Permalänk
Medlem

DVI-kontakt dra ur under drift ?

Hej
Jag undrar om det är lämpligt att dra ur en DVI kabel från grafikkortet, utan att först stänga av datorn?
Det samma gäller att sätta i DVI kontakten på en PC, som är i drift, kan något gå sönder ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

jag har gjort det otaliga gånger både kopplat in och kopplat ur skärmar, har aldrig varit något problem, vga, dvi, hdmi you name it kopplingar.

Permalänk

Har sett DVI portar som är trasiga på grund av hotplugging på det sättet, de är inte gjorda för det.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DegJ:

jag har gjort det otaliga gånger både kopplat in och kopplat ur skärmar, har aldrig varit något problem, vga, dvi, hdmi you name it kopplingar.

What he said.

Skrivet av Arioch2004:

Har sett DVI portar som är trasiga på grund av hotplugging på det sättet, de är inte gjorda för det.

Säker på att det är skada pga "hotplugging" eller om det kanske är när folk har fumlat med kontakten utan att titta (t ex baksidan på en dator)? Har själv aldrig haft problem.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

För några år sedan hade jag en kass lösning och flyttade till tv och tillbaka till dator 2 ggr om dagen minst i 1 år, funka fint fint

Visa signatur

felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av whityoustone:

För några år sedan hade jag en kass lösning och flyttade till tv och tillbaka till dator 2 ggr om dagen minst i 1 år, funka fint fint

Tusen tack, det är precis det jag skall göra.
Fast Jag vet inte om jag vågar stoppa in kontakten i TV'n, utan att stänga av den, eller går det ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Inaktiv

Det ligger ingen hög spänning mellan dessa kablar och att stoppa in under drift är nemas problemas.

Permalänk

Brorsan lyckades plugga in vår sidewinders gameport i nåt dvi uttag en gång i tiden, hände inget värre än att färgerna blev skiftade åt rosa på den vga anslutna skärmen. Ingen permanent skada.
Så finns nog inget som kan gå fel alls om man kör med rätt kablar!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning till att det sitter fästskruvar i kontakterna, dom sitter inte där bara för syns skull hade kontakten/gränssnittet varit byggt för hot plug/unplug så hade inte kontakten haft några skruvar över huvudtaget, kolla in hdmi och usb som har den funktionen.

Några andra kontakter som inte är byggda med nämnda funktionalitet i åtanke är ju d-sub, scsi och rs-232 som alla har skruvar just för att kontakterna inte skall lossna under användning.

Visst kan det fungera som flera medlemmar redan har intygat men det är inget som jag rekommenderar i dagligt bruk eller ens någon enstaka gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Det finns en anledning till att det sitter fästskruvar i kontakterna, dom sitter inte där bara för syns skull hade kontakten/gränssnittet varit byggt för hot plug/unplug så hade inte kontakten haft några skruvar över huvudtaget, kolla in hdmi och usb som har den funktionen.

Några andra kontakter som inte är byggda med nämnda funktionalitet i åtanke är ju d-sub, scsi och rs-232 som alla har skruvar just för att kontakterna inte skall lossna under användning.

Visst kan det fungera som flera medlemmar redan har intygat men det är inget som jag rekommenderar i dagligt bruk eller ens någon enstaka gång

Sigh, I beg to differ...
Har hört detta flera gånger på DVI finns det till och med en pin som heter "hot plug detect"
http://www.ddwg.org/lib/dvi_10.pdf
Kapitel 5.2, pin 16....

Skruvarna är mest till för att kabeln inte ska gå ur av misstag... Och eftersom de flesta har dvi etc på stationära ie inte flyttar på kontakten särskilt ofta... Så är det ett lätt förståligt beslut...
Det som också är att pinsen kan bli lite slitna efter ett tag..

Så till TS: Ingen fara att plugga i och ur dvi under drift.PUNKT./D

Permalänk
Medlem

surr

Tack för svaren, jag har provat och det fungerade bra.
Men nu har jag fått ett eländigt surr i ljudet på TV.n, det hade jag inte när jag hade datorn ansluten till VGA på TV.n.
Men VGA-ingången på TV har pajat, det blir bara helt röd bild....
Någon som begriper varför det surrar?
Bilden är kanon, men lite för mycket overscan

Jag har dyra kablar till både bild och ljud, så man kan ju undra!!!
10meter är ljudkabeln, samma med DVI, kan det vara för långa kablar?

När jag har ComHem HD-box ansluten till min TV, som tyvärr bara har DVI och två RCA för ljudet, så surrar det inte, dom kablarna är bara 1,5 meter.

Jag har alltså inga HDMI ingångar på min TV som är från 2004 (Sagem Axium HD-D45 1280x720)

EDIT:
Både Dator och PC är anslutna till samma "säkring" ojordad

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Ursäkta min otålighet ;-)

Hej:)
Jag behöver gärna få någon att svara , som kan det härmed surrande ljud.
Kan man lägga något filter på ljudkabeln från PC ?
Jag har bara några dagar på mig att skicka tillbaka dom sladdarna och DVI-växlaren jag köpt.

Jag har en 3,5 propp till 2x RCA (guld) i datorns "gröna" ljuduttag och den är inställd på line ut.
Sedan så går den direkt till TV'ns RCA-ljudingång.
RCA kabeln är 10 meter och av dyr sort.

Men som sagt, det surrar.

Om jag inte får det här att funka så måste jag troligen köpa en ny TV, med HDMI, men det tar emot.
Jag hade en Panasonic Viera TX-P55VT30Y hemma ett tag över julhelgen , men både jag och flera kompisar tyckte det var bättre bild på min Sagem och mer lagom storlek.
55 tum blir för stor, med det tittavstånd jag har, ca 2,5 meter
Så den fick gå i retur.

Jag kan nog inte ha större än max 50 tum och jag gillar inte den spegelblanka ytan som är på alla Plasma-TV
På min Sagem finns inte tillstymelse av reflexer och jag har just bytt till ny lampa...

Om den nya Panasonic VT50 är riktigt bra, så kanske.......

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Rekordmedlem

Det är mycket olämpligt att koppla någon videokabel under drift, och ännu värre är det att koppla en dator mot en tv , det är ganska stor risk att det är nått som går sönder, finns många trådar om det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är mycket olämpligt att koppla någon videokabel under drift, och ännu värre är det att koppla en dator mot en tv , det är ganska stor risk att det är nått som går sönder, finns många trådar om det.

Omeh..
Skärp er, självklart ska ingen utrustning gå sönder av att dra ett eller att ta i en sladd i drift.
Möjligtvis sladden av slitage, men inget annat.
Gjort detta hela mitt liv och kommer fortsätta hela mitt liv, så sjukt lite spänning i de kablarna.

Annars skulle det vara precis lika farligt att ge någon enhet ström då den andra redan är igång, eftersom t.ex TV inte kan känna att det sitter en utrustning i andra ändan om den är av. Och alla har vi ju hört talas om att enheter går sönder av sådant?

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Skrivet av Hawk:

Hej:)
Jag behöver gärna få någon att svara , som kan det härmed surrande ljud.
Kan man lägga något filter på ljudkabeln från PC ?
Jag har bara några dagar på mig att skicka tillbaka dom sladdarna och DVI-växlaren jag köpt.

Jag har en 3,5 propp till 2x RCA (guld) i datorns "gröna" ljuduttag och den är inställd på line ut.
Sedan så går den direkt till TV'ns RCA-ljudingång.
RCA kabeln är 10 meter och av dyr sort.

Men som sagt, det surrar.

Troligtvis är det du upplever 50Hz-brum som kan komma när man kopplar ihop utrustning. Jag är ingen expert på detta men jag tror det kan ha att göra med om tv och dator går på olika faser (trefas ström delas till de olika 230V uttagen) eller om din ljudkabel ligger tillsammans med strömkablar (framförallt parallellt med).
När det det finns jordskärm i mickabel kan man ibland lösa problemet genom att bryta kopplingen till skärmen på den ena kontakten, men den lösningen tror jag inte fungerar på din kabel.
Det går nog att filtrera men problemet är att du måste veta vad det är för frekvens och blockera ett så smalt band som möjligt då du annars förlorar allt ljud i närheten av den störande frekvensen, om du inte kan hitta något aktivt filter som löser det åt dig (troligtvis dyrt).

Hoppas du hittar en lösning.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

EDIT:
Både Dator och PC är anslutna till samma "säkring" ojordad , samma fas
På antennsladden från tre hål i väggen så har jag en galvanisk avskiljare

Hittade den här

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/signalomvandlare/high-end-galvanisk-avskiljare-p24137

Kanske kan lösa problemet

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar ofta ligga halva nätspänningen i potentialskillnad mellan en dator och en tvs jordar, tvn är jordad via antennen och datorn är ofta ojordad, det är ganska ovanligt att jordarna är korrekta, det är i princip bara i flerbostadshus som är nybyggda som det är avskiljd antennjord och samtidigt bara skyddsjordade eluttag.
Det är därför det slår ljusbågar mellan kontakterna när man kopplar, och därför många grafikkort och ingångskort i tvarna går sönder.
Men vissa har säkert rätt kopplat, men de som bor i flerbostadshus äldre än några år har det i princip aldrig.
Att koppla mot en monitor som är ihopkopplad via stjärnjordning med datorn är inte lika farligt, men det kan bli problem där också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vanligt med brus är också att datorns interna ljudkort kan ge från sig detta, vilket två av mina stationära datorer gör.
Tips är att alltid använda toslink eller coax om det är möjligt.

Visa signatur

"En vis man sa en gång"

Permalänk
Avstängd

Den kommer med strörsta sannolikhet att EXPLODERA!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Osäker

Hej
Nu börjar jag bli osäker, det är ju flera olika bud, om hur man handskas med DVI-kontakter
Kanske ta det säkra före det osäkra och stänga av både PC och TV, när man byter sladdar.
Bara det att det blir så jobbigt.....

Ingen som tror på Kjells dosa?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Nu börjar jag bli osäker, det är ju flera olika bud, om hur man handskas med DVI-kontakter
Kanske ta det säkra före det osäkra och stänga av både PC och TV, när man byter sladdar.
Bara det att det blir så jobbigt.....

Ingen som tror på Kjells dosa?

Det är lite som med när folk pratar om dammsugning av datorer. Ingen ska/bör/kan rekommendera att göra det men risken är försvinnande liten. Dock så är det ofantligt många som gör det ändå och risken är som sagt minimal. Samtidigt får man tänka på att det finns ingen bra statistik som bevisar motsatsen eftersom det är praktiskt taget omöjligt att bevisa att problem X som uppstår för dig om Y tidsenheter beror på hot-plugging (eller ESD-skada pga dammsugning).

Risken finns som sagt men det är omöjligt att säga hur stor den är. Så det är upp till dig, du kan ta en risk som kan kosta dig en ny TV eller ingenting. Personligen så gillar jag att ta risker, min bekvämlighet trumfar rädslan för merkostnader.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Ny test :)

Hej
Jag gillar också lite risker.
Men nu har jag provat med min "gamla" dator, dock en fyrkärnig och där får jag inget surr, så nu är det i princip löst.
Måste vara ljudutgången på min nya dator som spökar.
Skulle vara väldigt intressant att höra hur det skulle låta om jag hade haft HDMI på min TV, för det är HD-ljud i HDMI-uttaget på mitt senaste grafikkort.

En fråga till
Om man skippar RCA och satsar på optiskt ljud, kommer allt ljud att följa med då (från PC till TV), eller blir det bara ljud när det är inspelat i 5.1 ?
Jag vill ju ha allt ljud med i kabeln

För att runda av, så visar jag en bild på min modell av Titanic 50 Inch (127 cm) med ledbelysning

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Jag gillar också lite risker.
Men nu har jag provat med min "gamla" dator, dock en fyrkärnig och där får jag inget surr, så nu är det i princip löst.
Måste vara ljudutgången på min nya dator som spökar.
Skulle vara väldigt intressant att höra hur det skulle låta om jag hade haft HDMI på min TV, för det är HD-ljud i HDMI-uttaget på mitt senaste grafikkort.

En fråga till
Om man skippar RCA och satsar på optiskt ljud, kommer allt ljud att följa med då (från PC till TV), eller blir det bara ljud när det är inspelat i 5.1 ?
Jag vill ju ha allt ljud med i kabeln

Optisk överföring klarar de flesta formaten... Men har din tv verkligen optisk INgång?

Permalänk
Medlem

Subben

Hej
Ja min TV har både coaxial och toslink ingångar, med utgångar till förstärkare med fördröjt ljud

Till saken hör att jag har en 5.1 Dolby hemmabioförstärkare liggandes i en låda, som jag köpte för typ fem år sedan för drygt 4000 spänn, den har 5x 100 w
Men det är så bra ljud på min Sagem, så den har aldrig blivit inkopplad
Jag har en kraftig subb också (System One W-12 ), men den som sitter i sagem är ganska maffig, så den är inte heller använd...

EDIT:
Nu i kväll så kopplade jag in subben och man hör ingen större skillnad, jag har ställt den på 50 Hz, beror väl på vad man kollar på.
Anledningen till att 5.1 förstärkaren aldrig blivit inkopplad är att jag har en dolby pro logic förstärkare (av äldre modell)
Den har även utgångar för två fronthögtalare, men eftersom Sagem har så bra "fronthögtalare, så blev mina fronthögtalare aldrig anslutna. Det ända jag använt är ljud i två bakhögtalare och en center (System One VH 4).
Det var i denna jag nu i kväll anslöt subben
Givetvis har jag två bra fronthögtalare (System One H388) som aldrig blivit anslutna, men dom är snygga att se på, svart pianolack.
Jag vet att jag är knäpp :D, men så har jag varit medlem i det här forumet sen 2001..., då blir man kanske lite störd

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Kompisen brände HDMI-ingången på sin TV rätt nyligen efter ett konstant i och urkopplande i mindre än ett års tid...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Har bränt dvi ingången på två av mina skärmar genom att koppla i dem när datorn var på, så vist ska man vara försiktig. Och jag borde lärt mig av första skärmen, men man tro ju som på random fel första gången Sen kan det antagligen i grunden bero på potentialskillnad mellan datorn och skärmen sonm flera andra är inne på.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Kompisen brände HDMI-ingången på sin TV rätt nyligen efter ett konstant i och urkopplande i mindre än ett års tid...

Hmmmm Va va de ja sa...

För att bli av med/minska ljudproblemen bör man isolera datorn galvaniskt mot ljudsystemet, det gör man med transformatorer, optisk överföring eller genom att strömma ljudet via nätverk.
Det finns olika sätt att lösa det rent praktiskt, men det är på något sätt gjort i de prylar som ger bra ljud, oavsett om man tar ut signalen via usb eller toslink eller har interna ljudkort.
Externa trafos som den som visades här ovan är ett sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hmmmm Va va de ja sa...

Sen när var det HDMI vi talade om? Har för mig att HDMI och DVI inte riktigt är samma sak...

Men ja självklart KAN diverse elektriska skillnader osv. mellan dator och skärm göra skada men kontakten DVI är kanske inte gjord för "hot-pluggin" men det finns som tidigare sagt en pin som är gjord för att upptäcka när den är den blir i pluggad under drit.
Men det skall ju sägas att "shit happens.." Men då börjar jag undra hur ser din säkring mot blixtnedslag ser ut, samt använder du både hängslen och livrem?...

Ps. Inget illa menat men så många gånger som det pluggas i och ur dagligen är det en minoritet som har oturen att förstöra något... Men det händer och är då oftast beroende av diverse spänningar som är lite "fel" ;-P

Lite mer OnT så ljud kan surra lite beroende av allt möjligt senast min burk surrade berrodde på att jag bara dragit upp volym (fysisk knapp) högt som fasen men hadde datorns mjukvaruljud mycket lågt... Tog en liten stund innan hjärnan kopplade rätt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Externa trafos som den som visades här ovan är ett sätt.

Hej
Jag märkte att Trots att TV'n stod på standby, så startade den när jag växlade DVI nu i kväll.
Så det blir avstängning av prylarna innan växling av kablar, för säkerhets skull
Det bästa hade ju varit att hitta en DVI-växlare som inte ger störningar i bilden, typ röda prickar.
Hade en sådan här och provade med, men den var kass

mrqaffe, menar du den som Kjell säljer ?

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/signalomvandlare/high-end-galvanisk-avskiljare-p24137

Dom har en lite billigare, undrar om det går lika bra med den?

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/signalomvandlare/galvanisk-avskiljare-p39607

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Jag märkte att Trots att TV'n stod på standby, så startade den när jag växlade DVI nu i kväll.
Så det blir avstängning av prylarna innan växling av kablar, för säkerhets skull
Det bästa hade ju varit att hitta en DVI-växlare som inte ger störningar i bilden, typ röda prickar.
Hade en sådan här och provade med, men den var kass
http://img401.imageshack.us/img401/4064/2050m.jpg

mrqaffe, menar du den som Kjell säljer ?

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/signalomvandlare/high-end-galvanisk-avskiljare-p24137

Dom har en lite billigare, undrar om det går lika bra med den?

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/signalomvandlare/galvanisk-avskiljare-p39607

Det skiljer nog lite på frekvensgång o mättnadstålighet, men de är båda 2 trafos som har samma funktion, ska du däremot ha riktigt bra så skaffa lundahls http://www.lundahl.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.