då åker black disken och kanske med en jädra tur en SSD in ska prova UBCD också

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

ja den stretar på med uppdateringarna men att det ska strula så här mycket för en sketen installation, hoppas ajg slipper detta de närmaste månaderna nu sen

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

här en bild ur memtest på cpu´n om cpu´n visar så här många errors så lär väl minnena faila också eftersom de hänger ihop?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Hedersmedlem

Det är fel på minnena, så testa ett och ett i olika socklar så du kolla att det inte bara är själva minnet utan ev sockeln också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

men det är ju cpu´n den testar inte minnena eller?

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Legopappa:

men det är ju cpu´n den testar inte minnena eller?

Varför tror du det heter MEMTEST?
Ta och kör med memtest86+ istället för den du körde nu, då den är mer grundlig och anpassad för nyare burkar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

oki memtest 86+ check

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

kollade med memtest det var en felande sticka, ska skicka in alla tre till cdon som ska ersätta med nya

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]