Permalänk
Medlem

Hjälp med överklockning x58 i7

Hej,

Jag tänkte göra ett litet försöka att överklocka min burk,jag har aldrig gjort det förut och jag är inte på något vis bevandrad i detta men tänkte göra ett litet försök ändå, jag tror att det inte gick helt bra fast jag tog det försiktigt. Får jag inte ordning på det så är det väl bara att gå tillbaka igen.

Min burk har följande utrustning:
Minne: 9gb Kingston DDR3 HyperX T1 1800MHz 6GB CL9-9-9-27
ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366
Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB
2x ASUS Radeon HD 6870 1GB GDDR5 (Crossfire)

Här är vad CPU-Z validator sa innan mitt överklockningsförsök:
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2208150

Här är vad CPU-Z validator sa efteråt:
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2209063

Efter överklockningen så blev windos experience oförändrad gällande processorn och 3Dmark11 gick ner med 1000poäng.

Är en noob på detta med överklockning fast jag försökt att läsa på, är tacksam för hjälp att komma rätt med detta!
(Annars sätter jag väl bara tillbaka allt igen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Hej,

Jag tänkte göra ett litet försöka att överklocka min burk,jag har aldrig gjort det förut och jag är inte på något vis bevandrad i detta men tänkte göra ett litet försök ändå, jag tror att det inte gick helt bra fast jag tog det försiktigt. Får jag inte ordning på det så är det väl bara att gå tillbaka igen.

Min burk har följande utrustning:
Minne: 9gb Kingston DDR3 HyperX T1 1800MHz 6GB CL9-9-9-27
ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366
Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB
2x ASUS Radeon HD 6870 1GB GDDR5 (Crossfire)

Här är vad CPU-Z validator sa innan mitt överklockningsförsök:
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2208150

Här är vad CPU-Z validator sa efteråt:
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2209063

Efter överklockningen så blev windos experience oförändrad gällande processorn och 3Dmark11 gick ner med 1000poäng.

Är en noob på detta med överklockning fast jag försökt att läsa på, är tacksam för hjälp att komma rätt med detta!
(Annars sätter jag väl bara tillbaka allt igen)

Felaktigt värde i "före" bilden. Den är i viloläge på den screenshot du visar där. (nerklockad)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Du lär behöva ställa ned multiplerna för QPI-bussen/HT-link eller vad den heter på din plattform, samt minnet.

Annars drar dom frekvenserna iväg när du höjer FSB. Jag misstänker att det skapar problem för dig.

Permalänk
Medlem

Din volt på 1.432V rekommenderar jag inte i alla fall
Håll dig på 1.4V eller lägre annars kommer din cpu inte att leva länge

Permalänk

Stäng av alla energisparfunktioner, ställ ner QPI mutiplikator till x36 eller x18 (vad som nu är lägst på din), se till att uncore multiplikatorn är det dubbla av vad RAM multiplikatorn står på, stäng av HT. De olika volt inställningarna bör du nog laborera med, core bör kunna köras på 1.375~ på 4ghz utan problem. Jag skulle inte gå över 1.4v om du kör på luftkylning.

Permalänk
Medlem

Tack ALLA för era svar!
Först så gjorde jag som Zeuxlarsson sa och stängde alla energisparlägen och sen gick jag över inställningarna igen, jag har nu börjat om från botten.

Titta på detta (nedan), nu TROR jag att jag är på rätt väg!
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2209210

Skall jag fortsätta tycker ni?
(Detta gjorde att Windows experience gick upp 0,1 på cpu:n)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Tack ALLA för era svar!
Först så gjorde jag som Zeuxlarsson sa och stängde alla energisparlägen och sen gick jag över inställningarna igen, jag har nu börjat om från botten.

Titta på detta (nedan), nu TROR jag att jag är på rätt väg!
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2209210

Skall jag fortsätta tycker ni?
(Detta gjorde att Windows experience gick upp 0,1 på cpu:n)

Såja, nu har du höjt CPU-klocken en hel del utan att ha höjt systembuss och minnesbuss lika mkt. Det är bra att ta en sak i taget på det viset.

Du kanske vill testa dig fram till hur högt du kan få FSBn. Sänk isf multipeln först, så att inte CPU-klocken begränsar. Sedan höjer du FSB en bit i taget...

Edit: milla_66 har helt rätt angående WEI. Det är inget meningsfullt mått.

Permalänk
Medlem

Windows experience index kan du skita i helt och hållet. Det säger absolut ingenting om verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Såja, nu har du höjt CPU-klocken en hel del utan att ha höjt systembuss och minnesbuss lika mkt. Det är bra att ta en sak i taget på det viset.

Du kanske vill testa dig fram till hur högt du kan få FSBn. Sänk isf multipeln först, så att inte CPU-klocken begränsar. Sedan höjer du FSB en bit i taget...

Edit: milla_66 har helt rätt angående WEI. Det är inget meningsfullt mått.

Skrivet av milla_66:

Windows experience index kan du skita i helt och hållet. Det säger absolut ingenting om verkligheten.

Okey, vad skall jag gå efter tycker ni,bara 3Dmark och CPU-C validatorn?
En annan sak som jag nu också märkt som är lite konstig men det kanske inte heller spelar någon roll,när jag har gått in i konstrollpanelen för att köra mina WEI så står det ju först vad specen är men nu efter att jag överklockat så står det ju då som vanligt 950@3,07ghzoch då har det ju alltid stått 3,07ghz igen efteråt men nu står där bara 2,53ghz, enligt CPU-C (och även WEI;)) så går det ju lite fortare än så iaf.

Skärmdump för att visa vad jag menar:

Jag skall puttsa upp det lite lite till så lägger jag in en nu CPU-Z bild igen på hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Okey, vad skall jag gå efter tycker ni,bara 3Dmark och CPU-C validatorn?
En annan sak som jag nu också märkt som är lite konstig men det kanske inte heller spelar någon roll,när jag har gått in i konstrollpanelen för att köra mina WEI så står det ju först vad specen är men nu efter att jag överklockat så står det ju då som vanligt 950@3,07ghzoch då har det ju alltid stått 3,07ghz igen efteråt men nu står där bara 2,53ghz, enligt CPU-C (och även WEI;)) så går det ju lite fortare än så iaf.

Skärmdump för att visa vad jag menar:
http://i44.tinypic.com/34j88p1.png

Jag skall puttsa upp det lite lite till så lägger jag in en nu CPU-Z bild igen på hur det ser ut.

Vad du vill använda som benchmark beror på vad du använder datorn till.

Det blir sådana där fel, det är inget att bry sig om. Windows håller inte riktig koll på multipeln.

CPU-Z visar väl rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad du vill använda som benchmark beror på vad du använder datorn till.

Det blir sådana där fel, det är inget att bry sig om. Windows håller inte riktig koll på multipeln.

CPU-Z visar väl rätt?

Okey,jag bara undrade,man är lite fast i Microsoft sekten.

Ja den visar ju rätt.

Har kommit upp en liten bit till nu,jag tror inte jag kan få upp buss hastigheten mer än lite över 200mhz men det verkar finnas lite mer att ge på på klock hastigheten..

Permalänk
Medlem

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2209534

Sådär,nu tror jag inte att jag kan få till det bättre,iaf inte utan hjälp.
Det återstår också givetvis att se hur stabilt detta är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2209534

Sådär,nu tror jag inte att jag kan få till det bättre,iaf inte utan hjälp.
Det återstår också givetvis att se hur stabilt detta är?

Kan du inte sänka QPIn mer? Så att det inte blir instabilt p.g.a. den tänkte jag.

Permalänk
Medlem

Använder bara 1.28v för 3,9Ghz turbo är avstängt men speedstep är på, finns ingen anledning att stänga av det direkt.

Dock när man höjer över 3.9 så får man börja ta i lite mer med volt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kan du inte sänka QPIn mer? Så att det inte blir instabilt p.g.a. den tänkte jag.

Vilken är "QPIn"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Använder bara 1.28v för 3,9Ghz turbo är avstängt men speedstep är på, finns ingen anledning att stänga av det direkt.

Dock när man höjer över 3.9 så får man börja ta i lite mer med volt

Jag måste ändå sänka lite då det blev instabilt,men sänker jag spänningen under 1.35 så funkar det inte alls (När jag ligger mellan 4,1-4,2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Vilken är "QPIn"?

Bussen, den som ligger på 3,6GHz.

Skrivet av dr nick:

Jag måste ändå sänka lite då det blev instabilt,men sänker jag spänningen under 1.35 så funkar det inte alls (När jag ligger mellan 4,1-4,2ghz

20*200 då? Hur varmt blir det förresten?

Permalänk
Medlem

Körde 3Dmark11 nu bara för att testa om det blev nån skillnad, det blev ca +100 poäng,vet inte om det är bra,normalt eller dåligt?
(7564)

Permalänk
Medlem

Jag sänkte ner allt något samt satte spänningen på "Auto". Detta för att föärsöka få det lite mer stabilt det har låst sig ett par gånger redan nämligen.
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2209613
Nuvarande inställningar.

Temperaturerna är följande:
CPU: 65
MB: 55
MCH: 73,5

Gällande QPI Link så finns det detta att välja på i BIOS:
QPI Link Data Rare:
1. Auto
2. Slow mode
3. 7038MT/s
4. 8601MT/s
5. 9383MT/s

Nu har jag den på Auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Körde 3Dmark11 nu bara för att testa om det blev nån skillnad, det blev ca +100 poäng,vet inte om det är bra,normalt eller dåligt?
(7564)

Hur är det med temperaturer på din CPU? kör prime95 5 minuter mät med core temp eller realtemp tex

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr nick:

Jag sänkte ner allt något samt satte spänningen på "Auto". Detta för att föärsöka få det lite mer stabilt det har låst sig ett par gånger redan nämligen.
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2209613
Nuvarande inställningar.

Temperaturerna är följande:
CPU: 65
MB: 55
MCH: 73,5

Gällande QPI Link så finns det detta att välja på i BIOS:
QPI Link Data Rare:
1. Auto
2. Slow mode
3. 7038MT/s
4. 8601MT/s
5. 9383MT/s

Nu har jag den på Auto.

Det du vill ta reda på är vad som begränsar, eller hur? Är det minnet? Systembussen? CPUn? BCLK?

Därför vill du testa en sak i taget. Ställ allt lågt, och höj en i taget.

Vad använder du för att testa stabilitet? Jag föreslår Prime95 & IntelBurnTest.

Kanske borde testa att sätta QPIn till "Slow mode", vad det nu blir.

Permalänk
Medlem

Ville bara göra en liten update här och tacka alla för hjälpen.

Mina slutresultat blev följande:
Som bäst kom jag upp i 8500 poäng i 3Dmark11

Efter lite övervägande så satte jag ner prossesorn från 4,3ghz till 3,7ghz (3.07ghz) för att slippa öka spänningen.
Av samma anledning kör jag nu mina dubbla grafikkort (6870) på standard settings.

Summa 3Dmark11 resultat:

Innan ca 7200
Efter ca 8000

Permalänk
Skrivet av dr nick:

Ville bara göra en liten update här och tacka alla för hjälpen.

Mina slutresultat blev följande:
Som bäst kom jag upp i 8500 poäng i 3Dmark11

Efter lite övervägande så satte jag ner prossesorn från 4,3ghz till 3,7ghz (3.07ghz) för att slippa öka spänningen.
Av samma anledning kör jag nu mina dubbla grafikkort (6870) på standard settings.

Summa 3Dmark11 resultat:

Innan ca 7200
Efter ca 8000

Du kör alltså med en fast inställd spänning nu snarare än auto? Jag skulle starkt avråda auto då detta kan vara farligt för processorn.

Permalänk
Medlem

Gissar att din multiplier var på 19*, därför stod det 2.53Ghz i WEI. Verkar som Windows går efter multipliern som sagt, hade du ställt den på 20* så står det 2.67Ghz osv.
19*133.3 blir ca 2.53, 20*133.3 blir 2.67, 21*133 blir 2.80 osv, inget att bry sig om, det är vad Bios och tex Cpu-z, mf som du ska förlita dig på, lycka till!

Visa signatur

Gigabyte x570 Aorus pro, Ryzen 5900x, Asus rtx 3080 tuf OC, Corsair mp600 1TB, Fractal design ion 860 platinum, 32GB g skill 3600mhz, Phanteks p500a case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Du kör alltså med en fast inställd spänning nu snarare än auto? Jag skulle starkt avråda auto då detta kan vara farligt för processorn.

Nej jag kör på auto..

Permalänk
Skrivet av dr nick:

Nej jag kör på auto..

Aldrig att rekommendera vid överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Aldrig att rekommendera vid överklockning.

Okey, hur vet jag vad för spänning jag skall sätta den på?
Jag trodde det snarare var tvärt om då processorn "tar vad den vill ha"

Det var därför jag satte ner överklockningen för att i auto läge ville den ha över 1,4V om jag klockade över 3,7ghz men såfort jag går under så hoppar den ner till lite drygt 1,2v

Permalänk
Skrivet av dr nick:

Okey, hur vet jag vad för spänning jag skall sätta den på?
Jag trodde det snarare var tvärt om då processorn "tar vad den vill ha"

Det var därför jag satte ner överklockningen för att i auto läge ville den ha över 1,4V om jag klockade över 3,7ghz men såfort jag går under så hoppar den ner till lite drygt 1,2v

Om processorn "tar vad den vill ha" så kan detta innebära att den ställer in spänningen på högre än rekommenderat, då är det bättre att hitta "sweet spot" där din överklockning kräver så låg spänning som möjligt. Överklockning kräver tålamod, man måste laborera. Stäng av hyperthreading så bör du bräcka 4ghz på 1.35v~. Börja med att ställa processorn på 4ghz och 1.4v, sedan sänker du spänningen och stresstestar mellan sänkningarna för att märka när den blir instabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Om processorn "tar vad den vill ha" så kan detta innebära att den ställer in spänningen på högre än rekommenderat, då är det bättre att hitta "sweet spot" där din överklockning kräver så låg spänning som möjligt. Överklockning kräver tålamod, man måste laborera. Stäng av hyperthreading så bör du bräcka 4ghz på 1.35v~. Börja med att ställa processorn på 4ghz och 1.4v, sedan sänker du spänningen och stresstestar mellan sänkningarna för att märka när den blir instabil.

Du råkar inte veta vart jag stänger av HT?

Så som det är nu så är det väldigt ostabilt såfort jag går över ca 3,6ghz och jag måste ha över 1.4v för att kunna gå högre..

Permalänk
Medlem

En liten bump