Idle 72°C (!) med Antec Kühler H2O 620, oklockad Intel 2500K?

Permalänk
Medlem

Idle 72°C (!) med Antec Kühler H2O 620, oklockad Intel 2500K?

Jag har just bytt till en Antec Kühler H2O 620 på mitt system som kan läsas i sign. Ingen klockning, inga problem.

Min fråga är: ska den verkligen vara så här jäkla varm? Fläkten går inte direkt långsamt, och trots det så ligger CPU:n på ~70°C i Windows. Orginalfläkt, medföljande kylpasta. Vad kan jag förvänta mig egentligen, och vad kan jag förbättra för att få ner temperaturerna lite?

MVH
/joar

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk

frågan är väll vad för fel du gjort?

Visa signatur

| Gigabyte GA-MA770T-UD3| Phenom II 965 x4 @ 4Ghz | Radeon HD5850 1GB @ core900 mem1100 | 8 gb Corsair 1333 mhz |

Permalänk
Hedersmedlem

Snurrar pumpen och är du säker på att kylblocket är rätt monterat?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Får pumpen 12v hela tiden?
Har du monterat rätt?
Det är lätt att pumpen hamnar snett om inte alla taggar hakar i ringen.
Nu har jag min på en AMD, men ringen har ju samma mått.
Har du föresten använt rätt delar? plastmojjarna är ju lite olika, blå till intel & gröna till AMD.
sen tror jag att det var olika skruvar oxå.
Den är annars en kopia på H50 som jag har flera av oxå, som passar på samma fäste.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Monterat fel, eller är värdet antagligen fel. Annars kan du känna om pumpen verkligen snurrar. Tror du märker om den vibrerar.

Permalänk
Medlem

Kontrollera att den sitter som den ska, reseta bios, och sedan återkommer du.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Pumpen måste kopplas till en kontakt som har 12v hela tiden.
Fläkten ska vara kopplad till Cpu kontakten på moderkortet, för att kunna mäta hastigheten.
Den kontakt som pumpen sitter i kan vara reglerad av bios, och varava ner i tron att det är en vanlig chassiefläkt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Tack, jag ska göra som ni säger och dubbelkolla mitt skruvande! Inte den första CPU-kylare jag monterar, men nu vet jag iaf att det är värt att börja en felsökning.

Strax tillbaka.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av joar:

Jag har just bytt till en Antec Kühler H2O 620 på mitt system som kan läsas i sign. Ingen klockning, inga problem.

Min fråga är: ska den verkligen vara så här jäkla varm? Fläkten går inte direkt långsamt, och trots det så ligger CPU:n på ~70°C i Windows. Orginalfläkt, medföljande kylpasta. Vad kan jag förvänta mig egentligen, och vad kan jag förbättra för att få ner temperaturerna lite?

MVH
/joar

pumpen ska inte sitta på cpu fan utan få ström från 4 pin molex eller sysfan uttaget på ditt moderkort

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

Inte ens utan fläktar ska temperaturen gå så högt.

Permalänk
Medlem

sitter plastskivan kvar under processorblocket?

Permalänk

Känn om radiatorn är varm vid nån stans, är den inte det så går inte pumpen som den ska.

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk

Är pumpen ikopplad?

Visa signatur

Alienware X51 R2: i3 4130, GTX 645, 6GB.
Skoldator: MacBook Air 11" 2013, 1,3Ghz, 8 GB.
Mobil: iPhone 5S 16GB
Surfplatta: iPad mini 16GB WIFI
Konsol= Xbox 360 E

Permalänk
Medlem

Nej, lyckas inte hitta vad som har gått fel...

Skrivet av MultiMan:

Snurrar pumpen och är du säker på att kylblocket är rätt monterat?

Kylblocket är rätt monterat, men jag vet inte om pumpen snurrar.

Skrivet av AMD_PERA:

Får pumpen 12v hela tiden?
Har du monterat rätt?
Det är lätt att pumpen hamnar snett om inte alla taggar hakar i ringen.
Nu har jag min på en AMD, men ringen har ju samma mått.
Har du föresten använt rätt delar? plastmojjarna är ju lite olika, blå till intel & gröna till AMD.
sen tror jag att det var olika skruvar oxå.
Den är annars en kopia på H50 som jag har flera av oxå, som passar på samma fäste.

Jag har använt rätt delar, det är det inget tvivel på.

Skrivet av jocke92:

Monterat fel, eller är värdet antagligen fel. Annars kan du känna om pumpen verkligen snurrar. Tror du märker om den vibrerar.

Jag vet INTE om pumpen snurrar, kan inte känna på den om så är fallet! För mycket annat som vibrerar och låter.

Skrivet av AMD_PERA:

Pumpen måste kopplas till en kontakt som har 12v hela tiden.
Fläkten ska vara kopplad till Cpu kontakten på moderkortet, för att kunna mäta hastigheten.
Den kontakt som pumpen sitter i kan vara reglerad av bios, och varava ner i tron att det är en vanlig chassiefläkt.

Så som det sägs i instruktionerna från Antec så ska pumpen kopplas till moderkortet (ospecificerat) och fläkten till pumpen. Jag har den just nu till CPU_FAN, men har stängt av styrningen i BIOS så att den ska få max-ström hela tiden. Fläkten går för fullt.

