Permalänk
Medlem

Dell UltraSharp U2412M eller 27"

Funderar på att skaffa en ny skärm eftersom jag sitter med en skit skärm just nu.
Jag har hittat Dell UltraSharp U2412M och den verkar bra för det priset. Jag har också kollat på några 27 tummare men det finns bara TN skärmar för min budget (2500kr).

Vilka skärmar skulle ni rekommendera? Är det lönt att köpa en 27 tum med 1920x1080? Jag ser mycket på serier och spelar även en hel del, men det blir inte så mycket FPS nu för tiden. Just nu sitter jag på en 23 tummare och den storleken har väl funkat bra, har inte tänkt på det direkt.

Permalänk
Medlem

Dell u2412m kan jag rekommendera,spelar fps spel med den med o den funkar kanon för det ändamålet med + för min del är det kanon med 1920*1200 men det är ju inte alla som gillar det formatet:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Köp en U2412M, utan tvekan!

Permalänk
Medlem

Jag tror att det lutar åt dellen, har ju möjlighet att köra med 2 skärmar om jag köper en ny! Någon som har en 27" och kan säga hur det är att lira på?

Permalänk
Medlem

2412 skulle jag säga. 27" kräver bra mycket mer prestanda av burken och eftersom du är nöjd med 23" nu känns det som ett mer naturligt steg. En vettig IPS-panel över en TN alla dagar i veckan för de behoven

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

2412 skulle jag säga. 27" kräver bra mycket mer prestanda av burken och eftersom du är nöjd med 23" nu känns det som ett mer naturligt steg. En vettig IPS-panel över en TN alla dagar i veckan för de behoven

En 27" i 1080p skulle dock vara marginellt mindre krävande - eftersom det är 1080px på höjden mot 1200. Men en 27" är otroligt trevlig att spela på - mer än biten att den som jag har (2560x1440) kräver en förskräcklig massa prestanda. För 2.5k skulle jag garanterat inte satsat på en 27"

Permalänk
Medlem

Har 24"aren DELL, 2st, bästa köpet på länge när de gäller skärmar. Kommer nog aldrig gå tillbaka till en skärm och definitivt inte skärmarna för 1200-1800 kr spannet då de är så pass mkt sämre i bildkvalitet jämfört med de något dyrare skärmarna.

Permalänk
Avstängd

Skulle valt 27 tum. Dessutom ska du ha skärmen till spel och TV och då passar 16:9 bättre.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag helst inte vill beställa på nätet så har jag dessa skärmar att välja mellan:
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och...
finns det några vettiga 27 tum här?

Får man större arbetsyta på en 27 tum fastän det är samma upplösning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpa984:

Eftersom jag helst inte vill beställa på nätet så har jag dessa skärmar att välja mellan:
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och...
finns det några vettiga 27 tum här?

Får man större arbetsyta på en 27 tum fastän det är samma upplösning?

Ja, du får större arbetsyta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Ja, du får större arbetsyta.

Nej! Det är upplösning som gäller. Du kan 100 tums men du ser samma sak som 12 tums om det är samma upplösning. store skärm kommer inte se like bra som mindre skärm pga DPI.

Permalänk
Proffsmobbare

En lite notis angående Dell UltraSharp U2412M.

Ta en titt på den i verkligheten innan du köper, om möjligt. En nära kompis köpte en för någon vecka sedan, och anti-glaren på den får vitan att framstå som smutsgul och skärmytan nästintill grusbelagd.

Har läst att många upplever detta olika, och jag trodde verkligen inte att jag skulle störas av det så mycket som jag gjorde. Byggkvaliteten i övrigt är underbar med en riktigt solid fot.

Permalänk
Skrivet av Xnor:

Nej! Det är upplösning som gäller. Du kan 100 tums men du ser samma sak som 12 tums om det är samma upplösning. store skärm kommer inte se like bra som mindre skärm pga DPI.

Det är väl halvdött. Han får teoretiskt sett större arbetskraft vad gäller kvadratcm men samma antal pixlar. Dvs datorn upplever det som samma storlek och blåser bara upp allt större. Pixlarna blir större vilket innebär sämre skärpa. Jag skulle alla gånger satsa på kvalitet över kvantitet. Och det är dellen i det här fallet. Jag tycker 27" 1080p är rätt kasst som skärm. Med högre upplösning är det toppen dock men då kostar det mycket mer också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xnor:

Nej! Det är upplösning som gäller.

Vad snackar du om? Arbetsyta har inget med pixlar att göra.
Enheten är längdenhet^2

Permalänk

Såklart arbetsytan på en 27" blir större jämfört med en 24" men om båda skärmarna har samma upplösning blir pixlarna större på en 27" så bilden blir sämre...
jag skulle personligen ta en 24" då du får bättre bild för din budget då! Men åk och kolla på skärmarna IRL vet inte vilka butiker som har dom men sånt är nog inte så svårt att få fram:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Vad snackar du om? Arbetsyta har inget med pixlar att göra.
Enheten är längdenhet^2

Men fan kol, sluta larva dig nu. Är upplösningen likadan får han inte plats med mer material på 27" jämfört med 24". Större yta, ja. Större arbetsyta, nej.

Sluta vilseleda folk för i helvete, det är jävligt fult.

Och till er som vill kontra med "men skärmen är ju större", tror ni verkligen att han inte visste att 27" är större än 24"? Var det verkligen det ni trodde att han syftade på?

Skärpning folk!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Avstängd

Illussion. Arbetsyta är en yta.

Du beskriver upplösning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kol:

Illussion. Arbetsyta är en yta.

Du beskriver upplösning.

Med de kriterierna borde alltså en gammal 42" plasma med WVGA-upplösning ha ännu större "arbetsya".

Desto fler pixlar man kan visa på skärmen, desto större användbar arbetsyta. Du använder skärmen för att visa "data", inte som bord, skärbräda eller bricka där den fysiska ytan är viktig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpa984:

Eftersom jag helst inte vill beställa på nätet så har jag dessa skärmar att välja mellan:
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och...
finns det några vettiga 27 tum här?

Får man större arbetsyta på en 27 tum fastän det är samma upplösning?

Du ska köpa en 27":are då?

Och hur mycket cash vill du lägga som max?

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Med de kriterierna borde alltså en gammal 42" plasma med WVGA-upplösning ha ännu större "arbetsyta".

ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Med de kriterierna borde alltså en gammal 42" plasma med WVGA-upplösning ha ännu större "arbetsya".

Desto fler pixlar man kan visa på skärmen, desto större användbar arbetsyta. Du använder skärmen för att visa "data", inte som bord, skärbräda eller bricka där den fysiska ytan är viktig.

Så du menar att man på säg en 24" skärm med upplösningen 9600x5400 (påhittad) kan ha många fler fönster öppna än på en med 1920x1080?

Åtminstone för mig så är det inga problem med skärmens skärpa när det gäller läsbarheten utan det är att allt blir för litet om man till exempel zoomar ut mycket i ett excel-ark. Om jag då istället hade en 30" skärm med samma upplösning, 1920*1080, så skulle jag kunna zooma ut mer och på så sätt ha mer data presenterat på skärmen samtidigt.

Om jag istället hade en skärm med samma storlek, 24", men med högre upplösning så skulle jag inte kunna zooma ut mer. Därför skulle jag inte kunna ha mer data presenterat på skärmen samtidigt.

Alltså ger en fysiskt större skärm mer arbetsyta medans en högre upplösning inte gör det. Självklart är det inom vissa gränser, i ditt exempel med 42" och WVGA-upplösning så skulle skärmens skärpa inte räcka till. Men gäller det två "normala" storlekar, 24 och 27 tum, med "normala" upplösningar, 1920x1200 respektive 1920x1080, så utgör skärpan inget problem enligt mig.

Enligt tabellen nedan (alla enheter är i tum/kvadrattum) så är en 27" 16:9 större än en 24" 16:10 på alla leder. Det gör att jag anser att den har mer arbetsyta, dock skulle jag förmodligen välja Dells skärm över vilken 27", tn, 16:9-skärm som helst.

När det gäller två 24"-skärmar med olika bildformat så har 16:10 den större ytan och den ligger på höjden, något jag föredrar.

Tillräcklig upplösning är ett krav för att man ska kunna utnyttja den fysiska arbetsytan men högre upplösning i sig innebär inte en större arbetsyta. Enligt mig åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Arbetsytan är ytan du kan utnyttja. Alltså, antalet platser som kan göra olika saker (pixlar på skärmen så väl som utrymme för papper på skrivbordet). Den blir inte större för att du sträcker ut den mer - eftersom du också sträcker ut papperna om du sträcker ut skrivbordet på samma sätt som du gör med skärmen.

