Permalänk
Medlem

Tv som skärm till dator?

Hej!
Jag funderar på att använda min redan inhandlade Sony Bravia 32" full HD (1080p) med 60 Hz som skärm till min dator.
Jag ska mest använda datorn till att spela, så jag undrar om det är någon bra idé att ha TV:n som skärm, eller blir det för dålig upplösning eller går det för segt när man spelar då?

Om TV:n inte är något vidare som skärm, har ni några tips på prisvärda skärmar (med HDMI, ~1500kr)?

Tacksam för svar!

P.S. Förlåt om den här tråden redan finns, jag sökte faktiskt men hittade inget liknande O:

Edit:
Oj, sorry för att jag inte var tydligare, jag har inte köpt min nya dator(min nuvarande är en laptop som man knappt kan spela på) så jag kan inte testa hur det fungerar just nu.

Permalänk
Medlem

Pröva och se om du tycker det fungerar? Är väl svårt för andra att veta vad du tycker.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem

Om du sitter på lagom avstånd kan det nog fungera bra rent bildkvalitetsmässigt, men självklart har en 32-tummare med 1920x1080 i upplösning betydligt större pixlar än en 21,5-tummare med samma upplösning, så du måste sitta längre ifrån skärmen för att få samma upplevda skärpa.

Vad jag har hört så lider många TV-apparater av väldigt högt input lag. Du får helt enkelt testa och se om du märker av det på just din TV!

Ang. ev. ny skärm med HDMI: Ett tips är att inte ha HDMI som ett krav när du köper datorskärm. Många har det, och det är inget negativt, men DVI har exakt samma bildsignal som HDMI, vilket betyder att bildkvaliteten är identisk om du jämför HDMI och DVI.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju alltid bli vild och jag vet inte... testa?

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en 42" TV från LG även full hd, är precis lika bra som en skärm:) Du kanske får ändra någon bildinställning beroende på din tv.

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem

jag tycker du ska testa att koppla in och se hur det går?
Det är bara köra in hdmi (om du använder det) och sedan luta dig tillbaka och granska.

om du inte gillar det, så kan en skärm vara nått att införskaffa.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

sitter med en 40" platt tv från samsung. kör den som primskärm med datorn. har inte känt av något mer än ytterst lite ghosting vid snabbt scrollande på rätt så ljusa sidor.

tittar lite på tv och spelar lite N64 inte märkt något märktvärdigt.
spelar lite fast inga direkt nya titlar. iofs är den i ett dyrare segment.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Sitter på en 42" Full HD tv som primär skärm då det mest är Film/Serier och surfing som gäller men när jag spelar tex Saints Row 3, CS, Magica mm så märker jag ingenting och det flyter på väldigt bra utan något som helst lagg... Sitter väll kanske 1 meter ifrån tven och det funkar fint

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Tja.
Har också en Sony Bravia 32'' Full-HD som jag provade köra som primär bildskärm, fifflade med inställningarna både på TV'n och datorn i timmar men kom aldrig fram till något jag tyckte om, blev en 27'' monitor istället.

Men varför inte prova? Vet ju inte vad du tycker är bra...

Visa signatur

| Win 8 Pro | i7 960@Corsair H100i | Asus Rampage III GENE | Asus HD7870 | 3x4GB Dominator | 120gb Force3 + 240gb Agility |

| Win 7 Ultimate | A4-3400 | GA-A75M-S2V | 8GB Ram | 60gb Force3 | 2x 3TB WD AV-GP |

Permalänk
Medlem

Sitter på en 40" samsung som du ser i sign, används till spel,film internet :), Det blir ju pixligare än min sekundära 24" men inget jag stör mig på faktist,

Den hade någon Dvi kombinerad hdmi ingång eller hur jag ska förklara just för datorer och då blev skärpan bättre än de andra hdmi ingångarna
Är väldigt nöjd

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Hedersmedlem

Sony-tvs har ett "game mode" som stänger av lite bildförbättringar för att minska inputlag, aktivera det.
Annars stäng av så mkt som möjligt, dynamisk kontrast, filmförbättrare och annat bjäfs. och sänk ljusstyrkan om skärmen känns jobbig att titta på längre stunder.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

Finns två problem med TV som datorskärm.

1) Du får högre input lag
2) Bakgrundsbelysningen är inte anpassad för att du ska sitta 0,5-1 meter från skärmen.

Permalänk

oh god no

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Kör på en 47" lg tv och det går fint, men stlng av alla förbättringar för att minska inputlag. Förutom det så bara kör på!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Folk säger att det är som en vanlig skärm!
Enligt mig VERKLIGEN INTE, sitter själv på en Panasonic FULL HD 42". Du får väldigt ont i ögonen, suddig text, väldigt stora pixlar!
Längtar efter en ny datorskärm mer än allt annat!

Men upp till var och ens ögon!

Permalänk
Skrivet av Ackee22:

Folk säger att det är som en vanlig skärm!
Enligt mig VERKLIGEN INTE, sitter själv på en Panasonic FULL HD 42". Du får väldigt ont i ögonen, suddig text, väldigt stora pixlar!
Längtar efter en ny datorskärm mer än allt annat!

Men upp till var och ens ögon!

Det beror ju en hel del på vad man har för upplösning och sen på tex internet så kan man ju förstora upp en hel sida väldigt lätt.. får inte alls ont i vare sig ögon eller så och då sitter jag 3 m ifrån tv'n.
Stora pixlar vet de fan. inte så att man ser de iaf så att man kan sitta och räkna... pfffh.

Alla verkar vara så jävla kinkiga om att det är inputlag osv alla upplever olika och sånt där onödigt. att sitta en meter ifrån en tv är dumt. ca 1m per 15" brukar vara lagom. (nu sitter ju dagens generation och hänger framför bildskärmen visserligen.)

Jag har inte upplevt det som några problem med att nyttja en tv som datorskärm alls. Det är vissa hemsidor som ibland kan vara störande eller ej redigt anpassade men som sagt man scrollar lätt in/ut med hjälp av ctrl plus scrollen. Det går ju även tex ändra textstorlek i msn, skype, irc whatever folk sitter med idag.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderinternet:

Det beror ju en hel del på vad man har för upplösning och sen på tex internet så kan man ju förstora upp en hel sida väldigt lätt.. får inte alls ont i vare sig ögon eller så och då sitter jag 3 m ifrån tv'n.
Stora pixlar vet de fan. inte så att man ser de iaf så att man kan sitta och räkna... pfffh.

Alla verkar vara så jävla kinkiga om att det är inputlag osv alla upplever olika och sånt där onödigt. att sitta en meter ifrån en tv är dumt. ca 1m per 15" brukar vara lagom. (nu sitter ju dagens generation och hänger framför bildskärmen visserligen.)

Jag har inte upplevt det som några problem med att nyttja en tv som datorskärm alls. Det är vissa hemsidor som ibland kan vara störande eller ej redigt anpassade men som sagt man scrollar lätt in/ut med hjälp av ctrl plus scrollen. Det går ju även tex ändra textstorlek i msn, skype, irc whatever folk sitter med idag.

Glömde tillägga att jag vet att jag sitter för nära, sitter cirka 1,5 meter ifrån.
Detta bara i väntan på min nya skärm! Men då är det inte bekvämt för ögonen men kanske om man backar lika långt till!