Permalänk
Avstängd

Ljud från tv till hemmabiosystem.

Jag har kopplat min tv och HTPC via ett hemmabiosystem, får ut ljudet och bilden från HTPCn med en HDMI kabel, men från TVn får jag inget ljud till mina hemmabio högtalare, måste jag ha en optisk kabel för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asia2selva:

Jag har kopplat min tv och HTPC via ett hemmabiosystem, får ut ljudet och bilden från HTPCn med en HDMI kabel, men från TVn får jag inget ljud till mina hemmabio högtalare, måste jag ha en optisk kabel för det?

beror på hur många å vilka ingångar du har på ditt system
annars funkar hdmi oxå från tv till system
har du bara en hdmi på systemet vilket inte är ovanligt
så funkar de om du har optisk mellan tv och systemet en toslink

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

För att få ljud från TV'n till hemmabion med endast HDMI kabel krävs att den ingång på TV'n du använder har stöd för ARC (Audio Return Channel) samt att din receiver har stöd för det. Jag hade själv problem med detta med min Samsung Plasma, visade sig att endast ingång HDMI2 på TV'n hade ARC stöd. HDMI kabeln ska också vara av version 1.4

Permalänk
Avstängd

Det går en hdmi 1.4 från TVns hdmi 1 till receiver, har en panasonic tx-p65vt30y plasma, hur vet jag vilken hdmi port i min tv har arc stöd? Har onkyo tx-sr608, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=578622

Permalänk
Medlem
Skrivet av asia2selva:

Det går en hdmi 1.4 från TVns hdmi 1 till receiver, har en panasonic tx-p65vt30y plasma, hur vet jag vilken hdmi port i min tv har arc stöd? Har onkyo tx-sr608, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=578622

de kan stå vid dina hdmi portar alltså en text ovanför/under/sidan av själva porten på tv..de gör de på min sony tv iaf
annars granskar du manualen borde stå där

hitta detta från panasonics hemsida

"HDMI Input/ Support Feature 4 (side)/ Audio Return Channel (Input 2) "
alltså port nr 2 ska ha arc

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

beror på hur många å vilka ingångar du har på ditt system
annars funkar hdmi oxå från tv till system
har du bara en hdmi på systemet vilket inte är ovanligt
så funkar de om du har optisk mellan tv och systemet en toslink

Kör vidare på denna tråden...

Säg jag köper en tv med 3-4 hdmi och en optisk utgång.
Kommer jag då kunna få ljudet från alla dessa hdmi-ingångar ut på den optiska i tvn och till en förstärkare?

Saken är den att enheterna jag vill ha ljudet från enbart har hdmi, och stärkaren jag har endast har optisk. Tänkte därför att jag skulle kunna använda tvn som en brygga emellan, samtidigt som jag automagiskt switchar ljudet snär jag väljer hdmikälla på tvn...