Netbook-datorer utrotningshotade – Intel Atom säljer sämre än någonsin

Permalänk
Medlem

Kom igen ingen vill att det ska stå Atom på din dator det är ju typ den lägsta klassen och dem verkar inte så billiga ändå :/

Visa signatur

Dator 1
2x 280x | AMD FX-8350 8core 4.0GHz | Corsair RM750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Ubuntu var inte nå vidare optimerat för Netbooks vid den tidpunkten..

Ubuntu netbook edition var perfekt för netbooks då, gränsnittet var verkligen inspererat saknar det än.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av Nilssab:

Jag tror han påstår att den blev snabbare av en clean install. Att köra med ett förinstallerat OS är ju så fail det kan bli.

Exakt.
Visst den är seg med flash spel på facebook men vem spelar dessa med en notebook.

Jag blåser oftast rent laptop jag köpt och installerar endast det jag vill ha, oftast så gör jag det med vänners datorer också när dom får problem.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Priset gick inte alls upp. Priset var detsamma då MS gav rabatt.
Linux-Netbooks:en sålde sämre än Windows versionerna.

Så båda dina påståenden stämmer inte så lose-lose för dig.

De är ingen som påstått att windowsmaskinerna inte sålde mer... Men de betyder inte de är bättre. De är som att påstå att Nordkorea är bättre land att bo i än Sverige bara för att de som bor där kanske tror de. Jag köpte min netbook för 1700 kr inlk... tror inte de sålt några Windows maskiner för den prislappen? Lite tråkigt att de valde en mindre bra Linux dist... och inte fortsatte att satsa på de enkla och finslipa de... istället för att lägga ditt massa skräp och göra netbooks för 4000 kr. En netbook har en funktion... men den är inte en fullfjädrad laptop och ska inte kosta som en sådan. Hade liten, billig, enkel och funktionell (Linux - ser inget värde i att ha windows på den typen av maskin. Tycker man annorlunda kan man köpa till de) så hade de funnits en poäng. Men i dagsläget skulle jag köpa en AMD C serie... typ samma pris men tillräckligt bra för att klassas som en enkel bärbar dator istället.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller alla hårda ord om netbooks i den här tråden...

För mig har min 1000HE varit ett underbart komplement och reskamrat sedan jag köpte den för 3 år sedan, och efter att jag slängde ut Windows och stoppade in LMDE (Linux Mint Debian Edition) i den förra året är jag om möjligt än mer nöjd.

Under resa får jag fortfarande ut mellan 4 timmars surf och runt 7 timmars annat skoj ur den, och när den inte är ute och reser hjälper den mig spara energi hemma genom att agera nedladdnings-/"ska bara kolla en grej på webben"-dator så jag kan ha min stationära avstängd lite mer. Känns på något sätt bättre att lämna netbooken på över natten än att min rätt hårt överklockade stationära ska vara på och dra så mycket mer ström.

Visst - kan fatta att folk har invändningar om hur bra Windows rullar på en äldre netbook (kan inte säga något om de nyare tvåkärniga varianterna), men med LMDE är min 1000HE en dröm, och när jag "bytte ut" Gnome mot LXDE kändes det som att den blev ännu lite kvickare... Office är installerat med hjälp av Playonlinux, och även Photoshop CS2 snurrar på rätt bra.

Men som tidigare nämnts - all kritik mot netbook-konceptet handlar nog mer om att folk inte riktigt fattat att det aldrig varit tal om att ersätta en kraftfullare stationär/laptop med netbook. Komplement är väl då ett mer passande begrepp.