Förlorar man mycket FPS när man köper ny skärm? (Full HD)

Permalänk
Medlem

Förlorar man mycket FPS när man köper ny skärm? (Full HD)

Tjenare, har tittat på en ny skärm då jag för tillfället bara sitter på en 4:3 1280*1028 skärm (haha). Men det jag funderar på är om man förlorar många FPS om man byter upp sig till en Full HD skärm?
För om man gör det känns det inte direkt värt att köpa någon ny, utan bäst att hålla sig till den jag har där FPSen i de flesta spel är helt okej.

Mvh Mikael

Permalänk

Om du köper en vettig skärm, så kommer du fortfarande kunna välja att spela på 1280*1028, med svarta ramar runt, i dom spelen där du verkligen behöver få ut mycket fps, och sen köra full upplösning i film och mindre krävande spel.

Men ja, högre upplösning gör att du får lägre framerate. jag minns inte hur pass mycket förlust jag fick vid samma byte, men det märktes iallafall.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Bara för att det är en 1920x1080 skärm betyder inte att du måste köra högsta upplösning i spel, svar på frågan är Ja det krävs mer av burken om du går upp i upplösning.
För övrigt tror jag du menar 1280x1024 på din nuvarande

Edit: någon var snabbare du kan köra i 720P utan att du förlorar prestanda

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Mikael R:

Tjenare, har tittat på en ny skärm då jag för tillfället bara sitter på en 4:3 1280*1028 skärm (haha). Men det jag funderar på är om man förlorar många FPS om man byter upp sig till en Full HD skärm?
För om man gör det känns det inte direkt värt att köpa någon ny, utan bäst att hålla sig till den jag har där FPSen i de flesta spel är helt okej.

Mvh Mikael

Högre upplösning kräver bättre prestanda och det kommer leda till FPS drop. Om jag var du skulle jag köpa en 1920x1080 skärm och vrida ner på ögongodiset i de spel du lirar för att få flyt på 1920x1080.

Permalänk
Medlem

Det skulle jag inte påstå. Enda är ju frekvensen då men det kommer du inte tänka på när du ser bilden på den nya skärmen ;D Beror ju helt på vilken upplösning du hade tänkt spela i. Är värt att köra högsta upplösning i windows och vrida ner i spelen.

Gjorde själv det bytet från en 17" 4:3 till en 24" full hd och är mer än nöjd, och jag lirar i stort sett enbart first-person-shooters och jagar FPS. (gaah fps och fps)

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Det vore synd att köra spel i lägre skärmupplösning än den den nya skärmen är byggd för så jag rekommenderar som föregående talare att hellre sänka ögongodiset en smula eller investera i ett bättre grafikkort.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosh1:

Det skulle jag inte påstå. Enda är ju frekvensen då men det kommer du inte tänka på när du ser bilden på den nya skärmen ;D Beror ju helt på vilken upplösning du hade tänkt spela i. Är värt att köra högsta upplösning i windows och vrida ner i spelen.

Gjorde själv det bytet från en 17" 4:3 till en 24" full hd och är mer än nöjd, och jag lirar i stort sett enbart first-person-shooters och jagar FPS. (gaah fps och fps)

Vad snackar du om? Frekvensen? Högre antal bildpunkter dvs högre upplösning = mer krävande = lite sämre fps om han inte dra ner andra inställningar.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tack för de SJUKT snabba svaren! Specsen till min dator finns i min signatur, och det är mest BF3 jag är orolig över, just nu ligger jag mellan 55-95 FPS på Medium, vilket jag tycker är helt okej. Vill ju fortfarande kunna ha det spelbart utan att behöva tumma allt för mycket på prestandan, men jag kanske får räkna med att en dator för 4.2k inte klarar allt det man vill för en låg prislapp, haha
Men jag uppskattar verkligen hjälpen och om möjligt kanske ni skulle kunna länka lite skärmar för max 1500 och minst 22" stor.

Och @CrazeWarp, ja det var nog den upplösningen jag menade, sitter i skolan på laptopen så kunde inte kolla

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Vad snackar du om? Frekvensen? Högre antal bildpunkter dvs högre upplösning = mer krävande = lite sämre fps om han inte dra ner andra inställningar.

Det jag menar är om hans gamla skärm ligger på 75hz och en ny har 60hz (om man nu inte lägger några kronor extra). Då uppdaterar ju den nya långsammare. Jag vet inte varför jag tog upp det då jag inte tror att det spelar någon roll på fpsen utan mer känslan av flyt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael R:

Tack för de SJUKT snabba svaren! Specsen till min dator finns i min signatur, och det är mest BF3 jag är orolig över, just nu ligger jag mellan 55-95 FPS på Medium, vilket jag tycker är helt okej. Vill ju fortfarande kunna ha det spelbart utan att behöva tumma allt för mycket på prestandan, men jag kanske får räkna med att en dator för 4.2k inte klarar allt det man vill för en låg prislapp, haha
Men jag uppskattar verkligen hjälpen och om möjligt kanske ni skulle kunna länka lite skärmar för max 1500 och minst 22" stor.

Och @CrazeWarp, ja det var nog den upplösningen jag menade, sitter i skolan på laptopen så kunde inte kolla

Ett byte till ett GTX 560Ti skulle nog också vara önskvärt. Min dator liknar din men jag har ett 560Ti, fungerar bra i 1080p(har dock inte testat battlefield 3).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Han borde väl förlora rätt mycket i "prestanda" (dvs frames/second), upplösningen är ju nästan dubbelt så hög på en full HD skärm jämfört med hans nuvarande.

Permalänk

Du bör få ungefär 0,63 gånger den fps du har nu. Dvs, får du 60 fps nu så får du typ 38 med fullHD.

Permalänk
Sötast

1280*1024 = 1310720 pixlar
1920*1080 = 2073600 pixlar

= Du borde får c:a 40% sämre FPS efter bytet.

Balls of Steel : Grr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allexz:

1280*1024 = 1310720 pixlar
1920*1080 = 2073600 pixlar

= Du borde får c:a 40% sämre FPS efter bytet.

Balls of Steel : Grr

Riktigt så enkelt är det inte. Slår kortet i taket på vad t ex minnesbussen klarar kan fps droppa mycket mer. Likaså med ROPs. En krets blir inte bättre än sin svagaste punkt och den kan mycket väl flyttas till andra delar om man höjer upplösningen kraftigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Haha, jag blir helt förvirrad, så som jag förstår det så kommer jag att förlora en del FPS, men så mycket som 40% låter lite väl mycket... @MultiMan, vad menar du? "En krets blir inte bättre än sin svagaste punkt och den kan mycket väl flyttas till andra delar om man höjer upplösningen kraftigt." Menar du att denna svaga punkt istället kan flyttas om t.ex processorn eller RAM-minnena?
Sen när jag ändå har startat en tråd kanske jag kan få hjälp med en annan sak, att min FPS hoppar ganska grovt i Battlefield 3, ibland kan den ligga på 85-90 FPS och sen helt plötsligt sjunka till <60 FPS, finns det något sätt att stabilisera detta utan att ändra några grafikinställningar?

Saken är ju också den att jag vill inte chansa med det, utan vill veta någorlunda säkert på hur det kommer funka så att man inte kastar nån tusenlapp i sjön och sedan inte kunna spela de spel man tidigare har kunnat spela utan vidare problem (då självklart på samma inställningar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael R:

Haha, jag blir helt förvirrad, så som jag förstår det så kommer jag att förlora en del FPS, men så mycket som 40% låter lite väl mycket... @MultiMan, vad menar du? "En krets blir inte bättre än sin svagaste punkt och den kan mycket väl flyttas till andra delar om man höjer upplösningen kraftigt." Menar du att denna svaga punkt istället kan flyttas om t.ex processorn eller RAM-minnena?
Sen när jag ändå har startat en tråd kanske jag kan få hjälp med en annan sak, att min FPS hoppar ganska grovt i Battlefield 3, ibland kan den ligga på 85-90 FPS och sen helt plötsligt sjunka till <60 FPS, finns det något sätt att stabilisera detta utan att ändra några grafikinställningar?

