7970 referens eller vänta på eftermarknadskylare?

Permalänk
Medlem

7970 referens eller vänta på eftermarknadskylare?

Hej!

Fick pengarna tillbaka på ett GTX580 garantiärende och tänkte slå till på ett 7970 istället. Men kan inte bestämma mig om jag ska slå till på ett nu eller vänta på specialkorten.

Hur högljudd är referensdesignen?

Är det smartare att vänta på en eftermarknadskylare?

Tror ni vi kommer få se några eftermarknadskylare inom kort eller kommer det dröja till februari/mars?

Är ju sådär roligt och vara utan grafikkort till mars

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Referenskylningen på 7970 är faktiskt tystare och kyler bättre än någon referenskylning tidigare, inget att klaga på med andra ord.

Permalänk
Medlem

Ok!

Kanske ska slå till på ett nu ändå då. Tycker referensdesignen på 7970 korten är sjukt läcker, men störigt med ett jetplan i datorn. Det kortet jag helst skulle vilja ha när det kommer är Sapphires 7970 med deras Vapor-x kylning. Men kan ju dröja månader innan det dyker upp.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Ok!

Kanske ska slå till på ett nu ändå då. Tycker referensdesignen på 7970 korten är sjukt läcker, men störigt med ett jetplan i datorn. Det kortet jag helst skulle vilja ha när det kommer är Sapphires 7970 med deras Vapor-x kylning. Men kan ju dröja månader innan det dyker upp.

Mvh J

7XXX referenskylning använder sig också av ångkammare som vapor-x har, detta är en av anledningarna till att kortet är tystare då fläkten inte behöver snurra lika fort för att kyla kortet, fläkten är också större.

Permalänk
Medlem

Har samma dilemma.. Köpa eller vänta. När tror ni de versioner med annan kylning/klock kommer ut i affärerna?

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem
Permalänk

Läste om Asus DirectCUII man blir sugen, frågan är vilken man ska välja, gigabyte's med windforce eller directCUII.
Tror Gigabytes kan vara bättre vid crossfire då det blir lite mellanrum mellan korten.
Eller vad tror ni? någon som kör 6970 CF med DirectCUII?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

Läste om Asus DirectCUII man blir sugen, frågan är vilken man ska välja, gigabyte's med windforce eller directCUII.
Tror Gigabytes kan vara bättre vid crossfire då det blir lite mellanrum mellan korten.
Eller vad tror ni? någon som kör 6970 CF med DirectCUII?

Jag tror att referens är bättre vid CF pga att den skickar ut luften bak.

Permalänk

tänker du kanske köra crossfire, kör referesns.

tänker du inte köra dubbla kort, vänta på DCU2 eller annat själv gillar jag MSI's kylare

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

tänker du kanske köra SLI, kör referesns.

tänker du inte köra sli, vänta på DCU2 eller annat själv gillar jag MSI's kylare

SLI är nvidia kort, Crossfire (x-fire) är till AMD.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av dlp:

Jag tror att referens är bättre vid CF pga att den skickar ut luften bak.

Men referens kommer jag då aldrig köpa då kan ja lika gärna slå igång dammsugaren när jag ska spela.
Var inte nå svar ja ville ha heller, undra om gigabyte lr asus

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av adrian_cool69:

tänker du kanske köra SLI, kör referesns.

tänker du inte köra sli, vänta på DCU2 eller annat själv gillar jag MSI's kylare

SLI tror jag verkligen inte att han tänker köra med AMD-kort. Crossfire däremot kanske....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ok!

Kanske ska slå till på ett nu ändå då. Tycker referensdesignen på 7970 korten är sjukt läcker, men störigt med ett jetplan i datorn. Det kortet jag helst skulle vilja ha när det kommer är Sapphires 7970 med deras Vapor-x kylning. Men kan ju dröja månader innan det dyker upp.

Mvh J

Sen är det ju säljstart för Arctic Accelero Xtreme 7970 den 31 januari ifall du tröttnar på referensdesignen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ok!

Kanske ska slå till på ett nu ändå då. Tycker referensdesignen på 7970 korten är sjukt läcker, men störigt med ett jetplan i datorn. Det kortet jag helst skulle vilja ha när det kommer är Sapphires 7970 med deras Vapor-x kylning. Men kan ju dröja månader innan det dyker upp.

Mvh J

Jag är väldigt nöjd! Jag har OCat mitt ganska mycket, men fläkten behöver ändå inte gå upp i max efter timmar i bf3. Jag prövade dock att sätta fläkten på max manuellt en gång för att se hur mycket den låter och det var inte vackert, fick ta på mig öronproppar. Men när man kör 3dmark eller bf3 med fläkten på auto så tänker man inte på ljudet alls. Så kör på!

Visa signatur

Gamestation: ASUS P8Z68-v Pro gen3 <> i5 2500k@4.7gHz + Silver Arrow <> Vengeance LP 16GB <> Radeon HD7970@1125/1575 <> Crucial m4 128GB <> P280 + GT 1450 x2 <> Corsair AX750 <> Dell u2412m

Workstation: MacBook Pro 15" 2010 edition

Permalänk

Den ena faktorn är som nämnts är hur bra kylningen och oc-potentialen är. (eftermarknad kan vara bättre)
Den andra är om du ska ha mer än ett kort kan det bli knepigt att få plats om du inte kör referens.
Den tredje är att referens skickar ut den varma luften ut ur chassit, så beroende på chassi/luftflöde kan det vara en bra idé med referens.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att ha i åtanke att även anslutningarna skiljer sig kraftigt på de 3:e parts modeller som visats hitintills, DCII varianten har normalstora DP anslutningar men ingen hdmi jämfört med referens som har mini DP & en hdmi 1.4a (om jag inte minns fel), själv skulle jag vilja ha ett med normala DP & en hdmi & en eller två dvi, verkar dock inte som någon tänkt ge ut detta...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag var så kär så det blir ett Asus DirectCU när dom släps...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, hoppas inte det gör något!

Det jag undrar då är ifall det är värt att köpa ett 7970 om man redan har ett 5970? Det ska då ersätta 5970 och kommer ej användas, kanske av en annan person men. Radeon HD 7970 kostar ju en del, kan det vara värt att vänta och se om det har blivit några prissänkningar? Jag menar kortet har ju nyligen släppts.

Det jag tänkte skaffa isåfall är detta: http://www.inet.se/produkt/5409377/xfx-radeon-hd7970-3072mb-h...

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Lånar tråden lite, hoppas inte det gör något!

Det jag undrar då är ifall det är värt att köpa ett 7970 om man redan har ett 5970? Det ska då ersätta 5970 och kommer ej användas, kanske av en annan person men. Radeon HD 7970 kostar ju en del, kan det vara värt att vänta och se om det har blivit några prissänkningar? Jag menar kortet har ju nyligen släppts.

Det jag tänkte skaffa isåfall är detta: http://www.inet.se/produkt/5409377/xfx-radeon-hd7970-3072mb-h...

7970 presterar 5-10% bättre än 5970 så jag skulle nog säga nej, det är nog troligen inte värt. Däremot om du ska klocka rejält så kan det nog kanske vara värt då 7970 har enorm potential på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

7970 presterar 5-10% bättre än 5970 så jag skulle nog säga nej, det är nog troligen inte värt. Däremot om du ska klocka rejält så kan det nog kanske vara värt då 7970 har enorm potential på den fronten.

Lägger in en Edit här!

Det stora arbetsminnet, som tillåter högre upplösningar, samt frånvaron av micro stuttering, då 7970 är ett singelkort bör också tas med i beräkningarna!

Om detta dock är ngt som inte gäller dig är det bara att gå på ovanståendes argument

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Eric:

SLI är nvidia kort, Crossfire (x-fire) är till AMD.

Skrivet av _MmattiasS_:

SLI tror jag verkligen inte att han tänker köra med AMD-kort. Crossfire däremot kanske....

i knoooooooow, men det kom ut som SLI menar självklart crossfire/"dubbla grafikkort"

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

Men referens kommer jag då aldrig köpa då kan ja lika gärna slå igång dammsugaren när jag ska spela.
Var inte nå svar ja ville ha heller, undra om gigabyte lr asus

Som tidigare har nämnts och som kan intygas även av mig så är HD7970 referens tyst, i alla fall i BF3 och SWTOR, vilka är de spel jag kör.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av mp5sd:

Perfekt!

Trodde inte att det var någon butik som hade lagt upp dessa ännu.
Om man inte tänker köra Crossfire så är detta ett givet val!

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Som tidigare har nämnts och som kan intygas även av mig så är HD7970 referens tyst, i alla fall i BF3 och SWTOR, vilka är de spel jag kör.

Jo det är möjligt, men tror ändå att tex att Direct CUII kylaren är tystare ändå sen kanske även mer överklockningsvänlig.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av multicore:

Perfekt!

Trodde inte att det var någon butik som hade lagt upp dessa ännu.
Om man inte tänker köra Crossfire så är detta ett givet val!

Givet val ändå kommer köra dessa i Crossfire. Har 2st 3slots grafikkort nu och funkar bra det me

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

Jo det är möjligt, men tror ändå att tex att Direct CUII kylaren är tystare ändå sen kanske även mer överklockningsvänlig.

Den är säkert tystare, men så tar den 3 slots också och vispar runt varmluften i lådan.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Den är säkert tystare, men så tar den 3 slots också och vispar runt varmluften i lådan.

Därför man har bra chassi som tar bort varmluften från grafikkorten och kyler resterande komponenter

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Asus 6950 med DC II kylare innan jag köpte ett Sapphire 7970. I mitt chassi kan man ej höra korten i idle eller när man kollar på film (chassifläktarna hörs lite lätt dock (nexus real silent). I spel låter båda korten rätt mycket (med fläkten på auto). 7970 låter möjligen lite mer. Fläkten ligger mellan 40-50% hastighet i spel (när jag kör det i 1125 och minnet i 1525). Men ställer man fläkten fixed över 60% låter det för mycket.

Permalänk
Medlem

Ser ut som man får vänta oavsätt... Har precis beställt allt utom grafikkort till min nya dator!

Finns inga kort någon stans. Blir nog tufft i ett par veckor, då kanske de nya korten kommer ändå!

Är riktigt sugen på twinfrozer kylarna från MSI, skall tydligen fungera bra i Fortress 2 chassit, även i Crossfire! (ja, jag skall köpa 2 kort xD)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight