Permalänk
Medlem

Cpu-fläkt kör inte

Hejsan!

Jag inköpte idag en ny cpu-kylare, en Cooler Master Hyper 212 Plus.
Jag monterade dit kylaren och fläkten utan problem, men sen när jag startade upp datorn så startade bara fläkten de första 10 sekunderna typ och sedan så körde den inte mer. Fast den hackar/rycker till hela tiden.
Så nu undrar jag vad kan felet vara? Jag har testat koppla in den i flera olika fläktuttag. Jag har bara 3 pins uttag på mitt moderkort och fläkten har en 4 pins sladd, så jag vet inte om det kan vara felet. Eller att jag kanske fått hem en trasig fläkt :/
Jag har iförsig ett budget nätagg: AXP 630w, det kan kanske vara felet.

Hoppas någon kan hjälpa mig!
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Koppla den direkt till nätagget så kan du utesluta fläkten.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk

Jag sitter på i princip samma problem, köpte en coolmaster hyper tx3 och när jag skulle starta dator fick jag fan error och fläkten startar inte. Som ovan så rycker fläkten lite och jag kan skjutsa igång den så att den snurrar oavbrutet på 400 rpm. Mitt morderkort har 4pins och likasåfläkten.

Någon som sitter på en bra förklaring till vad mitt problem kan vara?
PS. Testade koppla in en chassie-fläkt till CPU-fan uttaget på moderkortet och den spann igång av sig själv! HJÄLP

Permalänk

HÄnde mig när jag fixat en Zalman x10 (eller nåt sånt). Den hade en extern fläktkontroll och stod bara och ryckte.
Då gick jag in i BIOS och ställde om från Inteligent power (att varvtalet ökade då värmen ökade) till Full sprutt hela tiden Efter detta så har det funkat jättebra

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk

Jag har kollat i BIOS och de tillät mig att ställa om från silent power-läge på CPU-fläkten till antigen optimal eller prestanda, tyvärr hjälpte inte någon av dessa inställningar mitt problem.

Permalänk

Tja!

Så mycket som jag vet är att 3 pin är inte felet om man har 4pin. Jag har 3 pin på min fläkt kabel som är inkopplad till 4 pin. Men mer kan jag inte om detta.

Permalänk

Jag tappade lite intresset av att bara sitta på telefonen och löste det temporärt genom att koppla in CPU fläkten i ett annat outlet och ignorerar fläkthastigheten i BIOS och på så sätt slipper felmedelandet varje gång jag startar datorn. Konstigt är dock att jag kopplade in en chassie fläkt i CPU-fläkt outletten och den startade (dock på något lägre hastighet).