FreeNAS: Hur ska jag göra med alla mappar och rättigheter?

Permalänk

FreeNAS: Hur ska jag göra med alla mappar och rättigheter?

Tjena,

har ett litet problem ang. min freeNAS 8. Håller på att sätta upp afp shahers för två st avdelningar på jobbet.

jag vill att det ska se ut såhär:

arbetsgrupp1 -> ska det finnas 30st mappar i, varje användare ska tillgång till sin egen mapp. vissa användaren ska ha tillgång till flera mappar, varje mapp ska max rymma 10GB.
arbetsgrupp2 -> samma sak fast med 10 mappar.

jag har 2st HD på 500GB var.

1. ska jag göra två st ZSF volymer av dom och stycka ner dom i 30st datasets med olika permissions och max limit av utrymme. och lika så 10st för arbetsgrupp2

2. skapa konton för alla 40st mappar

3. skapa grupper för dom som ska ha tillgång till flera mappar.

Eller finns det en enklare väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik.berg:

Tjena,

har ett litet problem ang. min freeNAS 8. Håller på att sätta upp afp shahers för två st avdelningar på jobbet.

jag vill att det ska se ut såhär:

arbetsgrupp1 -> ska det finnas 30st mappar i, varje användare ska tillgång till sin egen mapp. vissa användaren ska ha tillgång till flera mappar, varje mapp ska max rymma 10GB.
arbetsgrupp2 -> samma sak fast med 10 mappar.

jag har 2st HD på 500GB var.

1. ska jag göra två st ZSF volymer av dom och stycka ner dom i 30st datasets med olika permissions och max limit av utrymme. och lika så 10st för arbetsgrupp2

2. skapa konton för alla 40st mappar

3. skapa grupper för dom som ska ha tillgång till flera mappar.

Eller finns det en enklare väg?

på skolan i en kurs så använder vi Windows server, och där så har du en funktion som heter active directory.
i domänen kam man ställa in alla möjliga rättigheter och så kan du komma åt filerna från vilken dator som helst.
och då kommer man i från arbetsgrupper och använder domän inloggning.
bara som ett tips då jag tycker att det är enklare att använda Windows i stället för freenas.

enkelheten ligger i att du kan göra ett "mall konto" (ändrar bara namn) och då kan du ställa in så att alla får en egen mapp som du kvot-ar 10gb eller vad du vill att det ska va, sedan kan du även göra mappar som är gemensamma.

Permalänk
Medlem

FreeNAS har ju inbyggt stöd för Active Directory så kan hända att det går att göra något roligt där utan att ge upp ZFS. Inte testat men det finns ju en tjänst i gränssnittet för det.

Ska du ha något viktigt på diskarna är det kanske lämpligt att göra en ZFS-Mirror av dem så att inte haveri direkt gör att ingen kommer åt sin data förrän backupen återställts och en ny disk stoppats i. Vill du ha mer plats sen kan du skapa fler diskgrupper eller bara byta ut diskarna mot större och automatiskt få tillgång till de nya diskarnas storlek.

http://tips.viktak.com/2011/03/how-to-make-freenas-work-with-...
http://sourceforge.net/apps/phpbb/freenas/viewforum.php?f=75

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk