Vilka skärmar passar på sidan av u3011? (en på varje sida i portrait mode)

Permalänk
Medlem

Vilka skärmar passar på sidan av u3011? (en på varje sida i portrait mode)

Hej!

Nu har jag äntligen beställt en helt ny dator hörna, exclusive 2 skärmar!

Jag vill ha 2 20" skärmar, i samma upplösning på höjden som min dell u3011 jag beställt.

Verkar inte finnas ips, hittat dessa 2 på dustin:

http://www.dustinhome.se/dell-p2012h-professional-20-wide-tft...

samt

http://www.dustinhome.se/hp-la2006x-20-wide-tft-led-black/pro...

Känns inte som det är värt att betala 500kr för en displayport?

Någon som vet om det funkar storleksmässigt? Altså är skärmen lika bred som u3011 är hög? samma upplösning iaf.

Någon som har något annat alternativ?

Lutar åt dellen nu.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iwar:

Hej!

Nu har jag äntligen beställt en helt ny dator hörna, exclusive 2 skärmar!

Jag vill ha 2 20" skärmar, i samma upplösning på höjden som min dell u3011 jag beställt.

Verkar inte finnas ips, hittat dessa 2 på dustin:

http://www.dustinhome.se/dell-p2012h-professional-20-wide-tft...

samt

http://www.dustinhome.se/hp-la2006x-20-wide-tft-led-black/pro...

Känns inte som det är värt att betala 500kr för en displayport?

Någon som vet om det funkar storleksmässigt? Altså är skärmen lika bred som u3011 är hög? samma upplösning iaf.

Någon som har något annat alternativ?

Lutar åt dellen nu.

Du vet att dem kan ha samma upplösning men ändå inte vara lika stora va?, dem kan ha en annan "pixeltäthet"

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Du vet att dem kan ha samma upplösning men ändå inte vara lika stora va?, dem kan ha en annan "pixeltäthet"

Samma storlek i tum och bildförhållande..

..va? Klart själva skärmarna är lika stora då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Samma storlek i tum och bildförhållande..

..va? Klart själva skärmarna är lika stora då.

u3011 = 0.2505mm pixel pitch
de andra = 0,277 mm pixel pitch

Du behöver hitta en skärm som har samma pixel pitch (storlek per pixel) som din U3011

Jag kunde inte hitta någon skärm med samma upplösning med liknande dot pitch så du kommer få kompromissa någonstans. Det innebär att de 20" skärmar du köper kommer att vara lite högre än din 30" eftersom varje pixel är aningens större. (42,4 milimeter för att vara exakt...om mina beräkningar inte missar någonting)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Hej!

Nu har jag äntligen beställt en helt ny dator hörna, exclusive 2 skärmar!

Jag vill ha 2 20" skärmar, i samma upplösning på höjden som min dell u3011 jag beställt.

Verkar inte finnas ips, hittat dessa 2 på dustin:

http://www.dustinhome.se/dell-p2012h-professional-20-wide-tft...

samt

http://www.dustinhome.se/hp-la2006x-20-wide-tft-led-black/pro...

Känns inte som det är värt att betala 500kr för en displayport?

Någon som vet om det funkar storleksmässigt? Altså är skärmen lika bred som u3011 är hög? samma upplösning iaf.

Någon som har något annat alternativ?

Lutar åt dellen nu.

Du får ju kolla dom fysiska måtten. 30"-aren är 453,3 mm hög. Alltså får du leta reda på en skärm som är lika bred. Dom två 20"-arna du har länkat är 478.4 resp. 484mm breda. Dom kommer alltså att vara högre än 30"-aren om du ställer dom på högkant bredvid.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rådström:

Samma storlek i tum och bildförhållande..

..va? Klart själva skärmarna är lika stora då.

Nej, det är inte alls självklart. Det finns tex, 16:9 skärmar som har 1920x1080px i både 21, 22, 22.5, 23, 24, 17, 30 osv TUM. Men pixlarna på dessa är olika "stora"

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Nej, det är inte alls självklart. Det finns tex, 16:9 skärmar som har 1920x1080px i både 21, 22, 22.5, 23, 24, 17, 30 osv TUM. Men pixlarna på dessa är olika "stora"

Jag trodde TS menade om det var någon skillnad mellan de två skärmarna han länkade och inte mellan de och U3011, sorry!

Värt att tänka på är väl att skärmkanterna ofta räknas in när man kollar måtten. Det är ju då inte heller helt tillförlitligt.

