Permalänk
Medlem

Speedstep sänker inte volten?

Sitter och försöker energioptimera lite med min överklockning.
Har ett Asus P8Z68-V Pro/GEN3 och en i5 2500k.
Kör den än så länge i småaktiga 4ghz, och speedstep sänker till 1,6ghz när den inte används.

Dock sjunker inte volten, vilket är det huvudsakliga jag vill använda speedstep för, då det är den som avgör temperaturen på processorn, inte klockfrekvensen.
Är det någon inställning jag missat? Eller minskar volten helt enkelt inte?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

har du c1e enabele?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Sitter och försöker energioptimera lite med min överklockning.
Har ett Asus P8Z68-V Pro/GEN3 och en i5 2500k.
Kör den än så länge i småaktiga 4ghz, och speedstep sänker till 1,6ghz när den inte används.

Dock sjunker inte volten, vilket är det huvudsakliga jag vill använda speedstep för, då det är den som avgör temperaturen på processorn, inte klockfrekvensen.
Är det någon inställning jag missat? Eller minskar volten helt enkelt inte?

Du har satt en manuel volt o inte en offset drf sänks den inte när multipeln sänks...

Skrivet av rgolsson:

har du c1e enabele?

C1E styr multipeln om ja inte är helt ute o cyklar...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Hedersmedlem

Välkänt att speedstep kan krångla vid överklock (möjligen + höjt minne från 1333). Finns i testerna på HardOCP.

Ett exempel:

Gigabyte is now skipping over true Intel Turbo scaling the same as we see ASUS doing with many of its enthusiast boards. When we simply change the RAM speed, this G1.Sniper 2 motherboard no longer scales the CPU clock like you would expect Intel Turbo to do, it simply increases our 2600K clock to 3.8GHz.

There is no "in between," there is no "scaling," there is no SpeedStep down clocking to 1.6GHz like you would expect to see when at idle. At fully stock settings, the system reacts to Turbo as you would expect, but changing simply the RAM speed from 1333MHz to 1600MHz as we have done for years now for motherboard testing, the system "overclocks" itself to 3.8GHz and never moves from that speed. "

http://www.hardocp.com/article/2011/09/27/gigabyte_g1sniper_2...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Som encor3 säger så måste du köra på offset voltage för att spänningen ska sänkas vid idle.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubMarine:

Som encor3 säger så måste du köra på offset voltage för att spänningen ska sänkas vid idle.

nä. jag körde inte med offset innan och då gick min ner,

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Finns också varianten med LLC där inställt värde på vcore blir = idle och låg belastning, och vid högre belastningar höjs volten

Så LLC kombinerat med offset är 2 parametrar att använda, speedstep med auto vcore brukar sänka volten också, men inte när det är manuellt inställt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av rgolsson:

nä. jag körde inte med offset innan och då gick min ner,

Hmm okej, vilka strömsparfunktioner körde du med då? Jag kör med allt på förutom C3 och C6 och min spänning minskar inte om jag kör med manuellt inställd vcore. Skulle ju kunna vara skillnader i P67 och Z67 chipset också.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

så som det är på dom första bilderna så klockade jag den första gången

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

C1E ska vara plattformsoberoende, medan C&Q och Speedstep kräver plattformsstöd om jag inte minns fel.

Jag har dåliga erfarenheter av C1E just pga min Phenom II processor. C&Q gör ett bättre jobb här, men har C1E blivit bättre kanske? :/

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

C1E tillåter parkering/avstängning av kärnor hos SB.
En fixerad/manuell spänning kommer tvinga processorn i den spänningen, med eller utan hjälp av LLC.
Vill du få lägre spänning vid idle, använd offset.

Visa signatur

Star Citizen ❤