Permalänk
Medlem

Problem att ändra upplösning lcd-tv

Hellu!

Jag håller på och försöker styra upp en enkel speldator med Windows XP åt en kompis. Datorn ska kopplas samman med en LCD-TV: Toshiba 32AV833N.
Problemet är att det inte går att ändra upplösning. Den är fast vid 720x480. Tv'n ska klara högre upplösningar.
Grafikkortet är ett 5770. Det går att tvinga fram högre upplösning men då går det inte att spela spelen eftersom dom inte hittar någon upplösning som fungerar. Det resulterar i att spelen buggar eller helt enkelt vägrar att starta.
Har ni några tips eller idéer så är dom mer än VÄLDIGT välkomna!
Funderar på om det är amd's drivrutiner som inte är kompatibla med tv'n? Kan man uppdatera Plug and Play-drivrutinen för skärmen? Hittar inga drivrutiner till skärmen.

Ha en skön fredag!

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem

Vad kör du för kabel? Om du testat VGA hittills, så borde du nog prova med en HDMI kabel...

Nativeupplösning för skärmen är 1366x768, men det visste du kanske redan

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vad kör du för kabel? Om du testat VGA hittills, så borde du nog prova med en HDMI kabel...

Nativeupplösning för skärmen är 1366x768, men det visste du kanske redan

Glömde såklart skriva det. Har endast testat hdmi eftersom jag vill få in ljudet med en och samma kabel.
Japp det med native har jag kollat.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem

En annan fundering jag har: kan det funka bättre med ett gts 450?

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Medlem

Prova den andra HDMI-ingången. Skulle även prova VGA. GTS 450 är sämre än 5770 så det skulle jag inte göra(om ni nu inte bara ska prova).

EDIT: Skulle även prova koppla in TVn till en annan dator och se om samma problem uppstår.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

vga är lösningen

Permalänk
Medlem

Speldator och windows XP rimmar illa. Skulle nog uppgradera till Windows 7 om du vill spela spel med dx11.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinreich:

Hellu!

Jag håller på och försöker styra upp en enkel speldator med Windows XP åt en kompis. Datorn ska kopplas samman med en LCD-TV: Toshiba 32AV833N.
Problemet är att det inte går att ändra upplösning. Den är fast vid 720x480. Tv'n ska klara högre upplösningar.
Grafikkortet är ett 5770. Det går att tvinga fram högre upplösning men då går det inte att spela spelen eftersom dom inte hittar någon upplösning som fungerar. Det resulterar i att spelen buggar eller helt enkelt vägrar att starta.
Har ni några tips eller idéer så är dom mer än VÄLDIGT välkomna!
Funderar på om det är amd's drivrutiner som inte är kompatibla med tv'n? Kan man uppdatera Plug and Play-drivrutinen för skärmen? Hittar inga drivrutiner till skärmen.

Ha en skön fredag!

Installera - om det nu finns för XP - drivrutinerna för skärmen/TV:n så grafikkortet vet vilka upplösningar och vilken uppdateringsintervall som stöds.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

vga är lösningen

Ska testa. Jag tror faktiskt att du har rätt.

Skrivet av ToJa92:

Prova den andra HDMI-ingången. Skulle även prova VGA. GTS 450 är sämre än 5770 så det skulle jag inte göra(om ni nu inte bara ska prova).

EDIT: Skulle även prova koppla in TVn till en annan dator och se om samma problem uppstår.

Provat båda hdmi. Samma resultat på båda. Testat olika hdmikablar med. Skippar att testa med GTS 450. Ska prova DVI->VGA nästa gång jag svänger förbi vännen. Har testat att plugga in i en W7-dator och då funkar det galant. Så det bottnar i XP's drivrutiner.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Installera - om det nu finns för XP - drivrutinerna för skärmen/TV:n så grafikkortet vet vilka upplösningar och vilken uppdateringsintervall som stöds.

Finns inga drivrutiner. Letat i många timmar. Får testa VGA.

Skrivet av Ykalon:

Speldator och windows XP rimmar illa. Skulle nog uppgradera till Windows 7 om du vill spela spel med dx11.

Det är inte intressant då jag redan har flera oanvända XP-licenser men endast en W7-licens som jag själv använder på min dator.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...