Permalänk

Jag hittade 1 med 1600 pixlar i bredd och samma pixeltäthet. Däremot har den ingen pivotfunktion, inget stöd för VESA-fäste och ramarna är ganska tjocka.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=870996

Permalänk
Medlem

Skit... verkar svårt att få det bra! Kanske man kan leva med 2 cm högre skärmar... Som folk påpekat är måtten de skriver ut de yttre måtten, vetefan vad den faktiska storleken på skärmarna är.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Skit... verkar svårt att få det bra! Kanske man kan leva med 2 cm högre skärmar... Som folk påpekat är måtten de skriver ut de yttre måtten, vetefan vad den faktiska storleken på skärmarna är.

Det går att räkna ut

Pixeltäthet x pixlar

så 0.2505 x

2560x1600 på din skärm ger:

(0,2505*2560)/10 = 64,128 cm
(0,2505*1600)/10 = 40,08 cm

Det är synbar yta såklart, ramarna ej inräknade. Nu hjälper ju det inte dig märkbart men ändå

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem

Dells 2007FP funkar finfint att sätta i portrait mode vid en 30" men då är det nästan bara beggat som gäller. Har för mig att jag sett någon butik som sålt dem nya men det var allt annat än gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är viktigare att matcha pixel tätheten än storleken, storleken kan man enkelt fixa i Windows om pixeltätheten stämmer, och jag tycker det stör lite när "skalan" inte stämmer mellan skärmarna.

Å andra sidan är det inte hela världen, kör själv en 24" 1980x1200 och en 19" 1280x1024 på högkant bredvid, men varken storlek eller pixeltäthet stämmer nå vidare men det funkar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Skulle säga att det är viktigare att matcha pixel tätheten än storleken, storleken kan man enkelt fixa i Windows om pixeltätheten stämmer, och jag tycker det stör lite när "skalan" inte stämmer mellan skärmarna.

Å andra sidan är det inte hela världen, kör själv en 24" 1980x1200 och en 19" 1280x1024 på högkant bredvid, men varken storlek eller pixeltäthet stämmer nå vidare men det funkar.

okay, någon skärm du kan rekomendera? med samma pixeltäthet altså!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Ballistic:

Dells 2007FP funkar finfint att sätta i portrait mode vid en 30" men då är det nästan bara beggat som gäller. Har för mig att jag sett någon butik som sålt dem nya men det var allt annat än gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tog alltså uppemot tio inlägg att komma fram till det uppenbara - det existerar 20-tummare i 4:3-format!
Vad är det för människor som hänger på det här forumet egentligen?
Säljs två sådana modeller på Dustin och de ligger till råga på allt på första sidan i 20-22-tumskategorin........

Jag förstår dock inte varför man skulle försöka köpa begagnade, har sett det här resonemanget ett antal gånger tidigare av skäl jag inte kan förstå.
En 20-tummare för 4000 ger ändå mer pixlar per krona än en 30-tummare för 10 000.
Har man råd med en 30-tummare så har man också råd med ordentliga sidoskärmar. Det som säljs begagnat säljs ofta för att det är i dåligt skick och/eller närmar sig slutet på sin livslängd. Det "billiga kapet" kan lätt förvandlas till pengarna i sjön, omedelbart eller efter en kort tid.

Edit: 2007FP finns ju bara i silver på Dustin, men varför inte testa att beställa den svarta från Dell? Vill du till varje pris komma billigare undan kan du köpa från Tyskland, t ex Jacob-Elektronik.de Euron står i låga 8,80 nu, men tänk på att betalkortsavgifter på 2,5% tillkommer, alternativt kör man banköverföring.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11878184']Det tog alltså uppemot tio inlägg att komma fram till det uppenbara - det existerar 20-tummare i 4:3-format!
Vad är det för människor som hänger på det här forumet egentligen?
Säljs två sådana modeller på Dustin och de ligger till råga på allt på första sidan i 20-22-tumskategorin........

Jag förstår dock inte varför man skulle försöka köpa begagnade, har sett det här resonemanget ett antal gånger tidigare av skäl jag inte kan förstå.
En 20-tummare för 4000 ger ändå mer pixlar per krona än en 30-tummare för 10 000.
Har man råd med en 30-tummare så har man också råd med ordentliga sidoskärmar. Det som säljs begagnat säljs ofta för att det är i dåligt skick och/eller närmar sig slutet på sin livslängd. Det "billiga kapet" kan lätt förvandlas till pengarna i sjön, omedelbart eller efter en kort tid.

Edit: 2007FP finns ju bara i silver på Dustin, men varför inte testa att beställa den svarta från Dell? Vill du till varje pris komma billigare undan kan du köpa från Tyskland, t ex Jacob-Elektronik.de Euron står i låga 8,80 nu, men tänk på att betalkortsavgifter på 2,5% tillkommer, alternativt kör man banköverföring.

Okay, altså finns det inga vanliga TN skärmar (läs billiga) som passar! Visst, jag har lagt 10.000kr på en skärm, men känns inte som jag vill betala ytterligare 8.000kr på skärmar som skall användas till spotify o vent etc.... Speciellt nu när man handlat ny dator + skärm + ljud, tangetbord etc för ca 48.000... Någon måtta får det allt vara, jag är ju trots allt student!

Får se hur jag gör, antingen köper jag en typ Dell U2212HM eller den andra Dell TN skärmen jag linkade innan, eller så kanske jag trollar fram 8.000 till... Problemet är att mitt bord bara är 150cm bred, vilket gör att 2x 2007FP precis inte får plats, och jag har små "hyllor" för mina studiomonitorer på sidorna... arrgh! Får fundera lite!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11878184']Jag förstår dock inte varför man skulle försöka köpa begagnade, har sett det här resonemanget ett antal gånger tidigare av skäl jag inte kan förstå.
En 20-tummare för 4000 ger ändå mer pixlar per krona än en 30-tummare för 10 000.
Har man råd med en 30-tummare så har man också råd med ordentliga sidoskärmar. Det som säljs begagnat säljs ofta för att det är i dåligt skick och/eller närmar sig slutet på sin livslängd. Det "billiga kapet" kan lätt förvandlas till pengarna i sjön, omedelbart eller efter en kort tid.

Så du ser inte fördelen med att köpa 2 st beggade skärmar á ~500 kronor stycket från t.ex. ett konkursbo som enbart säljer av ekonomiska skäl istället för att lägga närmre 4000 kronor per skärm bara för att få nya prylar? Givetvis är det en personlig fråga och handlar om hur mycket pengar man har att tillgå men det är ändå en mellanskillnad på 7000 spänn och det kan man få rätt mycket datorprylar för, som t.ex. ytterligare 14 beggade skärmar att använda som backup om någon skärm går sönder. Att köpa nytt har sina fördelar men man ska inte dra alla beggade prylar över en kam och påstå att allt är skräp, om så vore fallet så skulle SweC marknad inte existera.

Iwar: Jag kör 3007WFP + 2 st 2007FP i portrait och min setup är ca 134 cm bred om det kan vara till någon hjälp. Tänk på att du vinklar sidoskärmarna mot dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

Så du ser inte fördelen med att köpa 2 st beggade skärmar á ~500 kronor stycket från t.ex. ett konkursbo som enbart säljer av ekonomiska skäl istället för att lägga närmre 4000 kronor per skärm bara för att få nya prylar? Givetvis är det en personlig fråga och handlar om hur mycket pengar man har att tillgå men det är ändå en mellanskillnad på 7000 spänn och det kan man få rätt mycket datorprylar för, som t.ex. ytterligare 14 beggade skärmar att använda som backup om någon skärm går sönder. Att köpa nytt har sina fördelar men man ska inte dra alla beggade prylar över en kam och påstå att allt är skräp, om så vore fallet så skulle SweC marknad inte existera.

Iwar: Jag kör 3007WFP + 2 st 2007FP i portrait och min setup är ca 134 cm bred om det kan vara till någon hjälp. Tänk på att du vinklar sidoskärmarna mot dig.

Aah, tänkte inte på det! Då skall det nog fungera. Tror jag letar efter ett par begagnade skärmar faktiskt, har inte jättebråttom. Har fortfarande inga grafikkort! (7970.... finns inte!).

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Tänk också på att INTE köpa TN skärmar om du ska ha dem i porträtt, för de har sämre betraktningsvinkel den vägen så det blir svårare att se vad som är på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imdak:

Tänk också på att INTE köpa TN skärmar om du ska ha dem i porträtt, för de har sämre betraktningsvinkel den vägen så det blir svårare att se vad som är på skärmen.

Det hade jag inte alls tänkt på! Bra att du påminde mig! Får se, kanske köper en skärm till i börja med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight