Permalänk

Ljud kommer före bild..

Hej sweclockers. Jag har precis köpt ny tv. En samsung 42" full hd led tv med 100hz. när jag har kopplat in den till datorn och kör film på den, så kommer ljudet före bilden. vad är felet?

Jag använder mig av vlc media player när jag kollar film.

Permalänk
Rekordmedlem

Stäng av alla bild dsp funktioner i tvn, de brukar ta tid, eller så får du använda nån lipsync funktion för att få det i sync igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min 40", vet inte om det är för att jag använder sladd med DVi -> HDMi eller om sladden är för lång (bara 5 meter så det borde inte vara problemet.

Det jag brukar göra är att trycka verktyg och sen spårsynkronisering i VLC, här kan du justera ljudet jämfört med bilden.

Permalänk
Skrivet av MP636:

Har samma problem med min 40", vet inte om det är för att jag använder sladd med DVi -> HDMi eller om sladden är för lång (bara 5 meter så det borde inte vara problemet.

Det jag brukar göra är att trycka verktyg och sen spårsynkronisering i VLC, här kan du justera ljudet jämfört med bilden.

smart! jag har också dvi -> HDMi. tror dock inte det är problemet..

Permalänk
Rekordmedlem

Försök fixa problemet i stället för symptomen, kolla i tvns inställnnigar, ni får nog även bättre bild på köpet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dom flesta TV brukar ha nått snabbläge theatre eller liknade som kopplar bort div lull lull så bör det bli bättre och bättre bild också, sen är också 100Hz bildbehandligen en bov också i dramat så stäng av den också, det är ju inga äkta 100Hz utan fejkad sådan, den behandlingen tar tid också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Dom flesta TV brukar ha nått snabbläge theatre eller liknade som kopplar bort div lull lull så bör det bli bättre och bättre bild också, sen är också 100Hz bildbehandligen en bov också i dramat så stäng av den också, det är ju inga äkta 100Hz utan fejkad sådan, den behandlingen tar tid också.

Har försökt med nästan alla inställningar på tven men det löser sig ändå inte.. =(

Permalänk
Rekordmedlem

Du får justera lipsync i spelaren eller dekodern då, eller i värsta fall köpa en separat lipsyncenhet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Använd t.ex. XBMC. Sen är det bara att justera in så att du får lip-sync. Välj därefter att du vill spara det för alla filmer.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Använd t.ex. XBMC. Sen är det bara att justera in så att du får lip-sync. Välj därefter att du vill spara det för alla filmer.

Är det bara ljudet som kommer att fördröjas lite då?

För liksom om jag kollar på tven och drar med musen och kollar på muspekaren på skärmen så blir det delay där också.. Känns precis som att bilden måste gå igenom någon innan den spelas upp. och därav kommer ljudet före?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex_eken:

Är det bara ljudet som kommer att fördröjas lite då?

För liksom om jag kollar på tven och drar med musen och kollar på muspekaren på skärmen så blir det delay där också.. Känns precis som att bilden måste gå igenom någon innan den spelas upp. och därav kommer ljudet före?

Exakt. Det är bildprocessorn i TVn som buffrar bilder för att kunna lägga på alla effekter. Finns det inget game-läge i TVn? Det brukar stänga av det mesta av bildfördröjningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Exakt. Det är bildprocessorn i TVn som buffrar bilder för att kunna lägga på alla effekter. Finns det inget game-läge i TVn? Det brukar stänga av det mesta av bildfördröjningen.

Har försökt med allt men ska ta fram manualen och kolla om jag hittar något nytt där