Liknelse: det händer lika mycket i en film, även om du tittar på den i slow motion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirnicke:

Arbetsytan är ytan du kan utnyttja. Alltså, antalet platser som kan göra olika saker (pixlar på skärmen så väl som utrymme för papper på skrivbordet). Den blir inte större för att du sträcker ut den mer - eftersom du också sträcker ut papperna om du sträcker ut skrivbordet på samma sätt som du gör med skärmen.

Liknelse: det händer lika mycket i en film, även om du tittar på den i slow motion.

Du har inte förstått vad arbetsyta innebär.

Det är precis som det låter en yta med enheten längdenhet^2; te.x. (cm2)

Du blandar in sådant som inte har med arbetsyta att göra.

Det du säger är som att påstå att en lägenhet på 45 kvadratmeter har större boyta än en med 55 kvadratmeter för att den på 45 kvadratmeter har trägolv och den andra stengolv.

Vilket golv lägenheten har är dock helt irrelevant för boytan precis som antalet pixlar är helt irrelevant för arbetsytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Illussion. Arbetsyta är en yta.

Du beskriver upplösning.

Kålroten, hur tycker du att han får större arbetsyta när han har samma upplösning? Sluta larva dig.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illusi0n:

Kålroten, hur tycker du att han får större arbetsyta när han har samma upplösning? Sluta larva dig.

Upplösning har inget med arbetsyta att göra.

Större skärm, större arbetsyta. Det är enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Så du menar att man på säg en 24" skärm med upplösningen 9600x5400 (påhittad) kan ha många fler fönster öppna än på en med 1920x1080?

Åtminstone för mig så är det inga problem med skärmens skärpa när det gäller läsbarheten utan det är att allt blir för litet om man till exempel zoomar ut mycket i ett excel-ark. Om jag då istället hade en 30" skärm med samma upplösning, 1920*1080, så skulle jag kunna zooma ut mer och på så sätt ha mer data presenterat på skärmen samtidigt.

Om jag istället hade en skärm med samma storlek, 24", men med högre upplösning så skulle jag inte kunna zooma ut mer. Därför skulle jag inte kunna ha mer data presenterat på skärmen samtidigt.

Alltså ger en fysiskt större skärm mer arbetsyta medans en högre upplösning inte gör det. Självklart är det inom vissa gränser, i ditt exempel med 42" och WVGA-upplösning så skulle skärmens skärpa inte räcka till. Men gäller det två "normala" storlekar, 24 och 27 tum, med "normala" upplösningar, 1920x1200 respektive 1920x1080, så utgör skärpan inget problem enligt mig.

Enligt tabellen nedan (alla enheter är i tum/kvadrattum) så är en 27" 16:9 större än en 24" 16:10 på alla leder. Det gör att jag anser att den har mer arbetsyta, dock skulle jag förmodligen välja Dells skärm över vilken 27", tn, 16:9-skärm som helst.
http://i.imgur.com/lYLpK.png

När det gäller två 24"-skärmar med olika bildformat så har 16:10 den större ytan och den ligger på höjden, något jag föredrar.

Tillräcklig upplösning är ett krav för att man ska kunna utnyttja den fysiska arbetsytan men högre upplösning i sig innebär inte en större arbetsyta. Enligt mig åtminstone.

Vi gör det enkelt för oss, vilken av dessa två skärmar har större arbetsyta?

1. http://www.inet.se/produkt/2203772/samsung-tft-27-p2770fh-ros...
2. http://www.inet.se/produkt/2203202/dell-ultrasharp-27-u2711-i...

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illusi0n:

De har lika stor arbetsyta givetvis. (311,3 cm2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Du har inte förstått vad arbetsyta innebär.

Det är precis som det låter en yta med enheten längdenhet^2; te.x. (cm2)

Du blandar in sådant som inte har med arbetsyta att göra.

Det du säger är som att påstå att en lägenhet på 45 kvadratmeter har större boyta än en med 55 kvadratmeter för att den på 45 kvadratmeter har trägolv och den andra stengolv.

Självklart får du inte större arbetsyta när du zoomar in på samma yta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Upplösning har inget med arbetsyta att göra.

Större skärm, större arbetsyta. Det är enkelt.

Nej, du har fel och du vet det. Men troligt är väl att du har någon bokstavsdiagnos, tror jag känner igen ditt beteende lite.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av illusi0n:

Nej, du har fel och du vet det.

Arbetsyta är en yta och inget annat. Förstår inte hur du kan ha så svårt att förstå det. Definitionen är mycket enkel.