Permalänk

Hål i cpu-block. Går det att fixa?

Hej swec!

Har nyligen införskaffat ett begagnat vattenkylningspaket. Det var i relativt dåligt skick med avlagringar överallt. Är helt grön på området och har försökt rengöra efter guider. Nu har jag dock märkt att det är två små hål i cpu-blocket, där den är i kontakt med cpun, om ni förstår. Hålen är knappt större än en nålspets.

Jag vet inte om detta är något som jag åverkat eller om det var så innan köp då jag såg det först nu ett tag senare.

Jag är rädd att jag kan ha skapat dessa då jag sköljde av det kranvatten efter det badat i ättika och därmed skapat korrosion.

I vilket fall, går detta att fixa? Kan jag kanske löda på insidan och på så sätt täppa till hålen, är inte så haj på ämnet och vet inte om man kan löda på coppar.

MVH

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

vad är det för block? är det så gammalt så det ärgat hål i det så kanske det är vettigt att köpa ett nytt?
det har hänt en del på vattenblocksfronten de senaste tio-femton åren om man säger så ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går säkert att löda eller svetsa ihop det, och sedan slipa ytan, ta reda på vad det är för material och om du inte har verktygen så knata iväg till nått verkstadsgymnasium o be dem göra det, eller så går du till bysmeden

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är ett watercool HK 3.0 http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p5000_Watercoo...
Så det är inte fruktansvärt gammalt.

Tack för hjälpen. Får gå ner till elektronikklubben på skolan och se om dom kan hjälpa till

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Hedersmedlem

Gasolbrännare, flussmedel, silverlod.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

verkar väl inte som ättika och koppar är en bra ide, eller?
http://school.chem.umu.se/Experiment/P14

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Rekordmedlem

Rent kopparblock, då är det enkelt att löda, och sedan planslipa det, lite jobb, men inte svårt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

Det är ett watercool HK 3.0 http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p5000_Watercoo...
Så det är inte fruktansvärt gammalt.

Tack för hjälpen. Får gå ner till elektronikklubben på skolan och se om dom kan hjälpa till

Jag har ett relativt nytt uppe på marknaden ifall din lösning inte funkar

Visa signatur

Krusidullen är stulen