Saken är ju också den att jag vill inte chansa med det, utan vill veta någorlunda säkert på hur det kommer funka så att man inte kastar nån tusenlapp i sjön och sedan inte kunna spela de spel man tidigare har kunnat spela utan vidare problem (då självklart på samma inställningar).

Låna en kompis skärm, testa. Win!

Beroende på var din flaskhals kan du förlora allt mellan 20 och 50% av din FPS skulla jag säga. (notera, det är en gissning )

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael R:

Tjenare, har tittat på en ny skärm då jag för tillfället bara sitter på en 4:3 1280*1028 skärm (haha). Men det jag funderar på är om man förlorar många FPS om man byter upp sig till en Full HD skärm?
För om man gör det känns det inte direkt värt att köpa någon ny, utan bäst att hålla sig till den jag har där FPSen i de flesta spel är helt okej.

Mvh Mikael

Det kommer bli en väldigt stor skillnad, ja. 550ti är ju inget höjdarkort.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Kör helst inte någon annan upplösning än det skärmen har som native, oftast skärmens högsta upplösning.
Du kommer märka en markant prestandaförlust beroende på spel. Men då 1920x1080 eller full hd upplösning mer eller mindre är en standard så klarar dom flesta korten det utan problem men återigen beror det helt på grafikkortet och spel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Du bör få ungefär 0,63 gånger den fps du har nu. Dvs, får du 60 fps nu så får du typ 38 med fullHD.

Skrivet av Allexz:

1280*1024 = 1310720 pixlar
1920*1080 = 2073600 pixlar

= Du borde får c:a 40% sämre FPS efter bytet.

Balls of Steel : Grr

Man kan väl inte riktigt räkna så för frames/second beror ju både på CPU och GPU. (sen skriver ni ju dock ungefär och cirka )

Skrivet av Mikael R:

Haha, jag blir helt förvirrad, så som jag förstår det så kommer jag att förlora en del FPS, men så mycket som 40% låter lite väl mycket... @MultiMan, vad menar du? "En krets blir inte bättre än sin svagaste punkt och den kan mycket väl flyttas till andra delar om man höjer upplösningen kraftigt." Menar du att denna svaga punkt istället kan flyttas om t.ex processorn eller RAM-minnena?

Saken är ju också den att jag vill inte chansa med det, utan vill veta någorlunda säkert på hur det kommer funka så att man inte kastar nån tusenlapp i sjön och sedan inte kunna spela de spel man tidigare har kunnat spela utan vidare problem (då självklart på samma inställningar).

Alltså, du kommer förlora en hel del frames/second. 40% låter inte alls orimligt. Du bör fundera igenom detta ganska noga, annars är det risk att det blir precis så som du inte vill, att: "du inte kan spela de spel man tidigare har kunnat spela utan vidare problem (då självklart på samma inställningar)". Din Phenom2 x4 och 550Ti räcker ju egentligen inte till BF3 i 1080p med höga FPS.

Vet inte exakt vad multiman menar, men exempelvis spelar mängden vram större roll ju högre upplösningar man spelar på, dvs det kan bli den "svagaste" punkten (bra exempel på detta är 560Ti SLI i BF3 som får slut på minne innan "resten" sätter stopp)

Skrivet av Mikael R:

Sen när jag ändå har startat en tråd kanske jag kan få hjälp med en annan sak, att min FPS hoppar ganska grovt i Battlefield 3, ibland kan den ligga på 85-90 FPS och sen helt plötsligt sjunka till <60 FPS, finns det något sätt att stabilisera detta utan att ändra några grafikinställningar?

Att FPS "hoppar" kan du åtgärda genom att sätta nån limiter i spelet (på tex 60FPS), detta kommer ju såklart inte påverka min-värderna (v-sync fungerar med, men risk för ökat inputlag då), men det blir "jämnare" FPS.

Att FPS varierar är annars naturligt, då belastningen ser olika ut på olika delar av banor och också beror på vad som händer i spelet...

Permalänk
Medlem

Hmm, har ingen vidare lust att behöva köpa nytt grafikkort bara pga ny skärm, och student som man är så är det kanske inte bästa stället att lägga pengarna, speciellt inte när man vill till Dreamhack till sommaren.
Hur stor skillnad är det på GTX 550Ti och ett GTS450 (båda fabriksöverklockade), vilket av dem är bättre?
Har en till rig med det kortet och man kanske ska ta och testa BF3 på den datorn där det faktiskt finns en Full HD skärm, väntar på svar från er först dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael R:

Hmm, har ingen vidare lust att behöva köpa nytt grafikkort bara pga ny skärm, och student som man är så är det kanske inte bästa stället att lägga pengarna, speciellt inte när man vill till Dreamhack till sommaren.
Hur stor skillnad är det på GTX 550Ti och ett GTS450 (båda fabriksöverklockade), vilket av dem är bättre?
Har en till rig med det kortet och man kanske ska ta och testa BF3 på den datorn där det faktiskt finns en Full HD skärm, väntar på svar från er först dock!

550Ti är bättre (är typ ett upphottat GTS450)

Du kan ju titta här annars http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
Srcolla ner till den andra grafen där de testar i 1080p, Medium, utan AA och 4xAF.
Ditt 550Ti är rätt mycket sämre än ett 560Ti (även om det inte låter så på namnen). Sen är CPUn de testar med bättre än din med...

Permalänk
Medlem

Jag håller på att testa med en Full HD skärm nu, skall återkomma med svar om hur allt funkar, blev dock disconnectad pga att jag hade glömt att stänga av UPnP, hmpf...

Edit: Funkar ändå rätt bra, och av någon anledning blev FPSen mycket stabilare (mellan 50-65), så det känns ändå någorlunda betryggande. Nästa sak att köpa nytt blir grafikkort, och de går väl förhoppningsvis ner i pris om ett tag, så det är bara att vänta!
Men tack för all hjälp som jag fått, riktigt snällt!

Permalänk
Avstängd

satsa på en 120hz skärm!!! du kmr inte ångra dej..

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av flammsig:

satsa på en 120hz skärm!!! du kmr inte ångra dej..

Jag har för tillfället inget behov av en sådan skärm. Jag har blivit erbjuden en skärm av en kompis som har 1680*1050 med 2ms för 500, kan det vara värt att titta noggrannare på eller är det mycket mer värt att skaffa en 1920*1080p skärm när man ändå är i farten?

Permalänk
Medlem

Vilket pris, den låg på 1800 sist jag kollade.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Sötast
Skrivet av flammsig:

satsa på en 120hz skärm!!! du kmr inte ångra dej..

Om han inte har en tillräckligt snabb burk för att gå över 60fps, vad ska han då med en 120hz skärm?
På vilket vis i hela världen skulle det hjälpa honom?

Skrivet av Mikael R:

Jag har för tillfället inget behov av en sådan skärm. Jag har blivit erbjuden en skärm av en kompis som har 1680*1050 med 2ms för 500, kan det vara värt att titta noggrannare på eller är det mycket mer värt att skaffa en 1920*1080p skärm när man ändå är i farten?

Inget fel på 1680

Jag sitter själv på en 22" 1680 skärm och skulle gärna vilja ha en större skärm men vill inte förlora prestandan genom att byta upp.

Frågan är dock om jag ens förlorar någon större prestanda med tanke på mitt GTX580.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av som99:

Vad snackar du om? Frekvensen? Högre antal bildpunkter dvs högre upplösning = mer krävande = lite sämre fps om han inte dra ner andra inställningar.

Haha fps och fps går hand i hand!