Skrivet av medbor:

sitter plastskivan kvar under processorblocket?

Nix.

Skrivet av mini-z1994:

pumpen ska inte sitta på cpu fan utan få ström från 4 pin molex eller sysfan uttaget på ditt moderkort

Jag har ingen adapter för något sådant, och Antec skriver att man ska koppla pumpen till moderkortet... Jag kan inte se att mitt moderkort ens har några andra alternativ än CPU_FAN, PWR_FAN och CHA_FAN. Har testat CPU och CHA.

Fler förslag? Tacksam för hjälpen, verkligen!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Om du inte känner pumpen kan man nog ana att det är fel?
Om du drar strömmen till pumpen under drift och kollar tempen. Börjar den stiga sakta/snabbt då, så borde den röra på sig när den är inkopplad.

Permalänk
Skrivet av joar:

Jag har just bytt till en Antec Kühler H2O 620 på mitt system som kan läsas i sign. Ingen klockning, inga problem.

Min fråga är: ska den verkligen vara så här jäkla varm? Fläkten går inte direkt långsamt, och trots det så ligger CPU:n på ~70°C i Windows. Orginalfläkt, medföljande kylpasta. Vad kan jag förvänta mig egentligen, och vad kan jag förbättra för att få ner temperaturerna lite?

MVH
/joar

Jag hade också problem med min 620, om jag kopplade in som man skulle snurrade bara fläkten men vattnet stod stilla (vilket är svårt att veta). Kopplade ur fläkten och det hoppade igång. Bubblade lite direkt på uppstart så man hörde att vattnet flyttades. Så testa att koppla endast i radiatorn och inte fläkten.

Calle

Permalänk
Medlem

Prova en annan kontakt på moderkortet oxå.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Du kan sätta pumpen i CPU fan (och alla andra uttag på moderkortet) men se till att du inte har någon form av reglering... Alltså pumpen ska gå 100% hela tiden. Inställningarna hittar du i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du inte känner pumpen kan man nog ana att det är fel?
Om du drar strömmen till pumpen under drift och kollar tempen. Börjar den stiga sakta/snabbt då, så borde den röra på sig när den är inkopplad.

Har testat att rycka pumpen under drift, men det gör ingen skillnad - tempen är stabil.

Skrivet av DRzAladdin:

Jag hade också problem med min 620, om jag kopplade in som man skulle snurrade bara fläkten men vattnet stod stilla (vilket är svårt att veta). Kopplade ur fläkten och det hoppade igång. Bubblade lite direkt på uppstart så man hörde att vattnet flyttades. Så testa att koppla endast i radiatorn och inte fläkten.
Calle

Jag har nu provat att efter jag ryckt ur pumpen sätta i den under drift, och jag hör då ett svagt, svagt surrande som drar igång från själva kylblocket. Det borde väl betyda att pumpen går?

Skrivet av AMD_PERA:

Prova en annan kontakt på moderkortet oxå.

Har testat PWR_FAN nu också, ingen skillnad.

Skrivet av hejkk:

Du kan sätta pumpen i CPU fan (och alla andra uttag på moderkortet) men se till att du inte har någon form av reglering... Alltså pumpen ska gå 100% hela tiden. Inställningarna hittar du i BIOS.

Jag har stängt av regleringen på alla kontakter, och mina fläktar går nu för fullt... Fortfarande samma problem.

Eländes, vad är det som krånglar?!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Om det inte blir någon skillnad med pump av eller på så kan bara tre saker vara fel: (i) pumpen är trasig (ii) du kopplar den till en strömkälla som ger väldigt lite spänning eller (iii) du har monterat den fel. Jag tror fortfarande på sista, det krävs inte mycket för att du ska dra den snett och då har du bara ett hörn eller en kant i direktkontakt.

Om man nu bortser från tok-fel som att du har plast på osv men vi bortser från det, mer koll än så verkar du ha. Finns ettt fjärde potentiellt fel iofs, sensor eller mätprogram. HAr du kollat tempen med fler program än ett?

Edit: Eftersom du verkar märka skillnad i ljud när du kopplar från och till pumpen så verkar den funka.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av joar:

Jag har nu provat att efter jag ryckt ur pumpen sätta i den under drift, och jag hör då ett svagt, svagt surrande som drar igång från själva kylblocket. Det borde väl betyda att pumpen går?

Hände något med temperaturen då? Har du provat att dra ur fläkten ur kontakten till pumpen som någon annan skrev och koppla den till ett annat uttag?

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Ohmy. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta... Rätta mig om jag har fel, men baserat på den här bilden ser det väl ut som att jag bara har sett fel då jag tittat på CoreTemp och läst ~70°C? CPUID Hardware Monitor tycker att CPU:n ligger på ~30°C... Har jag bråkat med det här i onödan? >.<

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Du kanske ska uppgradera ditt Core Temp program: Tj. max är inte 0°!

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem

Inte bara det, jag koan lova att frekvensen INTE är 10594,72 Mhz heller:)

en sak till som jag reagerade på är Speedfan, Det står "Cpu temp" 80C och på "cores" ca 30C.
känns dom den differansen är lite hög, måste vara något sensorfel.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen iaf allihopa, glad att ni tog er tid trots att problemet var jag själv och inget hårdvarumässigt!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||