Zotac Vapor Phaze kokar och kyler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darshiva:

Diamant --> Grafit --> silver --->koppar Det är väll de "vanliga" naturliga ämnena som har högst värmeledningsförmåga. Finns några nanostrukturer som slår även diamant. Ingen aning om ifall de går att göra tillräckligt stora för att vara en cpu kylare dock

Fast nu sa jag teoretiskt, så skulle gärna vilja veta mer om de där "nanostrukturerna".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Hej. Bilden var bara för att visa att expansionen i turbinen ligger utanför mättnadskurvan i en ORC. Den har inget med hypotetiska kylmetoder att göra. Pumpen sitter på bilden mellan punkt 1 och 2. Eftersom det är vätskefas sker endast en liten ökning i temperatur genom den.

Ja, men i verkligheten brukar en pump göra att man sjunker ner i det underkylda området (tryckökning). Men det var ju en ideal bild du hade hittat.
Rankin cykeln är väldigt lik värmepumpning/kylning, den går bara "baklänges"...

Lycka till på tentan!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Var finns nyheten?
Är det någon som har tänkt på hur en heatpipe fungerar???

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Alkoholer är i allra högsta grad polära eftersom de har minst en OH-grupp. Det är just den polariteten som gör att de kan lösas i vatten. Ju fler OH-grupper i förhållande till kol. ju mer polära blir de. Tyngre alkoholer med enstaka OH-grupper är dock väldigt opolära men så länge det finns ett syre med där så har de en viss polaritet.

Hrm, oops. Ja, enkla alkoholer som etanol löser sig ju bra i vatten, hur fan tänkte jag där egentligen. (Tänkte nog mer på långa kolväten som bensin, vilket man kanske inte har så ofta i kylsystem.) Man ska inte försöka briljera om man inte tänker efter först. Pinsamt. :S

Tack för rättelsen.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Ja, men i verkligheten brukar en pump göra att man sjunker ner i det underkylda området (tryckökning). Men det var ju en ideal bild du hade hittat.
Rankin cykeln är väldigt lik värmepumpning/kylning, den går bara "baklänges"...

Lycka till på tentan!

Jo, fast man rör sig rakt upp, in i det underkylda området. Om pumpen inte är ideal så rör man sig samtidigt lite åt höger, alltså ökad entropi. Kan jämföras med turbinen där man rör sig rakt mer, och lite till höger ifall den inte är ideal.

Tack!

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBanana:

"...någon form av vätska, till exempel vatten"!

Blev väldigt roligt i sammanhanget vattankylning men till min fråga. går det att använda något annat i "vattensystem"?

Filmjölk är kallt.. det kan du testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nitram:

Var finns nyheten?
Är det någon som har tänkt på hur en heatpipe fungerar???

Skickades från m.sweclockers.com

I det här fallet har man det man vill kyla inuti "röret".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Borde det inte bli bättre med någon form av kylfläns på CPU:n som leder värmen bättre mot vattnet? Eller tänker jag fel=

Jo kanske det, men tror också att de tog bort allt för att peka på hur det fungerar. Plus att det kanske inte kokar då (vad är kokpunkten för vätskan?) och då är det inte lika coolt.

Sen måste jag också ha detta sagt: Wow F**n va sjyst det ser ut kul ide vill ha och allt sånt!

Permalänk
Musikälskare

Reklam? Nej tack, blir att kolla mindre på filmklippen :/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av flashen:

Reklam? Nej tack, blir att kolla mindre på filmklippen :/

Du kan ju gå in på youtube och titta på deras kanal (swecab), det brukar jag göra!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av simonwellander:

Du kan ju gå in på youtube och titta på deras kanal (swecab), det brukar jag göra!

Tack!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av flashen:

Så lite så

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50