Permalänk

Var är min flaskhals?!

Lirar BF3 och det är på smärtgränsen gällande FPS o lagg....

Så, jag vill uppgradera, men vet inte vad... enstaka komponent eller måste jag byta ut allt?
Jag har idag:

24" skärm
i7 930 2.8ghz
6GB Ram 1066mhz
Radeon 5870

SSD som C:
Games på 500GB SATA

Jättetacksam för svar!

Permalänk

Grafikkort räcker.

Permalänk

grafikkortet skulle jag säga

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk

Sysslar inte med någon överklockning whats so ever...
Spelar o bild/video redigering är det ända jag sysslar med

Finns det inget program eller liknande som visar i mätning var flaskhalsen sitter? =/

Permalänk

processorn skulle behövas överklockas, så skulle det nog gå bättre

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk

köpa moderkort, ett till ram och en ny processor är ju ett annat alternativ, eller bara köpa en bättre processor vad vet jag...

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk
Avstängd

Köp ett till 5870 och kör CF så kommer nog BF3 börja snurra

offtopic
Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

Till TS:
Grafikkortet är det som flaskar i de flesta fall. Din dator är dock inte dålig, sänk till Medium så kommer dina FPS nästan aldrig sjunka under 60. Vill du uppgradera så är mitt tips en ny kylare och att lära dig överklocka, det är mycket enklare än vad du tror. du kan nog få upp processorn i 3.5Ghz iaf, vilket ger dig en ganska bra prestandaskjuts och är relativt billigt.

offtopic
Permalänk
Avstängd

Jag skulle också säga att klocka upp processorn litegrann ~3.3 GHz samt köpa till ngn sticka med ram. Det skulle nog göra susen och inte speciellt dyrt heller.

Att klocka en processor är i bästa fall väldigt enkelt då till och med jag har klarat av att skrämma upp min gamla C2D E7400 från 2.8 GHz till stabila 3.6 GHz utan att höja volt och hålla på o trixa med det där.

Lycka till

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av The mozZe:

Lirar BF3 och det är på smärtgränsen gällande FPS o lagg....

Så, jag vill uppgradera, men vet inte vad... enstaka komponent eller måste jag byta ut allt?
Jag har idag:

24" skärm
i7 930 2.8ghz
6GB Ram 1066mhz
Radeon 5870

SSD som C:
Games på 500GB SATA

Jättetacksam för svar!

Jag ska ge dig det enkla svaret. Det är ditt grafikkort som flaskar. Antingen köper du ett till likadant grafikkort och kör crossfire eller så köper du helt enkelt ett nytt. Ett enkelt sätt att se hyffsat bra vad som flaskar är att först ta upp aktivitetshanteraren och sedan kolla på fliken prestanda. Där kan du se både RAM- och CPU-användning. Om du vill se grafikkortsanvändning så kan du ladda ned MSI afterburner t.ex. http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm

§1 borttaget
Permalänk
Avstängd

Jag sitter på en trött C2D, 2GB Ram och ett HD4870. BF3 flyter på bra (enligt mig) med normal inställningen och i 1920x1080.
Men jag läste inte såå noga i vilket avseende han menade att flaskhalsen skulle finnas, och nu när jag ser att det gäller att spela BF3 så är nog ett vettigt alternativ att skaffa ett bättre grafikkort. Men även att klocka sin CPU eftersom det är gratis.

Ett skapligt graffekort kostar ju mellan 3000 ~ 4000Kr
och att köpa ett likadant, ja då måste han ju ha ett moderkort med stöd för Crossfire. Vilket inte framgår. Och när det gäller multi GPU lösningar så uppkommer det problem som Jonas o Emil här på Sweclockers har tagit upp gällande Microstuttering http://www.youtube.com/watch?v=4fQrmk1fwlk

§1 raderat
Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara oartig på något sätt men till er som säger "köp ett till grafikkort" slår jag mig i pannan för. Först o främst är 5870 inget dåligt kort, har själv lirat bf3 med det på High utan några problem. Då hade jag visserligen min CPU uppklockad till 4 Ghz så först och främst ska Ts göra det som är gratis och klocka upp processorn med någons hjälp dvs. Jag skaffade nyligen ett 7970 och även om jag nu kan köra på ultra så ser det inte jättesnyggare ut än att lira på high med 5870. Bara för BF3 tyckte jag att det kostade mer än det smakade men för framtida spel är det en annan sak!
När det gäller crossfire så bör Ts vara med på att det numera kan vara svårt att hitta fler 5870 på nätet men man kan hitta några. Tänk på att minnet delas inte mellan korten, alltså du får inte 2x 1GB med 2 kort utan fortfarande bara 1 GB, vilket känns lite meningslöst med tanke på att på ultra så krävs runt 1,5 GB.

I övrigt är det ingen idé att skaffa mer RAM till datorn enbart i syfte att spela bf3, 4 GB räcker gott o väl. Sitter själv på 8 GB och när jag lirar spelet så belastas aldrig mer än 40 %. It's a waste of money...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Varför då?

Jag skulle säga att en uppgradering till en AMD FX-4100 skulle ge dig mer prestanda, speciellt om du överklockar, bättre att satsa på det än ett nytt grafikkort

Dina rekommendationer av FX4100 i tid och otid börjar bli lite tröttsamma. Nej, FX4100 är inte en bättre processor än i7 930. Om trådskaparen skulle klocka upp sin befintliga processor kan han få ut mycket bättre prestanda ur den än man någonsin kan få med FX4100 ens på maxklock.

För att få bättre prestanda i BF3 behöver trådskaparen främst ett bättre grafikkort och eventuellt lite överklockning på processorn.

Här är processorprestanda i BF3 för lite olika processorer:
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
(som synes så når inte ens FX8150 upp till i7 975, som är samma processor som trådskaparen har, fast med lite högre klockfrekvens).
De testar med ett HD6990, som presterar rätt mycket bättre än HD5870.

Här är prestandaskillnaden mellan lite olika grafikkort:
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

Det står väl då rätt klart att om trådskaparen vill ha bättre prestanda, så är en lättare överklockning på CPU, samt en bättre grafikkortslösning det som ger absolut störst prestandaförbättring (HD 5870 ger lite bättre prestanda än HD6870 i BF3).

Att sänka grafikkvaliteten är ju också ett sätt att få ut högre prestanda.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

När BF3 kom lira jag på en i7 920 @ 2,66Ghz med grafikkorten 5870+5870+5850BE i triple crossfire.
Flöt på hur bra som helst. Sen på senare dagar sålde jag mina 3 kort å köpte på mig ett GTX580. Det kändes mer stabilt spelet och jag lirar fortfarande på en oförändrad i7 920, så jag skulle säga grafikkortet utan att läst igenom alla svar och bara går på egen erfarenhet. Behöver inte va rätt, men fungerade för mig och vi har väldigt lika specs.

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Medlem

Du behöver ett bättre grafikkort om du tycker att din nuvarande fps inte duger. Du ska för allt i världen inte köpa ett 5870 till,. Jag provade crossfire med 5870 och den microstuttering som jag fick utstå var horribel, det kändes som 25 fps vad än mätarna visade. BF3 flyter skrämmande bra på mitt system som består av en rostig q9450@3.2ghz tillsammans med ett 7970. Skall också sägas att jag spelar i 2560x1600 med high inställningar och håller mig bra över 60 fps för det mesta. Tyvärr är Ultra för mycket begärt om kravet inte är <30 fps

Visa signatur

Fips!

Permalänk

TS: Du behöver inte överklocka cpu, du behöver ett snabbare grafikkort. GPU = Flaskhals

offtopic
Permalänk
Medlem

Klocka prollen sen kan du köpa ett till 5870 så blir det en trevlig bosst.
Här har du ett rätt billigt kort, ligger i skrivande stund på 770 kr med 44 bud så det kanske inte stiger värst mycket, http://www.tradera.com/ati-radeon-5870-xfx-hd5870-1kr--auktio....
Eller det här som ligger på 660 kroch slutar imorgon, http://www.tradera.com/hd-5870-xfx-grafikkort-auktion_341372_....

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd Rensad*

På diverse trams, off topic och inlägg som på annat sätt inte stämmer överens med våra Regler

Med vänlig hälsning
MichaSWE

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Bättre grafikkort, kör min 920 i 4Ghz och hade 460 SLI tidigare men bytte till 560Ti SLI wosh! Skillnad alltså! Nu flyter BF3 på fint 1920x1080 stadig 60fps Vsync i Ultra utan AA. Så processorn som du har räcker gott och väl.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av Taft:

Bättre grafikkort, kör min 920 i 4Ghz och hade 460 SLI tidigare men bytte till 560Ti SLI wosh! Skillnad alltså! Nu flyter BF3 på fint 1920x1080 stadig 60fps Vsync i Ultra utan AA. Så processorn som du har räcker gott och väl.

Nej, du kan inte köra i ultra med 1GB VRAM, möjligtvis high/ultra.

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Nej, du kan inte köra i ultra med 1GB VRAM, möjligtvis high/ultra.

Det är väl det han säger också, ultra utan AA torde vara high/ultra.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Nej, du kan inte köra i ultra med 1GB VRAM, möjligtvis high/ultra.

Ja du jag kör då Ultra fast utan AA och har inga dipp under 60fps.
Kör jag med 4x AA ja då dippar det lite då o då men ligger ändå kring 47 - 53fps med Vsync på ofc. Har aldrig provat utan.
Är det så svårt att tro på mig så kan jag ta och spela in video för dig XD

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Tackar så hemskt mycket för alla era åsikter!
Alla har ju uppenbarligen olika åsikter och ingen verkar VETA 100% var flaskhalsen, men enligt senare kommentarerna så verkar det ju iaf vara GPUn...
Efter att ha kollat på Sweclockers åsikt ang. SLI & Crossfire så kommer det absolut INTE bli någon Crossfire, vill inte riskera att få Micorstuttering. Lika väl som att köpa ett beg. kort (blocket för ca 1500kr) så kan jag sälja mitt kort för 1500kr o se det som en rabatt på ett nyare kort för kanske 4k klassen?
Kollar jag i aktivitetshandteraren så ligger aldrig RAMen på 100%, skulle gissa på att det används ca 4-5GB när man sitter o lirar, så klarar mig iaf ett tag till på det.
Ska labba lite med graffeinställningarna o se om jag kan skruva ner lite för att få upp lite mer flyt i bilden
Känns inte så jäääte lönt att lägga massa pengar på något som inte förbättrar datorn mycket direkt. (väntar hellre ett år till o bytar ut Moderkort, RAM, CPU & GPU Datorn är ju trots allt 2år gammal nu

Tack än en gång

Permalänk
Skrivet av The mozZe:

Tackar så hemskt mycket för alla era åsikter!
Alla har ju uppenbarligen olika åsikter och ingen verkar VETA 100% var flaskhalsen, men enligt senare kommentarerna så verkar det ju iaf vara GPUn...
Efter att ha kollat på Sweclockers åsikt ang. SLI & Crossfire så kommer det absolut INTE bli någon Crossfire, vill inte riskera att få Micorstuttering. Lika väl som att köpa ett beg. kort (blocket för ca 1500kr) så kan jag sälja mitt kort för 1500kr o se det som en rabatt på ett nyare kort för kanske 4k klassen?
Kollar jag i aktivitetshandteraren så ligger aldrig RAMen på 100%, skulle gissa på att det används ca 4-5GB när man sitter o lirar, så klarar mig iaf ett tag till på det.
Ska labba lite med graffeinställningarna o se om jag kan skruva ner lite för att få upp lite mer flyt i bilden
Känns inte så jäääte lönt att lägga massa pengar på något som inte förbättrar datorn mycket direkt. (väntar hellre ett år till o bytar ut Moderkort, RAM, CPU & GPU Datorn är ju trots allt 2år gammal nu

Tack än en gång

OK, med 95% sannolikhet är det grafikkortet som är flaskhalsen, överklockar du processorn något så är sannolikheten 100%.
Behöver du säkrare besked än så?

Om du tittar på detta test, där de testar på Caspian Borders, med 64 spelare, dvs ett av de tyngre belastningsscenarion som BF3 kan erbjuda.
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
De testar med ett HD6990, som är ett mycket bättre kort än det du har (Två HD5870 i CF presterar inte lika bra som ett HD6990). När de kör i 1920x1200 i Ultra, så utgör grafikkortet en begränsning för de bättre processorerna i testet (du ser inte alls samma spridning som de får när de ställer ned grafikkvaliteten och därmed minskar GPU-lasten)
Om ett så pass mycket bättre grafikkort än ditt HD5870 begränsar prestandan för de bättre av processorerna, vad tror du då ditt HD5870 skulle göra?
Din processor överklockad till 3,3GHz skulle erbjuda samma prestanda som i7 975 i testet, då kan man ju lätt dra slutsatsen att om i7 975 är tillräcklig för att inte ens ett HD6990 skall räcka till för att få processorn att krokna, så skulle din processor klockad till 3.3GHz även den vara tillräcklig för att inte ens HD6990 räcker till för att få den att krokna. Tittar vi då på sannolikheten att ditt grafikkort (som är mindre än hälften så kraftfullt som HD6990) skulle få din processor överklockad till 3.3GHz att krokna, så är den infinitesimal. Ser vi till sannolikheten att ditt HD5870 skulle få din processor i originalklock att krokna, så är sannolikheten liten.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Ja du jag kör då Ultra fast utan AA och har inga dipp under 60fps.
Kör jag med 4x AA ja då dippar det lite då o då men ligger ändå kring 47 - 53fps med Vsync på ofc. Har aldrig provat utan.
Är det så svårt att tro på mig så kan jag ta och spela in video för dig XD

http://i33.photobucket.com/albums/d96/Aurahead/SweClockers/bf...

http://i33.photobucket.com/albums/d96/Aurahead/SweClockers/bf...

Ett tips är att sänka texture resolution till high, samma med shadows, sen kör du 2xMSAA. ser såååå mkt bättre ut än att köra ultra utan nån AA.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

OK, med 95% sannolikhet är det grafikkortet som är flaskhalsen, överklockar du processorn något så är sannolikheten 100%.
Behöver du säkrare besked än så?

Om du tittar på detta test, där de testar på Caspian Borders, med 64 spelare, dvs ett av de tyngre belastningsscenarion som BF3 kan erbjuda.
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
De testar med ett HD6990, som är ett mycket bättre kort än det du har (Två HD5870 i CF presterar inte lika bra som ett HD6990). När de kör i 1920x1200 i Ultra, så utgör grafikkortet en begränsning för de bättre processorerna i testet (du ser inte alls samma spridning som de får när de ställer ned grafikkvaliteten och därmed minskar GPU-lasten)
Om ett så pass mycket bättre grafikkort än ditt HD5870 begränsar prestandan för de bättre av processorerna, vad tror du då ditt HD5870 skulle göra?
Din processor överklockad till 3,3GHz skulle erbjuda samma prestanda som i7 975 i testet, då kan man ju lätt dra slutsatsen att om i7 975 är tillräcklig för att inte ens ett HD6990 skall räcka till för att få processorn att krokna, så skulle din processor klockad till 3.3GHz även den vara tillräcklig för att inte ens HD6990 räcker till för att få den att krokna. Tittar vi då på sannolikheten att ditt grafikkort (som är mindre än hälften så kraftfullt som HD6990) skulle få din processor överklockad till 3.3GHz att krokna, så är den infinitesimal. Ser vi till sannolikheten att ditt HD5870 skulle få din processor i originalklock att krokna, så är sannolikheten liten.

:-*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Ett tips är att sänka texture resolution till high, samma med shadows, sen kör du 2xMSAA. ser såååå mkt bättre ut än att köra ultra utan nån AA.

Skal testa , fast med 2x så är fps ändå avsevärt bättre än jag trodde.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Bumpar tråden med en liten extrafråga

Först vill jag tacka för era tips, har lyckats ställa in graffeinställningarna så jag nog klarar mig 1år till iaf

Jag har idag 1066mhz RAM, skulle det göra någon direkt skillnad o byta upp sig till t ex. 1600mhz o 16GB?
(kostar ju runt bara 700lappen) Och kommer troligtvis vilja ha mer nästa år, när det troligtvis blir ny uppgradering på MOBO, CPU o GPU....

Sysslar lite med Photoshop, Cinema 4D o lite sånt ibland också

Permalänk
Hedersmedlem

Hastigheten är inget du behöver men mängden minne är alltid bra till de program du vill köra, så ja köp

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)