Permalänk
Medlem

Argument - CPU utan kylare?

Som tråden lyder så har jag ett argument med en medlem via den kära digitala brevlådan (PM) varesig det går eller inte går att köra en processor 100% passivt.
Dvs inga kylflänsar osv.
Mitt svar är nej. Medans denna person blint påstår att IHSen är gjord för att kyla CPUns designade TDP/W.

Så för att motbevisa denna människa som är mer än välkommen att svara i denna tråd, så har jag gjort följande rigg.

Chassi: Kartong av papper, och inga standoffs. (Kortslutning?)
CPU: Intel Pentium 4 631 @ 3.00GHz (1c/2t) LGA775
Moderkort: ASUS P5VD2-VM
RAM: Kingston 667MHz x 2 (2048MB Tot)
GPU: GTX580
PSU: Corsair
Kylning: Noctua utan kylpasta/fläktar (Tack till Noctua som bidrog med denna för ett tag sedan)

Liten kort beskrivning:
Med Noctua löst påsatt så idlar vi på 50-55C.
Utan noctuan så... Ja detta syns i klippet.

Resultat: IHSen klarar inte av att 100% passivt kyla ner en processor utan normala förhållanden.
Samt att moderkortet inte kortslöts trotts att det inte fanns varken chassi eller standoffs.
End of story

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Har du stor kylfläns på CPU kylaren, o det är en CPU som inte är klockad mm (ganska klen, med låg värmeutveckling) o du har BRA luftflöde i chassit så går det att kyla CPUn passivt.

EDIT: Som du har det allt ligger öppet med noll luftcirkylation så blir det naturligvis svårt. Men man har det i ett chassi sen har man ju ändå fläktar även om man vill kyla CPUn passivt så då räcker det för att kyla CPUn förutsatt att du har BRA luftflöde i chassit som jag sa innan:)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Har du stor kylfläns på CPU kylaren, o det är en CPU som inte är klockad mm (ganska klen, med låg värmeutveckling) o du har BRA luftflöde i chassit så går det att kyla CPUn passivt.

Ja. Men det var inte riktigt det allt handlade om.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Ja. Men det var inte riktigt det allt handlade om.

Såg det nu sorry:/ Det va helt utan, köra med CPUn helt "bar" utan kylfläns eller kylare på ngt vis? Då kan han ju nog inte va frisk? det är ganska så svårt att lyckas med! XD

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilken prolle du har... äldre prollar går ju bra att clocka ner och köra utan någon kylning alls .. i idle dock

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Såg det nu sorry:/ Det va helt utan, köra med CPUn helt "bar" utan kylfläns eller kylare på ngt vis? Då kan han ju nog inte va frisk? det är ganska så svårt att lyckas med! XD

Jo precis. Denna kära medlem påstår något annat och ska skicka bilder på den s.k sanningen hehe.
Samt att moderkortet måste ha kontakt med chassit, annars säger det poff!

Mitt säger då inget poff iaf. Märkligt

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Beror helt på vilken prolle du har... äldre prollar går ju bra att clocka ner och köra utan någon kylning alls .. i idle dock

Så en pentium 4 skulld kunna klassas äldre?
Den klarar inte ens att ligga stabilt i bios hehe

Visa signatur

Star Citizen ❤