Permalänk
Medlem

montering av Hyper 212 plus problem

Hej på er
När jag nu monterat min hyper 212 plus så verkar fläkten stjäla lite utrymme över närmsta ram sloten.Jag antar att jag monterat fläkten rätt,så att den blåser genom kylaren och ut mot baksidan?. Har er gigabyte ga-990Fxa UD3.. Var ju ett jäkla strul att få dit kylaren speciellt det där krysset och om att som jag ville ha utblås baktill...vet ej om jag gjorde rätt där egentligen.
Är ju en Amd cpu och monteringsanv. på nätet och medföljande visade ju Intel och en montering av kylaren så att den antingen blåser rakt upp eller neråt beroende på hur du fäster fläkten.
Och som nån tidigare påpekade,så kan jag vicka kylaren i sidled lite. blev lite konfunderad över att tvingas montera bort mobo s medföljande fästen och backplate.. kändes fel..
och den där centrum skruven,, hur funkar den.. jag skruvar å skruvar.. men inget verkar hända.
har jag gjort rätt.. blir osäker eftersom det var extra knepigt att få kylaren i riktning fram-Bak istället för upp-ne?

mvh
Rippero

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rippero:

Hej på er
När jag nu monterat min hyper 212 plus så verkar fläkten stjäla lite utrymme över närmsta ram sloten.Jag antar att jag monterat fläkten rätt,så att den blåser genom kylaren och ut mot baksidan?. Har er gigabyte ga-990Fxa UD3.. Var ju ett jäkla strul att få dit kylaren speciellt det där krysset och om att som jag ville ha utblås baktill...vet ej om jag gjorde rätt där egentligen.
Är ju en Amd cpu och monteringsanv. på nätet och medföljande visade ju Intel och en montering av kylaren så att den antingen blåser rakt upp eller neråt beroende på hur du fäster fläkten.
Och som nån tidigare påpekade,så kan jag vicka kylaren i sidled lite. blev lite konfunderad över att tvingas montera bort mobo s medföljande fästen och backplate.. kändes fel..
och den där centrum skruven,, hur funkar den.. jag skruvar å skruvar.. men inget verkar hända.
har jag gjort rätt.. blir osäker eftersom det var extra knepigt att få kylaren i riktning fram-Bak istället för upp-ne?

mvh
Rippero

Jag hade inga problem, och man brukar behöva skruva bort mobots backplate, iaf på alla kylare jag monterat.
Min sitter hårt som berget förövrigt, så den ska inte sitta löst.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Angående att du kan vicka den lite i sidled så är det ingen far så länge du inte kan lyfta på den. Min gick också att vicka i sidled, vet andra som också kunnat. Samma sak med mittenskruven för mig men antar den finns så att den inte går att dra helt av i sidled utan bara vicka runt dess axel. Är det något problem att fläkten ligger lite över första ram sloten? Har du 4 ram-stickor, isf kan du väl sätta fläkten i Pull (på andra sidan, blåser ut bakåt.)

EDIT: Hittade detta, antar att det är därför det vickar? Jag ska prova nästa gång jag behöver använda min 212. Men hade inga problem med kylning trots att den gick att vicka lite.

Citat:

So I remounted this thing today, and now it doesn't move a bit.

Upon unscrewing the retention bracket holding the cooler to the cpu, the 4 hex heads that the bracket actually screws into, started moving along with the screws. So I removed the board and re-tightened them and the nuts on the back of the board using a pair of pliers until they didn't move, and are not going to move. I then remounted the cooler and it turns out the thumb screw in the middle does tighten down. At least it does on mine. Now the cooler doesn't move a bit, and my temps dropped 2-3c.

Terrible instructions with this thing, but I think that the hex screw head that they include does not tighten enough. You need to use that with a pair of pliers to wrench the nuts on the back of the board. And tighten that thumb screw after all that.

Before all this it was moving/twisting 2-3 degrees without much force at all.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

har inte 4 ramstickor, så det är väl egentligen inget problem..vill bara förvissa mig om att fler gjort som jag..så jag inte har uppfattat
det totalt fel

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk

Jag kan ej fästa mittskruven för där är väl inga gängor?! Min kan också vridas/vickas lite.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

Det var lite trångt mellan fläkten och första minnestickan men det gick att justera fläkten lite granna så att den satt lite högre. Dock lär det vara kört om man har minnen med höga kylflänsar på.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Så kan vi avliva den myten om en mitt-skruv som fäster. Skrev till CM support i går och fick följande svar:

"Thank you for your inquiry.

The middle screw hole on the Hyper 212 + is only to keep the Cooler on his place and that you can install the brackets right. "

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

Kanon... då slipper man grubbla över det. är det nån mer med Amd cpu som monterat som jag? alltså blås i sidled?
Och vad är bäst blåsa genom kylaren eller suga från den?

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Skrivet av rippero:

Kanon... då slipper man grubbla över det. är det nån mer med Amd cpu som monterat som jag? alltså blås i sidled?
Och vad är bäst blåsa genom kylaren eller suga från den?

Prova att blåsa på handen och känn skillnaden när du suger in luft. Att blåsa är mycket mer effektivt.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem

hmm ja då har jag nog gjort rätt iaf... Hoppas nu 212 är mödan värd

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Kanon... då slipper man grubbla över det. är det nån mer med Amd cpu som monterat som jag? alltså blås i sidled?
Och vad är bäst blåsa genom kylaren eller suga från den?

De flesta monterar i sidled till och med Eftersom det bara är på senare tid som chassin med fläktar i taket kommit, så har man traditionellt velat ha utblås bak där fläkten suttit.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Jag har då min i sidled fast jag har fläktar i toppen dock i efterhand känner jag att det hade avrt bättre åt andra hållet så man kunde fått bättre rum för minnena fast har normala minnen utan kylare så det funkar fint än så länge tills man uppgraderar till ddr3 iaf.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Hej på er
När jag nu monterat min hyper 212 plus så verkar fläkten stjäla lite utrymme över närmsta ram sloten.Jag antar att jag monterat fläkten rätt,så att den blåser genom kylaren och ut mot baksidan?. Har er gigabyte ga-990Fxa UD3.. Var ju ett jäkla strul att få dit kylaren speciellt det där krysset och om att som jag ville ha utblås baktill...vet ej om jag gjorde rätt där egentligen.
Är ju en Amd cpu och monteringsanv. på nätet och medföljande visade ju Intel och en montering av kylaren så att den antingen blåser rakt upp eller neråt beroende på hur du fäster fläkten.
Och som nån tidigare påpekade,så kan jag vicka kylaren i sidled lite. blev lite konfunderad över att tvingas montera bort mobo s medföljande fästen och backplate.. kändes fel..
och den där centrum skruven,, hur funkar den.. jag skruvar å skruvar.. men inget verkar hända.
har jag gjort rätt.. blir osäker eftersom det var extra knepigt att få kylaren i riktning fram-Bak istället för upp-ne?

mvh
Rippero

Man ska inte kunna vicka på Hyper 212 då har du monterat fel, det finns ett litet hack som sitter i "fästanordningen" (den som sitter mot kylaren och fäst i moderkortet.) det hacket ska gå emot "piggen" som sitter på själva kylarens bas som sitter mot prollen.

Hoppas du förstår

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Jag har då min i sidled fast jag har fläktar i toppen dock i efterhand känner jag att det hade avrt bättre åt andra hållet så man kunde fått bättre rum för minnena fast har normala minnen utan kylare så det funkar fint än så länge tills man uppgraderar till ddr3 iaf.

Finns ännu mindre vits med höga klumpiga kylflänsar på DD3, eftersom de bara går på 1,5V och inte blir värst varma alls. Det är mest för syns skull, vilket gjort det jobbigt nu när CPUer ska ha så mycket kylning.

Ska du köpa nya minnen någon gång framöver så är det bäst att skaffa lågprofil/vanliga med andra ord.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Hej på er
När jag nu monterat min hyper 212 plus så verkar fläkten stjäla lite utrymme över närmsta ram sloten.Jag antar att jag monterat fläkten rätt,så att den blåser genom kylaren och ut mot baksidan?. Har er gigabyte ga-990Fxa UD3.. Var ju ett jäkla strul att få dit kylaren speciellt det där krysset och om att som jag ville ha utblås baktill...vet ej om jag gjorde rätt där egentligen.
Är ju en Amd cpu och monteringsanv. på nätet och medföljande visade ju Intel och en montering av kylaren så att den antingen blåser rakt upp eller neråt beroende på hur du fäster fläkten.
Och som nån tidigare påpekade,så kan jag vicka kylaren i sidled lite. blev lite konfunderad över att tvingas montera bort mobo s medföljande fästen och backplate.. kändes fel..
och den där centrum skruven,, hur funkar den.. jag skruvar å skruvar.. men inget verkar hända.
har jag gjort rätt.. blir osäker eftersom det var extra knepigt att få kylaren i riktning fram-Bak istället för upp-ne?

mvh
Rippero

För det första kylaren är ju stor minst sagt jag kan inte heller använda mina 2 ram slots närmast kylaren iaf inte likadana ramminen som ja redan har utan då lär ja isåfall sätta dit småa ramminen för att få plats me dem o även då blir de nog tight. Jag har monterat den så att fläkten blåser uppåt i chassiet enklast så. vicka kylaren? Aldrig hört men möjligt , centrum skruven menar du den mitt under själva stora kylaren? den har ingen funktion vad jag vet förutom att hålla krysset på plats :S

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Vickar var kanske fel uttryckt, men går att vrida nån grad runt sin axel.... centreringspiggen är lite mindre än urtaget för den i plattan...hmmm hur man nu ska uttrycka det. så nån grad år varje håll kan iaf jag vrida kylaren..
Har skaffat en 4gb sticka till. så den andra stickan bör väl få plats i ramslot 2.. från kylaren räknat..

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Skrivet av rippero:

Vickar var kanske fel uttryckt, men går att vrida nån grad runt sin axel.... centreringspiggen är lite mindre än urtaget för den i plattan...hmmm hur man nu ska uttrycka det. så nån grad år varje håll kan iaf jag vrida kylaren..
Har skaffat en 4gb sticka till. så den andra stickan bör väl få plats i ramslot 2.. från kylaren räknat..

Jag har själv en lika dan kylare och den gick att vrida lite över sin egen axel när jag hade ny kylpasta. Men nu när den har "stelnat" måste man ta i för att rubba den. Den kyler bra som fan så jag har inte sett någon anledning att grubbla över det. Så länge den inte sitter för löst och går att vicka på och inte har 100% kontakt med CPU:n är det inget att oroa sig över.

Bara så att jag har fattat det rätt. Du kör på en 2GB i ramslot 1 (de räknas från 0, alltså 0-1-2-3) och 4GB i ramslot 3? Alltså placerat dem i samma färg. Så måste det vara om du ska kunna utnyttja dual-channel. Det tredje ramminnet kan du lägga på hyllan.
Sen vet jag inte hur pass bra det är att mixa 2 minnen av olika storlekar...

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk