Inet: Råd & Rön berättar inte hela historien

Permalänk
Medlem

Jag kan tydligen mer än dessa tomtar och jag är snickare. Visst har jag utbildning inom både elektronik och el men får de bara 100kr i timmen så är det väl inte så konstigt att de inte har några speciellt begåvade tekniker på de där platserna.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av alibababert:

herregud vad folk är okritiska!!!

Om en kund kommer med en dator från 2007 (inte sex år för gammal för er som kan räkna) och säger att de vill ha den felsökt etc, så bör personen som skulle ta emot datorn meddela om att daton har några år på nacken och att det troligen lönar sig att köpa ny, samt att de kan fixa säkerhetskopiering av hårddisken för en liten avgift. Om kunden fortsätter med den definitift vill ha datorn lagad så är det bara att göra det. Att inet försöker göra en pettetiss av detta för att alla fanboys på swec ska börja kritisera råd och rön är bara sorgligt

Håller med.

Här rörde det sig ju faktiskt om relativt enkla fel som borde ha kunnat åtgärdas relativt snabbt också. Även om det fanns en risk för att det skulle bli dyrare med en ny dator så kunde de ju i alla fall försökt när kunden uttryckt sin önskan om detta.

Dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Menar du på att det kostar 3000 kr att sätta i minnen på en bärbar dator?
Eller att det kostar 3000 kr att fixa partitionstabellen?

Nej, folk ska nog vara lite mer kritiska här.
Det är JÄVLIGT dålig stil att inte någon löser dessa enkla problem.
Är lite som standardsvaren i många trådar här på Sweclockers: Ominstallation (istället för att lösa ett enkelt problem).

Man bör väl veta specifikt att det är just detta som är fel då.
Inget man kan veta utan en felsökning å därav är kund tvingad till nära ½ beg-priset.
Om du såg SVT rapport hur han handhavade dessa so-dimm så är ESD förefallande stor.
Nya minnen med utökad felsökning.
Ang hdd som annan skrev, rep ska innefatta 3mån garanti.
Roligt för företag att göra lekmans-reparationer för att kund ska återkomma inom 3mån å hävda reperationsfel?

Skrivet av Knashatt:

Man lämnar tre månaders garanti på utförd reparation av just det specifika felet.
Samma som jag gör på mitt jobb. Och om kunden kommer inom tre månader med en denna gång TRASIG hårddisk så gäller ej denna garanti.

Att felsöka minnena tar ca 2 minuter. Om jag hör något skramla och kunden säger att dom själva har öppnat lite så skulle jag först öppnat just minnesluckan och sedan hårddiskluckan. Detta hade jag som tekniker gjort PÅ PLATS!!! Och t.o.m. bjudit detta till kund.

När det gäller partitionstabellen tar det heller inte direkt lång tid. Jobbar man inom yrket så har man sina små USB-minnen, CD-skivor och disketter.
Bootar inte hårddisken upp kör man snabbt igång en LIVE-skiva med Linux och konstaterar snabbt att hårddisken verkar 100% hel då man kan läsa på hårddisken. Då hade jag direkt kopplat detta till något fel med boot:en till OS:et.

Tycker det är bedrövligt att ni försvarar ett sådant här dåligt utförd service från nämnda företag. Speciellt när dom drar upp att byta moderkort och annan trams. Lägger man en timma på felsökning så hade man både hittat felen och löst problemen och då t.o.m. haft tid kvar.

EDIT:
Det är uppenbart att det finns en sjukt massa dator-"tenkinker" där ute som inte kan ett jävla piss.
Träffar nätverks"tekniker" nästan dagligen via mitt jobb och undrar hur i helvete dom fått jobb som just tekniker.

Du påpekar 3mån garanti som inte ska innefatta din service över berörd produkt?

Om du nu är en tekniker så bör du väl veta att avstånd mellan plastlucka och so-dimm är minimala å att därav få skrammel minimalt.
Se även här SVT rapport video, där han har problem att få igen lucka, å ännu en gång skramlar runt där utan hänsyn till ESD för att få plats med luckan.

Felsökning minnen 2min: JA, om man vet detta, dock inget man vet förrän man påbörjar en felsökning!!!
Inte ta betalt: Om du väljer att jobba gratis, så är det ditt val. Det ger dig dock inge mat på bordet å ska företag hålla denna attityd så kommer folk få sparken pga minskade vinster.

Tycker det är bedrövligt hur du försvarar ett "test" som är så undermåligt å felriktat på alla möjliga håll.

Skrivet av mlakhar:

Bara jag som inte tror en sekund på att RAM-minnena skramlade? Om nu alla inblandade har missat det vid 5 olika tillfällen, då kan de skramlat särskilt högt om man nu inte börjar skaka datorn som en hjärndöd zombie

Läs ovanstående.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Jag kan tydligen mer än dessa tomtar och jag är snickare. Visst har jag utbildning inom både elektronik och el men får de bara 100kr i timmen så är det väl inte så konstigt att de inte har några speciellt begåvade tekniker på de där platserna.

Hur mycket är du villig att betala för service?
1: Timpeng + skatt + arbetsgivaravgift + vinst
Finns en som redan gjort en bra kvalificerad gissning i denna tråd ang kostnad.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av voleyro:

Och vem fan är R&R? första gg jag hört talas om de, var de sugna på lite be in the spotlight?

Vad spelar de för roll VEM R&R är? Oavsett hur detta sköttes från de olika parterna så verkar som att du varken vill eller försöker förstå vad deras syfte egentligen är till för och vad dom vill uppnå.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Jäklar vad med kommentarer....

Inet sjävla säger att dom inte är duktika i princip med detta uttalande. Och allt dom nu ska göra åt saken låter bara överdrivet.
Ska jag vara ärlig tycker jag dom sjönk lägre med denna snyfft artikel på sweclockers. Hade det bara varit R&R artikeln hade jag inte brytt mig så mycket då dom alltid vill vinkla till det sämre för att det ska få uppmärksamhet å sälja.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk

Hur i hela friden kan en dator från 2007 vara 6 år gammal år 2012 ???

Lite ner än fyra år är ingen hög ålder för en bärbar dator. Hade Inet bara vridit och vänt på datorn så hade de säkert kunnat höra de lösa minnena skramla omkring bakom luckan. En enkelt tryck på startknappen hade även visat att datorn fungerade eftersom den kunde ge ett felmeddelande...

Avgiften på nära 600 kr är inte en "felsöknings avgift" utan ett försök till att avskräcka kunden från att gå vidare med att vilja fixa datorn. På min tid som service tekniker arbetade vi faktiskt med att felsöka och hitta felet innan vi gav ett kostnadsförslag. Då skulle avgiften täcka en timmes faktiskt arbete.

Inet borde ha tillgång till en riktig kompetent tekniker i butiken som tar hand om inkommande ärenden. Försäljningspersonal skall inte hantera denna typ av ärenden.

Till sist till alla FanBoys, öppna ögonen och notera verkligheten i stället för att fanatiskt försöka skydda Inet. De är gamla nog att tala för sig själva.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Får inte glömma att dessa fem butiker som var med i undersökningen är både stora och kända. Expert, Siba, Elgiganten, Media Markt och Inet. Inet kanske inte mäter upp till de övriga fyra butikerna i storlek men tror att Inet blivit uppmärksammade pga att de vann Prisjakts "årets butik". Man kan undra varför inte mindre butiker var med i undersökningen... Tror som jag läste tidigare i tråden att Inet kan sina saker bättre än de andra fyra.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Ang hdd som annan skrev, rep ska innefatta 3mån garanti.
Roligt för företag att göra lekmans-reparationer för att kund ska återkomma inom 3mån å hävda reperationsfel?

Du påpekar 3mån garanti som inte ska innefatta din service över berörd produkt?

Tre månaders garanti gäller service på FELET, inte produkten.
Om du lagar partitionstabellen på hårddisken så är det tre månaders garanti på det du har lagat = Partitionstabellen.
Om då kunden kommer efter två månader p.g.a. att hårddisken har bränt styrkort så gäller inte garantin för det är ett nytt fel.

Jag servar inte datorer i första hand utan är servicetekniker på storvolyms kopieringsmaskiner.
Men, jag är utbildad inom datakommunikation och hårdvaruservice. Och vi servar även bärbara och stationära datorer till företag, kommuner etc.
Vi har tre månaders garanti på utförd service på alla våra produkter där kunden saknar avtal.
Har nu jobbat 13 år inom branschen så det känns som jag har en del erfarenhet inom serviceyrket.

Jag kan tex göra service på en värmestation där värmevalsen har en repa på sig. Ringer kunden 1 månad senare och anmäler för felkod som är en thermistor som gått sönder i värmestation gäller så klart inte garantin. Det jag har lagat/servat har inget med det nya felet att göra.

Skrivet av Bloopy:

Om du nu är en tekniker så bör du väl veta att avstånd mellan plastlucka och so-dimm är minimala å att därav få skrammel minimalt.

Den det jag har läst om just detta VAR att det skramlade så därför utgår jag från detta.
Avståndet är olika från dator till dator. Så det kan finnas bärbara med stort avstånd ja...

Och tittar du på bilden du länkade till:

Så ja, det ser ut som det absolut skulle kunna skramla.
Och åter, kunden säger själv att han har skruvat lite i datorn. VAD kan han skruva enkelt? Hårddiskluckan och minnesluckan.
Vad gör man då, jo man öppnar snabbt direkt och kollar om minnena sitter i.

OCH det är här problemet är, teknikern lyssnar INTE på vad kunden säger.

Skrivet av Bloopy:

Felsökning minnen 2min: JA, om man vet detta, dock inget man vet förrän man påbörjar en felsökning!!!

Men ber kunden om ett kostnadsförslag som oftast ligger runt 450 kr så låt kunden betala för detta. Eller hur?
Och kommer man fram till att det räckte att stoppa i minnerna så det ju bara 450 kr det kostar, om det kostar 3000 kr att laga för det är något annat så kommer ett seriöst företag informera detta OCH drar av kostnadsförslaget om dom köper en ny dator av dom.

Så jobbar vi. Kommer vi fram att det kostar 18.000 kr att laga kopieringsmaskinen och dom kan köpa en ny för 25.000 kr så bjuder vi så klart på kostnadsförslaget om dom köper en ny kopieringsmaskin från oss. Annars får dom snällt betala dom 495 kr vi har som kostnadsförslag.

Skrivet av Bloopy:

Inte ta betalt: Om du väljer att jobba gratis, så är det ditt val. Det ger dig dock inge mat på bordet å ska företag hålla denna attityd så kommer folk få sparken pga minskade vinster.

Jag får inte sparken för jag är serviceinriktad. Ett 5 minuters test gratis (om nu minnena skramlade) ger bra reklam. Att ta 450 kr för att öppna och sätta fast minnena när kunden ser på är fan så dålig stil.

Ditt svart/vita sätt är så typiskt för just datortekniker. Tex vet inte hur många gånger jag får prata vett med nätverkstekniker där dom installerar engelska drivrutiner till våra stora multifunktionsmaskiner så kunden inte greppar vad dom ska göra. Ringer till dom och dom säger att det inte spelar någon roll. Men i deras värld så är en skrivare en svartvit, ensidig, HP-laser med en kasset. Förklarar till dom att dom måste installera det på svenska för att Lasse och Agda som är 50 år inte vet vad Tray 1, duplex, stapel, mm betyder.
Då är det plötsligt policy att ha engelskt för det är servern på. Frågar då varför det är svenskt på klientdatorena... Får en suck i luren. Efter ett jävla tjat får jag dom att byta. Dom skiter fullständigt i kunden, dom skiter fullständigt i att göra kunden nöjd, dom är så dåligt serviceinriktade att man blir arg.

Detta är väldigt vanligt beteende på dator- och nätverkstekniker. Märker även det här på Sweclockers där man skiter i att försöka lösa problemen utan gapar OMINSTALLATION det första man gör.
Om jag som tekniker inom kopieringsbranchen hade betet mig som många inom datorserviceyrket så hade vårat företag på runt 800 anställda gått i graven för länge sedan.

MEN!!!! Och det ett STORT men!!!
Jag har en viss förståelse ändå. Datorförsäljningen ger sådan liten vinstmarginal så tex Siba, Elgiganten etc har så små vinstmarginaler att dom inte kan ha anställda tekniker inom bolaget som har en fast lön och därför inte kostar extra för att ta till sig lite mer tid på varje arbete. Dom skickar det istället till ett annat företag som tar förmodligen ut en rejäl vinst på deras service.
Därför förstår jag varför företag, kommuner etc inte köper billig skit från dessa företag utan lite mer seriösa företag som bla från vårat. Det kostar dom kanske ett par tusen kronor mer för en bärbar dator men dom får desto mer för pengarna när vi pratar om service och säkerhet.

OCH MEN NUMMER TVÅ!!!!!
Jag förmodar det är en säljare som tar emot dessa datorer på Siba, Elgiganten etc. Då förstår jag till 100% varför det går som det går.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CALLEPERFECT:

Konstigt, inet är bäst ändå!<3

Tydligen inte .. mediamark lagade väl ett fel? Inet 0...

Äckligt hur hjärntvättade folk är. Försvarar inet som det skulle vara nåt heligt företag.. Sweclockers och inet samarbetar väl. Och är väl på den vägen som så många sweclockers medlemmar avgudar detta bluffföretag. Gratis fraktavgift om du är medlem på sweclockets etc... dom har lyckas med sin PR. Ganska väl... Är ju bara att se vilka som vann som årets dataföretag, dom vann väl med 90% majoritet eller nåt liknande. Får nån slags sekt känsla av det hela...

Nu gjorde dom bort sig fullständigt, dom blev synade. Och nu går dom ut minsann ut med och säger att dom har ändrat rutiner. vadå? vilka rutiner hade dom innan då?Hur många har dom lyckas lura med saltade fakturor? ...Vips så hör man hyllningssånger på en gång ... Inet är minsann bäst endå, vad är det som dom gör som är så otroligt jävla mycket bättre än vad precis alla andra företag gör? Inte ett skit , dom är precis lika stora kålsupare, skillnanden är att dom har sin skara fanboys som varken ställer krav eller bryr sig ...

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Hur i hela friden kan en dator från 2007 vara 6 år gammal år 2012 ???

Tror att testet även gjordes år 2011... Vet inte men skulle tippa på det. Sedan ska dom sammanfatta allt mm. Det som står i Januaris Råd & Rön har ju i alla fall MINST en månads eftersläp.

2011 - 2007 = 4 år.

En 4 år gammal bärbar dator är INTE gammal som många här verkar tro. Det är som när man läser att folk tror en stationär dator från 2007 inte går att spela spel på. Sitter med en dator köppt någon gång från 2006 och spelar Crysis 2 på. Okey, kan inte köra allt på max men världen är inte svartvit, upp eller ner, in eller ut.

Och att då behöva få en ny dator när man är nöjd med sin gamla är rätt jobbigt. Alla spelar inte spel som många verkar tro här. En del jobbar med datorn och ser gärna att det går att laga för att få ha kvar så som man hade det innan.
Alla gör inte ominstallation två gånger i månaden som en del här verkar tro.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Det var ett jädrans kackel här om att datorn var för gammal och att allt gått rätt till...

Kunden har bett om en felsökning och då bör det ju utföras - på korrekt sätt därtill. Självklart kan man informera om att datorn har några år på nacken men det är väl upp till kunden om han vill ha den felsökt eller inte? Att ta in datorn och ge helt fel diagnos är fel hur man än vrider och vänder på det. Hur kom man fram till att felet berodde på överhettning t.ex.? Datorn blir väl knappast överhettad på 10 sekunder när man startar den och den inte visar bild (jag uppfattade det som att båda modulerna lossades)? Sen när personen som kommer med datorn säger till personalen att han har pillat med luckorna så är det väl en stark indikation på att man bör kolla hur det ser ut bakom luckan som ett led i felsökningen?

Bara för att datorn är 4-5 år gammal så säger väl det ingenting om vad en ny likadan kostar idag? Det beror ju HELT på vad det är för modell. En ny konsumentlaptop för 3000 kr behöver inte vara en bra ersättningsprodukt för en business laptop som kostat 15000 kr ny, även om det var 4-5 år sedan. Då kanske det är mer värt för kunden att få den lagad då den fungerar bra för dennes behov. Verkar vara jävligt poppis nuförtiden med att kasta allt för att det är "gammalt".

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Tre månaders garanti gäller service på FELET, inte produkten.
Om du lagar partitionstabellen på hårddisken så är det tre månaders garanti på det du har lagat = Partitionstabellen.
Om då kunden kommer efter två månader p.g.a. att hårddisken har bränt styrkort så gäller inte garantin för det är ett nytt fel.

Ger bra å nöjd kund som får betala mer, samt ha mindre tillgång till sin vara.
Enda rätta är att byta ut HDD.

Citat:

Den det jag har läst om just detta VAR att det skramlade så därför utgår jag från detta.
Avståndet är olika från dator till dator. Så det kan finnas bärbara med stort avstånd ja...

Att vara källkritisk är A och O för korrekta analyser.

Citat:

Och tittar du på bilden du länkade till:
[/img]http://www.radron.se/Upload/Artikelbilder/datorfel_minne_500p...[/img]
Så ja, det ser ut som det absolut skulle kunna skramla.
Och åter, kunden säger själv att han har skruvat lite i datorn. VAD kan han skruva enkelt? Hårddiskluckan och minnesluckan.
Vad gör man då, jo man öppnar snabbt direkt och kollar om minnena sitter i.
OCH det är här problemet är, teknikern lyssnar INTE på vad kunden säger.

Bild visar ett glapp från 0 till nån millimeter, om det nu klämmer bara lite så finns det inget som kan skramla.
Kund säger "skruvar lite" beskriver inte ett skit, utan ger mer frågetecken på vad som kan vara sönder.
Fakta saknas: Hurvida kund lämnar in produkt under kritisk tid, varvid personal har inte tid att över disk erbjuda hjälp.
Att börja öppna en elektronisk produkt direkt vid disk så ställer jag dig frågan. Hur ofta har du sett ESD skydd där?

Citat:

Men ber kunden om ett kostnadsförslag som oftast ligger runt 450 kr så låt kunden betala för detta. Eller hur?

Eller så säger man till kund sanningen. Detta kan komma å kosta betydligt mer än vad ny produkt kostar.

Citat:

Och kommer man fram till att det räckte att stoppa i minnerna så det ju bara 450 kr det kostar, om det kostar 3000 kr att laga för det är något annat så kommer ett seriöst företag informera detta OCH drar av kostnadsförslaget om dom köper en ny dator av dom.

Rep för enbart minne, men hurvida minnen inte ska vara ESD skadade lämnas till gråzonen. Ta en titt igen på SVT rapport. Han är inte direkt försiktig.
Sen menar du väl "felsökningsavgift" vid ev nyköp. Det gör de flesta, för att motivera, samt behålla en kund.
Men att lämna tillbaka den defekta varan är det däremot sällan nån som gör, å detta skapar väldigt ofta stora frågetecken hos du som kund.

Citat:

Jag får inte sparken för jag är serviceinriktad. Ett 5 minuters test gratis (om nu minnena skramlade) ger bra reklam. Att ta 450 kr för att öppna och sätta fast minnena när kunden ser på är fan så dålig stil.

ESD skydd vid disk igen? Sen ska personal ha tid att göra just detta.
Å i detta fall så hade det gett 0, då ett till fel fortfarande hade varigt olöst.

Citat:

Ditt svart/vita sätt är så typiskt för just datortekniker. Tex vet inte hur många gånger jag får prata vett med nätverkstekniker där dom installerar engelska drivrutiner

Du säger själv flera ggr hur du gärna gör som kund säger, istället för att presentera fakta till kund. Vilket slutar med mer nöjd kund i slutändan, men mindre vinst för företaget.

Citat:

Detta är väldigt vanligt beteende på dator- och nätverkstekniker. Märker även det här på Sweclockers där man skiter i att försöka lösa problemen utan gapar OMINSTALLATION det första man gör.

Att många gör det, är inte densamma som att alla gör det.
Jag ser ominstallation som sista utväg, alt enklaste sätt ifall man kör avstånds support med nån mindre begåvad.

Citat:

Jag har en viss förståelse ändå. Datorförsäljningen ger sådan liten vinstmarginal så tex Siba, Elgiganten etc har så små vinstmarginaler att dom inte kan ha anställda tekniker inom bolaget som har en fast lön och därför inte kostar extra för att ta till sig lite mer tid på varje arbete. Dom skickar det istället till ett annat företag som tar förmodligen ut en rejäl vinst på deras service.
Därför förstår jag varför företag, kommuner etc inte köper billig skit från dessa företag utan lite mer seriösa företag som bla från vårat. Det kostar dom kanske ett par tusen kronor mer för en bärbar dator men dom får desto mer för pengarna när vi pratar om service och säkerhet.

Stora företag och framförallt kommuner tar lägsta budgivaren. Sluta ljug!

Skrivet av Knashatt:

Tror att testet även gjordes år 2011... Vet inte men skulle tippa på det. Sedan ska dom sammanfatta allt mm. Det som står i Januaris Råd & Rön har ju i alla fall MINST en månads eftersläp.

2011 - 2007 = 4 år.

En 4 år gammal bärbar dator är INTE gammal som många här verkar tro. Det är som när man läser att folk tror en stationär dator från 2007 inte går att spela spel på. Sitter med en dator köppt någon gång från 2006 och spelar Crysis 2 på. Okey, kan inte köra allt på max men världen är inte svartvit, upp eller ner, in eller ut.

Och att då behöva få en ny dator när man är nöjd med sin gamla är rätt jobbigt. Alla spelar inte spel som många verkar tro här. En del jobbar med datorn och ser gärna att det går att laga för att få ha kvar så som man hade det innan.
Alla gör inte ominstallation två gånger i månaden som en del här verkar tro.

Dom skriver på sin sida

Citat:

nu är begagnatvärdet inte mer än cirka 1 500 kronor.

Vad har då ålder för betydelse?
Sen nöjd med sin dator? Lämnar du in dator så är den väl ändå defekt? Varvid bästa lösning är det bästa.
Men du förslår hela tiden saker som kommer å kosta mer för kund i slutändan.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Ger bra å nöjd kund som får betala mer, samt ha mindre tillgång till sin vara.
Enda rätta är att byta ut HDD.

Att vara källkritisk är A och O för korrekta analyser.

Bild visar ett glapp från 0 till nån millimeter, om det nu klämmer bara lite så finns det inget som kan skramla.
Kund säger "skruvar lite" beskriver inte ett skit, utan ger mer frågetecken på vad som kan vara sönder.
Fakta saknas: Hurvida kund lämnar in produkt under kritisk tid, varvid personal har inte tid att över disk erbjuda hjälp.
Att börja öppna en elektronisk produkt direkt vid disk så ställer jag dig frågan. Hur ofta har du sett ESD skydd där?

Eller så säger man till kund sanningen. Detta kan komma å kosta betydligt mer än vad ny produkt kostar.

Rep för enbart minne, men hurvida minnen inte ska vara ESD skadade lämnas till gråzonen. Ta en titt igen på SVT rapport. Han är inte direkt försiktig.
Sen menar du väl "felsökningsavgift" vid ev nyköp. Det gör de flesta, för att motivera, samt behålla en kund.
Men att lämna tillbaka den defekta varan är det däremot sällan nån som gör, å detta skapar väldigt ofta stora frågetecken hos du som kund.

ESD skydd vid disk igen? Sen ska personal ha tid att göra just detta.
Å i detta fall så hade det gett 0, då ett till fel fortfarande hade varigt olöst.

Du säger själv flera ggr hur du gärna gör som kund säger, istället för att presentera fakta till kund. Vilket slutar med mer nöjd kund i slutändan, men mindre vinst för företaget.

Att många gör det, är inte densamma som att alla gör det.
Jag ser ominstallation som sista utväg, alt enklaste sätt ifall man kör avstånds support med nån mindre begåvad.

Stora företag och framförallt kommuner tar lägsta budgivaren. Sluta ljug!

Dom skriver på sin ... sida

Vad har då ålder för betydelse?
Sen nöjd med sin dator? Lämnar du in dator så är den väl ändå defekt? Varvid bästa lösning är det bästa.
Men du förslår hela tiden saker som kommer å kosta mer för kund i slutändan.

Det var ett långt och krystat inlägg som inte gav något alls.
Detta inlägget är i alla fall kortare.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det var ett långt och krystat inlägg som inte gav något alls.
Detta inlägget är i alla fall kortare.

Jag möter kritik med kritik. Kan väl inte riktigt hålla med att din kommentar gav något alls.
Lämna gärna en aspekt på nåt när du lägger kommentarer.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Tre månaders garanti gäller service på FELET, inte produkten.
Om du lagar partitionstabellen på hårddisken så är det tre månaders garanti på det du har lagat = Partitionstabellen.
Om då kunden kommer efter två månader p.g.a. att hårddisken har bränt styrkort så gäller inte garantin för det är ett nytt fel.

Jag servar inte datorer i första hand utan är servicetekniker på storvolyms kopieringsmaskiner.
Men, jag är utbildad inom datakommunikation och hårdvaruservice. Och vi servar även bärbara och stationära datorer till företag, kommuner etc.
Vi har tre månaders garanti på utförd service på alla våra produkter där kunden saknar avtal.
Har nu jobbat 13 år inom branschen så det känns som jag har en del erfarenhet inom serviceyrket.

Jag kan tex göra service på en värmestation där värmevalsen har en repa på sig. Ringer kunden 1 månad senare och anmäler för felkod som är en thermistor som gått sönder i värmestation gäller så klart inte garantin. Det jag har lagat/servat har inget med det nya felet att göra.

Den det jag har läst om just detta VAR att det skramlade så därför utgår jag från detta.
Avståndet är olika från dator till dator. Så det kan finnas bärbara med stort avstånd ja...

Och tittar du på bilden du länkade till:
http://www.radron.se/Upload/Artikelbilder/datorfel_minne_500p...

Så ja, det ser ut som det absolut skulle kunna skramla.
Och åter, kunden säger själv att han har skruvat lite i datorn. VAD kan han skruva enkelt? Hårddiskluckan och minnesluckan.
Vad gör man då, jo man öppnar snabbt direkt och kollar om minnena sitter i.

OCH det är här problemet är, teknikern lyssnar INTE på vad kunden säger.

Men ber kunden om ett kostnadsförslag som oftast ligger runt 450 kr så låt kunden betala för detta. Eller hur?
Och kommer man fram till att det räckte att stoppa i minnerna så det ju bara 450 kr det kostar, om det kostar 3000 kr att laga för det är något annat så kommer ett seriöst företag informera detta OCH drar av kostnadsförslaget om dom köper en ny dator av dom.

Så jobbar vi. Kommer vi fram att det kostar 18.000 kr att laga kopieringsmaskinen och dom kan köpa en ny för 25.000 kr så bjuder vi så klart på kostnadsförslaget om dom köper en ny kopieringsmaskin från oss. Annars får dom snällt betala dom 495 kr vi har som kostnadsförslag.

Jag får inte sparken för jag är serviceinriktad. Ett 5 minuters test gratis (om nu minnena skramlade) ger bra reklam. Att ta 450 kr för att öppna och sätta fast minnena när kunden ser på är fan så dålig stil.

Ditt svart/vita sätt är så typiskt för just datortekniker. Tex vet inte hur många gånger jag får prata vett med nätverkstekniker där dom installerar engelska drivrutiner till våra stora multifunktionsmaskiner så kunden inte greppar vad dom ska göra. Ringer till dom och dom säger att det inte spelar någon roll. Men i deras värld så är en skrivare en svartvit, ensidig, HP-laser med en kasset. Förklarar till dom att dom måste installera det på svenska för att Lasse och Agda som är 50 år inte vet vad Tray 1, duplex, stapel, mm betyder.
Då är det plötsligt policy att ha engelskt för det är servern på. Frågar då varför det är svenskt på klientdatorena... Får en suck i luren. Efter ett jävla tjat får jag dom att byta. Dom skiter fullständigt i kunden, dom skiter fullständigt i att göra kunden nöjd, dom är så dåligt serviceinriktade att man blir arg.

Detta är väldigt vanligt beteende på dator- och nätverkstekniker. Märker även det här på Sweclockers där man skiter i att försöka lösa problemen utan gapar OMINSTALLATION det första man gör.
Om jag som tekniker inom kopieringsbranchen hade betet mig som många inom datorserviceyrket så hade vårat företag på runt 800 anställda gått i graven för länge sedan.

MEN!!!! Och det ett STORT men!!!
Jag har en viss förståelse ändå. Datorförsäljningen ger sådan liten vinstmarginal så tex Siba, Elgiganten etc har så små vinstmarginaler att dom inte kan ha anställda tekniker inom bolaget som har en fast lön och därför inte kostar extra för att ta till sig lite mer tid på varje arbete. Dom skickar det istället till ett annat företag som tar förmodligen ut en rejäl vinst på deras service.
Därför förstår jag varför företag, kommuner etc inte köper billig skit från dessa företag utan lite mer seriösa företag som bla från vårat. Det kostar dom kanske ett par tusen kronor mer för en bärbar dator men dom får desto mer för pengarna när vi pratar om service och säkerhet.

OCH MEN NUMMER TVÅ!!!!!
Jag förmodar det är en säljare som tar emot dessa datorer på Siba, Elgiganten etc. Då förstår jag till 100% varför det går som det går.

Tack knashatt för lite insikt i branschen, jäkligt intressant och många bra poänger.

Haha, det är ju underbart hur folk kritiserar R&R. Det är väl de som borde hyllas mer än inet då det belyser ett problem. R&R presenterar en vettig undersökning med avsikt att stärka konsumentens position (läs er). Men nä, fram med högafflarna! Gnäll först och tänk sen :d. Det är ingen som säger att inet är dåliga för att de har skött en situation fel (även om de verkar tycka det själv, hah). Det är inte en seriös slutsats. Däremot så när vi tittar på testet som helhet så kan vi se att det finns ett problem.

Varför det generellt ser ut så här och om det finns någon lösning borde vara den intressanta frågan för oss datoranvändare i slutändan?

Komiskt om inte annat, och ett intressant fenomen att blint älska/hata till höger och vänster

(PS: har du en dålig dag bloopy :d?)

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Ja här har verkligen Inet misslyckats kapitalt, dom har inte gjort en seriös felsökning, utan har istället bara gjort ett konstaterande efter ålder och utseende på datorn.
Inet borde skämmas, ta åt sig problemet och se till så att det inte upprepas. Skulle det mot förmodan upprepas, kommer dom tappa kunder direkt.

Permalänk
Medlem

OCH MEN NUMMER TVÅ!!!!!
Jag förmodar det är en säljare som tar emot dessa datorer på Siba, Elgiganten etc. Då förstår jag till 100% varför det går som det går.[/QUOTE

Tycker det är tråkigt att du drar alla säljare öven en kam. Gå till Teknikmagasinet så får du se hur stor stolthet de sätter i att lösa kundens problem, självklart gratis om de inte behöver skicka in produkten.
Man behöver inte vara servicetekniker för att förstå att man bör göra en reparation av windows när man får detta felmeddelande.
När man löst den biten så ser man också ganska snabbt att halva mängden ramminne fattas, vad gör man då? Jo man öppnar luckan för att kolla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Tack knashatt för lite insikt i branschen, jäkligt intressant och många bra poänger.

Haha, det är ju underbart hur folk kritiserar R&R. Det är väl de som borde hyllas mer än inet då det belyser ett problem. R&R presenterar en vettig undersökning med avsikt att stärka konsumentens position (läs er). Men nä, fram med högafflarna! Gnäll först och tänk sen :d. Det är ingen som säger att inet är dåliga för att de har skött en situation fel (även om de verkar tycka det själv, hah). Det är inte en seriös slutsats. Däremot så när vi tittar på testet som helhet så kan vi se att det finns ett problem.

Varför det generellt ser ut så här och om det finns någon lösning borde vara den intressanta frågan för oss datoranvändare i slutändan?

Komiskt om inte annat, och ett intressant fenomen att blint älska/hata till höger och vänster

(PS: har du en dålig dag bloopy :d?)

Precis, håller med till hundra procent, det är ju det man tycker skulle vara intressant att diskutera.
Inte huruvida 80% eller 90% procent av användarnas gamla mormor hade löst felen med förbundna ögon i sömnen eller att jag tycker Inet är bra för att min dator som jag köpt av dem maxar BF3. Många missar poängen...

Permalänk

hmm sen får man ju tänka på hur stor lust man har att laga en dator som inte kommer från sin egna butik. en dator med garantin kvar byts ut fortare än man kan säga tjosan.

sen om man kollar felsökningspriserna så verkar dom bara jobbat med datorerna i nån timme och sen gjort bedömningen vad som ska bytas. när jag jobbade på datorfirma var det viktigt att veta när man skulle sluta felsöka en dator så att inte den kostnaden blev högre än vad kostnaden hos en helt ny dator skulle blivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimuman:

Tydligen inte .. mediamark lagade väl ett fel? Inet 0...

Äckligt hur hjärntvättade folk är. Försvarar inet som det skulle vara nåt heligt företag.. Sweclockers och inet samarbetar väl. Och är väl på den vägen som så många sweclockers medlemmar avgudar detta bluffföretag. Gratis fraktavgift om du är medlem på sweclockets etc... dom har lyckas med sin PR. Ganska väl... Är ju bara att se vilka som vann som årets dataföretag, dom vann väl med 90% majoritet eller nåt liknande. Får nån slags sekt känsla av det hela...

Nu gjorde dom bort sig fullständigt, dom blev synade. Och nu går dom ut minsann ut med och säger att dom har ändrat rutiner. vadå? vilka rutiner hade dom innan då?Hur många har dom lyckas lura med saltade fakturor? ...Vips så hör man hyllningssånger på en gång ... Inet är minsann bäst endå, vad är det som dom gör som är så otroligt jävla mycket bättre än vad precis alla andra företag gör? Inte ett skit , dom är precis lika stora kålsupare, skillnanden är att dom har sin skara fanboys som varken ställer krav eller bryr sig ...

Ja och de tog 2000 kr för det. Inte ens om jag vore miljonär skulle jag lämna in något som bara krävde byte av hårddisk.

On: Vid 11:30 kommer inslaget.
http://svtplay.se/t/103261/rapport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

De senaste felande produkterna jag köpt av iNet har ju alltid kommit tillbaka hela eller ersätta emot nya. Utan krångel eller gnäll, så råd och rön måste antingen vara självmant idioter som vägrar förstå att datorer är mer än en bil, vi har ett par tusen olika anledningar till de kan gå i sönder och man ska kunna ge servicepersonalen en fingervisning i vilken riktning som problemet är i. Utan beskrivning inget jobb, bara neka skiten och be kunden att göra en felsökning själv så servicepersonalen har något att gå på. Be inte en blind man att korsa vägen som det heter.

Om det inte omfattas av garanti är det en helt annan sak. Det är tillverkarnas ansvar att felsöka då inte inet samt att de kan bara ersätta produkten utan egen förlust.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakalwe:

MEN JAG HADE JU TAGIT FRAM HÖGAFFLARNA OCH FACKLORNA REDAN!

Precis. Haha

Permalänk
Medlem

Skrämmande hur folk vill bara slänga saker bara för något inte funkar, bara släng allt skit och transportera till Indien till deras fina elektronik skrot.

Ännu mer skrämmande är hur alla bara köper Inet's bortförklaring. Visst kommer en kund med ett problem så skall affären komma med alternativa förslag men tar man datorn på service och inte ens felsöker den korrekt är något fel.

Ni som skyller på ESD skärp er, visst kan det komma till skada men att inte ens försöka är ännu värre.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Skrämmande hur folk vill bara slänga saker bara för något inte funkar, bara släng allt skit och transportera till Indien till deras fina elektronik skrot.

Ännu mer skrämmande är hur alla bara köper Inet's bortförklaring. Visst kommer en kund med ett problem så skall affären komma med alternativa förslag men tar man datorn på service och inte ens felsöker den korrekt är något fel.

Ni som skyller på ESD skärp er, visst kan det komma till skada men att inte ens försöka är ännu värre.

Att inte försöka är gratis för kunden.

Att sabba hans dator med ESD är inte billigt för kunden

Permalänk
Medlem

Inet misslyckades precis som de andra, resten är bara ursäkter som är helt betydelselösa här.

Det är dock bra att Inet tagit kritiken till sig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Du menar ungefär som infocare och anovo, möjligen flera liknande företag?
Högst troligen så ger service, ominstallationer eller virusrensningar mer i företagens kassa än vad en försäljning av en ny laptop gör.

Jo tyvärr så är det nog så, men personligen, om jag verkligen hade behövt lämna in någonting så skulle jag lämna in den hos en riktig datorservice butik. Men det är nog såsom du säger, att de tjänar bra på reparationer själva

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Skrämmande fanboyism rådande i tråden. Faktum kvarstår att inet inte hittade ett enda av två enkla fel. Betalar man 500 spänn för en undersökning kan de väl fan kolla att ramminnen sitter i. Jävla inkompetens som råder.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Att inte försöka är gratis för kunden.
Att sabba hans dator med ESD är inte billigt för kunden

Detta eviga tjat om ESD som om alla går omkring och sprider gnistor omkring sig.
Hur många utav er har någonsin känt en elektrostatisk urladdning mot fingerspetsen ?!

Det är bra att vara försiktig men denna fruktan för ESD är kraftigt överdriven.
Det räcker med lite handsvett för att utjämna ESD till datorhöljet när man öppnar det
så elimineras riskerna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det mesta som står här nedan är väl redan sagt, men det är min åsikt och syn på verkligheten, så ursäkta om jag upprepar saker och ting...
Lämnar du in dator för service i en butik, då är det oftast en säljare som tar emot din anmälan. Säljare, inte tekniker.. Dem ska ha viss kännedom om det dem säljer, men dem behöver inte vara utbildade, behöriga tekniker.. Och i min värld, man ska vara behörig för att felsöka elektronikprodukter. När man felsöker/reparerar elektronikprylar, då finns det vissa villkor som ska uppfyllas, dvs det behövs en utrustad och ESD skyddad arbetsstation, och det kan man knappast kalla desken i butiken. Skickar du in din dator till t.ex en återförsäljare som har webbaserad verksamhet, då hamnar produkten oftast på en returavdelning, där man har troligen lite mer erfarenhet med felsökningar och sånt, men man utarbetar ju sina rutiner utifrån förutsättningarna man har, för det kostar att anställa en (eller flera) tekniker, det tar tid att felsöka, det krävs rätt utrustning osv.. Därför blir det inga större efforts där heller på att felsöka din produkt om det inte råkar vara något som man kan, utifrån felbeskrivningen, identifiera som något vanligt förrekommande fel som är lätt att åtgärda.
Sedan är det, vad jag vet, många av dem större tillverkare som själva väljer sina servicepartners, och återförsäljare i många fall har inga större valmöjligheter, utan man måste skicka produkten till t.ex. Infocare.. Gör dessa ett dåligt jobb, vem är det som får skiten..? Återförsäljaren, så klart.. Och jag tycker att det är helt enkelt otroligt och oförsvarligt att service på en äldre maskin kostar mer än att köpa en ny likvärdig eller oftast bättre produkt. Men man kan ju inte som återförsäljare säga emot en serviceverkstad när dem kommer med Sci-Fi kostnadsförslag.. Varför det? För att man inte har behörighet och deras servicetekniker skall ju ha det.. Seriösa butiker i många fall väljer att själva stå för utbyte av produkten i stället för att försöka laga något enligt serviceföretagens pristabeller..
När det gäller backup på dina filer som R&R anger som ett problem, det beror väl lite på... För det första om du är som jag och tycker att "riktiga män tar inte backup" då får du skylla dig själv om dina bilder försvinner iom en ominstallation av din dator.. Min erfarenhet är att det händer inte precis sällan att man lämnar in en t.ex extern HDD som är helt död och har "mycket värdefulla bilder" på den som absolut måste räddas.. Och själva hårddisken sitter innuti ett hölje som är förseglat med ett såndär "Waranty void if broken" sigil... What to do? Man har sålt dig en hårddisk och inte en backupservice, tyvärr..

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”