Permalänk
Medlem

USB 3.0 på P5Q-E?

Hej! först och främst jag har sökt igenom forumet men icke hittat något liknande fall.

Jag funderar på att köpa ett Fractal Design R3, med USB 3.0.

Det jag undrar är, jag vet att själva USB 3.0 är bakåtkompabitibelt till 2.0, Men kopplingen som man kopplar till moderkortet är inte det, men finns det något sätt att koppla det ändå? med en adapter eller liknande?

Eller är det så att dom två USB 3.0 portarna kopplas på baksidan, kan man då koppla dom till moderkortet och får "USB 2.0" där fram?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
99:e percentilen

På HAF X kan man iaf koppla kablarna till portarna på baksidan om moderkortet saknar USB 3.0 internt (vilket mitt gör).

Du kan gardera dig med detta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

På HAF X kan man iaf koppla kablarna till portarna på baksidan om moderkortet saknar USB 3.0 internt (vilket mitt gör).

Du kan gardera dig med detta.

Jag tackar för ditt svar men hjälpte inte så jättemycket, inte samma chassi och jag vet inte alls om R3 har just interna eller externa versionen till usb 3.0.

Och jag är inte så jätteintresserad av just 3.0 just nu... men jag funderar på att ändå köpa 3.0 för att kunna använda chassit till framtida byggen (ivy bridge)

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mille666:

Och jag är inte så jätteintresserad av just 3.0 just nu... men jag funderar på att ändå köpa 3.0 för att kunna använda chassit till framtida byggen (ivy bridge)

Du ska helt klart köpa ett chassi med USB 3.0, eftersom du då kan ha det väldigt länge utan att det blir omodernt.

Det är lätt att hitta en adapter från intern USB 3.0 till extern, och då kan du plugga in den i valfri USB 2.0-port på baksidan.

Däremot förstår jag inte det sista riktigt. Det låter som att du har förväxlat PCIe 3.0, som kräver Ivy Bridge, med USB 3.0, som inte gör det. Men jag kan ha fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du ska helt klart köpa ett chassi med USB 3.0, eftersom du då kan ha det väldigt länge utan att det blir omodernt.

Det är lätt att hitta en adapter från intern USB 3.0 till extern, och då kan du plugga in den i valfri USB 2.0-port på baksidan.

Däremot förstår jag inte det sista riktigt. Det låter som att du har förväxlat PCIe 3.0, som kräver Ivy Bridge, med USB 3.0, som inte gör det. Men jag kan ha fel.

Nuuuu ska vi se, Ja jag ska köpa det chassit, jag är bara nyfiken nu i förväg om jag kommer kunna använda USB-porterna där fram eller ej.

Det du skrev i mitten förstod jag inte riktigt, det jag är ute efter är som sagt USB-portarna där fram, inte på I/O-plåten så att säga.

Det sista där menade jag bara att jag ville bara ha ett framtidssäkert chassi, när ivy bridge kommer ut så kommer jag kunna använda dom två 3.0 portarna där fram.
Typ som detta.. jag ska även köpa Noctua NH-D14, den passar ju nu mitt s775 moderkort, men den passar även 1366/1156 och även 2011, jag kan alltså använda den i framtida byggen, precis som chassit.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Jag tror jag ändå gör så att jag beställer hem chassit, funkar det inte så funkar det inte, kommer ju kunna använda det i framtiden, jag menar, det är ju evigheter tills vi går över till USB 4.0 i alla fall.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mille666:

Det du skrev i mitten förstod jag inte riktigt, det jag är ute efter är som sagt USB-portarna där fram, inte på I/O-plåten så att säga.

Jag förstod det. Du kan dra en "förlängningskabel" från frontpanelen till I/O-plåten, vilket gör att du kan använda portarna på framsidan, men att två stycken på I/O-plåten "går förlorade". Ursäkta min otydlighet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag förstod det. Du kan dra en "förlängningskabel" från frontpanelen till I/O-plåten, vilket gör att du kan använda portarna på framsidan, men att två stycken på I/O-plåten "går förlorade". Ursäkta min otydlighet.

Be inte om ursäkt!

Men då undrar jag, vart får jag tag på en sån förlängningskabek då?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mille666:

Be inte om ursäkt!

Men då undrar jag, vart får jag tag på en sån förlängningskabek då?

Det beror på din situation. På mitt chassi (HAF X) ingår en intern till extern adapter och när man använder den blir kablarna automatiskt tillräckligt långa för att nå till I/O-plåten. (De kanske t o m räcker ändå; jag har inte provat.)

Följande produkter kan vara intressanta för dig:

PCIe-kort med interna USB 3.0

USB 3.0 A hane till A hona 1,5 m

USB 3.0 extern till intern adapter

Jag hoppas att någon av dem passar. Annars kan du googla upp en review av chassit och se om en passande adapter följer med.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det beror på din situation. På mitt chassi (HAF X) ingår en intern till extern adapter och när man använder den blir kablarna automatiskt tillräckligt långa för att nå till I/O-plåten. (De kanske t o m räcker ändå; jag har inte provat.)

Följande produkter kan vara intressanta för dig:

PCIe-kort med interna USB 3.0

USB 3.0 A hane till A hona 1,5 m

USB 3.0 extern till intern adapter

Jag hoppas att någon av dem passar. Annars kan du googla upp en review av chassit och se om en passande adapter följer med.

Jag tror återigen att du misstolka mig. Ska försöka förklara det riktigt nu.

Jag ska köpa Denna . Denna har två st USB 3.0 på frontpanelen.

För att dom ska fungera så är dom, på flera andra chassin, "fusk-kopplade" så man drar två vanliga sladdar (ungefär som den andra länken du gav) till I/O-plåten. Och på andra chassin så kopplar man det direkt på moderkortet, Och jag kommer inte kunna koppla det i vilket fall som, men det jag undrar är om det finns någon sorts adapter (helst intern) som man kopplar med den interna USB 3.0-kontakten som omvandlas till en USB 2.0-kontakt som jag kan koppla på mitt moderkort.

För som jag förstått det så ser den interna USB 3.0-kontakten likadan ut som USB 2.0-kontakten ( som man kopplar på moderkortet ).

Jag är intresserad av att i alla fall kunna få USB 2.0 hastighet på frontpanelen, Jag har inget USB 3.0 Minne/hårdisk, endast 2.0!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av mille666:

Jag tror återigen att du misstolka mig. Ska försöka förklara det riktigt nu.

För som jag förstått det så ser den interna USB 3.0-kontakten likadan ut som USB 2.0-kontakten ( som man kopplar på moderkortet ).

Det är jag som är dum, inte du. :$

Det gör de inte. De är inte heller kompatibla.

USB 3.0 intern: http://1.bp.blogspot.com/_9vgJ1nwu_xA/TP-TKRRA6dI/AAAAAAAAFHE...

USB 2.0 intern (till höger): http://img.alibaba.com/img/pb/338/841/419/419841338_383.jpg

Men nu tror jag att jag har hittat användbar information här. I översta stycket står det att det är en intern USB 3.0-kontakt på Define R3. Så om jag vore du skulle jag köpa PCIe-kortet som jag länkade innan. Då får du både USB 3.0-hastighet (framtidssäkert) och inga kablar utanför chassit. Tänk också på att det kommer fler USB 3.0-kompatibla enheter hela tiden och att det kan vara bra att kunna utnyttja den högre hastigheten t ex på lan.

Annars måste du hitta en intern till extern adapter liknande den som ingår i HAF X. Men det är som sagt en varken framtidssäker eller snygg lösning. Dessutom verkar det vara extremt svårt att hitta en.

Jag är ledsen att jag inte kunde hjälpa dig, men jag önskar lycka till med ditt nya chassi!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers